Jump to content
Annons

FXpansion Tremor - Göra egna kickar?


Modern Rockstar

Recommended Posts

Go'kväll! 🙂

Efter att samplat ett tag och lidit utav att man aldrig kan få en sampling/samplingar (lagra flera kickar) att låta EXAKT som man vill så stötte jag på trumm-synthesering, i detta fall FXpansion's Tremor. Har aldrig haft intresse förut att skapa egna kickar på detta sätt så att gå rakt på sak:

1. Gör du/har du gjort det någon gång?

2. Hur bra kan det bli jämfört med samplingar såsom Vengenace? Vi pratar mest om kickar i elektronisk musik. Eller har ljud från Vengance skapats från ljust en trumm-synth från första början till och med?

3. Om vi pratar om proffsen i den genren (swedish house mafia osv..), tror ni dem skapar egna kickar via en trumm-synth eller lagrar dem samplingar?

Tusen tack för svar!!

Redigerat av Modern Rockstar
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan vara lite meck och visst krävs det träning. Men ingeting är omöjligt om örat gillar det.

1: ja, jag har skruvat mycket kickar med hjälpa av syntar. Föredrar att jobba med en väldigt pitchad sinusvåg eller låter filtret tala om det är självoscillerande.

2: jovisst! Du kan såklart välja att lagra flera ocillatorer/filter på varandra om du vill uppnå något som inte kan uppnås med enbart en ljudkälla. Vengenace har troligtvis byggts på synthbaserade ljudkällor men säkert även samplade aku-kickar som efterbehandlats i någon mjukvara.

3: har ingen aning om hur SMH gör. Men jag vet många proffs som skruvar egna kickar eller väljer att lagra. Dada life tex, dom går ut med att dom alltid använder en kick. Så jag tror att man ska hitta en bas och kick som funkar ihop och sen bygga från det. Man får häller inte glömma att stämma sin kick om det finns någon tydlig sub i den. Kan verkligen göra mycket för mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips kan vara att kolla på Vengeance egna kick-synth som heter Vengeance Metrum. Allt jag hört från den är rätt grymt, men jag tror fortfarande att standard är att helt enkelt skapa lager av olika samples. Du frågade om SHM och de använder vanliga samples som de kombinerar. Ett exempel är "One" där de använder två kickar. En för kropp och bas och en för klicket. Man behöver ju inte göra det för komplicerat för sig om man inte vill. Tänker på Max Martin som har 9 kickar simultant på "Raise Your Glass" tex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Är medveten om om lagringen av kickar, t ex en för sub+kropp och en för diskant, men jag läste att det är viktigt att de samplingar som lagras även ska vara i samma tonart och att hen därför valde att arbeta med synth för kickskapande.

Att använda både egenskapad synts-kick tillsammans med en sampling har jag inte tänkt på förut, måste jag testa! 🙂 Det jag gillar med Tremor är att den ska ha någon harmonic-kontroll som ska ge lite "akustisk" känsla i ljudet som man kan mixa in efter tycke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...