Jump to content
Annons

ljudkort som krashar min dator?


eddie2013

Recommended Posts

Goddagens.

Köpte i somras (...) en laptop och Focusrite Scarlett 2i2 för att leka lite med låtarna som ligger i byrålådan.

inget dyrt, bara lite att leka med alltså (eftersom jag är nybörjare).

Det första jag gjorde var i princip att installera Scarlett eftersom det var vad jag skulle ha datorn till (min gamla dator har bara windows vista och nya windows 8).

Enda problemet är att datorn från början hela tiden hängde sig.

Har tjafsat fram och tillbaka med företaget (acer) om varför (och fler problem har tillkommit) med följden att jag fortfarande inte har kunnat använda denna inte-längre-så-nya-dator eller heller Focusrite. 🙁

Frågan jag har är - kan det vara Focusrite som ställt till det??

Eftersom jag knappt använde datorn innan jag installerade så vet jag inte hur den skulle ha varit utan detta ljudkort.

Kommer inte ihåg var jag köpte den (internet) så jag frågar här!

Tacksam för alla tankar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Hängningar då och då kan vara problem med primärminnet. En test av minnet kan vara på sin plats.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du avinstallerat kortet och kollat om datorn beter sig annorlunda?

Nej. Försvinner inte programmet som man fick med då? (Cubase le, nån av dem minns inte)

Antar att man endast kan använda koder och dylikt en gång, sen är det kört.

Eller?

Hängningar då och då kan vara problem med primärminnet. En test av minnet kan vara på sin plats.

Hur gör man det då?

Går inte ens att uppdatera, får nån felkod då.

Och sen hänger den sig igen...

Kundtjänst på acer vill nu att jag återställer datorn till fabriksinställningen.

Men då försvinner ju både focusrite och cubase??

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Försvinner inte programmet som man fick med då? (Cubase le, nån av dem minns inte)

Antar att man endast kan använda koder och dylikt en gång, sen är det kört.

Eller?

Hur gör man det då?

Går inte ens att uppdatera, får nån felkod då.

Och sen hänger den sig igen...

Kundtjänst på acer vill nu att jag återställer datorn till fabriksinställningen.

Men då försvinner ju både focusrite och cubase??

Jo, men du har ju inget att frukta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Försvinner inte programmet som man fick med då? (Cubase le, nån av dem minns inte)

Antar att man endast kan använda koder och dylikt en gång, sen är det kört.

Eller?

Jag hade avinstallerat ljudkortet och drivrutinen för ljudkortet och låtit Cubase vara kvar. Men gör du som Acer föreslår så försvinner ju allt. Så då kan ju mitt förslag vara värt att testa eftersom du känner att det har med kortet att göra och du slipper installera om hela maskinen.

Men funkar inte mitt förslag då får du blåsa hela maskinen.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Sök i din dator efter memtest. Skall du vara säker på att hitta fel måste du köra den låååååånga minnestesten. Mina ram som var felaktiga visade inga fel när man körde en snabbtest, däremot när jag körde den långa testen så fick jag besked, kasst ramminne.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Allmänt bra svar i tråden. Ja, ljudkortsdrivrutiner kan orsaka OS-kraschar.

MemTest86 är gratis och skrivs antingen till en CDR eller tomt USB-minne.

Jag skulle börja med att ta backup på alla dina Cubase-projekt, sedan återställa datorn till fabriksskicket och när datorn startat upp "i nyskick" installerar du uppdateringen till Windows 8.1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men du har ju inget att frukta!

Eh...jo. Jag betalade 2000 spänn för något jag inte kan använda och har inte råd att köpa ett till ljudkort. Om jag inte kan få det här att fungera får jag lägga ner och skaffa en annan hobby.

Typ knyppla. Och vem vill väl det? 🤪

Jag skulle börja med att ta backup på alla dina Cubase-projekt, sedan återställa datorn till fabriksskicket och när datorn startat upp "i nyskick" installerar du uppdateringen till Windows 8.1.

Har inga projekt. Den började krasha omedelbums.

I flera månader gick den inte ens att logga in i...

Kan jag lägga focusrite och cubase le på den externa hårddisken och ha det där istället?

Har en extern hårddisk som jag inte ens har packat upp ur förpackningen så jag vet inte riktigt hur de funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan jag lägga focusrite och cubase le på den externa hårddisken och ha det där istället?
Cubase LE kan du installera på den externa disken, men det har ingen betydelse för hur din dator fungerar.

Ljudkortsdrivrutiner installeras alltid i Windows-systemet/systemhårddisken.

Helt enkelt, släpp den tanken för det hjälper dig inte och lägg tid på riktig felsökning istället.

Hänger sig datorn när den är i fabriksskick och utan Focusrites drivrutin? Så vi vet om vi kan utesluta ljudkortet eller inte.

Vilken modell är din Acer-dator? Om vi vet modellens tekniska specifikation kan vi se ifall datorn är undermålig.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase LE kan du installera på den externa disken, men det har ingen betydelse för hur din dator fungerar.

Ljudkortsdrivrutiner installeras alltid i Windows-systemet/systemhårddisken.

Helt enkelt, släpp den tanken för det hjälper dig inte och lägg tid på riktig felsökning istället.

Hänger sig datorn när den är i fabriksskick och utan Focusrites drivrutin? Så vi vet om vi kan utesluta ljudkortet eller inte.

Vilken modell är din Acer-dator? Om vi vet modellens tekniska specifikation kan vi se ifall datorn är undermålig.

Eftersom jag inte använt datorn mer än ett par gånger innan jag installerade focusrite vet jag inte hur den fungerade då. Minns inte att det var något problem de få gångerna.

Det är en acer aspire E1 571 om det säger någon något.

Man skulle ha windows 7 eller 8 för att focusrite skulle funka så jag köpte en sån

(min gamla har vista).

8GB DDR3 memory

750GB HDD

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...