Jump to content
Annons

Folk som inte vet saker är roliga


Shadows

Recommended Posts

Alltså det här var så roligt så jag måste bara berätta om det. Tycker ni också att människor som uttalar sig om saker de inte är insatta i är roliga? Jag har ett skolexempel här. En kille jag pratade med på lunarstorm (edit: (har fått så mycket skit så jag skriver med det här i förebyggande syfte) han var 19år d.v.s. ett år äldre än mig!!!). Han hade skrivit något typ:

"Hittade GarageBand på min eMac idag. Ännu en stor fördel med Mac"

Jag började snacka med honom lite om Cubase och varför jag använde det. Diskussionen fortgick och det blev svårare och svårare att hålla sig för skratt. Här kommer konversationen ifall någon tycker det är intressant att läsa:

----------------------------------------------------------------------------------------

Jag (som svar på hans första inlägg): "Jupp fördelar med mac är då Garageband och Logic. Fördelar på pc skulle väl kunna vara Cubase, Reason, Pro Tools, Wavelab etc 😉"

Han: Kolla upp vilka som har gjort ProTools! (Du kommer att bli förvånad!) Cubase fungerar lika bra på Mac!

Jag: Jag kommer inte bli det minsta förvånad 🙂 Jag vet allt att det är digidesign som gjort pro tools 😛 Cubase funkar till Mac men inte lika bra. Steinberg brukar vara ute tidigare med PC versionerna. =) Tror du tänkte på Logic när du sa pro tools. Logic finns inte längre till PC utan slutade vid version 5.5 då Mac köpte upp Emagic.

(notering: kan nämna att jag "hört" att steinberg är slöare med uppdateringarna det är inget jag själv vet eftersom jag inte kör cubase på mac men spela roll det vet ju inte han)

Han: Visst steinberg är ute snabbare men till vilken plattform tycker du det är bäst integrerat. Vad tycker du om exempelvis Atmosphere eller Halion eller något annat spektratronix. Vilket sätt tycker du inte cubase funkar lika bra på mac, konkreta svar?

(nu börjar det bli svårt att hålla sig för skratt. Atmosphere, Halion eller något annat spektratronix?)

Jag: Till vilken plattform det är bäst integrerat? Det är ingen skillnad serru eftersom det är samma program och kom inte och ta upp något med krascher för det gällde bara fram t.o.m. XP kom ut. Du är rätt ny på det här med musik på datorer va? Atmosphere, Halion eller något annat spektratronix? För det första så heter det Spectrasonics för det andra så är bara Atmosphere från dem Halion tillverkas av Steinberg.

Han: Det var du som skrev att Cubase fungerar bättre inom PC. (Vi pratar inte om Logic utan om Cubase). Givetvis vet jag att Spectrasonics-programmen är Steinberg-instrument (Är det du eller jag som har Logic-varan med hårdvarunyckeln). Nej jag är inte speciellt ny inom musik och datorer, men tack för dissen iallfall.

(not: Det är alltså han som har Logic varan med hårdvarunyckeln)

Jag: Alltså du gör bara bort dig nu. Spectrasonicsprogrammen är inte Steinberg instrument. Spectrasonics är en tillverkare som gör bl.a. samplingsbibliotek och VSTi:s (som hundra andra t.ex. Native Instruments lr Korg). Steinberg är en tillverkare som förutom att stå bakom PC standarden VST (som inte funkar på Mac om du inte har en konverter t.ex. FXPansions VST -> AU adapter). Steinberg gjorde Halion det var det jag försökte säga. Jag behöver inte dissa dig du gör det ganska bra själv. Speciellt eftersom du sa nu att du inte är speciellt ny men bara häver ur dig osammanhängande dumheter.

(slängde in massa parenteser bara för att jävlas)

Han: Menar du att virtuell instruments itne skulle fungera på Mac innan OS x utan konverter? Jag märkte att det lät lite konstigt men det var inte riktigt så jag menade. Eftersom jag har både Halion och Atmosphere vet om att det är Spectrasonics har gjort programmen. Ja det kanske jag är ny inom området musik, jag har hållt på 4-5 år och det är möjligt att du är mer säker på det. Jag försöker bara föra en diskussion och det verkar som ett missförstånd.

Jag: Jorå virtuella instrument fungerar allt men just plugin standarden VSTi (Virtual Studio Technology instrument) fungerar inte. Apple använder ju bland annat AU (audio units) pluggar och de kan ju användas. VSTi är alltså bara ett format. Men spectrasonics har inte gjort båda programmen. Steinberg har gjort Halion och Spectrasonics har gjort Atmosphere. Jaja det är väl lika bra att gräva ner stridsyxan hehe 🙂 Spela roll egentligen... en del av det du sa lät så roligt bara (no offense) det är svårt att ta någon jätteseriöst när han skriver atmosphere, halion eller något annat spektratronix 😄

---------------------------------------------------------------

Väntar på svar från honom nu uppdaterar ifall det kommer mer 😄

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Eller om man vuxit upp med det kanske?

Intressant att det var det ni hängde upp er på. Man skulle kunna anknyta även de "förolämpningarna" till trådens ämne. Jag chansar kallt på att ni som skrev lite nedsättande om lunarstorm inte använder det själva? Är det kanske för att ni är liiiite för "bra" för det eller vad man ska kalla det?

Om man tar bort alla utsmyckningar från Lunarstorm så är det precis som alla andra communitys (Studio Forum t.ex) en plats att möta folk. Visst medelåldern ligger väl runt 14-15 men det betyder inte att det inte finns intressanta människor även i min åldersgrupp bland de hundratusentals människor som loggar in på Lunarstorm dagligen. Förutom det så är det ett tidsfördriv på tråkiga datalektioner.

Som sagt, människor som inte vet något är roliga. Ni som inte använder, eller har använt Lunarstorm men dissar det ändå p.g.a. av olika skäl. Det skulle vara intressant att höra de skälen.

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle iofs kunna hänga upp mig på anledningen att du lägger upp en kopia av konversationen här.

Underhållning?!?...knappast (förutom mongobilden då förstås).

Eller ville du bara visa dig duktig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle iofs kunna hänga upp mig på anledningen att du lägger upp en kopia av konversationen här.

Underhållning?!?...knappast (förutom mongobilden då förstås).

Eller ville du bara visa dig duktig?

Nja brojd jag ville mest dela med mig av en diskussion jag tyckte var rolig. Du tycker inte att det är det minsta humorvärde att någon försöker sätta dit mig med formuleringar som "Atmosphere, halion eller nåt annat spektratronix"? eller "Är det du eller jag som har logic med hårdvarunyckeln?"

Visa mig duktig? Jag betvivlar starkt att någon blir direkt imponerad av mina oerhörda kunskaper så nej brojd det var inte mitt syfte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser inte ner på Bollibompa, men trots det kollar jag mycket sällan på det. Även om en på hundra i min ålder kanske kollar, så tror jag inte det är en person jag skulle vilja ha en konversation med ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser inte ner på Bollibompa, men trots det kollar jag mycket sällan på det. Även om en på hundra i min ålder kanske kollar, så tror jag inte det är en person jag skulle vilja ha en konversation med ändå.

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag ser inte ner på Bollibompa, men trots det kollar jag mycket sällan på det. Även om en på hundra i min ålder kanske kollar, så tror jag inte det är en person jag skulle vilja ha en konversation med ändå.

Intressant liknelse men totalt irrelevant.

Jag inser att du inte menar det som en "seriös" jämförelse men för sakens skull så ska jag göra en jämförelse ändå.

Bollibompa är inte interaktivt, bollibompa är vad det är du kan inte påverka det. Lunarstorm är interaktivt. Vad jag skriver till en person, vilka personer jag skriver till är upp till mig. Tycker ni det är mindre löjligt att sitta på "jag vill vara annorlunda" communityn som helgon? Inget ont om helgon nu.

Egentligen så gör jag ju bara bort mig med att argumentera mot det så jag vet inte varför jag gör det. Lite enerverad blir man ju när man försöker säga något roligt men bara blir dissad hela tiden. Jag skrev inte ut ens ut personens namn vad är det ni hänger upp er på? Tyckte ni inte det var kul så kan ni väl säga det istället för att börja dissa Lunarstorm och därmed indirekt mig.

Lite roligt är det när lavrell också som nyligen hävde ur sig saker som "Snälla forumet håller på att sjunka till dagisnivå" börjar det hela med att gå off topic och dissa mig och lunarstorm.

Nu kanske det låter som att jag är väldigt upprörd. Det är rätt lugnt alltså men vad fan. Tyckte ni inte det var roligt så säg det. Gillade ni inte min attityd säg det. Brojd gjorde det (tillslut). Att höra era små försök till ironi och dissar är ungefär lika roligt som att höra 14åriga hårdrockskillar som dissar hiphop för att "det enda de gör är att prata fort och rimma och det behövs det ingen talang för."

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

Shadows, mtp på hur du dissar andra här på forumet borde du kunna ta ironi bättre. Min sambos grabb fyller tolv nu, och han är konstant på Lunar. Därav min kommentar.

Vad det gäller "Atmosphere, halion eller nåt annat spektratronix" så visst är det klantigt, men är jag nog inte musikernörd nog att tycka det har såååå högt humorvärde. Trots att jag har en väl bevarad och bejakad nörd inom mig. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Shadows, mtp på hur du dissar andra här på forumet borde du kunna ta ironi bättre. Min sambos grabb fyller tolv nu, och han är konstant på Lunar. Därav min kommentar.

Vad det gäller "Atmosphere, halion eller nåt annat spektratronix" så visst är det klantigt, men är jag nog inte musikernörd nog att tycka det har såååå högt humorvärde. Trots att jag har en väl bevarad och bejakad nörd inom mig.  😛

Jaha det var ironi.

Ja då är det ju en annan sak.

Edit: Borde förstått det där med din sambos grabb. Det var ju helt uppenbart egentligen att det var det du syftade på. 🙂 Att han sa fel på Halion och det var ju inte roligt i sig det är ju mänskligt. Det jag tyckte var roligt var det att han försökte sätta dit mig genom att häva ur sig alla termer han kunde och så blev det så fel.

Jeje om ni som snackade om lunarstorm bara menade det som en vänlig ironisk kommentar så förlåt. Menade inte att brusa upp så men jag uppfattade det inte som ironi.

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, människor som inte vet något är roliga. Ni som inte använder, eller har använt Lunarstorm men dissar det ändå p.g.a. av olika skäl. Det skulle vara intressant att höra de skälen.

Därför drog jag jämförelsen mellan Bollobompa och Lunarstorm. Även om det är två olika medier så tycker jag det var en klart fungerande jämförelse, men kan förtydliga:

Anledningen till jag inte hänger på Lunarstorm är bland annat att hela det communityt riktar sig till en åldersgrupp jag inte tillhör. Även om det existerar personer i min egen ålder så tvivlar jag stark på att jag skulle ha något som helst intresse av att föra en diskussion med dessa just eftersom dom hänger på en community som riktar sig till barn. Om det satt en okänd gubbe i sandlådan på lekplatsen och lekte med barnen så, även om det kan handla om dåliga fördomar, börjar man ju faktiskt fundera på vad det egentligen är för en snubbe.

Är det kanske för att kunna göra dig lustig över ovetande fjortisar du hänger på lunarstorm? Nej, jag tyckte inte det var speciellt kul. Mest barnsligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att slippa eventuella tråkigheter så kan tilläggas att jag också va ironisk 😛

visserligen va det ett tag sen som jag la ner lunar (16-17) men alla får ju vara där dom vill 🙂

sorry om du tog det på fel sätt =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat har jag övervägt att regga mig på lunar bara för att 1) kunna lära mig och lära ut trix till sambons grabb (så att han kan impa på sina polare/polarinnor), och 2) för att ta tempen på tonårstrenderna.

Visste ni t.ex att underscore ("_") är "inne"? 😛 Kidsen använder underscore lite här och var i sina nicks för att "det är snyggt".. snacka om att man känner sig gammal när man förklarar att och varför underscore används istf mellanslag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför drog jag jämförelsen mellan Bollobompa och Lunarstorm. Även om det är två olika medier så tycker jag det var en klart fungerande jämförelse, men kan förtydliga:

Anledningen till jag inte hänger på Lunarstorm är bland annat att hela det communityt riktar sig till en åldersgrupp jag inte tillhör. Även om det existerar personer i min egen ålder så tvivlar jag stark på att jag skulle ha något som helst intresse av att föra en diskussion med dessa just eftersom dom hänger på en community som riktar sig till barn. Om det satt en okänd gubbe i sandlådan på lekplatsen och lekte med barnen så, även om det kan handla om dåliga fördomar, börjar man ju faktiskt fundera på vad det egentligen är för en snubbe.

Är det kanske för att kunna göra dig lustig över ovetande fjortisar du hänger på lunarstorm? Nej, jag tyckte inte det var speciellt kul. Mest barnsligt.

Vet inte om det är meningen att jag ska svara på det här.

Du menade det alltså som en seriös jämförelse? Jag kan se din poäng men en bättre jämförelse för dig hade varit att dra något om ett ungdomsdisco. Det hade passat bättre.

Hursomhelst, jag vidhåller ändå. Så länge jag själv kan välja vilka jag pratar med så är det inget fel på Lunarstorm. Det är den största communityn i Sverige och det finns helt klart människor där som är intressanta. Att du tror något annat bevisar bara att du inte suttit där någon större tid.

Förresten ovetande fjortisar? Jag kan upplysa dig om att han jag debatterade med var ett år äldre än mig - d.v.s 19. Det var ju synd att du tyckte det var barnsligt VacUm.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att slippa eventuella tråkigheter så kan tilläggas att jag också va ironisk 😛

visserligen va det ett tag sen som jag la ner lunar (16-17) men alla får ju vara där dom vill 🙂

sorry om du tog det på fel sätt =)

Chill 🙂

Hade det bara varit du som skrivit det så hade jag nog inte reagerat utan tatt det som ironi det som störde mig var det att alla hoppade på det typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten ovetande fjortisar? Jag kan upplysa dig om att han jag debatterade med var ett år äldre än mig - d.v.s 19. Det var ju synd att du tyckte det var barnsligt VacUm.

Ahhh! Men DÄR har vi det.. du är ju fortfarande tonåring! Nästa år kommer du att känna dig för gammal för lunar ska du se... 😛

Obs! Ironi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Förresten ovetande fjortisar? Jag kan upplysa dig om att han jag debatterade med var ett år äldre än mig - d.v.s 19. Det var ju synd att du tyckte det var barnsligt VacUm.

Ahhh! Men DÄR har vi det.. du är ju fortfarande tonåring! Nästa år kommer du att känna dig för gammal för lunar ska du se... 😛

Obs! Ironi.

Jag har för mig att VacUm är 19 men jag kan ha helt fel.

Edit: Jag är alltså 18 han jag "debatterade" med är 19

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe =)

Underbar diskussion 😄

Är nog beredd att hålla med Shadows, det är inget fel på Lunarstorm egentligen, utom möjligtvis när äldre killar lurar små töser i fördärvet eller något...

Hängde där ganska mycket för 3-4 år sedan tror jag.. Deltog aldrig i några diskussioner, var inte därför jag gick med. Var snarare en söt tjej som var 4-5 år yngre än mig som lurade dit mig 😄

Tappade dock intresset och lämnade stället efter ett år eller så. Men det är ett alldeles utmärkt sätt att hålla kontakt med kompisar (var fler kompisar som fanns där än vad jag trodde). Idag hade jag nog hellre valt Helgon.net i så fall, men orkar inte med communities av den typen alls. Vill någon något, så ring, skicka sms eller maila typ...

Och jag är 26, snart 27, om det nu har med saken att göra 😛

Misstänker att dom flesta kompisarna har övergett stället nu också i och för sig, man kände sig trots allt lite gammal för det stället redan då 😄

<EDIT>

Missade ju ämnet... Tyckte inte direkt att det var något överdrivet kul i diskussion, tagga ner lite båda två vetja 😉 Men jag ser ingen anledning att klanka på någon pga Lunarstorm 🙂 Kändes lite som om han var Mac älskare och vägrade inse att han inte kan allt, medan du har lite halvdissig ton tillbaka, vilket i och för sig kanske lätt blir så, om han beter sig så först...

</EDIT>

Redigerat av Jonte
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså det här var så roligt så jag måste bara berätta om det. Tycker ni också att människor som uttalar sig om saker de inte är insatta i är roliga? Jag har ett skolexempel här. En kille jag pratade med på lunarstorm.

vilket mår du bäst av? vetskapen om att du hade bättre kunskaper än honom, eller att skriva om din bravad här i studioforumet?

själv har jag lite svårt att se vad som är så mycket att skratta år, men å andra sidan så är jag inte så mycket för "underscore" heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Alltså det här var så roligt så jag måste bara berätta om det. Tycker ni också att människor som uttalar sig om saker de inte är insatta i är roliga? Jag har ett skolexempel här. En kille jag pratade med på lunarstorm.

vilket mår du bäst av? vetskapen om att du hade bättre kunskaper än honom, eller att skriva om din bravad här i studioforumet?

själv har jag lite svårt att se vad som är så mycket att skratta år, men å andra sidan så är jag inte så mycket för "underscore" heller.

Om du läser resten av inläggen så tror jag det framkommer att det som jag tyckte var roande var det att han försökte sätta dit mig. 😛 Om ni läser diskussionen så ser ni att det är han som försöker sätta dit mig. Kolla det fjärde inlägget när han avslutar med "konkreta svar tack". Fattar inte varför så många blir sura på mig.

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du läser resten av inläggen så tror jag det framkommer att det som jag tyckte var roande var det att han försökte sätta dit mig. 😛 Om ni läser inläggen så ser ni att det är han som försöker sätta dit mig. Kolla det tredje inlägget när han avslutar med "konkreta svar tack". Fattar inte varför så många blir sura på mig.

ok, jag tyckte inte det var så kul, eftersom han så uppenbart hade rätt dålig koll, kombinerat med att det var på lunarstorm, som ju är känt för att vara ett ställe där många småttingar hänger.

däremot tyckte jag att det var lite kul att du hängde på lunar, men det kanske beror på att jag är fördomsfull.

jag tycker det är roligare med såna diskussioner här i studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du läser resten av inläggen så tror jag det framkommer att det som jag tyckte var roande var det att han försökte sätta dit mig. 😛 Om ni läser inläggen så ser ni att det är han som försöker sätta dit mig. Kolla det tredje inlägget när han avslutar med "konkreta svar tack". Fattar inte varför så många blir sura på mig.

ok, jag tyckte inte det var så kul, eftersom han så uppenbart hade rätt dålig koll, kombinerat med att det var på lunarstorm, som ju är känt för att vara ett ställe där många småttingar hänger.

däremot tyckte jag att det var lite kul att du hängde på lunar, men det kanske beror på att jag är fördomsfull.

jag tycker det är roligare med såna diskussioner här i studio.

Han vär äldre än mig. Jag 18 han 19.

Jaså dui trodde att jag satt och dissade nån 13åring?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är nog beredd att hålla med Shadows, det är inget fel på Lunarstorm egentligen, utom möjligtvis när äldre killar lurar små töser i fördärvet eller något...

Möjligtvis?

😄

Är kanske lite för diplomatisk lagd ibland.. Rättelse: Det är åt helvete när äldre killar lurar små töser i fördärvet, oavsett om det är på Lunarstorm eller inte.. 😛

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...