Jump to content
Annons

Gitarrerna pumpar, varför?


NutCase

Recommended Posts

Idag drog polaren på min låt på sin Mac och lyssnade genom de inbyggda högtalarna. Hörde något jag inte hört förr med mina mixar vart jag än lyssnat. Gitarrerna liksom pumpade i ljudet...upp och ner upp och ner...svårt att förklara. Ett pumpande ljud helt enkelt. Det var svårt att höra på sådana kassa högtalare men jag tror det bara var gitarrerna. Vi testade proffsinspelningar och där lät det bra så det var inte fel på högtalarna. Jag testade med flera av mina låtar inspelade med olika presets i Guitar Rig och samma fenomen uppstod.

Vad brukar detta fenomen bero på? Kompressor? Använder ingen kompressor på mastern. Oftast inget alls på mastern så det kan inte vara det. Ang gitarrerna borde ju Guitar Rig veta bättre än att deras färdiga presets genererar pumpljud och fler borde ju ha anmärkt på det då.

Någon gissning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Omöjligt att svara på utan ljudklipp. Spela in någon simpel trudelutt och släng ut, om du inte vill lägga ut ett klipp du redan spelat in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad brukar detta fenomen bero på? Kompressor? Använder ingen kompressor på mastern. Oftast inget alls på mastern så det kan inte vara det. Ang gitarrerna borde ju Guitar Rig veta bättre än att deras färdiga presets genererar pumpljud och fler borde ju ha anmärkt på det då.

Någon gissning?

Om finns en kompressor så brukar det bli så när release-tiden är för lång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...