PeakLimiter Postat 28 mars 2005 Postat 28 mars 2005 Timestretching lÄter ju jÀttehÀftigt men det finns en stor nackdel. Ljudet blir sÄ mycket sunkigare. NÄn som vet hur man kan timestretcha utan att fucka upp ljudet allt för mycket? Finns antagligen inget sÀtt...?
PeakLimiter Postat 28 mars 2005 TrĂ„dstartare Postat 28 mars 2005 ÄÄh, tĂ€nkte inte pĂ„ det đ förrĂ€n nu đ Ska göra dĂ„...
MusicGene Postat 28 mars 2005 Postat 28 mars 2005 vissa implementationer av time-stretch-algoritmer gör sitt jobb mycket bÀttre om du konverterar till 96kHz innan du time-stretchar Àven om du spelat in i 44.1kHz.
Ken KĂ€ngström Postat 28 mars 2005 Postat 28 mars 2005 implementationer av time-stretch-algoritmer Och vad faan betyder det? đ
Shadows Postat 28 mars 2005 Postat 28 mars 2005 (redigerat) implementationer av time-stretch-algoritmer Och vad faan betyder det? đ TillĂ€mpningar. Det finns mer Ă€n ett sĂ€tt att tidsstrĂ€cka ljud. Olika matematiska lösningar och olika algoritmer för att fĂ„ ett sĂ„ bra ljud som möjligt. Enligt MusicGene sĂ„ fungerar vissa algoritmer bĂ€ttre ifall du samplar upp till 96KHz först. SjĂ€lv har jag ingen aning men en tanke Ă€r att ifall det nu Ă€r sĂ„ att det blir bĂ€ttre med 96KHz Ă€ven vid uppsampling sĂ„ borde dessa algoritmer rimligtvis göra det automatiskt. AlltsĂ„ ifall det alltid blev bĂ€ttre av en uppsampling sĂ„ borde vĂ€l algoritmerna ha detta inbyggt? Redigerat 28 mars 2005 av Shadows
PeakLimiter Postat 28 mars 2005 TrĂ„dstartare Postat 28 mars 2005 Shadows: Du sĂ€ger att det finns olika sĂ€tt att timestretcha. Ăr dom olika sĂ€tten lika enkla att göra som i tex Cubase? Har du nĂ„t tips pĂ„ pluggar som kan göra det tex sĂ„ att jag kan testa me alternativa metoder? Och kanske hittar ett sĂ€tt som passar mig bĂ€ttre.
Shadows Postat 28 mars 2005 Postat 28 mars 2005 Shadows: Du sĂ€ger att det finns olika sĂ€tt att timestretcha. Ăr dom olika sĂ€tten lika enkla att göra som i tex Cubase? Har du nĂ„t tips pĂ„ pluggar som kan göra det tex sĂ„ att jag kan testa me alternativa metoder? Och kanske hittar ett sĂ€tt som passar mig bĂ€ttre. Ăr inte sĂ„ hemskans insatt. I cubase sĂ„ kan du ju vĂ€lja mellan Ă„tminstone tre algoritmer. Tror det finns fyra. Du har ju MPEX, Advanced 1,2 och sen finns det vĂ€l nĂ„n Simple ocksĂ„ tror jag.
MusicGene Postat 28 mars 2005 Postat 28 mars 2005 SjÀlv har jag ingen aning men en tanke Àr att ifall det nu Àr sÄ att det blir bÀttre med 96KHz Àven vid uppsampling sÄ borde dessa algoritmer rimligtvis göra det automatiskt. AlltsÄ ifall det alltid blev bÀttre av en uppsampling sÄ borde vÀl algoritmerna ha detta inbyggt? Precis, men sÄ Àr inte fallet. Dumt va? Det var dÀrför jag skrev tipset om att man kan uppsampla sjÀlv, och se om man hör nÄgon skillnad.
thomaslj Postat 22 april 2010 Postat 22 april 2010 Ăr inte sĂ„ hemskans insatt. I cubase sĂ„ kan du ju vĂ€lja mellan Ă„tminstone tre algoritmer. Tror det finns fyra. Du har ju MPEX, Advanced 1,2 och sen finns det vĂ€l nĂ„n Simple ocksĂ„ tror jag. 4 olika sett?, Sitter och försöker fĂ„ ett pianosample att följa metronomen genom att klippa, klistra och applicera "Sizing Applies Time Stretch". Det handlar om att fylla ut sĂ„ korta luckor som upp till en halv sekund. AnvĂ€nder jag en hel bar för att stretcha ut dom sista hundradelarna fĂ„r hela baren halvtaskigt ljud. AnvĂ€nder jag dĂ€remot bara en liten del i slutet av baren för att fylla ut de sista hundradelarna sĂ„ fĂ„r ju bara den sista delen av baren kasst ljud, men dĂ„ ocksĂ„ riktigt kasst ljud. Hur stretchar jag ljud förutom att anvĂ€nda mig av "Sizing Applies Time Stretch" ? NĂ„gon som förstod.. och som kanske skulle vilja hjĂ€lpa mig? Mvh Thomas
thomaslj Postat 23 april 2010 Postat 23 april 2010 (redigerat) För er med samma problem kan jag nu ge er lösningen! Hittade de olika alternativen för de olika typer av time stretch i preferens menyn, under " editing -> audio " sweet! Edit: LÀste mig till detta pÄ jobbet.. NÀr jag kom hem och kollade sÄ fanns det inte alls nÄgra alternativ. MisstÀnker att det Àr för att jag bara hade rÄd med cubase essentiall o inte dom dyrare varianterna.. Lite synd. Timestretching som Àr enligt mig ett av de viktigare verktygen:/ Redigerat 24 april 2010 av thomaslj
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.