Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vet inte om det finns fler som jag, men jag Àlskar iaf att leta upp smÄ okÀnda talanger som fallet i glömska mer eller mindre omedelbart... har ni nÄgra fynd som ni tycker inte har fÄtt den uppskattning de förtjÀnar kan ni ju gÀrna dela med er av det hÀr.

Jag kan börja med en godbit jag hittade idag.

http://youtu.be/wFIlkGKiDPM

Annons
Postat

Kul initiativ!

HĂ€r Ă€r en grupp som var förband Ă„t Black Sabbath i början av 70-talet. Albumet spelades in och producerades av Tony Iommi 1973, men bandet splittrades och skivan slĂ€pptes inte förrĂ€n pĂ„ 90-talet. HĂ€rlig progrock spelad av mycket kompetenta musiker, stĂ€ndigt balanserande pĂ„ grĂ€nsen till för jazzigt för mig men samtidigt vĂ€ldigt brittiskt 🙂

Postat (redigerat)

Avkastning redan! Det Ă€r pĂ„ grĂ€nsen till för jazzigt för min smak ocksĂ„, men det Ă€r alltid kul att höra 🙂 Det finns sĂ„ mycket bra musik dĂ€r ute som ingen lyssnar pĂ„, tyvĂ€rr.

Redigerat av Zakyath
Postat

Detta föll mig mer i smaken 🙂 ska kika nĂ€rmare pĂ„ dem

kan slÀnga ned en till lÀnk jag ocksÄ. i mitt tycke detta bands bÀsta lÄt

k9 (oregistrerad)
Postat

Captain Beefheart mĂ„ste in pĂ„ denna lista. Annars sĂ€ger jag till Linus, sĂ„ det sĂ„! 😠

Psykbryt med boogiesvĂ€ng. Ibland jazzigt ibland mera rakt och enkelt. 😎

https://www.youtube.com/watch?v=2CBDfY7zJlQ

k9 (oregistrerad)
Postat

MC5 som bÄde inspirerat mÄnga av dagens stora band likvÀl som de inspirerat mÄnga gamla hederliga band med.

Farlig trÄd detta. Jag skulle lÀtt kunna posta en massa gamla goa gubbar hÀr.

Postat

ja, man fĂ„r ju posta i takt sĂ„ att folk hinner lyssna ocksĂ„ 😆 detta föll mig ocksĂ„ i smaken, ska ta och lyssna igenom hela videon

k9 (oregistrerad)
Postat

Iofs sĂ„ Ă€r det ju ganska stora band jag postat hĂ€r nu, inser jag.. 😄

Postat

ja, kanske det.. jag har bommat dem iaf, sĂ„ för mig Ă€r det kul! men kĂ€nner du att du har för mycket att posta kan du ju börja med de mer okĂ€nda â˜ș

k9 (oregistrerad)
Postat

Ram Jam (som ju hade en megahit med Black Betty) Àr ju ett till ganska stort band med mÄnga lÄtar som inte spelas sÄ mycket lÀngre, konstigt nog.

Postat

Bra drag dĂ€r med 🙂 för att vĂ€ga upp för alla kĂ€nda band kan jag vĂ€l dra till med en obskyr demoinspelning frĂ„n nĂ„gon gĂ„ng kring decennieskiftet 60-70 av ett skotskt band 😉

bandet i frĂ„ga blev uppmĂ€rksammade nĂ€r bootlegs av deras demon började spridas nĂ„gon gĂ„ng under 90-talet. 2011 slĂ€ppte de sitt första album dĂ„ de faktiskt började fĂ„ lite igenkĂ€nning. finns en hel del vĂ€rt att lyssna pĂ„ av dem, bĂ„de nytt som gammalt, men detta Ă€r min favorit trots ljudkvalitĂ©n 🙂

Postat

kanske för kÀnt.? men bra gung:

kolla Àven lÀnken nedan i mina inlÀgg : Coola musikvideos, mer 60-tal o liknande

Postat

ocksĂ„ bra, aldrig hört 🙂 den hade ju fĂ€rre views Ă€n den jag postade nyss, sĂ„ alltför kĂ€nt kan det vĂ€l knappast vara!

k9 (oregistrerad)
Postat

Inser nu att mÄnga av dessa relativt smÄ band var stora hos en liten mÄlgrupp. De spelades ju aldrig pÄ radio, men mÄnga kopierade frÄn vinyl till kassettband. SÄ de var bÄde stora och okÀnda pÄ samma gÄng.

HĂ€r Ă€r ett band till, nu nĂ€r vi Ă€ndĂ„ Ă€r igĂ„ng 😉

Ett band som heter Fuzzy Duck kan ju inte vara dĂ„ligt. đŸ„° :wub: đŸ„°

Postat

http://youtu.be/XDfXuVA9IZU

lite tysk kraturock (som all musik frÄn tyskland verkar kallas)

Krautrock för mig Àr monotont malande psykedelisk tysk 70-talsrock med experimentella inslag, inte sÀllan synthbetonad. Jag skulle inte kalla det exemplet för krautrock, men föra trÄden till tysk mark:

Krautrock Àr mer att betrakta som en geografisk musikrörelse Àn en egentlig genre, ungefÀr som grunge. Sedan Àr ju frÄgan om dessa band sjÀlva identifierade sig som krautrock back in the day eller om det rör sig om en nostalgiromantisk efterhandskonstruktion. Jag vet att farsan lyssnade mycket pÄ dessa band i mitten av 70-talet, och jag tror att han och han umgÀngeskrets kallade det för kraut.

Postat

kul med lite info ocksĂ„! det stĂ€mmer nog ganska vĂ€l som du sĂ€ger, men nog tycker jag inte att jag var helt fel ute i mitt pĂ„stĂ„ende att musiken kallas krautrock, för det presenteras som det varje gĂ„ng jag hittar nĂ„got tyskt över huvud taget 😆

• 3 veckor senare...
Postat

LÄt av bandet Crow, frÄn samma album som Evil Woman - en lÄt som Black Sabbath bland annat har gjort en cover pÄ

Postat

In a gadda da vida har vi ju alla hört.. men iron butterfly slÀppte ett album 1970 som hette metamorphosis som övergav deras tidigare stil för nÄgot som i mitt tycke Àr avsevÀrt mycket bÀttre, men tyvÀrr verkar ha fallit i glömska, i alla fall i relation till deras stora hit.

• 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.