Jump to content
Annons

Tips på minsta, enklaste, möjligast mixerbord


GitarrJim

Recommended Posts

Tja!

Är på jakt efter ett mixerbord till en liten festlokal. Vi har fyra aktiva högtalare samt att vi ska införskaffa en aktiv sub. Det enda som ska göras är egentligen att spela musik från en telefon/ipod/kanske en dator. Funderar på om det ens behövs ett mixerbord i och med att alla högtalare är aktiva? Funderar på att bara köra en vanlig sladd ut från telefonen, splitta till två XLR (vänster/höger), slänga i varsin högtalare, skicka vidare från dessa högtalare till de andra två och köra dem som slavhögtalare. Enda problemet jag ser då är att splitta signalen till subben? Kan det vara legit att köra med ett mindre mixerbord då? Plus för mixerbordet är att lättare och steglöst kunna ändra volymen vid behov samt att kunna köra ut en separat signal för subben. Visst har de flesta aktiva subbar inbyggda delningsfilter också? Jag känner mig lite vilsen och förvirrad så ledsen för ett rörigt inlägg haha 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Mig veterligen kan man daisy-chaina många aktiva högtalare för vidarekoppling till t.ex. (aktiv) baslåda, alternativt skaffa högtalarswitch. (De Mackie 1530z vi använder har den funktionen.)

Jag skulle inte använda mixerbordet för att skapa en separat utsignal för subben. Även om det går, är det väldigt mycket som att spika med en skruvmejsel. 😉

Valfritt litet Mackie-bord på några kanaler duger gott. Det här t.ex.:

http://www.thomann.d...6a299bd7b7c1a5d

Fördelen är att du har både tele och XLR-kopplingar på main, samt att du kan koppla in mikrofon, och flera ljudkällor, samt att du kan EQ'a lite, ifall det behövs. Mackie färgar dessutom ljudet betydligt mindre än t.ex. Behringer och andra (skräp)-mixrar i samma storleksklass.

Kolla på dina högtalare ifall de har en daisy-chain, (d.v.s. de kan skicka ut samma signal som de får in), så räcker det med vänster/höger-utgångarna från mixern.

ps. För 600kr extra får du ett 1202 vlz4. Kanaler tar slut fortare än man tror, och om du vill koppla in flera iPhones, kanske en DJ eller någonting annat är det skönt att slippa koppla ur och rodda om EQ och volym på befintliga kanaler. http://www.thomann.d...e_1202_vlz4.htm

ps2. Vill du ha en mer live-orienterad mixer har Mackie även sina ProFX-serie med EQ på main out, fler mik-kanaler, usb-ljudkort m.m., ifall t.ex. du även har spelningar från mindre uppträdanden. http://www.thomann.de/se/mackie_profx12.htm

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Enklast möjliga mixer är ju typ såhär: 184361.jpg

😛

Tycker nog samma som ovan^. Du bör låta behoven och inte spekulationer styra vad du använder. Kolla vilka anslutningar högtalarna behöver, och jag skulle råda er att undvika att använda olika sorters ljudkällor. Att ha "club-stark" förstärkning på högtalarna, och då hålla på rycka ut/trycka in sladdat och olika enheter som Iphones, MP3-spelare ... gissa om det kommer bli riktigt höga, obehagliga knasterljud, smällar och brum. Plus att olika enheter spelar ut sin musik olika högt. Nä, kör med en och samma ljudkälla. Har folk låtar med sig på mobila enheter så får dom USBa eller näta in låtarna i den enheten istället.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...