rockdemon Postat 23 december 2013 Postat 23 december 2013 Hello! Liknande Àmnen har sÀkerligen tagits upp förr men ÀndÄ.. I mitt vardagsrum Àr alla vÀggar av cement, Jag fÄr ett vÀldigt bumligt ljud och bas blir helt enkelt en ganska otrevlig upplevelse, jag har dessutom ganska stora klipsch RF-82 högtalare. Jag funderar pÄ om lösningen kan vara att köpa basfÀllor och sÀtta dessa bakom högtalarna, Högtalarna stÄr i hörnen, kanske en 40-50 cm ut.. Tysken har basfÀllor för hörn som Àr riktigt billiga, men hur ska jag veta om det ens hjÀlper? De jag tÀnker pÄ Àr http://www.thomann.de/se/the_takustik_cbt_37.htm
Jack Hammer Postat 23 december 2013 Postat 23 december 2013 En mÀtning av rummet i REW Àr en bra början, se vilka frekvenser som Àr brÄkigast, leta peakar, dalar och lÄnga efterklangstider. Du kan rÀkna ut de frekvenser som orsakar störst problem baserat pÄ rumsmÄtten. Om du vÀl börjar behandla gör det sÄ över hela frekvensomrÄdet, basfÀllor och bredbandabsorbenter. Kanske Àven anvÀnda diffusorer. Bygg sjÀlv sÄ kan du matcha absorbenternas tyg med soffan eller vÀlja neutral fÀrg. Adrumdrum har en kanon pdf med ritningar sÄ absorbenter. Sen Äterkommer man ju alltid till avstÀmda basfÀllor om man vill bli av med problemen i lÄgbasen. Men det Àr ju en frÄga om budget och engagemang.
piggey Postat 16 januari 2014 Postat 16 januari 2014 Dra egna av mineralull sÄ kan du fixa absorbenter pÄ samma gÄng :]
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.