evilrocker Postat 4 september 2013 Postat 4 september 2013 Sitter och editerar lite trummor i PT9, har anvĂ€nt mig av elastic audio (bĂ„de polyphonic och rhythmic och Ă€ven x-form) och fĂ„r jĂ€kligt konstiga ljud i rumsmickarna. Ăr ett par fills jag vill ha lite tajtare. Vad gör man för att lösa detta dĂ„?
crillemannen Postat 4 september 2013 Postat 4 september 2013 (redigerat) Konsensus verkar vara att elastic audio Àr sÀmre Àn t.ex anvÀnda beatdetective. Större chans för artifakter med elastic audio t.ex. Och sÄ lÀnge du inte editerar blastbeats med dubbekagge i 200bpm borde editeringen vara relativt emkel med BD. Redigerat 4 september 2013 av crillemannen
evilrocker Postat 4 september 2013 TrĂ„dstartare Postat 4 september 2013 (redigerat) NĂ€dĂ„ bara tvĂ„takt i 308bpm eller 154 beroende pĂ„ hur man ser det. đ Men jag fattar inte riktigt BD, man mĂ„ste ju stretcha efter man editerat va? Redigerat 4 september 2013 av evilrocker
Naymari Postat 4 september 2013 Postat 4 september 2013 NĂ€dĂ„ bara tvĂ„takt i 308bpm eller 154 beroende pĂ„ hur man ser det. đ Men jag fattar inte riktigt BD, man mĂ„ste ju stretcha efter man editerat va? Nej beat detective jobbar enbart med att klippa och dra utklingningar fram och tillbaka. Samt massor, massor med crossfades.
evilrocker Postat 4 september 2013 TrÄdstartare Postat 4 september 2013 Nej beat detective jobbar enbart med att klippa och dra utklingningar fram och tillbaka. Samt massor, massor med crossfades. LÀgger den till crossfadesen sjÀlv?
Naymari Postat 4 september 2013 Postat 4 september 2013 LÀgger den till crossfadesen sjÀlv? "Edit smoothing" fyller ut gapen efter den klippt och crossfejdar pÄ antalet ms du angivit den. SÄ ett tips Àr att du lÀgger en pad pÄ 10 ms vid separationen sÄ den inte fejdar i attacken.
evilrocker Postat 4 september 2013 TrÄdstartare Postat 4 september 2013 (redigerat) Fan försöker anvÀnda BD... och tittar pÄ en tutorial, mÄste man vÀlja hela lÄten? jag har ett intro med ett fill jag bara vill fixa... och Àven fast jag drar sensitivity till 100% sÄ tar den inte med alla slag... whööt. Redigerat 4 september 2013 av evilrocker
crillemannen Postat 4 september 2013 Postat 4 september 2013 Jag brukar editera mindre delar av en lĂ„t, aldrig hela lĂ„ten pĂ„ en gĂ„ng. SĂ€g t.ex att du har vanlig enkel fyrtakt i 16takter sedan ett 16/4 fill som leder över till nĂ„got annat, dĂ„ tar fram tills fillet, sedan fillet separat. Det tar ett tag att lĂ€ra sig men Ă€r sedan logiskt och relativt lĂ€tt arbetat om det Ă€r nĂ„gorlunda bra spelat đ Förresten skulle inte jag mixar er platta?? Ge mig jobbet sĂ„ ska jag ha en liten BD kurs med dig haha đ
crillemannen Postat 4 september 2013 Postat 4 september 2013 "Edit smoothing" fyller ut gapen efter den klippt och crossfejdar pÄ antalet ms du angivit den. SÄ ett tips Àr att du lÀgger en pad pÄ 10 ms vid separationen sÄ den inte fejdar i attacken. Exakt, sÀg att du anger att den skall klippa 5ms innan transienten, dÄ bör du inte ha större fade Àn 5ms fÄr dÄ kommer du Àven fade'a transienten vilket inte Àr bra.
evilrocker Postat 4 september 2013 TrĂ„dstartare Postat 4 september 2013 Jag brukar editera mindre delar av en lĂ„t, aldrig hela lĂ„ten pĂ„ en gĂ„ng. SĂ€g t.ex att du har vanlig enkel fyrtakt i 16takter sedan ett 16/4 fill som leder över till nĂ„got annat, dĂ„ tar fram tills fillet, sedan fillet separat. Det tar ett tag att lĂ€ra sig men Ă€r sedan logiskt och relativt lĂ€tt arbetat om det Ă€r nĂ„gorlunda bra spelat đ Förresten skulle inte jag mixar er platta?? Ge mig jobbet sĂ„ ska jag ha en liten BD kurs med dig haha đ Haha đ kanske hade behövts, lyckades köra BD nu men jag blir tveksam om den Ă€r bĂ€ttre Ă€n EA. Jag kan skicka dig lite rĂ„material sen sĂ„ kan du sitta Ă„ öva pĂ„ lite grejer kanske istĂ€llet. Hehe nĂ€ men vi fĂ„r se, kanske kan bli en lĂ„t eller nĂ„t, du fĂ„r dock inte köra replace pĂ„ trummorna förutom bastrumman. đ
crillemannen Postat 4 september 2013 Postat 4 september 2013 Haha đ kanske hade behövts, lyckades köra BD nu men jag blir tveksam om den Ă€r bĂ€ttre Ă€n EA. Jag kan skicka dig lite rĂ„material sen sĂ„ kan du sitta Ă„ öva pĂ„ lite grejer kanske istĂ€llet. Hehe nĂ€ men vi fĂ„r se, kanske kan bli en lĂ„t eller nĂ„t, du fĂ„r dock inte köra replace pĂ„ trummorna förutom bastrumman. đ BD Ă€r bĂ€ttre, det sĂ€ger alla vana editerare. Haha öva ja jĂ€vlar đ Jag Ă€r ledig fram till helgen om du vill komma förbi Kinna sĂ„ kan jag visa dig, gratis ofc đ Nene jag anpassar mig alltid efter kundens önskninar sĂ„ det Ă€r inga problem! Bara kul att göra olika stilar etc.
Niklas J Blixt Postat 17 september 2013 Postat 17 september 2013 Jag har goda erfarenheter av att editera med elastic audio utan att det blir en massa konstiga ljud i. Det viktiga Àr att man editerar alla trummspÄr, ska man editer ett virvelslag som ligger fel mÄste man Àven flytta dom andra kanalerna pÄ samma punkt annars kan det bli fel. Sen mÄste man lÀgga in en "marker" eller vad jag ska kalla det bÄde före och efter den punkt man egentligen vill flytta annars kommer PT att flytta Àven dom slagen. Sen beror det helt enkelt pÄ hur mycket man behöver flytta slag, Àr det vÀldigt mycket sÄ blir det oftast inte bra enligt min erfarenhet oavsett vilken metod du anvÀnder. DÄ Àr det bÀttre att spela om det partiet.
evilrocker Postat 17 september 2013 TrÄdstartare Postat 17 september 2013 Jag har goda erfarenheter av att editera med elastic audio utan att det blir en massa konstiga ljud i. Det viktiga Àr att man editerar alla trummspÄr, ska man editer ett virvelslag som ligger fel mÄste man Àven flytta dom andra kanalerna pÄ samma punkt annars kan det bli fel. Sen mÄste man lÀgga in en "marker" eller vad jag ska kalla det bÄde före och efter den punkt man egentligen vill flytta annars kommer PT att flytta Àven dom slagen. Sen beror det helt enkelt pÄ hur mycket man behöver flytta slag, Àr det vÀldigt mycket sÄ blir det oftast inte bra enligt min erfarenhet oavsett vilken metod du anvÀnder. DÄ Àr det bÀttre att spela om det partiet. Det Àr ju sÄ jag gör.
Niklas J Blixt Postat 17 september 2013 Postat 17 september 2013 Det Ă€r ju sĂ„ jag gör. DĂ„ Ă€r det mĂ€rkligt varför du fĂ„r artifakter och liknande. Jag har bara upplevt det nĂ€r det handlar om grova justeringarâŠ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.