Jump to content
Annons

Medhörning utan delay


Lucasrhyme

Recommended Posts

Tjenare! Jag har stött på lite utav ett problem med hemmastudion. Jag vill ha medhörning i lurarna när jag spelar in vocals i Cubase, men jag lyckas inte med detta. Har testat både "listen to this device" via Windows och även försökt med monitor-funktionen i Cubase men jag stöter bara på en sådan satans jävla delay på medhörningen hela tiden. Jag kör min ADKa51e in genom en Behringer Xenyx802 via output rakt in i mikrofoningången på ljudkortet och sedan en kabel mellan hörlursingången och input på mixern.

Jag vill alltså ha musiken OCH min egen röst(utan delay) i lurarna när jag spelar in. Vet att det ska gå att fixa, för jag har lyckats med det otaliga gånger på min förra dator. Kan det behövas ett nytt ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ditt ljudkort måste stödja direct monitoring, dvs du lyssnar på signalen innan det går in till datorn.

Musiken (backingtrack) går från datorn till ljudkortet och mixas med direktsignalen till lurarna.

Monitorknappen i Cubase (högtalaren) ger alltid viss latency beroende på buffer i ljudkort + hur snabb datorn är.

Redigerat av laban1
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tillägg på det laban1 skrev:

Om du vill ha ett delay utan att delay spelas in spåret så sätt önskat delay på

FX spåret, ställ hur mkt du vill skicka in i FX-kanalen. Se till att det INTE är någon OUTPUT från

din FX kanal. "Direct Monotoring" skall även vara intryckt så klart =)

Hoppas jag förstått dig någorlunda rätt samt att tillägget var till någon hjälp : - /

Link to comment
Dela på andra sajter

Delay var ju självklart helt fel term att använda. Det var ju förstås latency som var problemet. Ber om ursäkt för missförståndet där från min sida!

För att svara på Hellpig så har jag faktiskt ingen aning. Det enda namnet jag lyckas luska fram är "Nvidia High Definition Audio", men det är ju inget vidare namn. Det verkar vara något kasst ljudkort som är inbyggt i moderkortet. Det lär alltså vara dags att köpa nytt ljudkort om man vill ha hyfsad monitorfunktion?

Link to comment
Dela på andra sajter

För inbyggda ljudkort utan egen ASIO-driver, brukar det kunna funka med www.asio4all.com - men jag skulle föredra ett mer musikervänligt ljudkort, som exempelvis Steinberg UR22, som jag tycker är väldigt prisvärt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: Har faktiskt funderat på att köpa ett externt ljudkort. Frågan är då, går det att koppla in min mixer i ljudkortet, eller är det meningen att ljudkortet ska ersätta mixern? För jag ser inget nämnande av phantom-matning i beskrivningen. Finns ju dock en lite lampa med texten 48v nedanför, så jag kanske bara missade något?

Har även planer att köpa Midi-keyboard och någon form av controller med pads för programmering av trummor. Tror du på, såhär på rak arm, att något sådant skulle funka ihop med ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp! 48V är fantommatningen, så det finns.

Det finns också MIDI-in/ut, så du kan koppla in ett sådant keyboard, om du inte skaffar ett som ansluts på USB - men det funkar förstås också i så fall.

Om du kan använda enbart ljudkortet eller om du behöver ha kvar mixern, beror på vad du har för behov av in- och utgångar. Räcker det med 2 in och 2 ut, så funkar det att ersätta mixern med ljudkortet, men om du behöver fler ingångar, så behöver du ett ljudkort med fler ingångar alternativt fortsätta köra med mixern för att lösa det den vägen genom att mixa innan du spelar in, eller välja olika ljudkällor med hjälp av mixern.

Vad behöver du kunna ha inkopplat samtidigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat så tror jag nog inte att jag behöver mer än max två saker inkopplade samtidigt. Skulle ju vara controllern och keyboarden när jag väl införskaffat dem sakerna. Tror nog ljudkortet blir den perfekta lösningen på alla problem! Tack så mycket för hjälpen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...