Jump to content
Annons

Hur ska man göra för att variera sej i musik skapandet ?


Gäst

Recommended Posts

Har kört fast i ett mönster då jag bygger beats och musik. Arrangerar dessa typ samma hela tiden. Hur ska man variera sej så det inte låter lika ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Testa nya genrer och hämta inspiration från låtar som du tycker låter väldigt bra, och dissekera dem. Lyssna igenom den 5 gånger för mycket och gå igenom vad du hör och hur dessa låter och skriv in dem i ett blockarrangemang. Vilka instrument spelar i vilka delar av låten? Sätt dig sedan vid ett piano (eller ditt val av instrument) och gå igenom låten ackord för ackord. Och kombinera gärna med melodin. Finns där några mönster? Vad är det som väcker den där speciella känslan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet tips är att t.ex. sätta på skärmsläckaren med olika bilder och försöka skriva något som bilden inspirerar till. Ju mer olika bilderna är desto mer olika brukar låtarna bli.

Annars gäller det vanliga. Skriv så mycket som möjligt. Även om du tycker att det låter skit eller likadant. Nyckeln till att komma vidare är framför allt övning. Är det svårt så går det faktiskt att tvinga sig. Bestäm att du ska sitta en vis tid och skriva och blir det inget under den tiden så har du i alla fall försökt. De som väntar på inspiration och att utvecklas har en tendens att få vänta väldigt länge.

//Conny

Kompositör och låtskrivare

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
phonkoholic (oregistrerad)

Jag har slutat lyssna på musik. Sen ja minst 10 år. jag lyssnar bara på mitt eget. ibland när jag jobbar brukar jag lyssna på wolfbrigade, the crown, the black dhalia murder, bloodbath, brutal truth. men det är barar för att få upp jobb tempot. eller piggna till.

Det hela är ganska enkelt.

Du har två val:

1 du har förutbestämt att du tillhör en genre. Tillhör den och gör allt som den tillåter.

2 Skit i alla regler Och gör DIN grej.

Kontentan av nr två är då att, lyssna på ALLT. vilket jag gjort. jag personligen gillar jag de mer skruvade, aggressiva, häftiga grejerna av musik.

t.ex jag hatar irländsk folkmusik. jag får utslag och måste lyssna på grindcorei en vecka för att måbättre.

Jag har utvecklat allergi mot viss typ av musik. För jag har lyssnat på alla typer. Från det sämsta skit möjligt till sånt som fått dig att känna att, ja, nu finns det ingen mer musik att lyssna på. För att bli bra, så måste man ha en enorm referensbas, och för att kunna snacka om sina ideér med andra musiker så måste du kunna musikteori.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...