Drake Postat 2 september 2013 Postat 2 september 2013 Jag ska byta ssd-disk, från 256 till 512 gb. Hur ska jag gå tillväga för att kopiera allt innehåll utan att behöva ominstallera massa programvara? Det rör sig om interna diskar. Kan jag använda mig av Disk Utility och dessa instruktioner? http://nyacomputing.com/how-to-create-a-bootable-clone-of-your-mac-hard-drive/
pme (oregistrerad) Postat 2 september 2013 Postat 2 september 2013 Jag brukar använda kommandot dd. Då får man ALLT. Tex dd if=/dev/rdisk0 of=/dev/rdisk1 bs=1M (som root) där rdisk0 är den gamla och rdisk1 är den nya. Sedan får man gå in i diskutility och fixa till storlekar och sånt i efterhand. Men det kräver att man har möjlighet att ha båda diskarna i samtidigt.
Drake Postat 2 september 2013 Trådstartare Postat 2 september 2013 Så hur sjutton gör jag i mitt fall? Jag kan inte ha i båda samtidigt.
KillwithSkill Postat 2 september 2013 Postat 2 september 2013 Köp en usb to sata-kabel med tillhörande strömförsörjning! Sen kör du skivverktyg och återskapa!
Drake Postat 2 september 2013 Trådstartare Postat 2 september 2013 Ok, om du förklarar detta för en med ganska begränsad kunskap inom datorteknik? 🙂
KillwithSkill Postat 2 september 2013 Postat 2 september 2013 Se till att du har din nya hårddisk kopplad med en usb-sata-kabel och igång. Starta om datorn och håll inne CMD och R! Då kommer den här rutan upp. Välj "Skivverktyg" och klicka på fortsätt Här ser du en massa hårddiskar, det är min Mac Pro. Men du har här då bara två. En grå Macintoch HD och en gul "Ny Volym" Markera Macintoch HD så den syns till höger som här: Klicka sen på den "ny Volym och dra den till rutan med "MÅL" och släpp Så det ser ur så här: Klicka sen på "Återskapa" och sen "Radera" Låt datorn göra jobbet. Stäng sedan av när den är klar. Ta ur den gamla disken och montera in den nya hårddisken. KLART!
Drake Postat 3 september 2013 Trådstartare Postat 3 september 2013 (redigerat) Det här låter ju alldeles fantastiskt smidigt! Annars pratas det bara om massa annan programvara för att lösa detta ... Och då kommer jag alltså inte behöva ominstallera programmen? Den är eh...bootningsbar? Se till att du har din nya hårddisk kopplad med en usb-sata-kabel och igång. Starta om datorn och håll inne CMD och R! Då kommer den här rutan upp. Välj "Skivverktyg" och klicka på fortsätt Här ser du en massa hårddiskar, det är min Mac Pro. Men du har här då bara två. En grå Macintoch HD och en gul "Ny Volym" Markera Macintoch HD så den syns till höger som här: Klicka sen på den "ny Volym och dra den till rutan med "MÅL" och släpp Så det ser ur så här: Klicka sen på "Återskapa" och sen "Radera" Låt datorn göra jobbet. Stäng sedan av när den är klar. Ta ur den gamla disken och montera in den nya hårddisken. KLART! Redigerat 3 september 2013 av Drake
KillwithSkill Postat 3 september 2013 Postat 3 september 2013 Det här låter ju alldeles fantastiskt smidigt! Annars pratas det bara om massa annan programvara för att lösa detta ... Och då kommer jag alltså inte behöva ominstallera programmen? Den är eh...bootningsbar? Ja, det som händer här är att den blir en cloning av den befintliga hårddisken. Du behöver inget annat mumbo jumbo, tredjepartprogram eller liknande. Bara att köra! Disken ÄR bootningsbar. Möjligtvis att du får ange den som startdisk om man kör med flera hårddiskar som jag. Men det ska du inte behöva göra då du endast kör med en hårddisk i din macbook.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.