Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

lÀgg upp nÄgot hÀr sÄ man fÄr höra pÄ vilken nivÄ du ligger. Nu för tiden behöver man inget skivbolag. Du kan slÀppa lÄtarna sjÀlv via tjÀnster sÄsom Record union. Det enda man tjÀnar pÄ att bli "signad" Àr promotion och hjÀlp med spelningar.

Redigerat av Terror
Postat (redigerat)

Jo men precis, det Ă€r "signad" jag menar, alltsĂ„ dĂ€r man liksom kan slĂ€ppa en mixtape ev. album med mycket bĂ€ttre kvalitĂ© Ă€n man kanske har i sin hemmastudio. Även "Tours" hjĂ€lps vĂ€l till av dem.

Som musik Àr just nu jobbar jag bara pÄ det, inte gjort nÄgot klart Ànnu, jag Àr en otrolig perfeektionist och Àr inte sÀker riktigt hur jag vill lÀgga mig.

Men det jag nÀmnde hÀr med mixtape/albums/tours etc om det finns nÄgot OK bolag hÀr i sverige som hade supportat en engelsk hiphop mixtape/-ett album. Atlantic records, warner music group och dem behövs inte nÀmnas för de Àr dem jag klassifierade med "slÀngs i soptunnan"

Mvh

Jag skulle inte sikta pÄ de "mindre bolagen". Man har hört riktiga rövarhistorier dÀr artister blir "knu*lade" för pengar. Go big or go home. Spara ihop lite pengar, spela in i en (bÀttre) studio i nÀrheten av dig med nÄgon som vet vad han/hon pysslar med, skapa en youtube-kanal och börja hora ut dig sjÀlv utav bara tusingen. Tillslut fÄr du som du vill. Om du inte tror mig kan du lÀsa pÄ om en kille som heter Machine Gun Kelly. En utav de största yngsta rapparna. Han började helt pÄ egen hand med sina vÀnner, gjorde massa musik och spred det sjÀlv. Efter ett tag blev han signad av P diddy, och resan han gjort efter det Àr helt otrolig.

Akta dig för mindre bolag, gör en riktigt jÀvla killer-ep pÄ egen hand (med hjÀlp av nÄgon/nÄgra som Àr riktigt bra), slÀpp det online, sprid bland vÀnner och över hela nÀtet. NÀr du vÀl fÄtt uppmÀrksamhet pÄ nÀtet (mycket views pÄ youtube, mycket followers pÄ facebook/twitter ect) sÄ kan du börja skicka in till det stora bolagen. NÀr de ser att du redan Àr "kÀnd", sÄ Àr chansen sÄ mkt större att dem kommer ta kontakt med dig. Lycka till.

Redigerat av Terror
Postat

Tack Terror!

MGK Àr en av mina idoler faktiskt, ok gillar det du sa med youtube , tÀnkte investera i en hemma studio vÀrd ca kanske 7papp men Àr rÀdd att det kan bli dÄlig kvalité av det i slutÀndan, studio kanske Àr bÀttre faktiskt, och youtube helt klart grymt för publicity! SvÄrt dock att fÄ rÀtt folk att se videon, alltsÄ det kan vara tusen personer som Àlskar lÄten men ingen som faktiskt kan göra nÄgot med den.

Göra en hel EP kanske blir svin dyrt i en studio jag vet inte riktigt det ska jag helt klart kolla nÀrmare pÄ. En EP med 4-6 lÄtar kanske Àr bra?

mvh

Nja, lÀgg hellre 7 tusen pÄ att spela in med nÄgon annan. SEN kan du starta eget. Det Àr mitt rÄd. Ang youtube. Det gÀller att göra nÄgot unikt. NÄgot som andra rappare inte gjort. Om inte musiken Àr tillrÀckligt bra i sig sjÀlv (som för MGK). Ta inspiration frÄn alla "viral videos" dÀr ute som fÄr miljoner views. kom pÄ nÄgot.

Det MÅSTE inte kosta sĂ„ mkt. Det finns sĂ€kert minst 10 personer hĂ€r pĂ„ forumet som Ă€r redo att göra en bra EP med dig för runt 7 tusen kronor. jag skulle sĂ€kert kunna bidra med en lĂ„t med lite rock-inslag.

Jag gjorde den hÀr beaten förut btw:

Ang covers. Det Àr lite svÄrt. SjÀlvklart kan det sparka igÄng din karriÀr. MEN det kan ocksÄ bli att du blir kÀnd "som den killen som gjorde en grym cover pÄ", och det vill man inte. Börja med 1-2 lÄtar, sen droppa en cover. Just my 2 cents.

Postat

Schyssta rÄd!

HjÀlpte verkligen, ska fundera lite över det hela , men blir nog inspelning som du sÀger och inte hemma prylar Ànnu. MÄste bara hitta en producent dÄ som vet vad han/hhon gör i en studio.

You're welcome sir. LÀgg upp en trÄd hÀr under "sammarbete". Om du vill bredda dina vyer och leta utanför Sveriges grÀnser, sÄ kan du ocksÄ titta pÄ amerikanska forum, tex http://www.futureproducers.com/forums/

• Gilla 1
Postat

Schyssta rÄd!

HjÀlpte verkligen, ska fundera lite över det hela , men blir nog inspelning som du sÀger och inte hemma prylar Ànnu. MÄste bara hitta en producent dÄ som vet vad han/hhon gör i en studio.

Jag tycker den absolut viktigaste frÄgan man ska stÀlla sig Àr varför man vill bli signad? Vad kan skivbolaget göra för dig som du inte kan göra sjÀlv? Man kan ju fÄ uppfattningen att dom skulle betala för att spela in en skiva Ät nÄgon, Àven om det nog Àr extremt ovanligt nuförtiden, att man tar nÄgon helt oetablerad och satsar en massa pÄ. Men man ska ocksÄ tÀnka pÄ att skivbolagen sannerligen inte sysslar med nÄgon vÀlgörenhet. Dom vill tjÀna pengar. Det finns mer Àn mÄnga artister som trott att dom fÄtt en massa pengar, som i sjÀlva verket bara varit förskott pÄ skivförsÀljning. Sen kanske inte skivan sÄlt alls sÄ bra som man trott. Och dÄ har dom helt plötsligt fÄtt Äterbetalningskrav frÄn skivbolagen.

Nu Àr jag verkligen inte hemma i hiphop-vÀrlden, men i hÄrdrocksvÀrlden Àr det sÄvitt jag vet ganska mÄnga Är sen man kunde skicka in en halvrisig demo och sen bli signad och fÄ en skivinspelning betald. Eftersom det Àr sÄ mÄnga som hÄller pÄ med musik, och mÄnga dessutom Àr duktiga, sÄ orkar nog sÀllan skivbolagen chansa pÄ att ta nÄgonting som "kanske" gÄr att putsa till. IstÀllet lyssnar man pÄ det kommer in och bedömer det rÀtt av. HÄller det inte utgivningsklass sÄ Äker det i papperskorgen. Jag generaliserar sÄklart nu, men det Àr som du redan varit inne pÄ en tuff bransch. Man ska nog inte hoppas allt för mycket att hitta nÄgra skivbolag som tar sig tid och lyssna ordentligt pÄ de flera hundra demotejper dom fÄr varje vecka.

SjÀlv skulle jag helt klart ge rÄdet att skaffa prylar sÄ du kan spela in sjÀlv först, och sen ta dig tid att lÀra dig hur du ska skruva fram ett sound du Àr nöjd med. Spela in. LÀgg upp t ex hÀr och fÄ feedback. FörbÀttra. LÀgg upp musiken pÄ YouTube, Soundcloud, Spotify o s v. Jag ska inte pÄstÄ att det Àr lÀttare att mixa hiphop Àn rock/pop. Men det Àr i alla fall mindre omstÀndligt pÄ sÄ sÀtt att du inte behöver micka upp ett trumset i en lÀmplig lokal, hÄlla koll pÄ faser mellan 10 mickar o s v.

Och det Àr alldeles sÀkert nÀstan alltid bÀttre att göra egna lÄtar Àn covers. Om man nu inte verkligen gör covern till sin egen och sÀtter en helt unik prÀgel pÄ den.

Postat

Stort tack JJ, en del saker jag bara vill diskutera om.

Signad Àr inget jag sÀger sÄdÀr nu direkt men hela grejen Àr nog eftersom jag sjÀlv vill ha en slags producent eller partner som sköter allt av produktionen och dÀr jag liksom gör min del med vocals. Mixing osv Àr inget jag kan dÀrför Àr en producent och en studio nÀstan ett mÄste att skapa musik av den kvalité som rÀknas och inte nÄgot halvdant jag gör hemma sjÀlv med utrustning som jag mÄste hÄlla en budget till.

Ska kolla runt pÄ "samarbets" fliken och leta efter möjliga samarbeten med en producent, men jag har tyvÀrr inget att visa upp.

Jag tror sjÀlv att det Àr en dum idé att investera i en "hemma studio" eftersom det kostar nÄgra papp och om det dÄ inte hÄller kvalité Àr det förgÀves, har lÀnge gömt mig för att spela in en lÄt eller liknande och mest rappat hemma och med polarna, sÄ vad jag behöver (enligt mig) Àr en kille/tjej som vet var den gör och kan göra en lÄt/-ar med mig.

Hoppas du Ă„terkommer till trĂ„den sĂ„ vi kan prata lite om detta och reda ut vissa saker 🙂

Uppskattar svaret!

Mvh

telefoner har ok mikrofoner nu för tiden. spela in nĂ„got snabbt dĂ€r sĂ„ har du iaf NÅGOT att visa upp

Postat

Stort tack JJ, en del saker jag bara vill diskutera om.

Signad Àr inget jag sÀger sÄdÀr nu direkt men hela grejen Àr nog eftersom jag sjÀlv vill ha en slags producent eller partner som sköter allt av produktionen och dÀr jag liksom gör min del med vocals.

DÄ Àr nog det absolut bÀsta att annonsera efter den typen av samarbeten. HÀr pÄ studio-forumet, Bandfinder.se, via ditt Facebook-konto (om du har nÄgot), sÀtt upp lappar i den lokala mataffÀren, pÄ anslagstavlor o s v.

Mixing osv Àr inget jag kan dÀrför Àr en producent och en studio nÀstan ett mÄste att skapa musik av den kvalité som rÀknas och inte nÄgot halvdant jag gör hemma sjÀlv med utrustning som jag mÄste hÄlla en budget till.

Priset pĂ„ utrustningen och var den Ă€r placerad spelar oftast ganska liten roll för hur bra resultatet blir. Är man duktig kan man fĂ„ till alldeles utmĂ€rkt kvalitet pĂ„ grejor som Ă€r gratis eller kostar vĂ€ldigt lite.

Som Terror föreslog, en iPhone (eller iPad) gĂ„r det t ex att göra alldeles utmĂ€rkt inspelningar med, genom att endast anvĂ€nda den mick som redan finns inbyggd i telefonen. Har du ingen, köp en begagnad iPad (spelar ingen roll hur gammal den Ă€r), ladda hem Garageband (38 kr) eller nĂ„got liknande och sĂ€tt igĂ„ng att göra musik! 🙂

Kolla lite videos pÄ YouTube, sök pÄ t ex "record song ipad".

Ska kolla runt pÄ "samarbets" fliken och leta efter möjliga samarbeten med en producent, men jag har tyvÀrr inget att visa upp.

Det bör man nog skaffa sig. Även om du Ă€r jĂ€ttetalangfull, sĂ„ kommer det alltid finnas andra talangfulla som har nĂ„got att visa upp. Och dĂ„ fĂ„r man svĂ„rt att hĂ€vda sig.

Jag tror sjÀlv att det Àr en dum idé att investera i en "hemma studio" eftersom det kostar nÄgra papp och om det dÄ inte hÄller kvalité Àr det förgÀves,

Verkligen inte. Även om du hittar en samarbetspartner sĂ„ Ă€r det bara positivt för alla inblandade ju mer du kan om de olika stegen i musikproduktion, oavsett om det du gör hĂ„ller för att slĂ€ppas pĂ„ en skiva eller ej. Ju tydligare dina demos och idĂ©er Ă€r, desto lĂ€ttare kommer samarbetet med andra flyta.

Man kan ju Àven tÀnka sig att du börjar jobba ihop med nÄgon som bor pÄ lite lÀngre avstÄnd. DÄ blir det ju enormt mycket smidigare om hen kan skicka beats till dig, och sÄ kan du spela in sÄngen sjÀlv, och sen skicka tillbaka för mixning. Har du redan en dator som Àr nyare Àn kanske 5 Är sÄ handlar fortfarande om investeringar för under 2000 kronor. Och dÄ kan du fÄ grejor som egentligen rÀcker hur lÄngt som helst.

Postat

Har du lyssnat runt pÄ t ex YouTube pÄ folk som spelat in lÄtar pÄ iPhone/iPad?

Det Ă€r "tyvĂ€rr" sĂ„ att det allra mesta av ljudet sitter i den som hanterar prylarna, inte i prylarna i sig. Är du duktig kan du göra riktigt bra produktioner med gratis/vĂ€ldigt billig programvara plus enkla prylar. Är man mer i början av sin karriĂ€r sĂ„ finns det sĂ„ otroligt mycket annat man behöver fokusera pĂ„ en dyr utrustning.

Mitt tips Àr att köpa i princip billigast möjliga prylar och sen börja sÀtta dig in i inspelningsvÀrlden ordentligt innan du börjar köpa en massa dyra saker. Annars kommer du ÀndÄ inte ha nÄgon nytta av dem.

Det skulle t ex kunna vara detta ljudkort: http://www.thomann.de/se/steinberg_ci1.htm (hĂ€r ingĂ„r Steinbergs Sequel LE) och denna mick: http://www.thomann.de/se/behringer_c1_grossmembran_studiomikrofon.htm Övrigt som du plockar fram funkar med detta. Och ja, mikrofoner har sĂ„ gott som uteslutanden XLR-kontakter (har nog aldrig nĂ„gonsin sett nĂ„got annat 🙂).

Förbered dig ocksÄ pÄ att det förmodligen kommer att vara en viss tröskel innan allt Àr inkopplat och du har lÀrt dig hur du ska göra för att fÄ fram ett enkelt beat och rappa in till det. Men det Àr bara att kÀmpa pÄ!

Postat

Just dÀrför som jag funderat pÄ att strunta i eget helt och hÄllet och liksom stÄ för vocals i nÄgon annans studio eftersom jag antagligen inte kommer lÄta sÄ bra som jag kan om jag sjÀlv ska stÄ för inspelning och mixning.

Är det verkligen sĂ„ stort problem att förlita sig pĂ„ dem som har en studio, alltsĂ„ att inte kunna göra nĂ„got sjĂ€lv.

Tack!

Du behöver inte se det som antingen eller. Jag generaliserar lite nu, men ska man satsa pÄ att bli artist idag tror jag att det Àr i princip oundvikligt att ha en egen studio i nÄgon form. DÀremot behöver du inte tÀnka att den mÄste vara för att göra en fÀrdig produktion.

Men som jag beskrev ovan, det kommer alltid finnas en massa begÄvade mÀnniskor som har spelat in demos innan dom söker samarbete. Och dom kommer nog sÄ att sÀga ha förtur... Det Àr jÀttesvÄrt att försöka förmedla vilken fantastisk idé till en lÄt man har om man inte har nÄgonting alls inspelat. Jag tror de flesta som hÄllt pÄ med musik ett tag oftast har trÀffat alldeles för mÄnga mÀnniskor som "har bra idéer" men dÀr det sÀllan levereras nÄgot anvÀndbart. DÀrför struntar man nog ofta hellre i sÄdana, och vÀljer att jobba med de som faktiskt visar att de kan Ästadkomma nÄgot konkret.

Att ha en studio för 1500 kr som du kan spela in demos i kommer du alltid att ha nytta av. Ska du hyra in dig i en studio kanske de pengarna rÀcker till 5 h. Det Àr i princip ingenting.

Dessutom kommer det öka dina chanser till samarbete pÄ flera sÀtt. Förutom att du lÀttare kan förmedla vad du har för idéer genom att spela in enkla demos, kommer du ocksÄ kunna spela in sÄng sjÀlv. SÀg att du fÄr kontakt med en producent hÀr pÄ Studio-forumet som gör beats, mixar/producerar och som tycker att du rappar bra. Men hen bor 50 mil frÄn dig.

Har du en egen studio (hur enkel den Àn Àr) kan ni ju jobba tillsammans nÀstan lika enkelt som om ni bodde grannar. Hen gör beats, skickar till dig, du rappar och skickar tillbaka dina sÄngtagningar som sen mixas ihop till en fÀrdig lÄt. Det Àr ganska vanligt idag.

Postat (redigerat)
TÀnkte ocksÄ pÄ, i en studio pausar man ju inspelningen och "börjar om" om man behöver ta andan, man gör ju ocksÄ sÄ att man kanske gör instick som typ "yeah" och sÄ mellan vocalsen, detta gÄr vÀl inte nÀr man spelar in sjÀlv utan mÄste ske med 2 personer om jag inte Àr helt ute ock cyklar. AlltsÄ som jag tror nu, om man Àr 1 person, kan man bara göra en !1-take" , alltsÄ rappar hela sin vers, sedan paus, sedan hela refrÀngen, sedan nÀsta hela vers, man kan liksom inte stanna om man behöver och börja om, eller?

Det gÄr lika bra att göra sjÀlv.

Har du dator bredvid dig kan du ju stoppa och starta inspelningarna nÀr du vill ,Har du datorn i annat rum om du har sÄngbÄs kan du markera vilken sektion du vill spela in och loopa den sektionen.

Tex om du spelar in refrÀng pÄ en lÄt sÄ loopar du den delen och spela in Lead , StÀmmor , Adds , Fills och annat i ett och samma svep.

Nu krÀvs det lite rutin för att göra detta men med övning sÄ lÀr man sig.

SÄ spelar ialla fall jag in nÀr jag ska spela in DemosÄng pÄ lÄtar som ska skickas vidare till artister eller skivbolag.

NÀr det gÀller Rapp sÄ spelar van vanligtvis in hela första versen i ett svep sÄ att man behÄller flowet pÄ verserna och att det lÄter naturligt och inte sÄ mekaniskt.

Alla flowar ju olika och det Àr ju det som Àr grejen med rapp.

Sedan lÀggar man pÄ dubbar , Adds , Character tracks och annat som lÄten kan behöva.

Ibland hela lÄten i ett brÀde , ibland uppdelad i sektioner.Beror pÄ hur bra Artisten Àr pÄ att leverera.

Redigerat av Piccazzo
Postat (redigerat)

Verkar som att du har vÀldigt mycket att lÀra dig och en vÀldigt lÄng vÀg att gÄ. Vi vet inte ens hur du lÄter, det kanske du borde visa sÄ att vi kan ge dig kritik.

Redigerat av GurraSkywalker
Postat

http://www.thomann.d...e892d85ea3c092a

TillrÀckligt för kvalitet musik?

Det kommer inte att vara prylarna som utgör nÄgon begrÀnsning för dig. Folk har genom Ären spelat in alldeles utmÀrkta skivor under de mest varierande förutsÀttningar.

Visst kan du köpa en extern preamp som den du lÀnkade till och koppla in i din dators befintliga ljudkort. Men skillnaden i ljudkvalite jÀmfört med vilket som helst ljudkort i samma eller lÀgre prisklass kommer att vara minimal, om ens hörbar. SÄ det finns ingen anledning att köpa en preamp som kostar nÀstan dubbelt sÄ mycket som ett ljudkort, speciellt inte dÄ det nÀstan alltid ingÄr helt ok programvara med ljudkorten.

Alla inspelningsprogram jag kÀnner till har mÄnga smarta funktioner för att spela in lÄtar i steg som du och Picazzo skriver om.

Postat

Verkar som att du har vÀldigt mycket att lÀra dig och en vÀldigt lÄng vÀg att gÄ. Vi vet inte ens hur du lÄter, det kanske du borde visa sÄ att vi kan ge dig kritik.

Nu Ă€r det vĂ€l Ă€ndĂ„ ganska uppenbart att det som behövs Ă€r att hjĂ€lpa Jallz sĂ„ att han överhuvudtaget kan spela in nĂ„got. FörbĂ€ttringsförslag till resultatet blir sĂ„klart nĂ€sta steg! 🙂

Postat

Mitt tips Àr att skaffa enkla hemstudioprylar och spela in allt som dyker upp i huvudet, inklusive demos och lÄtar du kan öva in och slipa pÄ. DÄ kan du den dagen du vill spela in professionellt ta med dig ditt material och mycket lÀttare förmedla vad du vill fÄ ut av din studiotid. Dessutom kan du experimentera och laborera hur mycket du vill, utan att oroa dig för skenande rÀkningar och tickande studiotid.

Postat

Som jag skrev tidigare, tÀnker du dig nÄgon slags karriÀr inom musiken sÄ kommer det var mer eller mindre oundvikligt och nödvÀndigt att lÀra dig hur man spelar in. Och det Àr lika bra att börja nu som senare. Man fÄr stÀlla in sig pÄ att det Àr mycket att lÀra sig i början, och det kommer kanske inte lÄta som man tÀnkt sig direkt.

Men det finns inga genvÀgar till att bli duktig. DÀremot Àr det ju betydligt enklare att fÄ till sjyssta produktioner idag Àn för 10-20 Är sen.

Om du tĂ€nker dig att du ska gĂ„ in i en studio och spela in, sĂ„ gör dig sjĂ€lv en tjĂ€nst att gör minst nĂ„gon superenkel demo i mobilen eller sĂ„ först. Ladda ner nĂ„gon fyrakanalsinspelningsapp, "beatboxa" in ett beat och rappa mot det. Även om det inte Ă€r nĂ„got som lĂ€mpar sig för release kommer det underlĂ€tta enormt i din kommunikation med en producent.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.