Jump to content
Annons

"Luftkuddar renar schlagerljud"


oioioi

Recommended Posts

http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article3823419.ece

"Kuddarna i plast är tänkta för konserthallar som används för olika typer av musik. Vid rock- och popkonserter blåses de upp och absorberar basen. När de inte är luftfyllda påverkas inte akustiken."

Inte för att jag förstår hur det fungerar, men det låter ju som en bra idé för de hockeyhallar som även ska inhysa konserter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag upptäckte för några veckor sedan när jag stoppade in huvudet i hålet på en heliumballong modell större och formad som en åtta, att den absorberade ljud helt otroligt, trots att den metalliserade ytan borde reflektera istället. Så det funkar nog.

Attans också, jag kunde ha tagit patent :-(.

Redigerat av Ventures
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag är där kan jag posta en bild på hur det ser ut. Korvarna/luftmadrasserna hänger från bakre änden av lokalen (ovanför speakerbåsen) och fram till mitten av lokalen.

xWriPMU.jpg

Hur är akustiken då? Häpnansvärt bra. Det är svårt att tänka sig att allt är ett tillfälligt bygge i en ekande betonghall och ingen akustiskt planerad musik-/sportarena.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag är där kan jag posta en bild på hur det ser ut. Korvarna/luftmadrasserna hänger från bakre änden av lokalen (ovanför speakerbåsen) och fram till mitten av lokalen.

xWriPMU.jpg

Hur är akustiken då? Häpnansvärt bra. Det är svårt att tänka sig att allt är ett tillfälligt bygge i en ekande betonghall och ingen akustiskt planerad musik-/sportarena.

Coolt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...