Jump to content
Annons

Akustikbehandla knepigt hemstudiorum


kirschler

Recommended Posts

Hej,

Jag har en mindre hemstudio som jag ämnar akustikbehandla själv.

Eftersom jag är helt grön inom detta område så läser jag, med stort intresse, alla akustik-trådar här på forumet.

Lite bakgrund:

Hemstudion är ett kvadratiskt rum - 3.20 x 3.20m - och har ett svagt sluttande tak där takhöjden är 2.20 - 2.35m.

Ljudisolering kommer jag inte bry mig om eftersom jag bor "på landet" och min granne, som iofs delar mitt musikintresse, bor ca 100m från mitt hus.

Husstommen är liggtimmer (ca 15 - 20cm tjockt) och innerväggarna har 45mm isolering samt 13mm spånskiva + 6mm bygg-gips utan på det.

Status just nu är att jag är hyfsat nöjd med de "prylar" jag har men rummet saknar som sagt akustikbehandling.

Rummet används också som kontor (jag jobbar med systemutveckling) och min tanke är att försöka få den akustiska behandlingen att smälta in så estetiskt som

möjligt.

Mätmikrofon är beställd från Thomann och jag är rätt taggad att sätta igång.

Jag har alltså tänkt att mäta och fixa själv med allt vad det innebär tex bygga egna absorbenter.

Under tiden mätmikrofonen åker lastbil hem till mig så tänkte jag be er om åsikter och råd om hur ni tror att placering av absorbenter skulle kunna se ut i detta rum. Jag menar självklart att jag ska mäta rummet (med REW?) men en fingervisning kanske skulle få mig att kunna visualisera hur det kommer att se ut.

Sen kanske det är så att detta rum är lite extra "knepigt"?

Det är relativt litet, har 2st fönster och dessutom 2st öppningar (utan dörrar).

Kom gärna med åsikter, synpunkter och kommentarer.

post-35226-0-31056600-1393667338_thumb.png

post-35226-0-90711000-1393667345_thumb.png

post-35226-0-05908400-1393667355_thumb.png

post-35226-0-74473300-1393667364_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja eftersom det är kvadratiskt så blir det ju knepigt. Det är ganska litet också, så jag tror att basfrekvenserna kommer vara ditt största problem. Jag tror att du ska börja med att fixa dörrar till öppningarna till och börja med.

En annan fråga, vad ska rummet vara? Inspelningsrum? Mixerrum? Både och?

Link to comment
Dela på andra sajter

Rummet kommer att vara både mixerrum och inspelningsrum.

Det som kommer att spelas in "akustiskt" är sång och ev micka upp elgura.

För sången kommer jag att fixa en "sånghörna" (se första bilden) där jag tänker mig någon form av behandling av hörnet samt ett reflektionsfilter på stativ.

Att sätta dit dörrar blir tyvärr problem - jag hoppas att någon kommer att lugna mig och hitta en lösning (kanske kompromiss) där öppningarna finns kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten kommentar; jag gillar inte alls reflexion filter eller vad det heter, mycket bättre med bafflar bakom sångaren, tjockt som tusan så att man fortfarande kan ställa sångaren en bit från mikrofonen och slippa jobbiga "k" och "t" osv. Mina två riksdaler. Dämpa gärna taket.

Ja, jag hade tänkt att sätta "bafflar" i hörnet bakom mig. Dämpa taket - ja bra idé.

Ska testa med och utan reflektionsfilter och se om det gör någon skillnad.

Har lite svårt att förstå det där med sånghörna. Det sista jag skulle göra var att ställa mig i ett hörn och sjunga. Inget jag skulle rekommendera.

Har sett att en del beskriver ett "sånghörn" där man ställer sig i ett dämpat hörn och sjunger ut i rummet. Har ingen aning om det funkar eller ej.

Kanske är relativt lätt att testa även detta om man bygger absorbenter som är enkla att montera/demontera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men visst, men då börjar man ju där problematiken är som störst.

Se till att inte komma för långt in i hörnet bara.

Är det bättre att strunta helt i hörn-varianten och istället ställa sig och sjunga mitt i rummet?

Rummet är ju som sagt ganska litet och kanske, efter diverse behandling, ändå blir tillräckligt dämpat för sång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag gjort mitt första försök till att mäta rummet (med REW).

Använder en ECM8000, mäter båda monitorerna från sweet spot.

Jag har inte akustikbehandlat rummet alls - har mätt det så som det ser ut i bilderna tidigare i tråden.

Vore schysst om ni ville hjälpa mig tyda graferna så att jag på sikt kan "analysera" dom på egen hand.

Är resultatet rimligt?

Är det typsikt för ett mindre, obehandlat rum?

Eller är det katastrof? 🙂

Några grafer:

post-35226-0-14861400-1394009904_thumb.jpg

post-35226-0-43384100-1394009905_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallåå forumet!

Skulle vilja ha fler goa åsikter/kommentarer om placering av absorbenter - mest med tanke på fönstren och dörröppningarna (inga dörrar finns).

Och sedan vore det gött om någon orkar slänga ett getöga på graferna (min första mätning i världshistorien).

Link to comment
Dela på andra sajter

du bör sätta triangulära basfällor i hörnen framför ditt bord där det nu står skåp och hyllor

om du får svårt att placera dom i lodräta hörn finns också möjligheten att använda hörn mellan vägg och tak

Link to comment
Dela på andra sajter

du bör sätta triangulära basfällor i hörnen framför ditt bord där det nu står skåp och hyllor

om du får svårt att placera dom i lodräta hörn finns också möjligheten att använda hörn mellan vägg och tak

Japp! Bra tips. Det får bli etapp 2 - bashanteringen...

Vad tror ni om dörröppningen till vänster? Behöver jag göra något där eller bara låta ljudvågorna försvinna ut i det intilliggande rummet?

Motstående vägg har ett fönster där jag kommer att sätta en absorbent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...