Jump to content
Annons

Vilka chipset ska man undvika för Daw:en?


rammega

Recommended Posts

Undara just det. Bara för att jag tror att mitt ASUS P6T SE inte sköter sig.

Eller att Nvidia GeForse jävlas.

  • Intel LGA1366 Platform
  • Intel® X58/ ICH10R chipset

Redigerat av rammega
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nuförtiden gäller inget specifikt chipset men man kan ju aldrig vara säker på att 0.0 versioner är helt problemfria. Uppdatera BIOS när det kommer uppdateringar annars var det bara VIA (för c:a 10-12 år sen) som man undvek om det gick men då gällde också helt andra system specifika detaljer.

Just Intel är en av de bättre chipseten men även nvidia är bra. Asus har jag kört c: 5 år och inte haft ett enda problem oavsett om det varit gfx eller moderkort.

jag tror inte ditt moderkort är problemkällan om det inte är något på det som är trasigt. Du kan se problem i enhetshanteraren om det ev. är någon drivrutin som inte är helt 100. Du får då varnings symboler som berättar detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vart ju tvungen att ge upp Layla på PCI bus då detta shipset inte stödjer Nativ PCI bridge.

Så nu testar jag Presonus AudioBox 1818SLV USB2. Så ibland hoppar drivern ur. Ibland blir det knaster ibland går det som tåget.

Känns lite som pay peanuts and get monkeys.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inte helt omöjligt att det är ljudkorten (eller deras drivisar) som är orsaken bakom problemen. Jag har P6T Deluxe V2 med samma chipset och det fungerar finfint. Använder ett E-MU 1616 PCI.

Jo det förstår jag att det funkar, då du inte behöver nativ PCIbridge. men det behöver man på dom äldre Echo prylarna.
Link to comment
Dela på andra sajter

Provat att uppdatera drivrutiner för övriga prylar i datorn? På min förra musikdator så hade jag stora prestandaproblem i början. Det visade sig vara att jag använda någon slags standard-plugnplay-drivrutin till grafikkortet. När jag installerade tillverkarens rekommenderade flöt allt på mycket bättre.

Vad menar du förresten med att drivrutinen "hoppar ur"?

Edit: Om det är Presonus drivare som strular; Har du provat att köra Asio4all-drivrutinen? Eller tappar du alla möjligheter att använda ljudkortets mjukvarumixer då?

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

ha ha ja ja. Alla vill hjälpa till. Det är väl bra. men som sagt kolla vad det står.

Jag får nog ta tag i Presonus suporten om detta. Hur stängen man av en drivis för grafik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla så att du inte har något energisparläge aktiverat - varken i BIOS eller i Windows. Miljötänk är inget för DAW-tillämpningar... 😉

Har allt i powerväg stoppat. Men i i Bios vet jag inte. Ska kolla.
Link to comment
Dela på andra sajter

Läste i en annan tråd att ett problem vi dribblat med om ett USB ljudkort och gått igenom allt från drivrutiner till funktioner i WIndows berodde på att USB kabeln inte satt i porten ordentligt.

He he i detta läget jag befinner mig i då jag varit på allt. Så har naturligtvis kablen fått utstå en hel del in och utrycknade :-)

Men alla tips är välkomna.

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi ändå är inne på ämnet, har du provat med en annan kabel? Mitt ex hade väldigt problem att synka sin iPhone med datorn. Uppdaterade både iTunes och telefonen, men inget hjälpte. Till slut provade vi en annan sladd. Funkade hur bra som helst! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vad ska man säga. Vid systemoptimering "trodde" jag att jag fått till Hi performance setttings.men så va det inte. Inte ett knäpp. men vågar inte ta ut något I förskott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag har ett sånt moderkort det funkar jättebra kör os x mountainlion på den nu men har kört windows också. M audio delta 1010 pci kort för ljud och ett fw kort för ljud också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett sånt moderkort det funkar jättebra kör os x mountainlion på den nu men har kört windows också. M audio delta 1010 pci kort för ljud och ett fw kort för ljud också.

Jag har ju sätt att många har ASUS P6T serien. Och kört utan problem. Så man började ju misstänka att det fans något fysiskt fel eller liknande på moderkortet. men jag gav mig inte.

Väntar lite med att sätta fixat tills jag belastat ordentligt. Som jag skrev i någon tråd: Echo:s lite äldre PCI kort kräver nativ pci bridge. Vilket inte mitt gör. men nanar gillar jag ECho korten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nu tror jag att jag vet för om jag inte minns fel så var jag tvungen att fixa ett pcie till fw kort på grund av att det inbyggda fw chippet inte klarade läget. Det kanske snor resurser från usb oxå. Värt att testa kanske, du kanske kan låna ett annars finns det billiga. Obs! jag tror att det fortfarande är TI chipset som gäller.

Jag ska dubbelkolla så återkommer jag.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...