Jump to content
Annons

Ang. radio, stim och rättigheter


illerrre

Recommended Posts

Jag köper mina beats och jag trodde inte jag hade rättigheter att ha mina låtar spelade på radio så jag frågade honom om vi kunde komma överens om något. Han svarade följande:

"As long as you're just doing it for non-profitable purpose you're allowed to use the premium leasing licenses for non profit radio play.

That would be ok .. if you're looking to gain profits through radio play, they require you to collect royalties and have copyrighted the music which in this

case can only be done by owning the exclusive rights."

Är det då kört för mig som stimansluten eller kan jag kringgå detta på något sätt? Det känns ju som man som artist själv borde få bestämma om radion ska betala något eller inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det verkar som att du bara har en "leasing licens", och om jag tolkar det rätt så kan flera köpa samma beat. Hade du som han säger haft exclusive license hade du haft exklusiva rättigheter att ensam använda det.

Så att jag tror att det enda sättet för dig är att köpa loss beatet så att du har exklusiva rättigheter, så tolkar jag hans svar.

Vad gäller stim så betalar radiostationer ofta en stimlicens, dom betalar alltså till stim för att får spela musik. Sen hamnar pengarna hos stim och tanken är att pengarna ska delas ut till rätt ansluten medlem, sen vad du gör med pengarna är upp till dig. Och då kan det ju vara så att du via ett avtal du har med den som gör beatet också berättigar denna person en del av kakan så att säga, vad du gör med din del av kakan är upp till dig.

Det är svårt att ge något exakt svar på din fråga då jag inte vet vad som står i ditt avtal som du gått med på när du betalat för beatet. Men att tolka av hans svar verkar det som att du måste ha en annan licens med honom än vad du har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, men saken är då att jag borde inte stimansluta just de låtar jag vill spela på radion för då är det helt okej, men det verkar ju helt sjukt att det ska vara så :/

Det går inte att spela låtar på Radio i Sverige som inte är stimanslutna.

Vissa Internetstationer förbiser dock denna lag så hos dom kan du göra det men

i SVR,Nrj,Voice etc är det inte möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, men saken är då att jag borde inte stimansluta just de låtar jag vill spela på radion för då är det helt okej, men det verkar ju helt sjukt att det ska vara så :/

Teoretiskt sett ja! Men i praktiken nej, som Stimmedlem är du skyldig att rapportera samtliga av dina låtar till stim. Och radiokanalerna betalar en avgift till stim ändå så att om upphovsmannen inte har anmält sina verk till stim så samlas pengarna på hög hos stim tills någon rapporterar din låt.

Det är alltså inte du som betalar stim för att radio sak spela låtarna, det är radio som måste ha en licens för att få spela låtar. Kan inte folk förstå att STIM finns för medlemmarnas skull inte tvärt om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Teoretiskt sett ja! Men i praktiken nej, som Stimmedlem är du skyldig att rapportera samtliga av dina låtar till stim. Och radiokanalerna betalar en avgift till stim ändå så att om upphovsmannen inte har anmält sina verk till stim så samlas pengarna på hög hos stim tills någon rapporterar din låt.

Det är alltså inte du som betalar stim för att radio sak spela låtarna, det är radio som måste ha en licens för att få spela låtar. Kan inte folk förstå att STIM finns för medlemmarnas skull inte tvärt om?

Klart jag förstår att det är för medlemmarnas skull, men jag tycker detta är luddigt för jag vill kunna ha mina låtar spelade på radio utan att köpa exklusiva rättigheter som kostar 7k och det är ju tydligen helt okej så länge jag inte drar in pengar på det. Eftersom det är för min skull borde jag ju även kunna bestämma om jag vill ta betalt eller inte vid enstaka tillfällen.

Högst aktuellt nu också för visar sig att jag kommer spela två låtar live i radio 24de April.

Redigerat av illerrre
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart jag förstår att det är för medlemmarnas skull, men jag tycker detta är luddigt för jag vill kunna ha mina låtar spelade på radio utan att köpa exklusiva rättigheter som kostar 7k och det är ju tydligen helt okej så länge jag inte drar in pengar på det. Eftersom det är för min skull borde jag ju även kunna bestämma om jag vill ta betalt eller inte vid enstaka tillfällen.

Högst aktuellt nu också för visar sig att jag kommer spela två låtar live i radio 24de April.

Jag förstår hur du tänker. Men som sagt radio betalar en STIM licens vilket fall även om du inte vill ha betalt. Så alltså får stim betalt ändå och då har ju du pengar att hämta hos STIM, och om du ändå tjänar pengar på låten i den meningen är det inte mer än rätt att den som gjort beatet också får sin beskärda del av kakan?

Jag menar alternativet är ju att du gör dina beat själv så har du redan exklusiva rättigheter till din egen musik och då kan du ju välja att göra exakt vad du vill för pengarna…

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår hur du tänker. Men som sagt radio betalar en STIM licens vilket fall även om du inte vill ha betalt. Så alltså får stim betalt ändå och då har ju du pengar att hämta hos STIM, och om du ändå tjänar pengar på låten i den meningen är det inte mer än rätt att den som gjort beatet också får sin beskärda del av kakan?

Jag menar alternativet är ju att du gör dina beat själv så har du redan exklusiva rättigheter till din egen musik och då kan du ju välja att göra exakt vad du vill för pengarna…

Jag hade mer än gärna givit han alla pengarna, men att köpa loss beats för 7000 kr stycket som är nödvändigt är inte realistiskt i min situation.

Hur som helst så struntar jag i att stimansluta radiolåtarna helt enkelt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade mer än gärna givit han alla pengarna, men att köpa loss beats för 7000 kr stycket som är nödvändigt är inte realistiskt i min situation.

Hur som helst så struntar jag i att stimansluta radiolåtarna helt enkelt 🙂

Det är upp till dig, men som sagt är har du redan anslutit dig till STIM är du skyldig att anmäla alla dina verk. Och som jag förstår det så har du mer eller mindre bara skrivit texten till låten, själva musiken har ju någon annan gjort. Vilket för att du inte hur du än vrider och vänder på det inte äger hela rättigheterna till musiken. Du äger bara rättigheterna till texten. Vilket om om man hård drar det hela gör dig skyldig till upphovsrättsbrott om du använder annans verk utan tillåtelse. Du kan ju alltid chans och hoppas att det går vägen, men du ska vara medveten om att du i värsta fall kan vänta dig att han stämmer dig efter som du inte äger rättigheterna att använda hans musik till det du ska använda det till.

Och om du tycker att 7k är för dyrt för det jobb han lagt ned, så kan du väl försöka förhandla ner det… Kolla om ni kan hitta någon annan lösning. Bara en idé.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det är upp till dig, men som sagt är har du redan anslutit dig till STIM är du skyldig att anmäla alla dina verk. Och som jag förstår det så har du mer eller mindre bara skrivit texten till låten, själva musiken har ju någon annan gjort. Vilket för att du inte hur du än vrider och vänder på det inte äger hela rättigheterna till musiken. Du äger bara rättigheterna till texten. Vilket om om man hård drar det hela gör dig skyldig till upphovsrättsbrott om du använder annans verk utan tillåtelse. Du kan ju alltid chans och hoppas att det går vägen, men du ska vara medveten om att du i värsta fall kan vänta dig att han stämmer dig efter som du inte äger rättigheterna att använda hans musik till det du ska använda det till.

Och om du tycker att 7k är för dyrt för det jobb han lagt ned, så kan du väl försöka förhandla ner det… Kolla om ni kan hitta någon annan lösning. Bara en idé.

Fast jag mailade ju han och frågade och det är ju okej att använda så länge jag inte tjänar pengar på det? Med andra ord så tänker jag inte tjäna några pengar på det.

Absolut kan jag göra det också.

Jag bryr mig inte ett dugg om eventuella intäkter, jag vill bara bli uppmärksammad.

Redigerat av illerrre
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag mailade ju han och frågade och det är ju okej att använda så länge jag inte tjänar pengar på det? Med andra ord så tänker jag inte tjäna några pengar på det.

Absolut kan jag göra det också.

Jag bryr mig inte ett dugg om eventuella intäkter, jag vill bara bli uppmärksammad.

Jag är tydligen otydligt! Ja, han har sagt att det är okej så långe du inte tjänar några pengar. Men spelar du på radio så betalar radio till STIM vare sig du vill eller inte. Alltså har hans låt genererat en intäkt i form av pengar som enligt vad jag förstår så ger han dig inte rätt att göra det om du inte köper loss rättigheterna. Det är där i problemet ligger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är tydligen otydligt! Ja, han har sagt att det är okej så långe du inte tjänar några pengar. Men spelar du på radio så betalar radio till STIM vare sig du vill eller inte. Alltså har hans låt genererat en intäkt i form av pengar som enligt vad jag förstår så ger han dig inte rätt att göra det om du inte köper loss rättigheterna. Det är där i problemet ligger.

Fast det där är ju jäkligt luddigt. Han skriver att om inte jag tjänar pengar på det så är det okej. Det känns ju inte som att jag kan ta ansvar över att STIM tjänar pengar på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det där är ju jäkligt luddigt. Han skriver att om inte jag tjänar pengar på det så är det okej. Det känns ju inte som att jag kan ta ansvar över att STIM tjänar pengar på det.

Uppenbarligen förstår du inte vad STIM gör! STIM tjänar inga pengar, dom förvaltar din pengar som radiostationerna betalar i form av en licens. Om du inte gör något anspråk på dom så ligger bara pengarna och väntar på att du ska göra anspråk på dom. STIM kan inte göra någonting med pengarna. STIM ÄR INTE EN VINSTDRIVANDE ORGANISATION!!! Dom sköter bara om saker du vill slippa göra, pengarna har du ju rätt till vare sig du vill eller inte!

Så att svara så enkelt som möjligt på din fråga! Ska du spela upp låten på en radiostation i sverige så behöver du ha "exclusive rights" som han uttrycker det. Efter som att samtliga radiostationer i Sverige måste ha en stim licens.

HAVE A MADE MYSELF CLEAR???

Link to comment
Dela på andra sajter

även om du är stimansluten så kan du anmäla enskilda låtar som creative common.

du måste kontakta stim och förklara och få tillstånd

stim samlar endast in pengar för sina anslutnas låtar och inte för alla låtar som spelas.

men det går ju att få in pengar retroaktivt...

problemet med icke stimansluta låtar i radio som inte är creative commons är ju att radion egentligen behöver tillstånd från upphovsmännen för att spela låtarna. jag har aldrig hört att detta skulle vara ett problem, men en kul tanke är ju att kräva radion på pengar precis som stim gör för egen icke stimansluten musik. men resultatet blir nog att de inte betalar och aldrig spelar musiken igen.

sen är ju samplingar lite annorlunda. och låtarnas komposition är ju oboeroende av samplingarna. alltså uppnår oftast inte verkshöjd(om de inte innehåller melodi/text) och det är när du ger ut musiken offentligt tex cd som du behöver tillstånd för samplingarna, och inte när låten spelas live. men det beror ju också på ditt kontrakt med den som gör beatsen. så det är inte helt enkelt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...