Jump to content
Annons

Hjälp med att totalisolera ett trumrum i källare.


pearlvisionboy

Recommended Posts

Hej jag kommer få tillgång till ett källarförråd för att ha mina trumprylar i. Det är i källarplanet i ett lägenhetshus. Helst så skulle jag vilja kunna öva där med frågan är då om det går att ljudisolera så att det inte kommer att höras upp till grannen över? Hur isåfall skulle jag göra bäst?

Bygga ett rum i ett rum?

Rummet är väl kanske runt typ 12 kvadratmeter.

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Wow då får du isolera massor, trummor hörs igenom de mest isolerade väggar tro mig och i lgh-hus är det ju extra känsligt, kanske är det väldigt tjocka valv dvs betong tak och väggar då kan du komma undan en aning men sen har du fläktsystem å sånt...ingen lätt pannkaka!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det närmaste du kan komma totalisolering är att bygga ett rum i rummet på flytande golv (t.ex ställa det i en sandlåda) . Det får inte finnas någon mekanisk kontakt med övriga rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det närmaste du kan komma totalisolering är att bygga ett rum i rummet på flytande golv (t.ex ställa det i en sandlåda) . Det får inte finnas någon mekanisk kontakt med övriga rummet.

Så har jag varit med o byggt en studio faktiskt. Två flytande rum… Men "ingen mekanisk kontakt", sand är väl typ mer mekaniskt än tex rockwool. Leder inte sanden ljudet alls?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så har jag varit med o byggt en studio faktiskt. Två flytande rum… Men "ingen mekanisk kontakt", sand är väl typ mer mekaniskt än tex rockwool. Leder inte sanden ljudet alls?

Sanden har väl sådana egenskaper att ljudet liksom försvinner/sprids/dämpas ut i alla miljoner små korn, det är en gammal vedertagen metod att bygga så, i de stora studios jag besökt runt om så minns jag speciellt Trident studios i London 1987, där kunde man höra eller kanske snarare känna hur det knastrade lite fint under parkettgolvet när man gick på det :-)

Redigerat av Roine
Link to comment
Dela på andra sajter

Har det inte att göra med att man vill slippa resonanser också? Om golvet bara skulle stå på några gummipuckar eller så, så blir det ju som en trumma. Och det vill man ju inte.

Resonanser vill man inte ha någonstans, samma i tak eller väggpartier där man bör dämpa av om inte 100% stumt så åtminstone såpass att det inte börjar sjunga av sig självt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har det inte att göra med att man vill slippa resonanser också? Om golvet bara skulle stå på några gummipuckar eller så, så blir det ju som en trumma. Och det vill man ju inte.

Sä är ju många småscener på mindre fyllhak byggda. Helt hopplöst.

Lastpallar fyllda med sågspån är bättre…

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...