Jump to content
Annons

ASIO Time Usage går i taket på nya projekt i Cubase 5


Rudyaard

Recommended Posts

Hallå hallå!

Har använt Cubase 5 i gott och väl 2-3 år nu utan att ha stött på detta förut. Inte så här allvarligt, i alla fall.

Problemet är som sagt att ASIO time usage mätaren har börjat köra i taket i nya projekt, med ett sjujäkla sprakande till följd. Har länge kört på ett spår jag har Guitar Rig 4 på, som jag sedan bussar vidare till andra spår jag spelar in på. Till på det kör jag Addictive Drums. Alltså inga tunga grejer som ligger o jobbar, och det har funkat kanoners så länge jag kört det, med Time Usage-mätaren liggandes kring 15-20% under inspelning. Har inte heller varit problem ens med de tyngsta projekt jag gjort.

På alla nya projekt jag skapat de senaste 2-3 veckorna har det dock räckt med BARA Guitar Rig för att allt ska börja spraka. Har googlat som en tok, utan resultat som fungerat. Har prövat allt jag hittat och vågat testa, som att ta bort alla mina presets och preferences (sparade annorstädes, förstås!), tagit bort alla program jag hade i autostarten, uppdaterat drivrutiner, ominstallerat Cubase etc. m.m. Still no cigar.

Det kan ju tänkas vara så att datorn helt enkelt blitt gammal och trött, men det skulle inte förklara varför alla mina gamla projekt (betydligt tyngre än bara GR4 o Addictive Drums!) fortfarande funkar felfritt.

Tycker det hela är helskumt, någon som stött på nåt liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Äldre cubase runt v4-5 har en tendens att göra sådär. Och då är det oftast samarbetet mellan cubase och nån plugin som spökar. Testa att gå igenom alla pluggar du har igång. Stäng av och sätt på dom igen, en efter en, medan du kollar på CPU-mätaren. Oftast hittar man en av dom som är boven.

Men det betyder inte att den pluggen är dålig, eller att den kommer jävlas nästa gång man laddar den - märkligt nog. Det är i alla fall en av mina erfarenheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har du laddat ner latency checker från Steinberg site? Lätt att använda!

Nu körde jag C7.0.5 men några punkter fick jag bekräftat /ordnat

1. Se till att Engergi-Spar funktioner på datorn inte används. - spelar stor roll

2. Jag uppdaterade grafikkort NVIDA Gforce drivrutiner - gjorde en del

3. Focusrite VRM-box belastar datorn även då den är passiv - disabla i Enhetshanderaren.

4. Övriga USB enheter, som synt och ett par controllers samt ILok etc gav ingen nämnvärd belastning, mätbar men inte tillräckligt stor för att bry sig.

Kanske har du någon nytta av detta

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man gamla operativ system med gamla program så skall man aldrig updatera när windows vill det. Man måste alltid uppdatera sina daw och sånt till den senaste versionen så det går i hop med windows senaste.

Piratpluggar är ökända för att skapa detta problem

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...