laban1 Postat 31 maj 2013 Postat 31 maj 2013 Är det någon som känner till detta? med Med VST 2.4 infördes 64bitars ljud anno 2006. http://www.steinberg.net/index.php?id=334&L=1 Jag kör Cubase 7.0.4, 32bitars under W7 64bit med 24 bitars ljudfiler. Nu till mina frågor: 1. Innebär det att mina gamla VST2.3 pluggar kommer att försämra ljudet? 2. 32bit och 64bit har ingen som helst betydelse för upplösningen i ljud för VST2.4 och uppåt då båda hanterar Double precision (64-bit) floating point audio? Hoppas på svar från ngn kunnig här!
Jon Rinneby Postat 31 maj 2013 Postat 31 maj 2013 (redigerat) Ingen skillnad i ljudet. 32bit vs 64bit i DAW/Plugins har ingenting med ljudkvalité att göra, utan handlar istället om processor och minneshantering. Sen kan det naturligtvis vara så att uppdaterade pluggar, som då tex 64-bitar, har förbättras på ytterligare andra vis. Men som sagt, själva "bitarna" har i detta fall inget med ljudet att göra. mvh Jon Redigerat 31 maj 2013 av Yllet
Signia Postat 31 maj 2013 Postat 31 maj 2013 Instämmer^. Versionen motsvarar versionen för koden, mjukvarubiblioteket VST. Det styr mer pluggars stabilitet och ramarna för framställningsmöjligheter. Om en plugg låter bättre/sämre har mer att göra med hur den är skriven. VST 3 och uppåt är mycket mer avancerat att göra pluggar i än 2.3 o 2.4, så risken är snarare att pluggar låter sämre i 3.5, egentligen 🙂
laban1 Postat 31 maj 2013 Trådstartare Postat 31 maj 2013 med Med VST 2.4 infördes 64bitars ljud anno 2006. Tack för svaren! Fråga 2 verkar avklarad. Känner åndå att denna fråga 1 inte belysts helt, används inte den högre upplösningen internt av Cubase? I så fall finns det ju ingen vits med 2.4 man hade lika gärna behållt 2.3 (vad gäller 32bitar då förstås, 2,4 införde också 64bitar) God Kväll/ Eller när du läser detta ! 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.