Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Jag tittar pĂ„ att köpa mitt första par monitorer! Det lutar mot ett par Rokit 8 G3, och jag har ett externt ljudkort som jag önskar koppla dem till. Är det nĂ„gon som kan sĂ€ga med sĂ€kerhet vilken den bĂ€sta kontakten Ă€r att anvĂ€nda? Och kanske till Ă„ med om det Ă€r nĂ„gon speciell kabel jag borde anvĂ€nda..? Mitt Ljudkort Ă€r ett M-Audio Firewire 410..

Alla svar uppskattas! 🙂

Annons
Postat (redigerat)

En balancerad tele-tele fungerar utmĂ€rkt. Även en tele till xlr kan vara att övervĂ€ga. Finns pĂ„ thomann till bra priser, t.ex dessa:

http://www.thomann.de/se/cae_17064_audiokabel.htm

http://www.thomann.de/se/the_sssnake_spp2030.htm

NĂ„gra föredrar tele-xlr ifall kabeln skulle rĂ„ka dras ut ur högtalaren under drift. En xlr-kontakt gör inte samma starka sprak som en tele gör dĂ„ tele-kontakten fĂ„r kontakt med flera av polerna nĂ€r den dras ut. Men hur ofta hĂ€nder det, att man rĂ„kar dra ur en kabel ur monitorerna 🙂

Edit: Btw, vĂ€lkommen till forat 🙂

Redigerat av KlasVonKlas
Postat

En balancerad tele-tele fungerar utmĂ€rkt. Även en tele till xlr kan vara att övervĂ€ga. Finns pĂ„ thomann till bra priser, t.ex dessa:

http://www.thomann.d..._audiokabel.htm

http://www.thomann.d...ake_spp2030.htm

NĂ„gra föredrar tele-xlr ifall kabeln skulle rĂ„ka dras ut ur högtalaren under drift. En xlr-kontakt gör inte samma starka sprak som en tele gör dĂ„ tele-kontakten fĂ„r kontakt med flera av polerna nĂ€r den dras ut. Men hur ofta hĂ€nder det, att man rĂ„kar dra ur en kabel ur monitorerna 🙂

Edit: Btw, vĂ€lkommen till forat 🙂

Det var flera saker jag inte tÀnkt pÄ!! Men, jag har hört att "XLR" Àr sÄ mycket bÀttre Àn tele.. Kan det finnas en chans att jag kan trycka in XLR i mic input XLR uttaget pÄ framsidan, och kanske anvÀnda det som output? Eller Àr det tele > xlr som gÀller? Vad tror du?? : )

Postat

Det var flera saker jag inte tÀnkt pÄ!! Men, jag har hört att "XLR" Àr sÄ mycket bÀttre Àn tele.. Kan det finnas en chans att jag kan trycka in XLR i mic input XLR uttaget pÄ framsidan, och kanske anvÀnda det som output? Eller Àr det tele > xlr som gÀller? Vad tror du?? : )

NÄgon skillnad i ljudkvalitet Àr det inte i alla fall mellan tele och xlr, om bÄda Àr balanserade dÄ.

Nej, en ingÄng Àr alltid en ingÄng, den gÄr inte att vÀnda pÄ. Det Àr tele till xlr eller tele som gÀller.

Postat

det Àr obalanserade utgÄngar pÄ det ljudkortet sÄ signalen kommer alltid vara obalanserad

alltsÄ Àr det bÀst att anvÀnda en vanlig obalanserad tele i detta fall

Postat

Okej! Nu blir jag lite kluven hĂ€r vilket av det jag ska ta, men har fĂ„tt svar pĂ„ min viktigaste frĂ„ga.. Hur som haver, jag ska bestĂ€lla ett par Rokit 8 tror jag frĂ„n Thomann.. Är det nĂ„got mer jag borde köpa? Jag studerar, sĂ„ har ingen jĂ€ttebudget.. Finns ex sĂ€kert 20 olika telekablar, vilket Ă€r det bĂ€sta alternativet? Tacktack! 🙂

Postat

Det har egentligen ingen större betydelse vilket du vĂ€ljer. Du kanske skulle ta den tele-tele jag lĂ€nkade. Även om den Ă€r balanserad sĂ„ blir den automatiskt obalanserad pga ljudkortets kontakter. Kan vara framtidssĂ€kert ifall du byter till ett ljudkort med balanserade utgĂ„ngar.

Den Àr ingen större skillnad mellan olika tele-kablar, kanske att vissa hÄller lite bÀttre bara. Den tele-tele jag lÀnkade har jag sjÀlv fast i annan lÀngd. Jag har hadft dem i flera Är med massor av in och urkopplingar. Har alltid fungerat och aldrig glappat.

Vad man borde köpa Ă€r ju alltid relativt 🙂 Men kanske nĂ„gon form av akustikbehandling av rummet, eller ett par stativ/pads till monitorerna kan vara vĂ€rt o kolla pĂ„.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.