Jump to content
Annons

SVCD vs. DivX


Fredrikmo

Recommended Posts

Annons

Enkelt svar: ja. Mpeg4 (som DivX) ger bättre bildkvalitet än mpeg2 (som dvd och svcd) vid en given bithastighet, alternativt ger samma bildkvalitet vid en lägre bithastighet. Därför är filerna mindre.

Lite mer utvecklat: Många kodar om mpeg2-video till mpeg4-video och bilden blir naturligtvis inte bättre av det - tvärtom. Ljud i mp3-format blir på samma sätt inte bättre för att man avkodar det till wav eller kodar om det till mp4/aac. För att potentialen i mpeg4 ska utnyttjas, bör man koda om från ett så rent bildmaterial som möjligt och inte från ett redan hårt kodat material.

Sedan finns det några så kallade artefakter eller typiska försämringar i bilden mot originalet som ser annorlunda ut i mpeg2 och i mpeg4. Vissa personer stör sig mer på de artefakter som finns i hårt kodat mpeg4-material som inte finns i mpeg2-material. Å andra sidan kan den som kodar själv bestämma (beroende på vilken kodare som används) vilka metoder för komprimering som ska användas. Mpeg4 är alltså inte ett mått på bildkvalitet utan en uppsättning metoder som kan användas för att koda bildmaterial. Vissa kodare gör det bättre, andra sämre, och i kombination med utgångsmaterial och kunskapen hos den som gör jobbet kan slutresultatet variera mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är ju svårt att jämföra. Det beror på hur du encodar och hur källan ser ut. DVD kan bestå av olika format. Normalt kör man mpg2 i fullformat dvs 720x576 i rätt hög bitrate. Man kan också halvera det i sidled så man kör halv D1 dvs ungefär SVCD ?x576. Jag personligen har en känsla av att DivX ligger, upplevelsemässigt, mellan dom lägena (samma bitrate). Att DivX/Xvid upplevs som så mycket bättre av många är för att de flesta rippers har stöd för det o inte för Svcd. Svcd tar ofta en del obskyra vägar innan dom blir just Svcd. DivX/Xvid brukar generas närmare källan.

Sen så beror mycket på hur du ska titta på filmen. En del filmer har fields kvar, andra är interpolerade. Sånt gör stor skillnad om du tittar på teven eller på datorskärmen.

Personligen så kör jag helst Xvid för att det är både smidigt, har hög kvalitet samt snabbare start-tid än DivX på hårdvaruuppspelare som t ex Pinnacle Showview (kanongrunka).

/Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Okay...jag kanske förstår. När jag kodar mina videosnuttar blir det olika bra resultat beroende på vilken skärm jag tittar på. Filerna blir alltså mycket större i SVCD -- men bilden ser ofta lite sämre ut i mina ögon (inte alltid!); å andra sidan är stödet för SVCD vad jag förstår än så länge något större bland "folks" uppspelningsmaskiner.

Jag har inte blivit klok på bildförändringarna som uppstår när jag provkodat till okila format men det beror ju då säkert på det som Olsberg skrev -- att de olika systemen uppvisar olika destrueringsartefakter. Det är dock lite svårt att bestämma sig för vilket jag skall köra. SVCD har jag redan, DivX-kodare har jag bara demo och måste köpa (har ej kollat vad licensavgifterna ligger på); DivX kan kanske vara bättre / smidigare men SVCD är ett större format...hmmm...

Jag får nog koda i flera format och ha flera varianter av samma filmsnuttar för att kunna erbjuda enskilda lösningar åt folk. Sparar jag DV-original duger de kanske till och med utgå från när DVD ersätts av EVD (som kineserna redan använt "länge") eller av BlueRay.

Tack ska ni ha! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt när du gör digital video är att variabel bitrate alltid är att föredra framför konstant bitrate (vbr/cbr). Det tar mer tid med variabel bitrate men filerna blir mindre och kvaliteten blir mycket högre. Det oavsett om du väljer att encoda mpg2/svcd eller Xvid/DivX. Och som sagt, ska du se det på teve så ska du ha fields. Ska du ha det till datorskärm så är progressiv att föredra (inga fields).

/Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt när du gör digital video är att variabel bitrate alltid är att föredra framför konstant bitrate (vbr/cbr). Det tar mer tid med variabel bitrate men filerna blir mindre och kvaliteten blir mycket högre. Det oavsett om du väljer att encoda mpg2/svcd eller Xvid/DivX. Och som sagt, ska du se det på teve så ska du ha fields. Ska du ha det till datorskärm så är progressiv att föredra (inga fields).

/Jimmy

Ajdå...jag måste nog göra om några då...okay, tack!

Förresten är det ju gjutet att lägga både SVCD-filer och DivX-filer på samma platta så att varje platta går att spela på olika spelare. Visserligen får man plats med lite färre antal olika videoklipp men det är ändå att föredra framför att göra olika uppsättningar skivor, både "produktionsmässigt" och "distributionsmässigt".

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är inte helt lätt det här. En annan grej du också bör tänka på är att inte alla filmer har fields, och att lägga till fields är både onödigt och kan göra bilden sämre. Biofilm är ju utkört på celluid och har inte fields. Vanlig videofilm (filmat med vanlig videokamera) brukar ha fields. För att kunna avgöra det här med fields så behöver du öppna en snutt av din film o zooma in i en rörelse. Är det randigt så har du fields, är det bara smetigt så har du äkta progressiv scan.

Sen det här med vilka format du ska lägga på skivorna, hur tänker du titta på filmerna? Är det i dvd'n eller på datorn? Själv så lägger jag alla mina filmer på datorns hårddisk och tittar på dom på vanliga teven via min ShowView (via nätverket). Samtliga filmer har jag också backupad på dvd-skivor (packar in så många jag får plats med). För en sak kan du va säker på, en dag så är hårddisken död...

/Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

... Är det randigt så har du fields, är det bara smetigt så har du äkta progressiv scan.

Sen det här med vilka format du ska lägga på skivorna, hur tänker du titta på filmerna?

Jag har ränder, alltså fields, enligt din info.

Jag skall inte själv titta på dem utan distribuera dem till andra som kommer att titta på dem på olika sätt; därför försöker jag hitta en bra lösning som passar de flesta vilket i detta fall verkar bli SVCD-plattor med XviD/DivX-spår så att mottagaren kan välja. Äldre dvd-spelare kan ofta spela vcd/svcd; endast nyare spelare kan ha DivX.

För egen del skulle jag behålla dem i lineär DVC-kvalitet utan att förstöra videosnuttarna med dvd- eller DivX-kodning men om jag distribuerade dem så skulle bara väldigt få kunna se dem, tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan omöjligt distribuera en film utan att komprimera den. För det första tar det så jäääävla mycket plats och för det andra så har din kamera ju redan komprimerat filmen, så då kvittar det ju...

Det verkar fullständigt onödigt att bränna två versioner av samma film bara för att kunna se den på olika maskiner. Vill du se den på så många som möjligt kan du ju bränna den som en DVD-film istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...