Jump to content
Annons

2 döda 18" subbar :/


cabante

Recommended Posts

Tjena.

Har 2 st M-Audio GSR18 med trasiga steg i båda. (1,5 år gamla). De for åt %"#¤ vid strömspik/storm.

Säkringarna har jag bytt. Den ena syns verkligen skadorna på. Sprängd kondensator och farit bitar ur IC krets. Den andra syns ingenting på men fungerar heller inte. SJälva elementen ser ut att ha klarat sig.

Tyvärr verkar det som att de har utgått och reservdelar inte finns längre.

Någon som vet om det endera finns:

1) Någon helt sjukt grymt bra elektriker inom pro-ljud som kan laga sådant ändå?

2) Nya steg att bygga in som passar och vars man köper dessa?

3) Kan det löna sig att bygga om dem till passiva subbar? Antar man behöver både separat delningsfiler och ett bra steg då, kanske dyraste alternativet?

Tacksam för alla tips 🙂

/Cabante

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej! Aldrig kul när man råkar ut för sånt :-(

Jag tror nästan det skulle bli billigast med det 2 eller 3 förslaget. 3 skulle nog vara det enklaste, dra ut en sladd på något snyggt sätt, t.ex borra hål i lådan o montera en speakon-kontakt. Slutsteget kan man lämna kvar om man vill slippa bygga igen hålen :-)

Delningsfilter måste man ha i så fall ja. Skulle personligen i så fall köra på ett aktivt före slutsteget, då kan du även dela upp frekvenserna till topparna från samma enhet.

Jag vet inte alls i vilken prisklass dessa subbar var, men ett stabilt steg med bra effekt behöver inte vara så dyrt. Har ingen koll inom detta område, men har själv ett Behringer EP1500 till min hemmasub som aldrig krånglat. Jag tror att detta skulle kunna driva dina subbar utan problem: http://www.thomann.de/se/behringer_ep2000_europower.htm

Behringer är Behringer, men tror nog att det steget skulle fungera utmärkt ändå. Vill man ha lite mera effekt finns det ju större steg i samma serie för inte så mycket mera pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för inlägget KlasVonKlas.

Det sitter redan kabel ut från subben, Svart och Röd. Den som gick till inbyggnadsslutsteget.

Sedan är det en mindre kabel som också har svart och rött, men antar att den går till den lysande M-Audio-logon som sitter fram på subben.

Om jag löder på en XLR-kontakt på kablarna som går till baselementet, hur ska dessa då sitta?

GSR-18 Specifications:

  • System type: active 18in., bass-reflex-design subwoofer
  • Frequency response: +/- 3dB 45–100 Hz
  • Frequency range: 40–150 Hz (-10 dB)
  • Crossover frequency: variable, 60–150 Hz
  • System power rating: 500 W continuous, 1000 W peak
  • Maximum SPL: 129 dB
  • Nominal impedance: 8 Ohms
  • LF driver: 500 W continuous at driver impedance
  • LF driver size/type: 1 x 18in. (45.7 cm), 3.0in. voice coil
  • Input: stereo balanced XLR/1/4in. TRS combo jack with XLR loop through output
  • Pole socket: 36 mm pole mount socket on top (for full-range mounting)
  • AC input: 120–240 V, 50/60 Hz
  • Dimensions (H x W x D): 25.6in. x 22in. x 23.6in. (65 cm x 56 cm x 60 cm)
  • Net weight: 71 lbs (32 kg)

500 RMS @ 8 Ohm Om jag förstår spec rätt.

Jag bör alltså ha ett steg som minst klarar av att leverera detta eller?

Det steget du tipsade om räcker kanske inte till? (För att driva båda subbarna)

Redigerat av cabante
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller brygga för mono?

Jag har bara kört aktivt PA så det här med brygga är jag osäker på.

Låt oss säga att jag kör L+R från mixer/DJ-controller in i ett aktivt delningsfilter och sedan L+R ut från det.., L ska in på input 1(slutsteget) och R in på input 2(slutsteget), eller hur?

Men om jag då har bryggat slutsteget, hur ska jag då sedan gå från steget till 2 subbar?

edit: Hmm, då man bryggar ett steg för mono ska det bara ha en input kanske? Alltså Från delningsfiltret ska det bara gå en kabel ut med en summerad mono signal in på input 1 på slutsteget.

Men fortfarande, hur ska jag koppla in 2 subbar sedan på steget då det är bara tydligen output 1 som fungerar vid bryggning.

Nån form av förgrening av kabeln?

Sry, är helt noob på detta 🙂

Redigerat av cabante
Link to comment
Dela på andra sajter

XLR-kontakter är till för lågnivå, inte högnivå som högtalare ska ha 🙂

Antingen så löder du på en speakon-hona på varje subb t.ex denna: http://www.thomann.de/se/neutrik_nl4mp_dtyp.htm

och borrar hål i lådan, inte alls svårt. Har du inte speakonkablar o vill slippa o borra så kan du också skarva den sladd som redan går till elementet, eller ännu bättre, öppna lådan o byta till längre kabel. Det steget jag länkade till har även vanliga skruvterminaler för vanlig högtalarkabel/banankontakt 🙂

Med mitt steg som är ännu klenare har jag drivit 21-tums basar utan problem, så jag tror det jag länkade kan driva dina 18-basar utan problem. Du skulle nog kunna ta ett ännu klenare till o med, men det är alltid kul o ha lite extra pulver 🙂

Brygga för mono skulle jag inte göra. Slutsteget går o ställa in så att det kör i mono, men ger ut signalen till två kanaler. Så kör jag hemma, jag kopplar in delningsfiltret på kanal 1, men kör varje kanal till varje 10tums-element i subben. Hade jag haft en bas hade jag nog bryggat, men nu känner jag det är bättre att varje kanal driver. Jag skulle göra samma sak i ditt fall 🙂

Precis som du säger kan man koppla, t.ex med detta filter: http://www.thomann.de/se/behringer_cx2310_super-x_pro.htm

Du väljer att köra filtret i 2-kanal, höger och vänster XLR från mixerbord in i filtret som vanligt. Har man inte kopplat filter förut kan det vara lite rörigt. På just detta filter så ser du på bilderna att det står high, mid, low osv både under och över kontakterna. Det är de som står under kontakterna är de som gäller i tvåkanal. Då kopplar du varje topp till respektive high-utgång höger och vänster. Slutsteget till subbarna kopplar du sen från filtrets subwoofer-utgång till slutsteget kanal 1, och ställer in slutsteget att signalen från kanal 1 ska driva både både kanal 1 och 2. Kan inte utantill i huvudet vilka små "pinnar" på slutsteget man ska vippa på och av för att ställa in detta, men detta kan jag hjälpa dig med i så fall när du kommer dit 🙂 Man väljer "Bridged mode off" och "Pararell inputs" istället för "Stereo".

Hoppas jag gjorde mig begriplig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

KlasVonKlas:

Aha... jag är så insnöad på XLR då jag har bara använt dem med mina aktiva högtalare. Speakon ser ser ju annorlunda ut ofc 🙂

Så klart det ska vara Speakon då!

Ditt sätt om man nu kan göra så som du säger, att man kan ställa att input1 går till både output1 och 2 verkar ju enkelt.

Btw, Du menar också att alla lägre frekvenser från L och R är mixade till en sub/mono signal från filtret?

Guitar Nilsson: Kanske borde ha gjort det 🙂 Bor i Dorotea, Västerbotten.

Men skicka grejer går ju alltid med om man är typ rätt säker på att det kan fixas.

Link to comment
Dela på andra sajter

KlasVonKlas:

Aha... jag är så insnöad på XLR då jag har bara använt dem med mina aktiva högtalare. Speakon ser ser ju annorlunda ut ofc 🙂

Så klart det ska vara Speakon då!

Ditt sätt om man nu kan göra så som du säger, att man kan ställa att input1 går till både output1 och 2 verkar ju enkelt.

Btw, Du menar också att alla lägre frekvenser från L och R är mixade till en sub/mono signal från filtret?

Lätt hänt 🙂 Är så enkelt att montera en speakon chassihona med, borra ett stort hål, löd fast högtalarkabel (som vanligt superviktigt att plus o minus blir rätt) o skruva fast kontakten med ett par små träskruv. Lite jobb, men man slipper o andra sidan att skruva o greja med vanlig högtalarkabel sen när man ska använda grejerna. Slipper skala kabeln, få spretiga små kopparstrån överallt m.m.

Ja precis, den summerar ihop både L och R till en mono.

Det går ju skicka dina lådor, helt klart. Men jag tror frakten blir sjukt hög i så fall, med tanke på både storleken och vikten. Du kan ju maila han och se vad han tar för o fixa dem, om det är värt det. Jag tror personligen det mesta på korten har gått sönder, och det kanske inte lönar sig att laga istället för att köpa annat slutsteg o filter. Jag tror även att du får mera tryck i dem med det slutsteg jag rekommenderat än med de inbyggda 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft två Behringer Europower 4000 tror jag de heter. Väldigt bra steg, enormt tryck, men jävlar, det blir tungt i en rack, man måste ju ha delningsfilter också. Det är väldigt skönt att ha allt inbyggt i basen när man ska iväg.... Det borde väl finnas nån även runt Dorotea som kan laga dina grejer. En vanlig radio o TV reparatör borde klar det, såna där steg är väl inte mer komplicerade än stereogrejer, lite kraftigare bara.

Fungerande aktiva basar är nog ganska lättsålda om man får för sig det, medans passiva anläggningar är skitsvåra att bli av med. Jag fick gå ner till typ gratis när jag sålde mitt monster-PA med passiva hornbasar. Men jävlar i helvetet vilket tryck det hade, helt obeskrivbart...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson, tänkte inte på det! Helt klart mycket enklare o ha allt i samma låda.

Personlig erfarenhet av att det är tungt var att jag en gång fick bära på mitt slutsteg + ett 18-kanaligt mixerbord iväg till bussen då jag skulle vara ljudtekniker på en spelning. Inte så långt från mig till bussen som tur är, men det jobbigaste var att när jag var framme min skjuts fick förhinder och jag fick promenera iväg med allt. Det var tungt må jag säga 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

En del säger att de tyngre (och billigare) stegen är bättre än lättviktsstegen, det blir mer fel på de dyrare lättviktarna. Men mer slit o släp....

Har också uppfattat det så. Sitter ändå rätt bra komponenter i Behringer-stegen, rejäla ringkärnetransformatorer t.ex. Blev rätt imponerad när jag öppnade upp mitt för o byta fläkten i det. Men ja, väger sjukt mycket med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade två stora horn med riktigt svindyra 8 ohms RCF 18" i. Med två 8 ohmare stämde det som allra bäste med att bryggkoppla slutsteget, då fick jag ut 4000 watt till basarna utan att överanstränga steget. O eftersom det var hornlådor blev ljudtrycket nåt helt obeskrivligt. Klockrent o tungt, o en baskggesnärt jag aldrig hört ifrån moderna bandpasslådor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter riktigt häftigt! Varför sålde du dem? Ingen plats för dem?

Det blev för stort o för tungt. Topparna var normalsmå, de var passiva 15" Mackie, men bashornen o stegracken blev för häftigt för min rygg... Det mindre PA jag har nu får jag lätt in i Volvocombin, det gick inte med de bashornen. Hade jag pysslat med PA-uthyrning hade jag nog haft det kvar, det räckte lätt till utomhus. Hornen förstärker ljudet ca sju ggr helt mekaniskt. Så egentligen är det vansinne att inte alla PA-basar är horn. Man får ut så enormt mkt mer ljud av steg o element i ett horn...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev för stort o för tungt. Topparna var normalsmå, de var passiva 15" Mackie, men bashornen o stegracken blev för häftigt för min rygg... Det mindre PA jag har nu får jag lätt in i Volvocombin, det gick inte med de bashornen. Hade jag pysslat med PA-uthyrning hade jag nog haft det kvar, det räckte lätt till utomhus. Hornen förstärker ljudet ca sju ggr helt mekaniskt. Så egentligen är det vansinne att inte alla PA-basar är horn. Man får ut så enormt mkt mer ljud av steg o element i ett horn...

Horn är riktigt häftiga saker. Inte för att jag har så mycket erfarenhet av att lyssna på dem, men det jag hört är riktigt häftigt. Storleken är nackdelen tyvärr. O om man inte jobbar med det, hyr ut eller annat, så orkar man nog inte hålla på med under längre tid det oavsett ålder. Om man inte är väldigt entusiastisk då 🙂

Vad var det för horn? Hemmabyggda eller köpta?

Känner vi gått off topic rejält här nu, men det är ju så intressant med 🙂

Edit: host harkel, menade på inget sätt att du skulle vara gammal när jag sa "oavsett ålder". Men ja, du förstår hehe 😉 Sitter för övrigt o lyssnar lite på din soundclod, red house för tillfället. Redit go 🙂

Redigerat av KlasVonKlas
Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft stegen på en radio/tv reparatör nyss och de ville inte ens ge sig på att laga dem, iaf det ena. De var som smått imponerade på hur "blåst" steget var 🙂

Hur vet jag vilket slutsteg som bör räcka för 2 av dessa subbar?

Iom att de står specade med 500watt RMS @ 8 Ohm, ska jag då kolla så att slutsteget levererar minst 500watt RMS vid 8 Ohm per kanal då, eller räcker det med mindre iom att det är passivt?

Jag försöker hålla min rig så mobil som möjligt, då jag far ensam. Styrkan har jag så lyfta subbar själv osv har funkat bra, så ifall nått steg väger si å så bryr jag mig inte så mkt om. Storleken på allt är viktigare. Så att jag får plats med allt i en minibuss (utan säten).

Btw, M-Audio kunde inte alls/ville inte alls hjälpa mig då de nu mer ingår i nått de kallar för InMusic Family.

Har ägt M-audio grejer förr, men kan säga så här, att jag tror inte jag kommer köpa mer M-Audio prylar efter detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med hur många watt är egentligen bara en av många faktorer som påverkar hur ljudet kommer att bli. Ett element som är lättare att driva behöver inte lika mycket effekt vid en viss volym, medan ett som är mera tungdrivet behöver mera effekt för samma volym. Vilken känslighet dina element har är nog svårt att ta reda på, men kör man på ungefär samma effekt kommer det gå bra.

Jag ser nu att Behringer har ett steg som heter nästan samma sak som det jag tidigare länkat, verkar riktigt intressant: http://www.thomann.de/se/behringer_epq_2000_europower.htm

Det ger 500w varje kanal i 8ohm 🙂 Det väger även lite mindre, vilket är bra när man flyttar på grejerna. Det man får tänka på är att det kanske inte ger lika mycket effekt i 2ohm då det förmodligen inte är lika strömstarkt p.g.a sin vikt, men håller man sig till 4/8 ohm är det inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skiljer bara några hundra om man väljer det starkaste europowersteget än det näst starkaste, så det tycker inte jag är nåt att fundera på.

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?gk=&bn=&sw=europower&oa=pra

De stegen tyckte jag var skitbra, man kan välja två olika lowcutt. Och att få mono i basarna är väl bra.

Nu ser jag att det här Behringersteget har inbyggt delninsfilter, det borde väl kunna ställas så man får ut antingen bastoner eller topp? Ett sånt steg skulle du kunna ha helt löst, mindre lyft o ingen skrymmande rack....

http://www.thomann.de/se/behringer_epx_3000_europower.htm

Här har jag en helt annan soundcloud. Detta gänget ska vi ut o spela med i morrn på en raggarklubb i Söderhamn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips Nilsson! Steget du länkade var dessutom både billigare o hade mer effekt, o kör man kanal 1 får man ett LP-filter på 100hz. Smidigt 🙂 Lättare att ställa in också med brytare som är lättare att komma åt. EP-serien måste man ha något smalt verktyg för att kunna ändra på de små brytarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att hornen är i otympligaste laget stämmer ju om man spelar ensam på småpubar. Men är det större ställen eller utomhus är ju bashornen överlägsna, det blir ju enormkt mkt mindre grejer att bära med horn vs bandpasslådor i förhållande till det ljudtryck man får fram.

Vad just de horn jag hade vet jag inte vad de kallas. Så stora var de egentligen inte, med hjul i bakkanten var det vara att tippa dem bakåt o köra dem som en pirra... Köpte dem för 1000 kr styck, med nya 2000 watts RCF 18" element, tror de gick lös på nästan 4000 styck nya.

Kollar man Blocket o Vend så är det liknande till salu ibland, EV har nån variant som säkert ger ett tryck så man skiter på sig. Skulle jag syssla med PA-uthyrning skulle jag absolut satsa på nån sorts hornbasar. Ett enda horn ger ju mer ljud än typ fyra normala baslådor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson: Kollade upp det slutsteget, var ju smidigt med inbyggd crossover. Men tyvärr så delar den upp det på 100Hz på kanal 1 och resten på kanal 2.

"A built-in Crossover switch lets you select the point at which highs and lows are separated (CH1 <100Hz / CH2 >100 Hz or Fullrange)."

Det får bli ett steg och ett aktivt delningsfilter.

Så fort jul och nyår är över blir det nog en beställning.

Btw,. att köpa begagnade slutsteg är det någon mening? Vågar man det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson: Kollade upp det slutsteget, var ju smidigt med inbyggd crossover. Men tyvärr så delar den upp det på 100Hz på kanal 1 och resten på kanal 2.

"A built-in Crossover switch lets you select the point at which highs and lows are separated (CH1 <100Hz / CH2 >100 Hz or Fullrange)."

Funderade lite på det, och jag skulle tro att om man kopplar in i bara kanal 1, kör steget i "pararell inputs", alltså i mono, så påverkar lågpassfiltret båda kanaler. Men det blir också ett problem kom jag på nu, för då vill du ju ha en mono-signal att mata med och vart ska man få den ifrån? Ett aktivt delningsfilter är nog inte så dumt ändå, då får man kontroll på vart man vill dela frekvensen med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beg slutsteg skulle jag aldrig köpa, det finns ju fina LAB.steg, men såna begär de så svinmycket för fast de är kanske 20 år gamla att det är sjukt. Mkt heller ett nytt Behringersteg av kraftigaste modellen. För mindre pengar än ett 20 år gammalt LAB. Med de lowcuts som finns i Behringers Europower så både låter det bättre o starkare samt är mindre risk att spela sönder elementen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ändå ska köra passiva basar är det kanske ide att köra även passiva toppar?

Tror det är denna EV-modell en polare som hyr ut ljud enbart utomhus på kör med, 132 db, det är enormt mkt mer ljud än tex 126 db som många topplådor ger. Inte mkt pengar heller för kvalitesgrejer

http://www.thomann.de/se/ev_elx_112.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör mest mindre gig och inomhus. För tillfället, men har fått erbjudanden om lite större gig, så då kommer jag nog behöva iaf de gamla 18"arna igång igen.

Fick hem ett par nya aktiva subbar idag (Yamaha) som jag testat och verkar räcka gott.

Men mina 18:are ska jag löda på speakon och köra på det sättet ni tipsat med delningsfilter och slutsteg. Har blivit avrådd Behringer förr, men ni verkar veta vad ni pratar om så det blir nog det.

Men avvaktar tills i början på 2014, mkt andra utgifter nu innan jul 🙂

Tack så mycket för alla tips.

God Jul på er.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte så jättemycket erfarenhet av Behringer, har ett mixerbord och slutsteg från dem. Mixerbordet fungerar bra till live, men inte till studioinspelning, i alla fall inte det jag har, mest p.g.a dess preamps. Får väldigt mycket brus bland annat. Annars tycker jag inte Behringer förtjänar sitt dåliga ryckte, de gör överlag bra grejor för pengarna. Slutstegen är det inget fel på alls vad jag vet 🙂

Ett intressant test där ett Behringer-slutsteg är med: http://matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör mest mindre gig och inomhus. För tillfället, men har fått erbjudanden om lite större gig, så då kommer jag nog behöva iaf de gamla 18"arna igång igen.

Fick hem ett par nya aktiva subbar idag (Yamaha) som jag testat och verkar räcka gott.

Men mina 18:are ska jag löda på speakon och köra på det sättet ni tipsat med delningsfilter och slutsteg. Har blivit avrådd Behringer förr, men ni verkar veta vad ni pratar om så det blir nog det.

Men avvaktar tills i början på 2014, mkt andra utgifter nu innan jul 🙂

Tack så mycket för alla tips.

God Jul på er.

Vilka Yamahabasar är det?

Nyfiknobert.

Link to comment
Dela på andra sajter

DXS 15. Bara 15"are, men tycker det verkade lite bättre tryck i dem än mina GSR-18.

Verkar inte vara lika mkt botten men de jobbade snabbare, lite snärtigare ljud. Tror det passar just EDM, som jag mest lirar.

Lyssnade hemma lite snabbt idag mest för att kolla att de funkade, på tok för litet rum. Nästan farligt, sus-öron efter par minuter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...