Jump to content
Annons

En fundering ang. Cubase 7 + Eastwest..


cageman84

Recommended Posts

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med en sak.. (Rookie-varning!)

Använder Cubase 7 och olika ljudbibliotek från Eastwest.

Dessa ljud öppnar jag genom att starta ett instrument-spår i VST Instruments och programet PLAY från Eastwest.

Låt säga att jag väljer stråkar här..

Om jag sedan vill välja ett Piano ljud till arrangemanget (även det från Eastwest PLAY), brukar jag då öppna PLAY på nytt i

ett nytt instrument-spår.

Tänker mig att det är väldigt resurskrävande om man har en hel del instrument i projektet., ?

Vill bara försäkra mig om att det är så det går till, och att det inte finns någonstans i programmet PLAY där man kan öppna flera instrument som jag missat:)

(Var det inte så i Spectrasonics Omnisphere eller minns jag fel) 🙂

Nu har jag lyckligtvis en ganska ny dator med 32 GB minne som säkert klarar en hel. 🙂

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

du kan ju ladda in flera olika i ljud i PLAY (upp till sexton st. verkar det som) och sedan ställa in separata midi-kanaler för varje, alltså från 1-16. Sedan får du väl adressera dina olika midi-kanaler i Cubase till respektive instrument i Play. Har själv Pro Tools (och Play) så jag kommer inte riktigt ihåg hur man gjorde i Cubase för att adressera.

Själv öppnar jag separata Play för varje instrument, vilket är ganska dumt och resurskrävande, men jag "bouncar" ner midit (jag spelar in midit till audio-kanaler och stänger sen av PLAY) när jag är nöjd med hur det blev.

mvh/Peter

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

För att köra flera ljud i Play, istället för att köra flera instanser, så får man ladda in Play i en instrument-slot och använda midispår istället för instrumentspår.

I C7.5 har det ändrats, så att man kan använda multitimbrala VSTi även på instrumentspår.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att köra flera ljud i Play, istället för att köra flera instanser, så får man ladda in Play i en instrument-slot och använda midispår istället för instrumentspår.

I C7.5 har det ändrats, så att man kan använda multitimbrala VSTi även på instrumentspår.

Kör också med enskilda instanser av PLAY för varje instrument, har alltid gjort. Hur laddar man play i en instrument slot och sedan använder MIDI spår?

Edit: Nevermind, hade inte fått något kaffe på ett tag vid denna posten... 🙂

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyckligtvis en ganska ny dator med 32 GB minne som säkert klarar en hel. 🙂

Nu kommer jag inte ihåg, finns det ngn form av purge, streaming-variant så att man inte behöver fylla RAM med "onödigheter".

Jo, vänta nu,..var det inte så att man laddar in basic och så hämtar play mer om den behöver. Men man kommer inte undan med mindre än basic..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kommer jag inte ihåg, finns det ngn form av purge, streaming-variant så att man inte behöver fylla RAM med "onödigheter".

Jo, vänta nu,..var det inte så att man laddar in basic och så hämtar play mer om den behöver. Men man kommer inte undan med mindre än basic..?

Det finns en purge funktion i PLAY. Är rätt så säker på att den är förklarad på ett bra sätt i manualen.

Sen finns ju även funktionen att frysa spår i Cubase, vilket kan vara till nytta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...