Jump to content
Annons

Ljudkort med bra Hi-Z input?


Prelude

Recommended Posts

Har ett Focusrite Saffire (första modellen tror jag, den vita) och instrumentingången börjar klippa redan med single coil-mickar. Humbuckers är inte att tänka på. Spelar mest in aktiva mickar och då funkar ju linjeingången men det hade ju vart kul att slippa vara begränsad till det.

Har förstått att det inte är ett helt ovanligt problem bland diverse ljudkort så jag undrar om ni har några tips på ljudkort med bra Hi-Z-ingång som inte är tokdyrt? Har ingen användning av jättemånga kanaler men det får gärna ha S/PDIF och bra drivers.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Budget?

FW eller USB?

Även om du upplever att ditt nuvarande Focusrite-interface knasar skulle jag ändå rekommendera något ur Focusrites Scarlett-serie eller den "nya" Saffire-serien. Det har gått några år sedan den första Saffire-serien släpptes och den vart dessvärre ökänd för att strula. De flesta interface jag länkat till finns här

Vänligen,

CHAE

Edith: lade till länkar

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Budget är väl inte skrivet i sten men inte mer 3000 tänker jag. Har ju länge suktat efter RME-kort men kan inte riktigt motivera priset.

FW eller USB spelar ingen större roll (har ett Texas Instruments FW-chip). Så länge det är stabilt, har låg latency och låter bra dvs.

PCI(-e) skulle också funka men det verkar inte finnas mycket på den fronten i prisklassen.

Har länge levt i tron om att USB har lite högre latency men kanske inte riktigt stämmer längre, iaf enligt RME som ska komma ner i samma latency för både FW och USB. Hur ligger det till där egentligen?

(Nu blev det lite sidospår direkt, inte ointressant dock. Viktigast i den här tråden är dock fortfarande instrumentingångar!)

Redigerat av Prelude
Link to comment
Dela på andra sajter

Budget är väl inte skrivet i sten men inte mer 3000 tänker jag. [...] FW eller USB spelar ingen större roll (har ett Texas Instruments FW-chip). Så länge det är stabilt, har låg latency och låter bra dvs.

[...] (Nu blev det lite sidospår direkt, inte ointressant dock. Viktigast i den här tråden är dock fortfarande instrumentingångar!)

Editerade mitt första svar med länkar. Kolla gärna upp dem 🙂

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...