Jump to content
Annons

Ska man använda Limiter på master-kanalen?


proptastic

Recommended Posts

Master-kanalen i FL Studio har en limiter (Fruity Limiter) automatiskt aktiverad när man skapar ett nytt projekt - min fråga är alltså om man ska stänga av denna och mixa utan?

Jag märker nämligen av att mina låt är väldigt burkiga, och när jag slår av Limiter-kanalen så går dB-mätaren upp långt över 0 och allt låter förvrängt...

Sedan kan man ju lägga på limitern igen mot slutet för att jämna ut eventuella skavanker tänker jag... men vad gäller egentligen?

Redigerat av proptastic
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Master-kanalen i FL Studio har en limiter (Fruity Limiter) automatiskt aktiverad när man skapar ett nytt projekt - min fråga är alltså om man ska stänga av denna och mixa utan?

Jag märker nämligen av att mina låt är väldigt burkiga, och när jag slår av Limiter-kanalen så går dB-mätaren upp långt över 0 och allt låter förvrängt...

Sedan kan man ju lägga på limitern igen mot slutet för att jämna ut eventuella skavanker tänker jag... men vad gäller egentligen?

Försök mixa så att du inte få några signaler ovanför nollan, när limitern är avslagen.

Sen kan man ju välja om man vill mastra låten i ett separat projekt eller om man vill lägga på limiter, eq och liknande direkt på masterkanalen. Men vänta i så fall med det tills låten är färdigmixad i övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

När du ska börja mixa skulle jag säga att du bör dra ner alla reglarna så att signalen visar ca.

minus 15 db på varje enskilt spår, så att du har lite spelrum att ställa nivåer på. Viktigt att masterkanalen är noll eller under när alla enskilda spår spelas.

Du kan sätta på limiter, kompressor, eq eller vad som helst direkt under mixen. Eller efter mixen.

Du kan sätta på direkt: För att alla dina mixningsbeslut kommer att påverkas av vad du har på masterkanalen, i och med att du mixar genom den.

Du kan sätta på den sist, för att du vill kunna disikera ljuden bättre och höra allt som det är och göra rätt beslut innan limitern.

Du kan altså göra hur som helst, testa. Vissa har bestämd åsikt, andra inte.

Ljudmässigt tycker jag pesonligen att kompressor på master limmar bra, och gör det behagligare att lyssna på, min brukar komma på i mitten av processen och eq i slutet

Mvh

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips från Casperfren där 🙂

Har lite av samma tänk; försöker få alla de separata kanalerna runt -15 dB (eller där omkring) vid mix. Sedan åker jag runt lite på reglarna. Samtidigt försöker jag hålla koll på master-regeln och när det låter bra och känns "klart" brukar master-regeln hamna runt -8 till -5 dB. Då anser jag mig ha tillräckligt med spelrum för EQ:ing -> lite lätt kompression (aldrig mer än -2dB i gain reduction) -> limitering (som aldrig nyper mer än -1.8 till -2dB). Min limiter sitter sist i kedjan f ö.

Visst kan det vara lätt att, redan vid mix, fläska på den där störtsköna rockgitarren men att döda sina älsklingar är också nyttigt 😑

Sysslar i huvudsak med singer/songwriter-grejer och rock ska nämnas.

Vänligen,

CHAE

Edith: blandade ihop forumiter där och savtade fel

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

När du ska börja mixa skulle jag säga att du bör dra ner alla reglarna så att signalen visar ca.

minus 15 db på varje enskilt spår, så att du har lite spelrum att ställa nivåer på. Viktigt att masterkanalen är noll eller under när alla enskilda spår spelas.

15 db alltså, spännande. Är detta en allmän regel? Eller beror det på vilken typ av musik man gör?

Jag gör elektronisk musik (Typ Avicii~)

Ljudmässigt tycker jag pesonligen att kompressor på master limmar bra, och gör det behagligare att lyssna på, min brukar komma på i mitten av processen och eq i slutet

När jag läser på nätet så låter det som att en limiter är samma sak som en compressor? Stämmer det?

du borde i alla fall göra reset på gainen på den innan låten är klar (om du inte redan gör det) 🙂

Kan du förklara vad detta innebär? (Och om möjligt hur man gör det i FL Studio?)

Bra tips från Casperfren där 🙂

Har lite av samma tänk; försöker få alla de separata kanalerna runt -15 dB (eller där omkring) vid. Sedan åker jag runt lite på reglarna. Samtidigt försöker jag hålla koll på master-regeln och när det låter bra och känns "klart" brukar master-regeln hamna runt -8 till -5 dB. Då anser jag mig ha tillräckligt med spelrum för EQ:ing -> lite lätt kompression (aldrig mer än -2dB i gain reduction) -> limitering (som aldrig nyper mer än -1.8 till -2dB). Min limiter sitter sist i kedjan f ö.

Visst kan det vara lätt att, redan vid mix, fläska på den där störtsköna rockgitarren men att döda sina älsklingar är också nyttigt 😑

Ah, smart - tänkte inte på att EQ kan påverka ljudnivåerna. 😳😊

Redigerat av proptastic
Link to comment
Dela på andra sajter

15 db alltså, spännande. Är detta en allmän regel? Eller beror det på vilken typ av musik man gör?

Jag gör elektronisk musik (Typ Avicii~)

När jag läser på nätet så låter det som att en limiter är samma sak som en compressor? Stämmer det?

Kan du förklara vad detta innebär? (Och om möjligt hur man gör det i FL Studio?)

Ah, smart - tänkte inte på att EQ kan påverka ljudnivåerna. 😳😊

Det är ingen allmän regel, du kan köra på -11 och -20 db om du vill. Lixom man behöver ju inte plocka undan disk innan man lagar mat, bara att det kan underlätta för platsens skull.

Detta är ju en sorts konst, så om det passar musiken kan man ju dista digitalt överallt.

En limiter är en kompressor som har högt ställd ratio, så ja, det är en kompressor. Finns bra grafiska beskrivningar på internett på ration, threshold, attack och release

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Ah, smart - tänkte inte på att EQ kan påverka ljudnivåerna. 😳😊

Eftersom att EQ:n boostar eller cuttar vissa frekvenser så vill jag påstå att den kan vara ett oerhört kraftfullt volym-verktyg. Ja, i vissa fall MER kraftfull än volymreglarna. I kombo med låg- och högpassfilter kan EQ i vissa fall rentav vara att föredra än att åka med (volym)reglarna överhuvudtaget.

Prova själv så ska du få höra 🙂

Övervakar du samtidigt med en enkel frekvensspektrumanalys-plugg så kan du även SE skillnaden.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

15 db alltså, spännande. Är detta en allmän regel? Eller beror det på vilken typ av musik man gör?

Jag gör elektronisk musik (Typ Avicii~)

Jag brukar också hamna där faktiskt. Minus 15, brukar kännas lagom. Lika bra att ta i lite. Släng in valfri mjukvarusynt, strunta i att sänka volymen och spela och det peakar nära nollan, att sänka volymen är nog det närmaste ett "måste" vid produktion man kan komma IMO...

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekomenderar starkt att använda en limiter eftersom den ser till att alla kanaler får en jämn ljudvolym. Man kan säga att den på sätt och vis klistrar ihop ljudet. Om man inte använder sig av en limiter kan man stöta på fler problem som t.ex. om du skall kompressa någonting väldigt hårt (Framförallt om du använder dig utav en side-chain kompressor) så kan ljudet du kompressa låta trasigt och nästan som distorsion.

Rekomenderar att du håller Limitern på under musikskapandert! 🙂 :)

MVH //Beatarce, lyssa gärna på mi musik på spotify! här ----> Beatarce 🙂 :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekomenderar starkt att använda en limiter eftersom den ser till att alla kanaler får en jämn ljudvolym. Man kan säga att den på sätt och vis klistrar ihop ljudet. Om man inte använder sig av en limiter kan man stöta på fler problem som t.ex. om du skall kompressa någonting väldigt hårt (Framförallt om du använder dig utav en side-chain kompressor) så kan ljudet du kompressa låta trasigt och nästan som distorsion.

Rekomenderar att du håller Limitern på under musikskapandert! 🙂 :)

MVH //Beatarce, lyssa gärna på mi musik på spotify! här ----> Beatarce 🙂 :)

nästan alla fel här 🙂
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska okonstruktiv kommentar. Kom gärna med något vettigare nästa gång.

Fast det är en väldigt kärnfull kommentar

Utan den skulle väl all musik gå C F G

Ingen dist höras

Ingen panorering utanför 20.

Digitaldist används som effekt, för att det frammanas vissa känslor av det. Man ska göra vafan somhelst, bara man är medveten om det, eller inte tycker det stör

Link to comment
Dela på andra sajter

Maus (oregistrerad)

Tack för alla tips. Min låt låter nu betydligt mindre burkigt (och rätt bra helt utan limiter!) efter att jag följt instruktionerna. 🥰

Får jag fråga vad du stoppade istället för limiter? för det går ju inte att ta bort den helt från mastern?
Link to comment
Dela på andra sajter

Får jag fråga vad du stoppade istället för limiter? för det går ju inte att ta bort den helt från mastern?

Det är bara att trycka på den gröna lampan till höger om Limiterns namn, det stänger av / bypassar effekten. (#4 i bild)

img_2.jpg

Redigerat av proptastic
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...