Jump to content
Annons

Använda synth som midikeyboard åt mjukvarusynthar?


wallraff

Recommended Posts

Kanske en dum fråga för er som har hårdvarusyntar med klaviatur, men om jag lånar en moog sub 37 eller sub phatty via usb, kan jag då använda dess klaviatur för att trigga abletons mjukvarusynthar bär jag ska lägga ackord med dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej wallraff.

Jag hade för ett tag sedan en Roland Gaia SH-01 (analog-synth) och det fungerade inte att styra övriga pluggar med hjälp av den.

Antar att det inte finns några inbyggda midi-mapps i dessa synthar.

Klaviaturen fungerar att spela på som vanligt, vilken plugin du nu väljer..... men du kan inte trigga de inställningar som finns.. med hjälp av synthen.

Så var det i alla fall för mig (men jag kan ha fel) då jag inte har testat någon moog sub 37.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det går absolut att använda en hårdvarusynt som midiklaviatur! 🙂 Faktiskt så är varje hårdvarusynt egentligen ett midiklaviatur och en syntmodul i en och samma förpackning.

Jag har tre hårdvaru-klaviatursyntar i min studio (M-Audio Venom, Roland XP-30 och Yamaha Cs6x), och det är lite olika saker man bör tänka på:

* Ett jättebra knep är att använda sin DAW som navet i MIDI-styrningen. Så även om jag har flera olika MIDI-interface, kan jag styra vilken synt som helst - med vilken synt som helst. 🙂 Bara jag:

1) Skapar en MIDI-kanal i mitt DAW

2) Väljer källa - MIDI OMNI är väldigt bra, då programmet lyssnar på alla inkopplade MIDI-enheter

3) Välj destination, d.v.s. vilken synt du ska styra

4) Markerar MIDI-kanalen

Sen är det bara att spela! Bra att mute'a synten du spelar på, så slipper du höra flera syntar samtidigt. Kan bli lite rörigt annars. 🙂

* På vissa syntar är default-inställningarna att skicka midisignalerna till den interna synten, så se till att du även skickar ut alla midisignaler från synten (på alla parter, eller snarare midi-kanaler 1-16) genom MIDI OUT.

* Ska du få med filtersvep och dylikt, kolla så synten du ska styra - tar emot samma kontroller. Min Roland och min Yamaha skickar t.ex. Cutoff på controller 74 (som är standard), vilket gör att jag kan använda de rattarna ifall jag vill göra svep. Vill jag å andra sidan styra min Pulse+ med svep och sånt, blir det lite knepigare iom att den inte har standardiserade kontroller. OBS: Dock går det alltid att styra själva tangenterna, d.v.s. SPELA på destinations-synten med vilket klaviatur som helst.

* Det är m.a.o. ingen skillnad på att ha:

- En gammal synt med traditionell MIDI med DIN-kontakter + USB-MIDI interface

- En modernare synt med USB-kontakt

Vad den inbyggda USB'n gör är just det: Att den är ett MIDI-interface, och det ser exakt lika dant ut i din DAW - D.v.s. du får en MIDI-IN och en MIDI-OUT för just den synten.

Så du kan, åter igen, styra vilken synt som helst, med vilken synt som helst. Bara de skickar och tar emot midi-signaler. (Och att du ser till att dirigera saker rätt i din DAW.)

OBS: Mig veterligen brukar mjukvarusyntar INTE skicka ut MIDI-signaler, varför det enda som är knepigt är att: Styra en synt (vilken som helst) med en mjukvarusynt. Annars fungerar alla andra kombinationer för mig. (D.v.s. hårdvarusynt->mjukvarusynt, hårdvarusynt->hårdvarusynt, MIDI-klaviatur->mjukvarusynt, MIDI-klaviatur->hårdvarusynt)

Hoppas jag inte rörde till det, och att du blev klokare. :-)

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...