Jump to content
Annons

Politik-tråden


JJRockford

Recommended Posts

k9 (oregistrerad)

Haha! Du misstog ju lokaltrafiken för SJ, inte samma sak.

Min sociala förmåga gör ju att jag förstår varför man inte ska kalla andra för neger, till skillnad från dig. Eller du kanske är rasist och stolt över det?

Jag tillhör dem som tjänat mycket på regeringens politik i många avseenden, särskilt när de nya bygglagarna nu träder i kraft, men är ändå emot den.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag ser hur regeringens politik urvattnat mycket av det som varit orsaken till att vi inte drabbades av krisen lika hårt som resten av världen.

Så du tycker att man bör kalla afrikaner för negrer? Det tycker inte jag, eftersom det är ett nedsättande ord för dem.

Jo jag förstår vad ordet betyder, så därför använder jag inte det. Men använder du det fortfarande själv? Och vet du vad det betyder?

Det är ju dig man inte kan diskutera sakligt med. Du kommer ju bara med en massa gissningar om hur mitt liv ser ut. Hur är det att vara saklig?

Jag kallar dem för afrikaner helt enkelt.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Haha! Du misstog ju lokaltrafiken för SJ, inte samma sak.

du påstår det gång på gång men det blir inte mer sant ju mer du upprepar dig

men det är lite roligt att du pratar sj när du borde prata trafikverket - du vet där jag hämtade statistiken som motsade dina vilda spekulationer

Min sociala förmåga gör ju att jag förstår varför man inte ska kalla andra för neger, till skillnad från dig. Eller du kanske är rasist och stolt över det?

din sociala förmåga och övrigt i frågan framgår med all tydlighet i tråden diskussionen fördes - du vet den som du inte vågar öppna upp igen 😉

Jag tillhör dem som tjänat mycket på regeringens politik i många avseenden, särskilt när de nya bygglagarna nu träder i kraft, men är ändå emot den.

intressant

du jobbar alltså i byggbranschen?

med vad?

hur mycket?

Skillnaden mellan dig och mig är att jag ser hur regeringens politik urvattnat mycket av det som varit orsaken till att vi inte drabbades av krisen lika hårt som resten av världen.

och skulle jag be dig definiera vad det isf skulle vara skulle du inte kunna svara eller hur?

du skulle väl hänvisa till rapport på tv

så skillnaden är nog betydligt större och i huvudsak nåt helt annat

Så du tycker att man bör kalla afrikaner för negrer? Det tycker inte jag, eftersom det är ett nedsättande ord för dem.

Jo jag förstår vad ordet betyder, så därför använder jag inte det. Men använder du det fortfarande själv? Och vet du vad det betyder?

Det är ju dig man inte kan diskutera sakligt med. Du kommer ju bara med en massa gissningar om hur mitt liv ser ut. Hur är det att vara saklig?

Jag kallar dem för afrikaner helt enkelt.

du pratar i fel tråd

helt enkelt

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Problemen med järnvägen är ju att det är de sträckor där tunga och snabba tåg går på samma spår som det blir farligt. Så att blanda in spårvangnar mm blir helt missvisande. Dessa går ju inte på samma räls som t ex X2000 eller postens tåg. Blir lite som att jämföra riksvägar och skogsvägar med varandra. Jag länkade ju till flera olika källor där flera olika personer faktiskt kommit fram till samma slutsats. Regeringen erkände ju själva att det var ett misslyckande och skulle inte låta etreprenören förlänga kontraktet när det löper ut. Men du tycker tydligen att du vet bättre än de som faktiskt jobbar med dessa frågor? Du fick ju så många länkar att du bara orkade skumma igenom dem lite, så jag struntar i att länka när du ändå inte läser.

Nej jag är inte i byggranchen alls. Men jag äger en villa som jag gärna bygger ut nu i sommar.

Skälet till att vi klarade krisen så bra var ju mycket beroende på att vi inte hade levt på den lånehysteri som resten av värden gjorde. Att vi inte gått med i EMU visade ju sig vara det bästa för ekonomin med. Tur att inte alliansen fick som de vill här, för då skulle vi också ha euron som valuta. Eftersom många jobbade inom statliga företag, landsting och kommuner med mera, så hade vi starka arbetsgivare som inte var lika känsliga för hur det faktiskt ser ut på börsen. Mycket utav vår investeringar låg ju öst snarare än i väst, vilket ju underlättade för oss med. Att regeringen tvingades låna en massa pengar till baltstaterna för att trygga de stora satsningarna man gjort där, är kanske inget du minns nu när det var så länge sedan? Nu är vi så pass skuldsatta själva att tobaks, alkohol, och bilskatterna måste höjas för att vi ska kunna satsa på skolorna nu. Borg som varit så mycket för att satsa ur krisen vill nu istället se ett överskott i statskassan, så han vill börja spara nu. Så då blir det kanske skattehöjningar på fler punkter med. Bostadspolitiken har ju varit helt upp åt väggarna med. Se bara hur avfolkad landsbygden blivit samtidigt som det är svårt att hitta bostäder i de större städerna. Dessutom så har ju många mindre orter blivit av med sina vårdcentraler och/eller sjukhus eftersom de privata alternativen inte lönar sig att driva i glesbygden alls. Detta har ju gjort så att många äldre eller folk med småbarn haft svårt att kunna bo kvar i de mindre orterna. Vilket har lett till att många mindre livsmedelsbutiker har fått stänga i många orter. Vilket ju leder till att färre får jobb där de bor. Inom många orter så lever man på studiemedel eller starta eget bidrag och ser det som en ny form av socialbidrag.

Bidragen man ville komma ifrån med regeringens alla åtgärder ledde ju bara till att olika företag lätt kunde fuska till sig bidrag i stället. Starta eget bidraget missbrukas ju på detta sätt: man får bidrag ett halvår, man lever på detta bidrag detta halvår och tar inte ut någon lön. Då kan man sedan leva på den vinst man gjort och den vinst man fortfarande gör i företaget. Så det går att klara sig ett år utan att ha jobb hela tiden. Eftersom arbetsförmedlingen bara kollar om ditt företag är aktivt sexmånader efter att ditt bidrag tagit slut, så ser det del ut som att det har skapats en massa företag genom detta bidrag, men man ser inte alla som går omkull i den statistiken. ROT avdragen visade sig ju medföra bidragsfusk för flera miljarder. Fas3 arbetare utnyttjades felaktigt som ren arbetskraft, trots att de företagen som använde fas 3 personer inte fick använda dem som ordinarie arbetskraft. Regeringen blev ju tvingade av riksdagen att riva upp hela fas3 programmet då det visade sig vara så misslyckat.

Många som har ovanliga sjukdomar som kräver ovanliga (och ofta betydligt dyrare) mediciner har problem att få tag på dem, då vissa apotek inte vill lagerföra dem pga kostnaden. Detta trots att det skull bli precis tvärtom med avregleringen av apoteket. Så även utförsäljningen av apoteket hade sina stora brister.

Kan tillägga att jag hör till en frivilliggrupp som jobbar med människor som hamnat lite fel i livet. Som det ser ut nu så tjänar vi inga pengar på det, men får ut mycket som inte går att värdera i pengar istället. Så jag sitter ofta med på möten hos arbetsförmedlingen, socialtjänsten, i möten med syokonsulenter osv, så jag har nog bättre koll än dig, skulle jag gissa. Tyvärr så har socialbidragen bara bytt namn nu. Det kallas starta eget bidrag eller studiemedel nu för tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så har socialbidragen bara bytt namn nu. Det kallas starta eget bidrag eller studiemedel nu för tiden.

wow

en ny klassiker

jag antar att du kan visa lite källor för alla helvilda påståenden som du kommer med - annat än ung vänsters propagandablad?

och nej - källa betyder inte att någon säger nåt i ett mittnytt-inslag på 20 sek

det roliga är att du hela tiden skriver att jag säger och att jag påstår - när det enda jag gör är att visa dig statistik och fakta från scb och trafikverket

här får du lite info om emu innan det blir din nästa blunder:

Folkomröstningen om införande av euron var en folkomröstning som ägde rum i Sverige den 14 september 2003.

Moderaterna, Folkpartiet och Kristdemokraterna stödde ja-sidan i folkomröstningen, medan Centerpartiet, Miljöpartiet och Vänsterpartiet anslöt sig till nej-sidan.Sverigedemokraterna anslöt sig också till nej-sidan. Socialdemokraterna var delat i frågan och en del av partiet kampanjade för nej-sidan och en annan del för ja-sidan i folkomröstningen. Inget stort parti stödde blank-sidan.

och lite mer:

http://www.folkstyre...-faq.htm#link63

du jobbar alltså inte?

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Haha! Jag är inte så vänster som du tror.

Kolla alla länkar du redan fått, svara på var och en av dem, så kan du få flera sedan. Grejen är den att du inte orkar läsa dem ändå. Kolla lönesänkarna med, det är en dokumentär där bla Annie Lööf svarar på lite frågor.

Vad vill du säga med den länken?

Jag jobbar inte inom byggnads.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Haha! Jag är inte så vänster som du tror.

nej du är väl gråsosse av ren tradition hemifrån

matad med gnället om det onda kapitalet sen barnsben

Vad vill du säga med den länken?

du läste inte den?

Jag jobbar inte inom byggnads.

vad jobbar du inom då?
Link to comment
Dela på andra sajter

eftersom du bara staplar upp massa länkar utan nån som helst koppling till vad du själv tycker och tänker om det hela så är det svårt att svara på det även när det i halmen av nyhetsklipp finns en faktabaserad sådan
I likhet med de senaste åren remitterar Finansdepartementet ett antal skatteförslag i en samlad promemoria samtidigt som 2014 års ekonomiska vårproposition överlämnas till riksdagen. Promemorian innehåller förslag till ett antal skattehöjningar för att finansiera främst de reformer inom utbildningsväsendet som regeringen presenterar i vårpropositionen. Dessutom lämnas ett regelförenklingsförslag på mervärdesskatteområdet.

din åsikt?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Det är oftast inte någon reporter som säger något i de länkarna. Det är ju bland annat Anders Borgs egna ord, en röst upptagning från när X2000 tåget larmade om det trasiga spåret innan posttåget spårade ur.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Det är lite intressant i två av länkarna att se hur felaktig Anders Borgs prognoser oftast är.

Om man inte förbiser att vi har en deflation på -0,6% (trots att man har ett inflations mål på +2%) nu så ser det ut som att svensk ekonomi kanske inte går så bra ändå. Ska bli intressant att följa den utvecklingen.

naivitet är gulligt på barn

Haha! Ja men du blir bara patetisk här och nu... Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite intressant i två av länkarna att se hur felaktig Anders Borgs prognoser oftast är.

Om man inte förbiser att vi har en deflation på -0,6% (trots att man har ett inflations mål på +2%) nu så ser det ut som att svensk ekonomi kanske inte går så bra ändå. Ska bli intressant att följa den utvecklingen.

Inflationstakten-enligt-HIKP.png

http://www.scb.se/sv...ion-lagst-i-EU/

'>http://www.scb.se/pr...raknaren/']1 000 kronor år 2012 (Årsmedeltal) motsvarar 991,07 kronor år 2014 (Januari).

Detta innebär en förändring med -0,89%

om värdet sjunker har vi inflation

om du har en deflation på -0,6% så innebär det en inflation (plus minus du vet)

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktuell graf.

Om värdet stiger så har vi inflation, om det sjunker så har vi deflation. Gör om, gör rätt.

nej

inflation betyder att penningvärdet minskar

http://sv.wikipedia.org/wiki/Inflation

och om du tycker grafen är inaktuell så visar den ändå att det är inflation som råder så länge grafen ligger över 0

mer aktuella siffror fick du ju 2012-2014:

1 000 kronor år 2012 (Årsmedeltal) motsvarar991,07 kronor år 2014 (Januari).

Detta innebär en förändring med -0,89%

värdet av tusenlappen har alltså minskat till 991 kr

det är INTE definitionen av deflation

Deflation är motsatsen till inflation och innebär en minskning av penningmängden, vilket i sin tur gör att penningvärdet ökar.

du tittar och läser en massa runt omkring dig säger du - men det är ju inte automatiskt detsamma som att förstå

Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige är det EU‑land som för närvarande har lägst infla­tion med 1,0 procent. De enda övriga länderna med infla­tion under 2 procent är kris­länderna Irland, Grekland och Spanien. Den i särklass högsta infla­tionen i EU finns i Ungern med 5,8 procent, därefter följer Estland och Polen med 4,4 procent.

Sveriges infla­tion stabil sedan mitten på 90‑talet

Inflationstakten i Sverige

Inflationstakten-i-Sverige.png

Källa: SCB

Efter att ha legat på en hög nivå under 1980‑talet och början av 1990‑talet sjönk den svenska infla­tionen dramatiskt i samband med att den ekonomiska krisen bröt ut 1991. Efter att Riks­banken året därpå övergav kronans fasta växel­kurs blev dess primära uppgift att kontrollera infla­tionen. Målet att den årliga öknings­takten i KPI ska ligga runt 2 procent (+/‑ 1 procent­enhet) har gällt sedan 1995 och har i stora drag upp­nåtts. Undan­taget är 2008 då infla­tionen steg till över 4 procent på grund av globala ökningar av livs­medels‑ och energi­priser. Dessutom har Sverige periodvis upp­levt deflation, dvs. sjunkande priser. Detta har dock främst orsakats av Riks­bankens egna ränte­föränd­ringar och den under­liggande infla­tionen har bara vid enstaka till­fällen legat utanför intervallet 1 till 3 procent.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Så går det när man tror att wikipedia har alla svaren. Gör om gör rätt! 😉

Förra året landade på 0% inflation. Nu ligger vi på -0,6% inflation. Så länge vi ligger på en negativ inflation, så har vi alltså deflation.

KPI (konsumentprisindex) sjunker kraftigt vilket ju är ett mera rättvisande exempel på deflation. Eftersom många hyresrättsfastighetsägare följer KPI så höjde de hyrorna förra året för att trygga sina inkomster en smula. Vilket ju ledde till att KPI inte föll så fort som det kunnat göra annars.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Priser-och-konsumtion/Konsumentprisindex/Konsumentprisindex-KPI/33772/33779/Behallare-for-Press/372623/

Link to comment
Dela på andra sajter

Så går det när man tror att wikipedia har alla svaren. Gör om gör rätt! 😉

vad av det som står på wikipedia är fel menar du?

underkänner du också siffrorna och diagrammen jag postat - somär hämtade från scb?

Förra året landade på 0% inflation. Nu ligger vi på -0,6% inflation. Så länge vi ligger på en negativ inflation, så har vi alltså deflation.

hur ska du ha det egentligen?

Om man inte förbiser att vi har en deflation på -0,6%

Inflation innebär att pengar blir mindre värda, alltså att priserna stiger så att man kan köpa mindre varor och tjänster för samma mängd pengar. Motsatsen till inflation kallas för deflation och innebär att priserna istället sjunker. Blir en sådan situation ihållande får det stora negativa konsekvenser på ekonomin.

Man mäter inflationen genom att räkna ut hur mycket konsumentpriserna har ökat under en 12-månadersperiod. Om inflationen är 2 procent innebär det alltså att konsumentpriserna är 2 procent högre än de var för 12 månader sedan.

Undersökningar om konsumentpriser görs av Statistiska Centralbyrån, SCB, som varje månad publicerar nya siffror om utvecklingen. Denna utveckling sammanfattas i Konsumentprisindex, KPI. Rent praktiskt undersöker man inte prisförändringar för alla varor och tjänster vi konsumerar utan man gör ett urval av så kallade representantvaror. Dessa representantvaror viktas sedan inbördes för att avspegla hur stor del av vår konsumtion de utgör.

Inflationstakten mätt som 12-månadersförändringen av KPI är det vanligaste inflationsmåttet. Ett annat sätt att mäta inflationen är att ta bort effekterna av ränteförändringar för egnahemsägare. Detta kallas för inflationstakten enligt KPIF och är ett mått på den underliggande inflationen. Genom att exkludera ränteförändringarna får man en tydligare bild av hur stor prisdämpande effekt en höjning av reporäntan för med sig.

Diagrammet visar att inflationstakten har hållit sig relativt stabil kring Riksbankens inflationsmål på 2 procent sedan mitten av 1990-talet. Framförallt har inflationstakten enligt KPIF varit stabil. Bakom stabiliteten ligger ett antal olika faktorer. Till exempel antog Riksbanken ett uttalat inflationsmål på 2 procent i samband med att den fasta växelkursen övergavs 1992. Under 1990-talet fick också Riksbanken en mer självständig roll gentemot riksdag och regering. Även tillkomsten av industriavtalet, 1997, har bidragit till att hålla nere inflationsdrivande löneökningar.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Finansiell-utveckling/Inflationen/

men är din poäng en kritik mot riksbanken?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

De siffrorna du nämner är inaktuella. Läs de siffror jag postade från SCB istället.

Men det är just detta Som Anders Borg inte nämner när han pratat om hur bra det bår för svensk ekonomi. Det är ju just KPI som gjort att hans prognoser blivit så felaktiga ett flertal gånger.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte förbiser att vi har en deflation på -0,6%

står du fast vid detta?
De siffrorna du nämner är inaktuella. Läs de siffror jag postade från SCB istället.

vilka av dom tänker du på och på vilket sätt är dom inaktuella?

tycker du det är intressant att stirra på en specifik tidpunkt när man pratar om inflation/deflation?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Det intressanta är ju att regeringen missar sitt inflationsmål så mycket förra året trots att det vidtogs åtgärder. Dessutom så börjar detta år med att förvärra siffrorna så kraftigt på så kort tid. Det skulle sett värre ut om inte hyrorna höjts för att motverka KPI förra året, så nog råder det deflation även om det såg stabilare ut just kring årsskiftet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det intressanta är ju att regeringen missar sitt inflationsmål så mycket förra året trots att det vidtogs åtgärder. Dessutom så börjar detta år med att förvärra siffrorna så kraftigt på så kort tid. Det skulle sett värre ut om inte hyrorna höjts för att motverka KPI förra året, så nog råder det deflation även om det såg stabilare ut just kring årsskiftet.

för det första så är det riksbanken som har som uppgift att styra mot ett inflationsmål
Diagrammet visar att inflationstakten har hållit sig relativt stabil kring Riksbankens inflationsmål på 2 procent sedan mitten av 1990-talet. Framförallt har inflationstakten enligt KPIF varit stabil. Bakom stabiliteten ligger ett antal olika faktorer. Till exempel antog Riksbanken ett uttalat inflationsmål på 2 procent i samband med att den fasta växelkursen övergavs 1992. Under 1990-talet fick också Riksbanken en mer självständig roll gentemot riksdag och regering. Även tillkomsten av industriavtalet, 1997, har bidragit till att hålla nere inflationsdrivande löneökningar.

för det andra är enskilda punkter över tid ointressant utan det är utveckling över tid som är intressant (kunde du läst längre upp om du orkat)

hyrornas höjning har inte som syfte att motverka KPI - var får du allt ifrån? (värsta ufo-konspirationsretoriken du svävar ut i...)

Om man inte förbiser att vi har en deflation på -0,6%

står du fast vid detta?

vad av det som står på wikipedia är fel menar du?

I likhet med de senaste åren remitterar Finansdepartementet ett antal skatteförslag i en samlad promemoria samtidigt som 2014 års ekonomiska vårproposition överlämnas till riksdagen. Promemorian innehåller förslag till ett antal skattehöjningar för att finansiera främst de reformer inom utbildningsväsendet som regeringen presenterar i vårpropositionen. Dessutom lämnas ett regelförenklingsförslag på mervärdesskatteområdet.

din åsikt?

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Regeringen har givit riksbanken i uppdrag att ha 2% som inflationsmål.

Varför läste du inte länken jag postade som var från SCB och handlade just om hyrorna och det missade inflationsmålet? Det är ju UFOn som du som inte har på jorden att göra 😉

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Priser-och-konsumtion/Konsumentprisindex/Konsumentprisindex-KPI/33772/33779/Behallare-for-Press/372623/

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Eftersom du inte svarar på dessa frågor i den tråden där de dök upp ursprungligen så frågar jag igen:

Vad menar du med detta? Och är det något du fortfarande står för?

har du nånting emot negrer?

eller är du bara okunnig om vad ordet betyder?

eller du köper bara billiga poäng i brist på att kunna diskutera sakligt om det du påstår i denna tråden?

vad kallar du dom?

ja vilka syftade jag på?

afrikaner - vilka är det?

alla som bor i afrika?

så du använder inte heller ordet arab?

du verkar förväxla neger med det amerikanska skällsordet nigger

Link to comment
Dela på andra sajter

Regeringen har givit riksbanken i uppdrag att ha 2% som inflationsmål.

Till exempel antogRiksbanken ett uttalat inflationsmål på 2 procent i samband med att den fasta växelkursen övergavs 1992. Under 1990-talet fick också Riksbanken en mer självständig roll gentemot riksdag och regering.

vad är det du inte förstår?

Varför läste du inte länken jag postade som var från SCB och handlade just om hyrorna och det missade inflationsmålet? Det är ju UFOn som du som inte har på jorden att göra 😉

http://www.scb.se/sv...r-Press/372623/

du menar att du tolkar detta
Nedgången motverkades främst av höjda hyror (1,7 procent) som bidrog uppåt med 0,2 procentenheter.

som ett tecken på att höjda hyror är till för att motverka deflation?

seriöst?

på allvar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du inte svarar på dessa frågor i den tråden där de dök upp ursprungligen så frågar jag igen:

eftersom alla som är intresserade kan klicka sig fram till tråden i sin helhet så ser ju alla att du far med lögn och gör dig till åtlöje här - och där

det finns ju som sagt en jäkligt bra anledning för dig att inte öppna upp diskussionen i den tråden igen eftersom helheten framgår så tydligt

lite korkat av dig dock att inte ta bort länkarna dit

Vad menar du med detta? Och är det något du fortfarande står för?

självfallet
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Det är ju ren allmänbildning att veta att några av dem som inte vill ha deflationen är de som har investerat i fastigheter på olika sätt... 😱 :ph34r:

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Det är ju du som gjort bort dig i tråden där egentligen diskussionen startade:

för att åter citera dig själv:

gäller detsamma alla andra benämningar på människor eller folkslag eller är det bara detta ordet det gäller?

(den här debatten pågick för övrigt i en helt annan tråd å kanske bör flyttas dit istället)

http://forum.studio....rt/page__st__90

vad ska man kalla dom tycker du?

vad ska man kalla negro spritiuals?

Så jag postade där som du bad mig om :

https://www.studio.se/index.php/topic/84956-ladyface-ar-varldens-forsta-rosa-ljudkort/page__st__90#entry1555016

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...