Jump to content
Annons

Hörlurar som jag kan mixa basen lika bra i som monitorer


rockstone

Recommended Posts

Hörlurar som jag kan mixa basen lika bra i som monitorer.

Finns det?

Jag mixar ofta i lurar på kvällarna när familjen sover, men jag har problem med att mixa basfrekvenserna.

Jag har beyer dynamic dt 770,tror jag dom heter(öppna lurar). och beyer dynamic dt 2500.

Men när jag ska få bra överblick på basen så måste jag koppla in mina genelec 8030 monitorer.

Finns det lurar som är lika bra att mixa bas i som i mina genelec?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Rockstone.

Lösningen på ditt problem heter Focusrite Vrm box:

http://global.focusrite.com/usb-audio-interfaces/vrm-box

Med Vrm boxen kan du simulera hur ett par Genelec 1030

och flera andra högtalare och monitorer låter i tre olika rum

ett kontrollrum med avstämd akustik en sovrumsstudio och ett vardagsrum.

Tekniken som används för att simulera högtalare och rum bygger

på samma teknik som används i Focusrite liquid mix.

Om du inte använder dsp simulering av monitorer och rum

i dina hörlurar när du mixar så blir inte slutresultatet bra.

Anledningen till detta är att man upplever basregistret väldigt

olika i hörlurar jämfört med högtalare som står uppställda i ett rum.

Även panoreringar skiljer sig i upplevelse mellan hörlurar och högtalare.

En stor fördel med Vrm boxen är att man snabbt kan referenslyssna mellan

flera olika simuleringar av klassiska monitorer som Genlec 1030, Yamaha Ns-10, Auratone 5c.

Jag brukar köra med Genelec 1030 hela vägen i kontrollrummet när jag närmar mig downmix börjar jag switcha över och jämföra hur mixen i låter i ns-10, aurtone 5c och jämför även hur det låter i dom olika rummen och i hifi-högtalarna. Om mixen låter bra överallt så vet man att man har en mix som kommer att låta bra.

Jag fördrar att använda öppna hifi hörlurar när jag mixar i studion.

Dom bästa hörlurarna för mix tyckar jag är shennheiser Hd-600, HD-590, HD-580.

Av dom du nämner så är DT-770 att föredra framför Dt-250 som är en hörlur som främst är byggd för medhörning i liverummet.

Såg att även Beyer har ett Virtual studio system för att kunna mixa korrekt med hörlurar:

http://europe.beyerdynamic.com/virtual-studio.html

Beyers system är lite enklare man laddar in simuleringen som en plug in i masterbussen och använder sedan ljudkortets vanliga hörlursutgång.

En sak du bör veta om Vrm tekniken är att det tar 20-30 min lyssning för att

vänja sig innan simuleringen låter naturlig första gången man använder den.

Du kommer att uppleva det som att lyssningen blir väldigt basig och mindre tydlig i diskanten.

Denna känslan avtar ganska fort och det känns som man sitter i ett kontrollrum framför sina favorit monitorer.

Byt inte monitor/rumssimulering under dom första 20 min lyssning då förlänger du bara invänjningstiden.

Välj den monitor simulering som är närmast dom monitorer du använder i verkligheten i ditt fall Genelec 1030.

Börja gärna att mixa med en gång och ställa volymer för trummor,bas,gitarr m.m om du är fokuserad på att mixa vänjer du dig snabbare.

Om du har på dina Genelec monitorer och samtidigt kör Genelec simuleringen i hörlurarna på vrm-boxen i sovrumsstudion om ditt rum motsvarar detta och du ställer volymen lika så kommer du märka att simuleringen i hörlurarna matchar vad du hör i dina monitorer i ditt riktiga rum.

Lyssna först i hörlurarna med vrm på, Ta av dig hörlurarna lyssna i dom riktiga monitorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får tänka så här. När du lyssnar på riktiga högtalare i ett rum så hör vänster öra höger högtalare också och vise versa. Ju lägre frekvens det blir ju mer utjämnas skillnaden mellan vänster och höger. Hörlurar och andra sidan totalisolerar vänster resp. Höger.

Själv använder jag en SPL Phonitor då jag mixar/mastrar i lurar. Personligen föredrar jag öppna lurar också och främst då har jag ett par Ultrasone PRO 2500 som jag lärt mig att gilla. Dessa lurar har en liten finess att det sitter en metallplatta framför högtalarelement som gör att ljudet upplevs komma framifrån vilket ytterligare underlättar att få det attsimullera högtalarlyssning.

SPL Phonitor är inte direkt billig men för mig är den ovärderlig och gör att jag får med mig min egna lyssning var som helst. Känns som en trogen referens.

Här en rewiev av SPL Phonitor http://www.soundonsound.com/sos/dec08/articles/SPLphonitor.htm

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...