Jump to content
Annons

Någon som använder Finalizer?


saverman

Recommended Posts

Annons

Hej..

Jag har i.o.fs en Dbx Quantum som ligger på min digitala utgång, men det enda som skiljer är ju i princip färgningen av ljudet.

Både ja och nej som svar på din fråga om det är värt pengarna.

Ja..för att det är schysst med mycket grejer... 😆 skojar bara... den är skön att ha där när man snabbt vill prova att göra några olika slutmixar av en låt..men enbart som slutstation istället för att gå tillbaka till mixen och göra om det som är fel: absolut nej....

enda övriga skälet att välja hårdvara kunde vara att det känns bättre att vrida på fysiska rattar 😠 ..än den mjuka motsvarigheten...

Quantum'en och alla andra multibandsprocessorer går ju att byta mot mjukvara idag... Wavelab 4:an och några Waves-pluggar kan göra samma saker och lite till och där du dessutom får en massa andra funktioner på köpet.. så försök att få lyssna på en finalizer först via någon välsorterad musikaffär..

Tja

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyssnat på en Finalizer på Musikbörsen. Svincoolt att den kunde ta bort saker som inte ska vara där, allt med hjälp av en auto-knapp. Dessutom använder dom sånna i alla studior på KM Studio där jag har lagt en del disney-röster. Verkar som att bara den där lilla auto-funktionen gör hutlösa saker med mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

ska du inte göra NÅGE själv allså? 😉

DEN knappen skulle man behöva ibland när hjärnan kokar...

Allvarligt...menar du Wizard funktionen? den finns på Quantumen oxå..men personligen tycker jag den är "lite för mycket" oftast ( för min smak ) lite för mycket hängmatta över resultatet. men det kan vara en bra hjälp för att hitta essensen i sitt eget mixarbete..

Lycka till

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

clavicl (oregistrerad)

Jag saknar min Quantum...

Mjukvara: Slår härmed ett slag för Izotope's Ozone 2 som alternativ till Waves som ändå ingen har råd med. Den e jäkligt bra och fortfarande oförtjänt okänd.

http://www.izotope.com

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Kärlekslöst att köra en mix genom en burk och trycka på "auto", och sen kalla det mastrat. Men är det klart att ibland har man småband som gör demos i studion, och inte har planerat att göra någon riktig mastring. Då kan den ju komma till användning. Sen kan man ju köra den på lite allt möjligt också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finalizern tycker jag verkar spännande men jag vet inte....

Själv så funderar jag på att skaffa nån Fatso Jr istället. Har man bra mixar och fetta till med en Sjysst Limiter som t.ex. en Fatso så kan man få väldigt bra resultat.

Ja det är bara en tanke som jag personligen har. Har ingen erfarenhet av det men av alla ljudprov som jag hört så anser jag att en sjysst limiter kan ge nog så bra (om inte bättre) resultat som en fet multibandskomp.

Ser att det finns en Fatso beggad på vendolin för ca 17k....

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kärlekslöst att köra en mix genom en burk och trycka på "auto", och sen kalla det mastrat. Men är det klart att ibland har man småband som gör demos i studion, och inte har planerat att göra någon riktig mastring. Då kan den ju komma till användning. Sen kan man ju köra den på lite allt möjligt också.

Autofunktionen är ju för parameterinställningar...Wizardfunktionen lyssnar i.o.f.s på materialet och gör lite inställningar...men använder man inte öronen och lyssnar på vad maskinen gör med ljudet har man nog skaffat fel utrustning...alternativ blivit grovt lurad av en smart försäljare.. 😆

Autofunktionen är ju dessutom valbar så kärleksmässigt mixnings / masterings-arbete går att utföra genom att man sätter Auto till "OFF"...och inte använder wizardfunktionen... 😄

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Finalizern tycker jag verkar spännande men jag vet inte....

Själv så funderar jag på att skaffa nån Fatso Jr istället. Har man bra mixar och fetta till med en Sjysst Limiter som t.ex. en Fatso så kan man få väldigt bra resultat.

Ja det är bara en tanke som jag personligen har. Har ingen erfarenhet av det men av alla ljudprov som jag hört så anser jag att en sjysst limiter kan ge nog så bra (om inte bättre) resultat som en fet multibandskomp.

Ser att det finns en Fatso beggad på vendolin för ca 17k....

😄

Håller verkligen med dig, Grahn... gör man en bra jämn mix och vill trycka upp overallnivån räcker det ju oftast med en limiter.. jag brukar köra med Waves C1 kompressor med ratio 50:1 och ganska kort attack/decay som jag tycker funkar för det mesta...så man kanske inte ska börja jämföra med hårdvara....det brukar bara resultera i att man får måste-ha-begär, med stora hål i plånboken som följd.. 😆

Quantumen ligger bara där och hjälper till när man gör sista putsen på mixen...

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men en Fatso t.ex. trycker inte enbart upp nivån, den öppnar upp hela mixen på ett helt annat sätt än en mjukvaru limiter t.ex. En helt annan tydlighet blir det i ljudbilden. Går inte att jämföra.

...tror jag. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla sätt är bra utom de som ger dåligt ljud 

absolut, men om man tror att finalizern ska göra en seriös master medan man kokar kaffe är man ganska naiv. Jag lämnar hellre mixen till någon som mastrar seriöst, om det är en seriös inspelning.

Sen är det klart, som sagt, att det är en schysst limiter. Och den kan ju vara helt perfekt på rätt ställe och i rätt sammanhang.

Och om jag ville ha den som limiter så hade jag köpt den lilla varianten.

Ja det är bara en tanke som jag personligen har. Har ingen erfarenhet av det men av alla ljudprov som jag hört så anser jag att en sjysst limiter kan ge nog så bra (om inte bättre) resultat som en fet multibandskomp.

En tanke vissa har är att köra en limiter som 0-vakt, och sen jobba mer med kompressorer tidigare i kedjan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men en Fatso t.ex. trycker inte enbart upp nivån, den öppnar upp hela mixen på ett helt annat sätt än en mjukvaru limiter t.ex. En helt annan tydlighet blir det i ljudbilden. Går inte att jämföra.

...tror jag. 😉

impress me then 😕 jag har nämligen inte lyssnat på Fettot... vågar inte göra det pg.a plånboksvärk... 😉

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men en Fatso t.ex. trycker inte enbart upp nivån, den öppnar upp hela mixen på ett helt annat sätt än en mjukvaru limiter t.ex. En helt annan tydlighet blir det i ljudbilden. Går inte att jämföra.

...tror jag. 🙂

impress me then 😆 jag har nämligen inte lyssnat på Fettot... vågar inte göra det pg.a plånboksvärk... 😉

/D

Hihihi...men om alla köper en Fatso Jr så kanske dom blir billigare. Nypris ca 30k...tror jag. 😕😆😉😉🙁😉🙂

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
gcs (oregistrerad)

Jag har jobbat med TC Finalizer sedan 1996 och nu har jag köpt en till. Jag kan bara inte vara utan den. Den kan vara lite jobbig i början men när man väl lärt sig att hantera den så har den bara fördelar. 😉 Bara en sådan sak som att du kan göra analoga inserts är ju inte så tokigt. Eller att använda det dynamiska filtret som de-esser i stället för en vanlig de-esser.

gcs

Redigerat av gcs
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...