Jump to content
Annons

Vad behöver jag ?


kallekill

Recommended Posts

Tänkt försöka skapa lite musik i datorn, men frågan är vad jag behöver för ett program, jag vill ha något som är lätt att förstå eftersom jag är helt ny på detta, dessutom gärna ett program på svenska, o inte för avancerat.

Jag har en förstärkare med 6 kanaler + ett digitalt trumset som jag brukar spela igenom. Jag skulle vilja skapa lite goa melodislingor o sen kanske lägga på lite eget trumljud, har ett roland keyboard men det är nog för gammalt tror jag, jag är nog mer inne på lite syntrock än technomusik.

Jag har kollat lite på Ableton Live men det verkar lite för komplicerat just nu.

Tacksam för lite tips o råd

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

har ett roland keyboard men det är nog för gammalt tror jag

Det här är musik, "för gammalt" existerar inte ;-)

Mina äldsta prylar är mycket äldre än jag själv, och jag är född i mitten av 70-talet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är musik, "för gammalt" existerar inte ;-)

Mina äldsta prylar är mycket äldre än jag själv, och jag är född i mitten av 70-talet!

ok vad jag menar med för gammalt är att den går nog inte att använda för att spela in till datorn

själv är jag född 57 🙂 men så gammal är inte keyboarden 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skriver ingenting om vad du har för operativ-system? Windows, MacOS?

Jag tror att det allra enklaste programmet att komma igång med är Garageband för iPad. Då kommer du visserligen få köpa något slags ljudkort till paddan, men eftersom Garageband i sig väl kostar knappt 40 kr kanske det finns utrymme i budgeten för det 🙂

I övrigt känns det som om det är ganska jämnt race mellan övriga. Cubase, Sonar, Reaper, Logic, ProTools, Fruity Loops o s v.

Förutom att programmen oftast är ganska likvärdiga i funktionalitet, så är dom också ganska likvärdiga i svårighetsgrad. Och det är nog bara att tugga i sig att det kommer att vara en viss tröskel för att komma igång. Men med lite tåladmod och tutorials på YouTube borde det inte vara något problem, oavsett vilket program du väljer.

Har du något ljudkort förresten? Köper man ett USB-ljudkort (vilket är det absolut enklaste att installera) följer det oftast med någon form av inspelningsprogram. Ta t ex detta:

http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=1212600&artno=296530 så får du med Cubase AI.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder windows, jag har inget externt ljudkort, provade lite på Mixcraft o det verkar vara ganska förståligt. Blir det skit om man inte har ett externt ljudkort??

Nejdå, de inbyggda ljudkortet på datorer har ganska länge varit alldeles utmärkt bra.

Det som underlättar om man köper ett nytt (externt) ljudkort är väl anslutningsmöjligheterna, enklare att koppla in instrument, monitorer och hörlurar, bättre möjligheter att justera nivåer, lyssning och sånt.

Man kan uppnå samma sak/möjligheter genom att köpa till en liten mixer också som man kopplar till det inbyggda ljudkortet. Fast det kostar ungefär lika mycket som att köpa ett ljudkort, men kräver en del mer tankemöda när man kopplar in det för att få rätt på signalvägarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok , jag har en förstärkare med sex kanaler som jag använder till mina trummor (Roland)

Om jag vill köra in något ljud i datorn viken ingång är det då som gäller till datorn , hittar datorn det isåfall om man kör tex. cubase eller nåt annat inspelningsprogram, hade tänkt att testa mixcraft.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har du inget ljudkort så brukar det finnas en mic ingång på datorn men det är ju inget man rekommenderar för ljudinspelning om man vill hålla det någorlunda professionellt.

Köp isof ett billigt soundblaster ljudkort eller nåt, är ju i alla fall billigare än ett renodlat musik produktions ljudkort.

Det är ju ganska enkelt skit in, skit ut, så satsa på ljudkortet om du vill ha bra inspelnings kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du inget ljudkort så brukar det finnas en mic ingång på datorn men det är ju inget man rekommenderar för ljudinspelning om man vill hålla det någorlunda professionellt.

Köp isof ett billigt soundblaster ljudkort eller nåt, är ju i alla fall billigare än ett renodlat musik produktions ljudkort.

Det är ju ganska enkelt skit in, skit ut, så satsa på ljudkortet om du vill ha bra inspelnings kvalitet.

Sitter den en mickingång på datorn kan du nog vara lugnt förvissad om att datorn också har ett ljudkort 😉

I övrigt finns det nog ytterst få, eller inga, personer som kan höra skillnad på just ljudkvalitén på ett typiskt "onboard"-ljudkort och något med dedikerat ljudkort för inspelning. De stora fördelarna med de senare är ju framför allt anslutningsmöjligheter, antal kanaler för samtidigt inspelning och kanske latency (även om just det senare oftast kan gå att få till riktigt bra med Asio4all-drivrutinerna).

Link to comment
Dela på andra sajter

haha ja så klart. Jag menade att den då inte har nåt som är skapat för ljudinspelning.

Så du menar att med en mic med japanplugg och on board ljudkort så blir det ingen hörbar skillnad i kvaliteten på inspelningen jämfört med ett specifikt ljudkort?

Ja jag har ju inte testat med en inbyggt så I stand corrected isof.

Men ASIO drivare är ju bra att ha i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

... jag vill ha något som är lätt att förstå eftersom jag är helt ny på detta, dessutom gärna ett program på svenska, o inte för avancerat.

Om man inte är alltför "krattig" på engelska så föredrar jag engelsk version då det finns så otroligt mycket hjälp man kan få på youtube, programmakarnas egna videos, diverse online-video-kurser, och andra forum därute, men det är klart är man ovan kanke det känns tryggare med svenska till en början..

Cubase är det överlägset vanligaste programmet som används på det här forumet, så det finns därför extra mycket hjälp att få här om du använder Cubase. (ca 30 000 svar, de övriga ca 10 000 svar och mindre) Skulle möjligen slå ett slag för Cubase elements 7 om du har en någorlunda modern dator (Dual Core eller snabbare processor rekommenderas Minst 2GB RAM, men 4GB eller mer rekommenderas) Nu har ju jag Cubase 7 så jag kan ju inte vara helt objektiv..

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...