Jump to content
Annons

Hur mycket piratkopior kör du?


Mange

Recommended Posts

precisionsound (oregistrerad)

De finns så mycke freeware numera att de faktiskt finns en del väldigt bra.

Exempel:

Synth1

Fishfilet, blockfish och lite annat. kom inte ihåg tillverkaren där heller..

RGC Audio har en soundfontplayer som är bra. Och en del annat.

MDA (Paul Kellet)s gamla prylar är väldigt användbara.

Sen finns de en uppsjö småskräpiga SynthEdit synthar som cirkulerar. Men en o annan även där som är i klass med köp grejjer.

Man kan gratis fylla sitt SX eller Sonar med både pluggar och synthar som är jätte bra. Även reverb i absolut toppkass (SIR, eller var de FIR...?)Impulse reverb.

Fast köra gratis och helt och hållet går knappast. Men billigt går. SX finns ju i lite version för 1000:- nått sånt. Redan där ingår de massa saker. nästan allt man behöver som nybörjare.

Villka resurser som finns i dag mot på -80 talet. En hel studio i datorn för nästan inga pengar alls. Tyvärr är ha begäret o jakten efter ännu mer de som dödar mycke kreativitet också. Många köper på sig i stället för o skapar. (eller laddar ner allt dom kommer över olagligt)

mvh

lars

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 166
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Vilka program jag använder eller inte är helt ointressant i sakfrågan. Likaså dina åsikter som du försöker få till "fakta"...

Du har sagt ditt och jag har sagt mitt. Det räcker för mig.

Det var väl vilka program man använder som var sakfrågan 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka program jag använder eller inte är helt ointressant i sakfrågan. Likaså dina åsikter som du försöker få till "fakta"... 

Du har sagt ditt och jag har sagt mitt. Det räcker för mig.

Det var väl vilka program man använder som var sakfrågan :rolleyes:

"Hur mycket av programmen du VERKLIGEN ANVÄNDER är piratkopior?"

Inte vilka...

Inte så svårt att förstå va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka program jag använder eller inte är helt ointressant i sakfrågan. Likaså dina åsikter som du försöker få till "fakta"... 

Du har sagt ditt och jag har sagt mitt. Det räcker för mig.

Det var väl vilka program man använder som var sakfrågan 🙂

"Hur mycket av programmen du VERKLIGEN ANVÄNDER är piratkopior?"

Inte vilka...

Inte så svårt att förstå va?

Nope, inte alls :rolleyes: men jag bestämmer gärna själv när jag sagt mitt. 😄

Säg att du mot förmodan skulle ha använt piratprogram när du knåpat ihop någon låt som du lagt upp mot internet. Är det då OK för dig, eftersom du inte tjänar några pengar på det, om någon laddar ner låten och säger att dom gjort den och till och med säljer den, eftersom det gör ju att du inte tjänar några pengar på den, och då är ju allt bra 😉

Är det så din logik funkar, eller hur menar du??

Redigerat av replicant
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka program jag använder eller inte är helt ointressant i sakfrågan. Likaså dina åsikter som du försöker få till "fakta"... 

Du har sagt ditt och jag har sagt mitt. Det räcker för mig.

Det var väl vilka program man använder som var sakfrågan 🙂

"Hur mycket av programmen du VERKLIGEN ANVÄNDER är piratkopior?"

Inte vilka...

Inte så svårt att förstå va?

Nope, inte alls :rolleyes: men jag bestämmer gärna själv när jag sagt mitt. 🙂

Säg att du mot förmodan skulle ha använt piratprogram när du knåpat ihop någon låt som du lagt upp mot internet. Är det då OK för dig, eftersom du inte tjänar några pengar på det, om någon laddar ner låten och säger att dom gjort den och till och med säljer den, eftersom det gör ju att du inte tjänar några pengar på den, och då är ju allt bra 😉

Är det så din logik funkar, eller hur menar du??

😄

Vad diskuterar jag med dig och varför?

Lägg ner nu...

Du är jätteduktig och har jättefina principer.

Gör som alla andra nu och ta en muffin! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka program jag använder eller inte är helt ointressant i sakfrågan. Likaså dina åsikter som du försöker få till "fakta"... 

Du har sagt ditt och jag har sagt mitt. Det räcker för mig.

Det var väl vilka program man använder som var sakfrågan 🙂

"Hur mycket av programmen du VERKLIGEN ANVÄNDER är piratkopior?"

Inte vilka...

Inte så svårt att förstå va?

Nope, inte alls :rolleyes: men jag bestämmer gärna själv när jag sagt mitt. 🙂

Säg att du mot förmodan skulle ha använt piratprogram när du knåpat ihop någon låt som du lagt upp mot internet. Är det då OK för dig, eftersom du inte tjänar några pengar på det, om någon laddar ner låten och säger att dom gjort den och till och med säljer den, eftersom det gör ju att du inte tjänar några pengar på den, och då är ju allt bra 😉

Är det så din logik funkar, eller hur menar du??

😄

Vad diskuterar jag med dig och varför?

Lägg ner nu...

Du är jätteduktig och har jättefina principer.

Gör som alla andra nu och ta en muffin! 😄

Jag tror jag tar en kopp kaffe och skippar muffins'en 😄

Redigerat av replicant
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Att tjäna pengar på musiken man gör med program som är piratkopierade och som någon stackare faktiskt slitit med att utveckla är i mitt tycke fel.

...

Fel och fel...

Kör hårt, säger jag.

För övrigt skulle jag vilja ge samma råd till stackars Steinberg som alla oetablerade band får numera: "Turnera mera och sälj t-shirts om ni vill kunna leva på musiken!" :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Att tjäna pengar på musiken man gör med program som är piratkopierade och som någon stackare faktiskt slitit med att utveckla är i mitt tycke fel.

...

Fel och fel...

Kör hårt, säger jag.

För övrigt skulle jag vilja ge samma råd till stackars Steinberg som alla oetablerade band får numera: "Turnera mera och sälj t-shirts om ni vill kunna leva på musiken!" 🙂

Om du vill citera mig får du gärna göra det, men det är inte jag som säger det som du har citerat 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Tänkte ge en utveclares syn på saken.

Jag driver en firma som heter SampleTekk och som producerar multisamplade instrument.

Dvs något som blir piratkopierat.

En produktion tar ofta månader att färdigställa, (och då snackar vi inte 40-timmars veckor!). Det kostar också en hel del pengar.

Detta är mitt jobb, dvs, jag försöker leva på det här. Man blir inte rik, men det går.

Hur upplever jag då att mina grejer läggs ut på nätet för gratis nedladdning eller säljs via Kaliningrad för en spottstyver?

Jo, jag blir lessen och förbannad!!!!

Det är det sistnaämnda som jag tycker absolut sämst om. Att någon jävel sitter och tjänar pengar på mitt slit kan jag bara inte ta! Dom som handlar från den typen av "firmor" har jag inget som helst över för heller.

Jag har tidigare anlitat "piratjägare" som försöker stänga dessa sajter, men oftast så handlar det om organiserad brottslighet där myndigheterna står på avlöningslistan, så då fastnar man där.

Alla som säljer piratkopier på nätet tillhör naturlilgtvis inte den Ryska maffian, det vore naivt att tro det, men det vore lika naivt att tro att inte denna form av brottsighet skulle intressera sig för den jättemarknad som piratkopiering är.

Den andra kategorin, där man lägger ut grejer på DC eller liknande har jag lite lättare för. Jag gillar det inte, men där finns det åtminstånde inget profitintresse i bakgrunden. Jag inbillar mig också att det här kan finnas en kategori som laddar ned för att testa och sedan, om man gillar det, köper den legala varianten.

Det finns säkert en hel del som aldrig skulle köpa varan ändå.

Går det att komma till rätta med det här? Aldrig helt, men jag välkomnar en seriös sansad debatt om detta.

Vad kan vi som utvecklare göra?

Vi kan försöka se till att det finns vettiga sätt att testa samplingarna innan köp. En samplingscd är oftast ganska dyr, och det är svårt att köpa innan man vet vad det är.

Risken är då stor att man laddar ned en gratisvariant för utvärdering, och sedan liksom bara man behåller den, även om man tycker den är bra.

Ett sätt att lösa det här är att erbjuda nedladdningsbara demoversioner. White Grand finns som en 2 oktavs demo + alla C:n och det har uppskattats från användarhåll.

Vad tycker ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Jag tror, jag vet att fildelning och piratkopiering är här för att stanna.

Det är svårt tycker jag att hitta argument för att köpa dina grejer (support- och uppdateringsvinkeln funkar ju liksom inte när det gäller samplingsskivor) när man kan få dom gratis på DC.

Låter kanske hårt och lite taskigt, men så är det för mig.

Jag har ingen bra lösning på ditt problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror, jag vet att fildelning och piratkopiering är här för att stanna.

Det är svårt tycker jag att hitta argument för att köpa dina grejer (support- och uppdateringsvinkeln funkar ju liksom inte när det gäller samplingsskivor) när man kan få dom gratis på DC.

Låter kanske hårt och lite taskigt, men så är det för mig.

Jag har ingen bra lösning på ditt problem.

"Det är svårt tycker jag att hitta argument för att köpa dina grejer (support- och uppdateringsvinkeln funkar ju liksom inte när det gäller samplingsskivor) när man kan få dom gratis på DC."

Borde vara:

"Det är svårt tycker jag att hitta argument för att köpa dina grejer (support- och uppdateringsvinkeln funkar ju liksom inte när det gäller samplingsskivor) när man kan få dom illegalt gratis på DC."

Jag är lite skrämd av din attityd. Om det handlade om att skaffa en anna vara värd 2000 spänn på ett olagligt sätt, skulle du tycka att det var ok då?

Om du gör en låt som blir en hit, och det du tjänar på den låten är royalty, skulle du tycka det var ok att man laddade ner den gratis för att man "inte hade råd" eller "bara för att man kan"?

Varför är detr ok att sno grejer bara för att man inte riskerar att bli upptäckt?

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Om du gör en låt som blir en hit, och det du tjänar på den låten är royalty, skulle du tycka det var ok att man laddade ner den gratis för att man "inte hade råd" eller "bara för att man kan"?

Det här är komplicerat.

Å ena sidan tycker jag att musik skall vara fri. Du kan inte äga ljud, om du inte är gud eller så.

Själv lägger jag ut alla mina låtar för gratis nerladdning. Jag sysslar inte med musik för att bli förmögen popstjärna och ärligt talat föraktar jag den attityden hos folk.

Å andra sidan: Du jobbar med dina samplingar och försöker leva på det hela, och här kommer jag och snyltar.

Jag vet inte, ärligt talat, hur man ska förhålla sig. Tills vidare laddar jag från DC.

Ledsen om det gör dig förbannad, men så är det.

edit: fult språk.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

...

Om du gör en låt som blir en hit, och det du tjänar på den låten är royalty, skulle du tycka det var ok att man laddade ner den gratis för att man "inte hade råd" eller "bara för att man kan"?

Det här är komplicerat.

Å ena sidan tycker jag att musik skall vara fri. Du kan inte äga ljud, om du inte är gud eller så.

Själv lägger jag ut alla mina låtar för gratis nerladdning. Jag sysslar inte med musik för att bli förmögen popstjärna och ärligt talat föraktar jag den attityden hos folk.

Å andra sidan: Du jobbar med dina samplingar och försöker leva på det hela, och här kommer jag och snyltar.

Jag vet inte, ärligt talat, hur man ska förhålla sig. Tills vidare laddar jag från DC.

Ledsen om det gör dig förbannad, men så är det.

edit: fult språk.

Inte svårt alls!

Du tycker att musik skall vara fri, gott så! Du lever alltså inte på ditt musicerande.

Men du har väl antagligen något annat jobb, där du tjänar pengar, för du behöver väl betala diverse räkningar, köpa mat & kläder, eventuellt försörja och ansvara för barn och så vidare.

Nu vet inte jag hur gammal du är och om du fortfarande har någon annan som försörjer dig, men hur som helst kommer det in pengar någonstans ifrån.

Om detta pengaflöde på något sätt skulle hotas eller riskera att minska pga någon illegal verksamhet så tror jag att du skulle reagera negativt eftersom det skulle innebära att du, de facto skulle få mindre resurser i form av pengar att röra dig med.

Jag driver en verksamhet. Jag lägger ned mycket tid och pengar för att ta fram en produkt som jag sedan säljer.

Jag blir inte rik, jag lovar! Men jag hankar mig fram.

Jag har räkningar att betala, barn att försörja och ett liv att leva.

Genom att det finns människor som har inställningen att man kan stjäla saker bara för att man löper en mikroskopisk chans att åka dit, så minskar mina möjligheter att tjäna pengar.

Svårt? Inte ett dugg!

Jag välkomnar en öppen debatt om hur man kan göra livet enklare för dom som vill köpa samplings-cd's eftersom jag tror att en delav dom som laddar ner dessa illegalt gör det därför att det är svårt att testa grejerna ordentligt innan man köper.

De människor som har en skev moralisk uppfattning kommer fortfarande att ladda ner upphovsrättsligt skyddade varor från nätet.

Argument som:

- "Dom som laddar ner skulle i alla fall inte köpa"

- "Jag anser att jag, i egenskap av konstnär, kan ladda ner från nätet"

- "Dom stora multinationella mjukvaruföretagen är snuskigt rika, penninghungriga äckel som är värda att lura"

...brukar vara sådant som dyker upp.

I själva verket handlar det om den enkla sanningen att man inte har den moraliska mognad som skulle medföra att man faktiskt tycer att det inte är ok att stjäla saker, bara för att det är svårt att bli upptäckt.

För jag garanterar, om läget vore det omvända, dvs det var DOM som blev blåsta, då skulle deras argument tystna och bytas ut mot andra klagovisor!

Redigerat av Worra
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Det jag delar och laddar är information och information vill som bekant vara fri.

Ett medvetet ställningstagande alltså, inget fegande.

Som sagt, jag förstår att du känner dig hotad när inkomsterna sviktar.

Jag har också barn att försörja.

Om detta pengaflöde på något sätt skulle hotas eller riskera att minska pga någon illegal verksamhet så tror jag att du skulle reagera negativt eftersom det skulle innebära att du, de facto skulle få mindre resurser i form av pengar att röra dig med.

När mina affärer gått dåligt på grund av att förutsättningarna förändrats har jag fått anpassa mig. Ibland har det varit ganska smärtsamt, det kan jag försäkra.

Kanske dags att förändra produkterna eller verksamheten?

edit: plockade in ett citat

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag delar och laddar är information och information vill som bekant vara fri.

Ett medvetet ställningstagande alltså, inget fegande.

Som sagt, jag förstår att du känner dig hotad när inkomsterna sviktar.

Jag har också barn att försörja.

Om detta pengaflöde på något sätt skulle hotas eller riskera att minska pga någon illegal verksamhet så tror jag att du skulle reagera negativt eftersom det skulle innebära att du, de facto skulle få mindre resurser i form av pengar att röra dig med.

När mina affärer gått dåligt på grund av att förutsättningarna förändrats har jag fått anpassa mig. Ibland har det varit ganska smärtsamt, det kan jag försäkra.

Kanske dags att förändra produkterna eller verksamheten?

edit: plockade in ett citat

Om du laddar ner mina produkter från nätet, är det inté frågan om information, utan licensierade, upphovsrättsliga produkter.

Du pratar om att anpassa sig.

Om du bodde i ett land som styrdes av en korrumperad regering, hur skulle du då anpassa dig?

Om du fick upprepade inbrott i ditt hem, hur skulle du då anpassa dig?

Om du på ett korrupt sätt blev av med ditt arbete, hur skulle du då anpassa dig?

På vilket sätt förslår du att jag skulle förändra och anpassa mina produkter och min verksamhet? Det är ju lite det mitt inlägg handlade om.

Men att anpassa sig och vika sig för illegal verksamhet.

Never!!!!!

Jag delar inte din uppfattning, men jag respekterar din rättframhet!

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Du pratar om att anpassa sig.

Om du bodde i ett land som styrdes av en korrumperad regering, hur skulle du då anpassa dig?

Om du fick upprepade inbrott i ditt hem, hur skulle du då anpassa dig?

Om du på ett korrupt sätt blev av med ditt arbete, hur skulle du då anpassa dig?

På vilket sätt förslår du att jag skulle förändra och anpassa mina produkter och min verksamhet? Det är ju lite det mitt inlägg handlade om.

Men att anpassa sig och vika sig för illegal verksamhet.

Never!!!!!

Jag delar inte din uppfattning, men jag respekterar din rättframhet!

Till att börja med så är det väl en smula magstarkt att jämföra fildelning med den typ av förtryck som korrumperade regeringar brukar syssla med?

Låt oss inte fastna i "men om nån snor din bil?"-träsket!

Sedan så vill jag poängtera att jag faktiskt inte har någon lösning på problemet;

jag vet inte hur man ska finansiera mjukvara i framtiden eller hur du ska kunna skydda ditt arbete.

Det enda man säkert kan säga är att fildelning och piratkopiering är här för att stanna.

"Illegal", förresten.

Jag bryter mot ett antal lagar varje dag. Kanske gör du det också?

(cyklar mot rött, gör u-svängar på huvudleder, skiter i tv-licens och så vidare)

Vi måste själva bestämma vad som är okej. En orättfärdig lag, som den om upphovsrätt, måste man inte följa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att alla som är företagare blir förbannade

när deras produkter sprids vind för våg över internet.

Och det är också ganska klar för många användare

att man tar det som är lättast tillgängligt iochmed

bredband, kompisar osv, och att man dessutom får det

gratis gör inte saken sämre. Det är liksom lite av den

mänskliga naturen hos dom flesta.

Moralen kommer liksom här i andra hand.

Samtidigt genom historiens gång, så har det visat sig

att det är problemen som gjort att utvecklingen går

framåt t ex med skydd mot att möjliggöra spridning

av en produkt. Det ökar ide´kraften att komma på

problemlösningar. Vi har sett det i skivbranchen, där det

ändå blivit ett misslyckande, men det kanske bara är

ett steg framåt i den proccessen. Men vi ser idag att

det kommer mer och mer lyckade dito hos många andra som

utvecklar mjukvara för studiobruk.

Problemet med samplingar är oftast i samplingen i sej.

Det ska vara kompatibelt med div program, plug in mm

och följa en given överenskommen standard för att

fungera med olika tredjepartstillverkare. Annars säljs

inte samplingarna på den öppna marknaden.

Hur detta ska kunna lösas är som om hela marknaden

som sysslar med detta kunde komma överens om nån

ny standard vilket är omöjlighet över en rimlig tid.

Antingen får man rikta in sig på någon nich som gör

att samplingarna inte blir lika lätta att sprida på nätet

tillsammans med någon ytterligare partner/tillverkare för att klura

ut något som ökar säkerheten för bägge parter mot spridning.

Bra samplingar blir nog lika eftertrakade ändå i butiken istället.

Samtidigt är det idag svårt att sätta prislappar på sådant våra

öron ska uppfatta. Vem har rätt och bestämma över vad

man vill betala för att höra på musik eller vilka ljud man vill ha i samplebiblioteken.

Jag vill att tillverkarna ska ha möjlighet att kunna förbättra sina produkter

hela tiden, och för det går det åt pengar. Finns det inga pengar så

kommer det ingen utveckling av produkterna inom området.

Samtidigt så måste man veta i vilket läge kosnumenterna har i sina plånböcker, annars hamnar mycket som används illegalt på nätet istället, det är stötestenen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du pratar om att anpassa sig.

Om du bodde i ett land som styrdes av en korrumperad regering, hur skulle du då anpassa dig?

Om du fick upprepade inbrott i ditt hem, hur skulle du då anpassa dig?

Om du på ett korrupt sätt blev av med ditt arbete, hur skulle du då anpassa dig?

På vilket sätt förslår du att jag skulle förändra och anpassa mina produkter och min verksamhet? Det är ju lite det mitt inlägg handlade om.

Men att anpassa sig och vika sig för illegal verksamhet.

Never!!!!!

Jag delar inte din uppfattning, men jag respekterar din rättframhet!

Till att börja med så är det väl en smula magstarkt att jämföra fildelning med den typ av förtryck som korrumperade regeringar brukar syssla med?

Låt oss inte fastna i "men om nån snor din bil?"-träsket!

Sedan så vill jag poängtera att jag faktiskt inte har någon lösning på problemet;

jag vet inte hur man ska finansiera mjukvara i framtiden eller hur du ska kunna skydda ditt arbete.

Det enda man säkert kan säga är att fildelning och piratkopiering är här för att stanna.

"Illegal", förresten.

Jag bryter mot ett antal lagar varje dag. Kanske gör du det också?

(cyklar mot rött, gör u-svängar på huvudleder, skiter i tv-licens och så vidare)

Vi måste själva bestämma vad som är okej. En orättfärdig lag, som den om upphovsrätt, måste man inte följa.

Nej, att sno någons grejer är inte samma sak som att vara diktator i ett land.

Jag tog saken till sin spets för att illustrera att man inte kan eller ska böja sig för saker som är olagliga.

Jag uppfattade ditt inlägg om att "anpassa sig" som att man skulle acceptera stöld, och det gör jag inte.

Varför skall samplingar omfattas av en separat moral? Varför är det ok att sno vissa saker och inte andra (som till ex bilar?)

Vem bestämmer vilken moral och vilken nivå av moral som skall användas var.

Håller man sig med flera regler så blir moralen som alla vet, dubbel.

Annars så cyklar jag inte och jag betalar TV-licens, men jag tror faktiskt jag gjorde en illegal vänstersväng häromdan, men jag kan garantera att varken du eller någon annan förlorade pengar på det.

Och varför i herrans namn är lagen om upphovsrätt orättfärdig..????

Även om DU tycker det, så ger inte det dig någon som helst rätt att sno mina eller någon annans grejer!!!!!

Kom igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Och varför i herrans namn är lagen om upphovsrätt orättfärdig..????

...

Jag gillar inte idén om att musik kan ägas, helt enkelt.

På ett mer konkret plan kan det väl sägas att det knappast handlar om att stjäla när man fildelar. Om jag snor din bil har du inte bilen kvar, till skillnad från om jag kopierar min polares refill-cd.

Och se, här sitter vi i samma låsta positioner som vanligt.

Jag tackar för intressant diskussion och uppmanar dig att söka alternativ (nya lås, andra media etc) till distributionen av dina produkter, eftersom fildelningen kommer att fortsätta oberoende av om du är förbannad eller om GLF stämmer Piratbyrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Och varför i herrans namn är lagen om upphovsrätt orättfärdig..????

...

Jag gillar inte idén om att musik kan ägas, helt enkelt.

På ett mer konkret plan kan det väl sägas att det knappast handlar om att stjäla när man fildelar. Om jag snor din bil har du inte bilen kvar, till skillnad från om jag kopierar min polares refill-cd.

Och se, här sitter vi i samma låsta positioner som vanligt.

Jag tackar för intressant diskussion och uppmanar dig att söka alternativ (nya lås, andra media etc) till distributionen av dina produkter, eftersom fildelningen kommer att fortsätta oberoende av om du är förbannad eller om GLF stämmer Piratbyrån.

Jag vill bara tillägga:

Upphovsrätten (som då gäller musik, program, böcker och annat) är till för att skydda upphovsmannen så att h*n får den ersättning som h*n skall ha, att ingen annan slår mynt av hans/hennes arbete.

Den är inte till för att hindra den legala spridningen.

Jag tycker att en framtid med en massa krångliga registreringsförfaranden, donglar och annat vore skittrist, Det skule crackas i alla fall. och skulle bara vara ett hinder för dom lagliga användarna.

Till slut sitter man med en dator som ser ut som ett piggsvin med alla domglar man behöver. Segt blir det oxå!

Jag tycker hellre vi skall diskutera detta på ett sätt så att folk förstår att det man sysslar med när man laddar ner upphovsrättsligt skyddade saker från nätet eller handlar från någon warez-site, är olagligt och faktiskt orsakar någon annan ekonomisk skada.

Vad gäller stöld så tycker jag absolut det skall innefatta inmateriella saker också. Varför skulle det inte det?

Om man fildelar och lägger ut saker gratis på nätet så bidrar man ju till att jag, som producent, förlorar pengar.

Om jag stjäl din bil, blir du utan bil, om du lägger ut mina produkter för gratis nedladdning, så förlorar jag i inkomst.

Varför är det så svårt att förstå?

Eftersom du vill avsluta vår diskussion här så gör vi det, men om någon annan vill plocka upp tråden, så är jag med!

Bara det är konstruktivt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser det så här.

Nästan 100% av de piratprodukter jag använder skulle jag aldrig köpa. Så hade de inte funnits som piratprodukter hade jag inte brytt mig om dem och hittat något gratisalternativ istället.

Visst kanske man inte får samma kvalitet, men det hade dugt. Men kan jag nu få toppkvalitet gratis så är det ett självklart val.

Jag tjänar inget på det jag gör, utan gör det för eget nöje.

Så eftersom jag inte hade köpt det i vilket fall som helst så hade företaget inte tjänat något på mig ändå.

Företagen har därför inte förlorat något på att jag använder piratade produkter.

Har man däremot planer på att tjäna pengar på användandet av produkten ser jag det som en självklarhet att man måste köpa produkten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser det så här.

Nästan 100% av de piratprodukter jag använder skulle jag aldrig köpa. Så hade de inte funnits som piratprodukter hade jag inte brytt mig om dem och hittat något gratisalternativ istället.

Visst kanske man inte får samma kvalitet, men det hade dugt. Men kan jag nu få toppkvalitet gratis så är det ett självklart val.

Jag tjänar inget på det jag gör, utan gör det för eget nöje.

Så eftersom jag inte hade köpt det i vilket fall som helst så hade företaget inte tjänat något på mig ändå.

Företagen har därför inte förlorat något på att jag använder piratade produkter.

Har man däremot planer på att tjäna pengar på användandet av produkten ser jag det som en självklarhet att man måste köpa produkten.

Det handlar inte om "man själv tjänar på det man gör" eller inte.

För tillverkarna handlar det om kvantiteten, snarare än hur användaren

använder produkten i komersiellt syfte eller inte.

Klassiskt grosshandlar-stuk alltså.

Betr upphovsrätten, så finns det i USA ett klassiskt fall från förr

där det fanns en kycklingfarmare vars kycklingar dog pga stress

från lågt flygande flygpan som övningsflög ovanför hans farm.

Han gick till domstolen och prövade detta, då US-navy menade

att dom flög på amerkanskt luftrum, och då fick rätt. Hur kan man

hävda detta när hans egna näring gick omkull.

Och lite så är det ibland när man ser dessa diskussioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med piratkopior skulle kunna undvikas nästan helt om priserna sänktes. Girigheten råder tyvärr även inom musikbranschen  😆 Man har ju inte råd att köpa allt original

Om man sänkte Cubase SL från 3500 kr till 1500 kr, tror du allvarligt det hade fått färre folk från att dra ner det från DC för 0 kr?

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Min syn på det hela är följande:

När jag började intresera mig för musik och inspelning gick jag fortfarande på högstadiet. Att gå på högstadiet är lika med att ha ca 900kr i månaden. Det säger sig själv att man inte har råd att köpa ett program för 5000kr bara för att testa lite. Det bör kanske tilläggas att detta var före tiden då åtminstonne jag kände till gratis eller budgetvarianter. Jag ladde glatt ner div program och testade mig fram till vad jag tyckte var bäst. Nu har jag under ett år, för första gången haft en stadig inkomst och nästan rensatt ut alla piratkopior ut min dator. Sammanlagt har jag spänderat ca 30000kr under det senaste året. Pengar som jag inte tror skulle tillfallit mjukvarutillvärkare utan att jag kunna ladda ner kopior. Så på så sätt tycker jag kanske inte att de stora jättarna (eller de små) har skadas av det. Jag tror inte häller att tidningen studio hade kunnat haft den upplaga den har eller ens funnits utan nät nedladdningen. Jag tycker dock att de som nu inte längre går på högstadiet utan jobbar och har pengar skall betala för sig. Inte bara för att det är det rätta att göra utan också för min och våran allas skull, jag vill ha bra program i forsättningen också. Så vist ladda ner och prova men gör rätt för er sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker dock att de som nu inte längre går på högstadiet utan jobbar och har pengar skall betala för sig.

Alltså, den här tendensen folk har att rättfärdiga sitt piratkopierande med hänvisning till taskig ekonomi är lite fånig tycker jag. Är det ok att snatta mat när man är pank?

Jag anser att antingen så står man för sitt snyltande eller ej, några förmildrande omständigheter finns inte.

edit: styltigt språk

Redigerat av Disco Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Man skall göra det som skapar mest lycka. Om man dör eller blir sjuk av att inte få mat så visst snatta på, dock är det väldigt sällan någon inte har mat pengar i Sverige. Så om jag laddar ner ett program, blir intreserad och köper detta skapar det mer lycka än om jag inte laddar ner det från början. Båda jag och tillvärkaren blir glada. Laddar jag ner alla mina program och folk börjar förlora jobbet så blir det minus i total lycka efter som jag knappast blir så glad att det uppväger de nu arbetslösa programerarnas olycka. Skulle detta utetaleristiska (med reservation för stavning) synset finnas med i alla våra handligar skulle världen bli bättre. Problemet är bara att mäta lycka. Men i det här fallat tycker det är ganska lätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...