Jump to content
Annons

Surr och brus i monitorer


IsseBisse

Recommended Posts

Jag har nyligen skaffat ett par M-Audio BX8 D2 och ett Presonus Audiobox 22VSL, men jag tycker att det surrar och brusar mer än det borde i dem. Det är dels ett surrande i både diskanten och baselementet, dels ett brusande i diskanterna (som vit brus ungefär).

Som jag har förstått kan man förvänta sig visst brus med aktiva högtalare, men det här är klart märkbart när datorn inte spelar ngt ljud även på en meters avstånd.

Någon som har tips på vad jag kan göra åt detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hmm brukar oxå få sånna problem ibland, är det brumljud så har jag hört att det kan bero på lysrör eller dimmer som ligger på samma fas, nu va d ju brus du hadde problem med iåförsig.............

jobbigt sånt där, hadde så en gång när jag inte hadde kopplat in strömmen till moitorerna först i kedjan, altså monitorer först i väggen, sedan dator och resten

Link to comment
Dela på andra sajter

Bruset är säkert alltid i princip samma, eftersom slutstegen normalt alltid kör på max och du bara reglerar involymen på aktiva monitorer.

Brummet kan som sagt bero på att du kör ojordat och/eller har obalanserad överföring mellan ljudkort och monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bruset är säkert alltid i princip samma, eftersom slutstegen normalt alltid kör på max och du bara reglerar involymen på aktiva monitorer.

Brummet kan som sagt bero på att du kör ojordat och/eller har obalanserad överföring mellan ljudkort och monitorer.

Mm, och bruset skulle jag kunna leva med om det bara var det. Brummet däremot är rätt störande. Har högtalarna kopplade i en jordad grendosa. Dock så är min lägenhet ojordad, men det spelar väl ingen roll så länge dator och allt annat är kopplat till samma grendosa?

Kablarna är balanserade (dessa: http://www.thomann.d...kexlr_kabel.htm) och både högtalare och ljudkort har balanserade ut-/ ingångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordad eller ojordad grendosa gör ingen skillnad om inte vägguttaget är jordat. Om allt som är ihopkopplat, är inkopplat i grendosan, så kan du testa att dra en jordad förlängningskabel från köket och kolla om det blir bättre - för där är det alltid jordat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...