Jump to content
Annons

Hårdvara in i ljudkort


Tranback

Recommended Posts

Hej!

Jag har en fråga som kan verka lite dum, men detta är ett område jag inte alls har koll på.

När man kopplar en hårdvarusynth in i ljudkortets linjeingångar har man ingen möjlighet att ställa gainen, vilket resulterar i att ingångsnivån blir ganska låg. Är det i sånna här fall man bör använda di-boxar?

Är som sagt väldigt okunnig just på det här området, så tar gärna emot all hjälp jag kan få.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu är jag inte i studion just ju så kan inte kolla. Men det kanske ligger runt -12 ungefär. Men det jag är lite osäker på är hur man får upp nivån sen. Jag förstår att dynamiken ökar med ett högre bitdjup och att man då kan höja utan att få med massa brus. Men man kan ju inte dra upp volymen så mycket utan att lägga kompressor eller så. Har jag missat nåt här eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen! Nu är jag tillbaka i studion och ser att från min DX7a får jag bara runt -19 i peakarna. Det känns väl ändå väldigt lågt? Hade inte det här problemet med mitt förra ljudkort. Idag har jag ett apollo där man kan ställa linjeingångarna på antingen -10 dBv eller +4 dBu och -10dBv blir högre men fortfarande väldigt lågt som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen! Nu är jag tillbaka i studion och ser att från min DX7a får jag bara runt -19 i peakarna. Det känns väl ändå väldigt lågt? Hade inte det här problemet med mitt förra ljudkort. Idag har jag ett apollo där man kan ställa linjeingångarna på antingen -10 dBv eller +4 dBu och -10dBv blir högre men fortfarande väldigt lågt som sagt.

Har du ställt syntens volym på max? kolla i manualen om det finns annat ställe att ställa ljudnivån på synten.Har du någon sk pad (dämpning) som är intryckt på kortet (eller något liknande i mjukvarumixern)?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen aning, men min cd-spelare jmft med Yamaha cp33 digitapiano (både cp33s vanliga ljudutgångar och hörlursutgången) så är cp33 väldigt mycket lägre. Även på max. Kanske beror på nån impedansmatchning eller nåt sånt?

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Dom där gammla syntharna är mer gjorda att kopplas till en instrumentingång (typ basförstärkare) än en line-ingång. Fast jag har själv aldrig haft problem med att koppla in dem på en line-ingång. Vad har du för ljudkort då?

Link to comment
Dela på andra sajter

kopplar du den i en line-ingång så går du ju förbi ljudkortets preampar, du skulle kunna testa att ta in den via xlr och sedan padda signalen ifall det blir för mycket. detta är väl egentligen inte optimalt, men du kan ju testa iallafall. annars är DI-box att rekommendera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett Universal Audio Apollo.

Jo jag misstänkte att det var så med just äldre syntar. Men bör man skaffa nån "burk" då för att förstärka signalen?

ställ in din Apollo till -10 dBV i stället för +4 dBU. Det gör du i kontroll

panelen för den i datorn. Sen har du ju redan Hi Z ingångar på den också som funkar som ingångarna på en gammal förstärkare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har redan ställt in linjeingångarna på -10 men det är som sagt fortfarande lågt. Om jag kör de två äldre syntarna i kanal 1-4 som även har micpreamps så funkar det då jag kan ställa gainen på de kanalerna. Men hade hoppats på att kunna köra syntarna direkt i de andra kanalerna med endast lineinputs för att hålla "mic-kanalerna" lediga för just micar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har redan ställt in linjeingångarna på -10 men det är som sagt fortfarande lågt. Om jag kör de två äldre syntarna i kanal 1-4 som även har micpreamps så funkar det då jag kan ställa gainen på de kanalerna. Men hade hoppats på att kunna köra syntarna direkt i de andra kanalerna med endast lineinputs för att hålla "mic-kanalerna" lediga för just micar.

Verkar svårt att lösa då, ska du köpa till ett par billiga preampar då?

En annan lösning om du vill spela in på mickarna samtidigt med synten, blir väl att spela in Midi samtidigt som du lyssnar "live" på synten. Synt-Ljudet kan du köra genom dina mic-preamps efteråt så att säga (om du nu vill ha "äkta" vara och inte VSTi).

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar svårt att lösa då, ska du köpa till ett par billiga preampar då?

En annan lösning om du vill spela in på mickarna samtidigt med synten, blir väl att spela in Midi samtidigt som du lyssnar "live" på synten. Synt-Ljudet kan du köra genom dina mic-preamps efteråt så att säga (om du nu vill ha "äkta" vara och inte VSTi).

Jo det är ju ett sätt att göra det på. Men låt säga att jag skulle vilja använda enbart lineingångarna på ljudkortet. Skulle jag då behöva både en preamp och en di-box. Och är det då isåfall en micpreamp man tittar på. Och är det en aktiv eller passiv di-box som gäller? Skulle vara intressant och höra hur folk har det i studion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...