Jump to content
Annons

Nya Macbook Pro - tillräckligt med kraft?


ErikEmanon

Recommended Posts

Hello!

Jag har letat runt lite på forumet och fösökt hitta bra information angående den nya Macbook Pro-versionen som Apple släppte loss i tisdags. Har rullat med Microsoft sedan Windows 95, men vill nu byta över till Mac. Dels för att gränssnittet i OS X tilltalar mig mer än det i Windows 8 samt att jag vill börja leka i Logic. Nu till frågeställningen;

Min nuvarande stationära PC har egentligen all den kraft och stabilitet som jag behöver men jag kommer nu att leva betydligt mer kompakt. Vill få bort den där stora burken och ha en dator som jag dessutom kan ta med och arbeta med på annan plats än i hemmet. Men hur kraftfull är den nya Macbook Pron egentligen? Finns det någon här som har sin Macbook Pro som sin huvudmaskin? Jag vill helst höra från er som sitter och arbetar på en Pro dagligen och vad ni lyckas åstadkomma med den. Ska man punga ut 23 tusingar så vill man på något sätt veta om man får en maskin som klarar av att färdigställa stora musikprojekt i ex. Cubase och Reason.

FYI så funderar jag alltså på versionen med 2,6 GHz Quad-Core, 16gb ram och 512gb flashdisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns ett benchmarktest en logicsong att testa vad ens dator går för. Testet i sig säger inte så mkt mer än att man kollar hur många spår man kommer upp i innan den stannar av i brist på cpu.kraft.

Finns att läsa om den här inkl en resultatlista, dock lite out of date: http://www.gearslutz.com/board/music-computers/371545-logic-pro-multicore-benchmarktest.html

Även hos Logic Pro finns den: http://www.logicpro.se/phpBB2/viewtopic.php?t=4253&highlight=benchmark

Polaren köpte föregångaren till den du är intresserad av. 2.6 Ghz Och vi kom upp i 95 spår innan den strejkade.

Dom enda som kommer upp över hundra är Mac Pro och nån nyare maxad iMac.

Och nya Macbook Pro 2.6 Quad-core kommer över hundra.

Och då undrar man, vad säger det? 100 spår? Ja, jag kan säga att min förra Powermac kom upp i 11 spår och den gjordes det inspelningar i massor på. En annan polare spelade in två plattor på en en äldre Mac Mini.

Proffsstudio som körde 2008 Mac Pro 8-core kom upp i 50 spår sen kom en uppdatering logic just för att 6/12-core kom och dom fick helt plötsligt 50% mer power i sina burkar.

Dessutom så klarar Logic hyperthreading så du kommer inte ha 4 cpu-staplar utan 8. Vilket betyder att det går att tänja lite på taket innan den lägger ner.

Så, JA du kommer att klara dig mer än väl. 🙂

Köper det en extern SSD med Thunderbolt och kör dina aktuella projekt på den så kommer du att kunna maxa Logic med 255 audiospår och datorn kommer att bara gäspa. Ha sen en lugnare extern hårddisk där du arkiverar dina projekt.

Min Mac Pro klarar som bäst 178 spår i Logic Pro 9 och Snow Leopard. Men sen efter några OSX uppdateringar, Mavericks och Logic Pro X så kommer jag "bara" upp i 170 spår.

Det fetaste projektet jag kört är 240 audiospår och över 400 nativepluggar plus ett antal dsp-pluggar från Universal Audio.

Min flaskhals är mina hårddiskar. Dom levererar bara 80MB/s

Din interna Pci-SSD levererar 1200MB/s och en extern SSD i Thunderbolt 1 är uppe och studsar på 500-700MB/s

Slå till! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett benchmarktest en logicsong att testa vad ens dator går för...

Tackar och bockar för riktigt fin info. Hur pass varm blir MBP under hög belastning? Säg att den nu ska stå och jobba med stängt lock+extern skärm i hemmet 80% av sin påslagna tid. Är det värt att skaffa någon slags kylanordning till den då?

Om du ska spela in och grejer är det ju dock nästan halvt olönt med bärbar på grund av att det är så mycket som tar plats i alla fall.

Du har så rätt, men en laptop som presterar bättre än min nuvarande stationära och som dessutom kan tas med överallt känns som en riktigt bra investering i nuläget!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar och bockar för riktigt fin info. Hur pass varm blir MBP under hög belastning? Säg att den nu ska stå och jobba med stängt lock+extern skärm i hemmet 80% av sin påslagna tid. Är det värt att skaffa någon slags kylanordning till den då?

Den blir inte alls speciellt varm. När den börjar jobba hårt så går ju naturligtvis dom båda fläktarna igång mer.

Polaren kör på samma sätt som du, med locket stängt och en extern Apple Led Cinema 27" via Thunderbolt och han har inga problem med att den blir varm. Och iom att du köper nya med Intels "Haswell" som drar mkt mindre ström än tidigare Ivy Bridge som drar upp till 50% mindre, så kommer du att få en svalare burk än tidigare modeller. Och i största modellen är det Crystawell, snäppet vassare än Haswell. Har 64 MB cache dedikerad till grafiken.

Se bara till att den får luft så kommer den att rulla fint.

Kolla Apple Eventet här: http://www.apple.com...s/october-2013/ Börjar prata om Macbook 20 minuter in typ.

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Den blir inte alls speciellt varm...

Enormt stort tack, dude! Macbook Pro med 2,6 GHz Quad-Core, 16gb ram och 512gb flashdisk beställd tillsammans med en thunderbolt-till-firewire-adapter så jag kan plugga in mitt Liquid Saffire 56 och skapa magi! 😄

Redigerat av ErikEmanon
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...