Jump to content
Annons

ajkaramba

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett litet problem när det kommer till mixande/mastrande av min låt. Det är en typisk "dance-låt" så jag vill ha en rätt tung elektronisk bas. Mina studiomonitorer är 5' och har ingen vidare bas, men jag utgick ändå från dem när jag fixade basen.

När jag först jämförde min låt med professionella låtar så lät det faktiskt rätt bra i monitorerna, hörlurarna och min smartphone. Problemet var att basen var lite tunn när jag jämförde på mina högtalare med subwoofer. Därför gjorde jag basen lite "tyngre" (boostade lite i lägre frekvenser) och fick bra resultat. Men nu är problemet att basen delvis slukar det andra ljudet när jag lyssnar i mina hörlurar... 🙁

Förstår inte varför jag får detta problem med för lite/mycket bas... Det sjuka är dessutom att om jag stryper basen endast några få HZ över det tidigare värdet så förlorar den trycket helt.

Hur tusan skall jag kunna fixa låten så att basen är "tung" i högtalarna men samtidigt inte för dominant i hörlurarna?

Kanske skall tillägga att jag är nybörjare när det kommer till mixande/mastrande.

Redigerat av ajkaramba
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det jag skulle gjort i ditt läge hade nog varit att lyssna på andra låtar på dina högtalare och se om basen även i andra låtar rent generellt är lite mesigare kontra dina hörlurar. I fall det är så, så är det ju inte riktigt så mycket att oroa sig över.

Annars, testa andra tillvägagångssätt än det du gör nu, dvs boostar frekvenser. SLäng på en multibandskompressor och tighta till sub-frekvenserna lite, släng på något liknande Waves Renaissance Bass för att skifta övertonerna ett par steg upp, Du säger att basen stryper resten av din mix när du boostar, då är det nog som så att basen fightas över samma frekvensområda som ett par andra instrument, så försök hitta vilka och skär i dom. Mixning är kul på det sättet, oftast när något låter för tunt är det inte för att instrumentet i sig är tunt, utan bara att de andra instrumenten behöver ge det mer plats!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...