Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Köpte för ett tag sedan UAD Apollo men har inte fĂ„tt det att funka helt bra. Det kommer smĂ„ pops och klicks ibland och en varningsmeddelande om att min "Firewire needs to decrease" dyker stĂ€ndigt upp. Även om jag stĂ€ller bandbredden pĂ„ firewire koppingen i UAD:s kontrollpanel sĂ„ jag bara kan ha EN UAD plugg sĂ„ förekommer samma pops och jag fĂ„r förr eller senare samma varning. Jag har en PC med Windows 7, Intel Quad processor, Asus Pro 5, 8Gb RAM och har nyligen uppdaterat till ett vassare grafikkort med 2 GB minne för att vara pĂ„ den sĂ€kra sidan. Jag har skaffat en av de tvĂ„ firewire-kort UAD sjĂ€lva rekommenderar pĂ„ sin hemsida och som de menar ska vara problemfria.

Jag har tidigare haft bÄde PCI och PCIe-kort frÄn UAD med bÄde UAD-1 och UAD-2 som plattform utan problem och jag gillar deras pluggar och tÀnkte övergÄ till Apollo Quad av anledningen att kunna mer (inte mindre som fallet Àr nu) av deras pluggar samt den fantastiska möjligheten att anvÀnda dessa i realtid bÄde som lyssning och inspelning.

UAD verkar tyvÀrr i stort sett helt och hÄllet rikta in sig pÄ mac-anvÀndare och det kan ju ha sin förklaring dÄ de Àr jÀnkare allihopa.(desktopvarianten som kom efter apollo har inte ens stöd för windows över huvud taget... det talar ju sitt tydliga sprÄk)

Men Apollo ska ju funka för Windows. I alla fall enligt UAD sjÀlva.

NÄgon med liknande erfarenhet? Finns det nÄn lösning?

Undanber mig svar som "köp en mac"

Och jag SKA maila UAD, testar hÀr först bara.

LĂ€ttare med svenska privatpersoner

Àn amerikanska företag

Annons
Postat

Ja det lÄter ju som om det kan vara Firewire-kortet som Àr boven i dramat. LÀste om nÄn för ett tag sen som köpt ett av UAs rekommenderade kort men att det inte funkat, medan det dÀremot funkade fint med porten som satt pÄ moderkortet.

Vet inte om det kan vara att de förÀndrat komponenter pÄ korten sedan UA gjort sina tester med dem kanske?

Jag förstÄr att UA lÀgger krut pÄ Mac-stöd först med tanke pÄ att majoriteten av deras mÄlgrupp anvÀnder Mac, men de brukar inte ignorera Windows-sidan heller. Att Twin saknar stöd för Windows har enligt UA att göra med att Microsoft inte har fixat underlagen för det. Vet inte hurvida det stÀmmer eller inte, men de verkar ju inte vara ointresserade av den delen av marknaden heller till skillnad frÄn Apogee.

Postat

Min gissning Àr att ditt nya grafikkort Àr boven, eller snarare dess drivrutiner eller mjukvara,

kolla med DPC Latency Checker som Gizmozis lÀnkade till, bör synas dÀr.

• Gilla 1
Postat

Nu Àr jag inte sÀrskilt kunnig pÄ windows, men har du testat latency checker?

http://www.thesycon....ncy_check.shtml

MVH

Anders

Tack för tips. Har lite svÄrt att förtstÄ vad man ska göra av datan man fÄr fram av programmet bara.

Verkar lite lÀskigt att anvÀnda dÄ de inte kan garantera att hela datorn slutar fungera

Postat

Min gissning Àr att ditt nya grafikkort Àr boven, eller snarare dess drivrutiner eller mjukvara,

kolla med DPC Latency Checker som Gizmozis lÀnkade till, bör synas dÀr.

SÄ Àr dock inte fallet kan jkag med bestÀmdhet hÀvda. Det nya grafikkortet köpte jag enbart för att gardera mig

och vara sÀker pÄ att det inte var just grafikkortet som orsake problemet. Hade ett flÀktlöst innan som sÄklart hade fördelen

att det var alldeles tyst, men flÀktlösa grafikkort fÄr göra avkall pÄ prestandan just för att de inte klarar kylningen sÀrskilt bra.

Problemet med pop-ljuden förekom alltsÄ med det gamla grafikkortet och detta var den svagaste komponenten i kedjan enligt windows skala att mÀta prestandan. Jag lÄg pÄ 4,9 av 10 dÀr flaskhalsen alltsÄ var grafikkortet. Med det nya grafikkortet ligger jag pÄ 7 av 10 dÀr grafikkortet fortfarande Àr den svagaste lÀnken men en rejÀl förbÀttring.

Postat

Ja det lÄter ju som om det kan vara Firewire-kortet som Àr boven i dramat. LÀste om nÄn för ett tag sen som köpt ett av UAs rekommenderade kort men att det inte funkat, medan det dÀremot funkade fint med porten som satt pÄ moderkortet.

Vet inte om det kan vara att de förÀndrat komponenter pÄ korten sedan UA gjort sina tester med dem kanske?

Det var intressant. Har inte testat de inbyggda firewire portarna. Problemet Àr bara att det inte gÄr. Det Àr olika firewire-kontakter.

Antar att det ocksÄ har med mac att göra. Jag frÄgade han som jag köpte ljudkortet vad det var för mÀrklig sladd som följde med. Han sa att det var vanlig firewirekabel. Bara att koppla in. Det sÄg jag ju direkt att det inte var. Men han hade mac sÄklart sÄ för honom var det kanske det. Jag trodde firewire kontakter var standardiserade. Men sladden passar i de firewirekorten UAD rekommenderar pÄ sin hemsida och jag utgick sÄklart att det bara skulle vara att koppla in och köra, just fför att de har testat och valt ut dessa firewire-kort.

Postat

Har du förresten provat att köra pÄ legacy drivers för firewirekortet ?

Nej

Det blir nog första ÄtgÀrden.

Som jag fattar det Àr det bara att högerklicka och analysera med legacy driver?

NÄn som testat det programmet? VÄgar man köra det? Verkar lite hemmagjort...

Postat (redigerat)

Det var intressant. Har inte testat de inbyggda firewire portarna. Problemet Àr bara att det inte gÄr. Det Àr olika firewire-kontakter.

Bara för att förtydliga:

PÄ bilden Äterfinns firewirekontakt som den ser ut i standardutförande pÄ en PC Till VÀnster

Till Höger Àr den som anvÀnds pÄ Apollo och som jag aldrig sett förut och som jag utgÄr ifrÄn har med mac att göra.

Men sÄdana kontakter fanns alltsÄ (sÄklart) pÄ de firewire korten UAD rekommenderade till PC och som jag köpte ett utav.

Jag trodde i min enfald att firewire var lika standardiserat som USB och vattenslangskopplingar

DÀremot verkar det finnas adapter hos Kjell o C:O mellan dessa tvÄ varianter.

Varför det dÄ finns tvÄ olika kan man ju fundera pÄ. Antagligen för att apple alltid ska ha egna lösningar pÄ allting

och aldrig kan vara förnuftiga och följa det som redan Àr en etablerad standard.

Redigerat av LejonLeo
Postat (redigerat)

Antar att det ocksÄ har med mac att göra. Jag frÄgade han som jag köpte ljudkortet vad det var för mÀrklig sladd som följde med. Han sa att det var vanlig firewirekabel. Bara att koppla in. Det sÄg jag ju direkt att det inte var. Men han hade mac sÄklart sÄ för honom var det kanske det.

NÀ, det finns bara 3 olika firewirekontakter. Firewire 400 finns som 4- och 6-pinnars och firewire 800 Àr 9-pinnars.

Till vÀnster pÄ bilden Àr FW800 och till höger FW400 6-pin.

FireWire400_800.jpg

Redigerat av rainydays
Postat (redigerat)

jag Àr inte sÀker men det kanske Àr problem att koppla ett firewire800interface till en firewire400 port

omvÀnt gÄr ju bra

precis som man kan koppla firewire till thunderbolt men inte tvÀrtom

sÄ om du har en firewire 800 port pÄ datorn sÄ ska du anvÀnda den

Redigerat av spass
Postat

Bara för att förtydliga:

PÄ bilden Äterfinns firewirekontakt som den ser ut i standardutförande pÄ en PC Till VÀnster

Till Höger Àr den som anvÀnds pÄ Apollo och som jag aldrig sett förut och som jag utgÄr ifrÄn har med mac att göra.

Hoppsan hejsan. Har lÀst pÄ liute och insett att jag enbart har haft Firewire 400 och aldrig Àgt en dator som Àr utrustad med Firewire 800 som tydligen ser ut enligt bilden till höger. Ber om ursÀkt för detta fatala klamp i klaveret.

Men dÄ Àr ju frÄgan om det fungerar att köpa en adapter och köra apollo, som uppenbarligen anvÀnder sig av firewire 800 till mitt moderkort som uppenbarligen anvÀder sig av firewire 400... Det lÀr knappast bli bÀttre av en sÄdan hantering...

Postat

Men dÄ Àr ju frÄgan om det fungerar att köpa en adapter och köra apollo, som uppenbarligen anvÀnder sig av firewire 800 till mitt moderkort som uppenbarligen anvÀder sig av firewire 400... Det lÀr knappast bli bÀttre av en sÄdan hantering...

Apollon fungerar med Firewire 400 ocksÄ, men jag vÄgar inte svara pÄ om bandbredden rÀcker till för allt. Kanske nÄgon har bÀttre kunskap om det. Det optimala Àr ju iaf att köra pÄ FW800. Men det kunde ju vara intressant att se om problemen försvinner om du byter port.

Det kan ju som andra sÀger ocksÄ vara grafikkortet som stÀllet till det sÄ det skulle du ju ocksÄ kunna testa att ta ut.

Postat (redigerat)

Jag köpte som sagt ett nytt vassare grafikkort just pĂ„ förekommen anledning men problemet kvarstod. Jag mĂ€rker att man inte kan stĂ€lla in buffersize i mitt DAW för att öka eller minska latencyn som jag kunnat göra med alla andra ljudkort jag haft. Även om jag minskar/ökar bandbredden pĂ„ firewire-instĂ€llning i UADs kontrollpanel sĂ„ Ă€ndras inte latencyn i mitt DAW (Cubase) som stĂ„r pĂ„ 18 ms in och 14 ms ut. Det Ă€r rĂ€tt lĂ„gt. Kan detta ha med problemet att göra tro? Oljuden lĂ„ter vĂ€ldigt likt de man hör nĂ€r man har för lĂ„g lateny instĂ€lld Ă€n vad datorn klarar av. Jag hatar latency och har den ofta sĂ„ lĂ„gt det gĂ„r utan oljud vid inspelning och pĂ„ högsta vid mix. Jag Ă€ndrar alltsĂ„. Verkar mĂ€rkligt att man inte ska kunna Ă€ndra latencyn med apollo? Jag trodde det hade med bandbredden pĂ„ firewiren att göra. Har tagit en skĂ€rmdump men var i helv&%€ laddar man upp en bild pĂ„ det hĂ€r forumet

Redigerat av LejonLeo
Postat

Nej

Det blir nog första ÄtgÀrden.

Som jag fattar det Àr det bara att högerklicka och analysera med legacy driver?

NÄn som testat det programmet? VÄgar man köra det? Verkar lite hemmagjort...

Hm, du blandar nog ihop det lite

Att köra programmet DPC Latency Checker kan du vara trygg med 😐

Kör det en stund och kolla att du inte fÄr nÄgra röda staplar.

Med legacy driver menar jag att du ska Àndra i windows device manager,

se t.ex. http://www.studio1productions.com/Articles/Firewire-1.htm

Postat

SÄ Àr dock inte fallet kan jkag med bestÀmdhet hÀvda. Det nya grafikkortet köpte jag enbart för att gardera mig

och vara sÀker pÄ att det inte var just grafikkortet som orsake problemet. Hade ett flÀktlöst innan som sÄklart hade fördelen

att det var alldeles tyst, men flÀktlösa grafikkort fÄr göra avkall pÄ prestandan just för att de inte klarar kylningen sÀrskilt bra.

Problemet med pop-ljuden förekom alltsÄ med det gamla grafikkortet och detta var den svagaste komponenten i kedjan enligt windows skala att mÀta prestandan. Jag lÄg pÄ 4,9 av 10 dÀr flaskhalsen alltsÄ var grafikkortet. Med det nya grafikkortet ligger jag pÄ 7 av 10 dÀr grafikkortet fortfarande Àr den svagaste lÀnken men en rejÀl förbÀttring.

TyvÀrr kan ett grafikkort med mycket "bling" stjÀlpa snarare Àn hjÀlpa en DAW att prestera maximalt.

Postat

TyvÀrr kan ett grafikkort med mycket "bling" stjÀlpa snarare Àn hjÀlpa en DAW att prestera maximalt.

Fast att det skulle vara konstigheter med bÄde det gamla och det nya grafikkortet ser jag som osannolikt. Jag gÄr inte och köper ytterligare ett grafikkort för den hÀr sakens skull.

Tror snarare att det Àr nÄt som spökar med firewiregrÀnssnittet.

Tackar för tips och tricks och ska Äterkomma sÄ fort jag tatt mig an det.

Återigen, hur lĂ€gger man upp egna bilder i det hĂ€r forumet? (som alltsĂ„ inte har en lĂ€nkadress)

MÄste vÀl lÀggas in i "Min media" pÄ nÄt sÀtt antar jag.

Men hur?

drloop (oregistrerad)
Postat

Byte av komponenter i en PC kan orsaka IRQ krockar eller att drivrutiner stör lÄglatency möjligheterna.

Postat

Byte av komponenter i en PC kan orsaka IRQ krockar eller att drivrutiner stör lÄglatency möjligheterna.

Jaha. SÄ dÄ gÄr det alltsÄ inte att göra nÄnting Ät problemet man hade ifrÄn början.

Jag Àr Àr skeptisk

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Kör DPC latency checkern. SlÄr den över rött sÄ Àr det nÄt som stör ditt system.

Och du fÄr nÄgra tips pÄ vad du kan Àndra.

Kan du inte Ă€ndra latencyn i Cubase? Öka den sĂ„ bör knaster försvinna.

18ms in och 14 ms ut Àr rÀtt mycket latency, jag har 3ms in och 2 ms ut vid tracking och vid mix har jag 5ms in och 3 ms ut. Jag kör 64 samples buffer vid 44.1khz nÀr jag trackar och 128 vid mix.

En IRQ krock Àr inte sÄ ball att fixa med, mÄnga timmars uttagande av kort fram och tillbaka om man har otur sÄ vi fÄr hoppas att dt inte Àr det som krÄnglar. Annars finns en massa optimeringstips att göra. StÀng av strömsparfunktioner, finns dessutom nÄgra parametrar man bör stÀnga av i BIOS. Men kör DPC latency checkern först sÄ vi fÄr mer kött pÄ benen.

Redigerat av drloop
Postat

Cubase Ă€ndrar inte latencyn utan bara visar den. Ändrar gör man i ljudkortets kontrollpanel. Men dĂ€r hittar jag bara Ă€ndringar för firewirebredden. I all andra ljudkort jag haft tidigare kan man stĂ€lla buffersize som pĂ„ sĂ„ vis pĂ„verkar latencyn.

Har nu kört LatencyChecker. Blev massa röda staplar. Hur lÀggar man upp en bild?

I texten under grafen stod följande:

"Some device drivers on this machine behave bad and will probably cause drop-outs in real-time audio and/or video streams. To isolate the misbehaving driver use Device Manager and disable/re-enable various devices, one at a time. Try network and W-LAN adapters, modems, internal sound devices, USB host controllers, etc."

Postat (redigerat)

Nu var det ett tag sen man höll pÄ och böka med irq och olika chipset. Vad Àr det för chipset pÄ firewirekortet? Eller Àr internt pÄ moderkortet?

Köp annars ett externt pcie-kort som inte har via-chipset. Har för mig att lycom ska vara bra, samt sonnet.

Vet att jag köpte ett till min pc nÀr det begav sig.

Skulle du trots allt fÄ problem med knaster sÄ kan du alltid flytta kortet till en annan plats ifall du fÄr irq-konflikt

Edit: http://www.sonnettech.com/product/allegrofirewire800pcie.html

Redigerat av KillwithSkill
Postat

Köpte som sagt ett av de tvÄ firewirekort UAD rekommenderar pÄ deras hemsida och det var det förstnÀmnda frÄn Sonnet Technologies som heter Allegro FW800 PCIe.

Nu nÀr jag avaktiverade det i Enhetesaktiveraren sÄ var alla staplarna gröna i LatencyChecker.

Är det ingen som vet hur man lĂ€gger upp bilder? AlltsĂ„ mĂ„ste det vara det jĂ€vla firewirekortet trots att jag köpte just ett av de enda tvĂ„ som de menar ska fungera smĂ€rtfritt.

Har nu Àven skaffat en adapter mellan firewire 800 och 400 och ska testa att koppla in pÄ datorns interna 400-portar och se vad som hÀnder

Postat (redigerat)

NÀr jag sÀtter i Appollo i en vanlig firewire 400-port, bÄde pÄ moderkortet och pÄ en extern PCIe sÄ hittar datorn inte Appollo och jag har inget ljud alls. MÄste man installera om skiten fÄr att fÄ det att funka med en ny port? Borde vÀl inte behövas. SÄ Àr det ju inte med nÄgra andra grejer man kollar in lite hÀr och dÀr

Redigerat av LejonLeo
Postat

Har nu kopplat tillbaka till Sonnet PCIe 800-kort och av nÄgon anledning blev det inte alls lika mÄnga röda staplar i LatencyChecker. NÄgra enstaka bara. Uppdaterade sedan mjukvaran till 7.5 och nu har LatencyChecker rullat pÄ ett tag med enbart gröna staplar. Fast jÀvlar, dÀr kom det precis en röd stapel sÄg jag. Ok, en klar förbÀttring men ÀndÄ nÄgon enstaka röd stapel.

Har Àntligen hittat var man sÀtter buffersizen i Apollo ocksÄ. Fattar inte hur jag kunnat missa det. Den stÄr pÄ 512 och det Àr vÀl nÄt slags medeltal och ska ju inte vara nÄgra problem. Egentligen. GÄr ju Ànda ner till 32, men ska för sÀkerhets skull Àndra till det högsta (2048) för att se om det gör nÄgon skillnad. Kanske har jag ett klickfritt ljudkort till slut. Det vore ju trevligt eftersom det kostade lika mycket som min motorcykel

Postat (redigerat)

Lite bilder Àntligen

post-4675-0-59295100-1393317148_thumb.png

Den hÀr varningsrutan har jag fÄtt upp titt som tÀtt Ànda sedan jag köpte ljudkortet.

Hur mycket jag Àn minskar firewirebandbredden kommer ÀndÄ varningsrutan tillbaks förr eller senare.

post-4675-0-46819600-1393317262_thumb.png

Latencyn mÄste ju anses normal med buffersize pÄ mellanlÀget 512

post-4675-0-03980500-1393317317_thumb.png

SÄhÀr sÄg det ut nÀr jag först startade LatencyChecker. Inte bra.

post-4675-0-18923300-1393317370_thumb.png

SÄhÀr sÄg det ut nÀr jag avaktiverade det rekommenderade firewirekortet

post-4675-0-77080500-1393317466_thumb.png

Och sÄhÀr ser det ut nu efter uppdatering av mjukvaran och ökad buffersize (2048) och testat att koppla in i en firewire 400-port utan resultat. Sen nÀr jag kopplade tillbaka till det ursprungliga 800-kortet var det en mÀrkbar skillnad. Bara nÄgon enstaka röd stapel dÄ och dÄ. FÄr mig att fundera pÄ om det kanske kan vara firewiresladden? Fast den borde vÀl antingen fungera eller inte fungera eftersom det handlar om digitala signaler.

Redigerat av LejonLeo
Postat

Har nu kopplat tillbaka till Sonnet PCIe 800-kort och av nÄgon anledning blev det inte alls lika mÄnga röda staplar i LatencyChecker. NÄgra enstaka bara. Uppdaterade sedan mjukvaran till 7.5 och nu har LatencyChecker rullat pÄ ett tag med enbart gröna staplar. Fast jÀvlar, dÀr kom det precis en röd stapel sÄg jag. Ok, en klar förbÀttring men ÀndÄ nÄgon enstaka röd stapel.

Har Àntligen hittat var man sÀtter buffersizen i Apollo ocksÄ. Fattar inte hur jag kunnat missa det. Den stÄr pÄ 512 och det Àr vÀl nÄt slags medeltal och ska ju inte vara nÄgra problem. Egentligen. GÄr ju Ànda ner till 32, men ska för sÀkerhets skull Àndra till det högsta (2048) för att se om det gör nÄgon skillnad. Kanske har jag ett klickfritt ljudkort till slut. Det vore ju trevligt eftersom det kostade lika mycket som min motorcykel

Det dÀr Àr inget du ska acceptera. Att spela in i 512 eller högre Àr omöjligt. Du ska utan problem kunna dra ner det till 32 i inspelningslÀge.

Kolla om det finns nya drivrutiner till firewire-kortet. Prova Àven att flytta det till en annan plats.

Kör igÄng enhetshanteraren och kolla om du har nÄn konflikt i IRQ-delen. Om firewire delar med nÄgot sÄ flytta kortet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.