Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

I senaste numret av Studio kunde vi lÀsa om musikproduktionsutbildningar i Sverige....

....Jag har sjÀlv lÀst 3 Är pÄ Högskolan Dalarna, Ljud- och Bild-produktion.

Men undringen Àr ju vart alla dessa "media-mÀnniskor" ska fÄ jobb.

Det Àr ju inte rimligt att utexaminera upp emot 500 ljud- och bild-tekniker

varje Är i Sverige och sen tro att de ska fÄ jobb nÄgonstans...

...likasÄ med musikproducenter....

Visst Àr det ett eftertraktat yrke, vilket jag sjÀlv ocksÄ skulle vilja jobba som.

Men det Àr bara pÄ hobby-basis Àn sÄ lÀnge.

Men poÀngen Àr att det har gÄtt troll i detta.

Högskolor och universitet verkar fÄ bidrag för att köra medieprogram,

men man mÄste ju tÀnka pÄ framtiden och jobben efterÄt.

Jag vill inte sÀga att pengarna Àr bortkastade, men

proportionerna Àr ju helt fel. Det Àr omöjligt för alla de som lÀser media

idag att kunna fÄ ett arbete. Jag har inte lyckats efter 2,5 Ärs vikarierande

pÄ diverse stÀllen (bl. a. Sveriges Radio).

Har idag ett helt annat jobb (liksom mÄnga andra inom detta), 180 000kr

i studieskulder, och kör musikproduktion och ljudteknik som hobby.

Annons
Postat

Har ocksĂ„ undrat över det dĂ€r. Alla kan ju inte starta eget. Det verkar inte finnas nĂ„got intresse frĂ„n de som ansvarar för utbildningarna, att undersöka marknaden. De Ă€r nöjda om de kan behĂ„lla sin verksamhet flytande, men skiter i hur det gĂ„r för deras elever, de fĂ„r ju sina bidrag Ă€ndĂ„... 🙂

Excubator (oregistrerad)
Postat

nÄgon av skolorna sa vÀl dessutom i artikeln att "vid en uppföljning visade det sig att 80% av vÄra tidigare elever arbetade inom ljudtekniksrelaterade yrken."

eller ngt ditÄt.. minns inte exakt.. men alltsÄ.. ljudtekniksrelaterade yrken..? typ utropare i högtalarna pÄ ICA SuperMarket i tÀby eller ngt? rÀtt vitt begrepp det dÀr ju.

Postat (redigerat)

Det gÀller helt enkelt, som i alla andra branscher, att se till sÄ man blir bÀst pÄ det man gör. SÄ man blir eftertraktad pÄ marknaden. Allt Àr en tÀvling i livet. Jag sÀger inte att du inte hÄller mÄttet, men jag tvivlar pÄ att samtliga som lÀste samma utbildning som dig gÄr arbetslösa idag. Man mÄste kÀmpa för och strÀva efter att komma nÄgon vart i den genre man vÀljer att utbilda sig inom. Nöjer man sig med att ha det hela pÄ hobbynivÄ sÄ Àr ju det ok det med.

Jag tycker absolut inte att det finns överdrivet mÄnga platser för utbildningar, tvÀrtom! Alla ska fÄ chansen anser jag. Sen sÄ Àr det upp till var och en att ta tillvara sin möjlighet pÄ bÀsta sÀtt. Det skolorna mÄste vara försiktiga med, Àr att inte inge falska förhoppningar. Det Àr inte lÀtt att fÄ jobb, man mÄste se till att sticka ut ur mÀngden, sÄ man syns!

The Mr...

Redigerat av The Mr
Postat (redigerat)

Njaaa, jag sjÀlv pluggar Musikproduktion pÄ Kulturama hÀr i sthlm och har sökt in till Ackis till hösten (KMH).

Har man ambitionen och Ă€r beredd pĂ„ att ta lite olika jobb sĂ„ kan man tjĂ€na riktigt bra med pengar. Hur vill jag ju inte avslöja sĂ„ att det inte finns jobb Ă„t mig sen 😉

Om man satsar pÄ att bli musikproducent pÄ heltid utan nÄt annat jobb kan man glömma det direkt och istÀllet sitta hemma och göra det som extragrej i början och sen om man fÄr ut enhit och fÄr in sitt namn nÄnstans sÄ Àr man hemma.

/Micke

Redigerat av lavrell
Postat

Visst, livet Àr som en tÀvling....pÄ gott och ont.

Falska förhoppningar till studenter, ja, det tror jag faktiskt att man fÄr

till stor del. Jag tror inte man inser hur lite jobb det finns inom den hÀr

sektorn nÀr man börjar plugga detta.

Det vore ju sjukt om utbildningarna sa som det var:

att det finns i stort sett inga jobb inom media mer Àn tillfÀlliga vikariat

eller kortare projekt.

Och det Àr ju klart att man kan jobba sÄ, med tillfÀlliga grejer,

man kanske startar eget (som jag har gjort) och försöker fixa sÄ mycket

jobb det gÄr, men det gÄr ju inte att komma ifrÄn att

det finns alldeles för mycket folk i denna branch.

Lönedumpning Àr ju en annan grej.

en kompis till mig som jobbat med B-ljud Ät STRIX en del,

har erfarenhet av olika produktioner (inte STRIX)dÀr man söker folk med en

riktig skit-lön, alltsÄ typ 10-13000kr i mÄnaden.

Och folk söker!!!!!!!!!!! - typ hur mÄnga som helst....

SĂ„ tĂ€vla pĂ„ ni... 😉

...men problemet Àr ju att det finns fler folk Àn det finns jobb.

och alltsÄ, inte nÄgra för mycket utan typ vÀldigt, vÀldigt, vÀldigt mÄnga.

det gÄr aldrig att komma ifrÄn!

Och 80% har musik/ljudrelaterade jobb....hmm.....typ utropare pÄ ICA

skulle jag tro - men det kan ju var och en fÄ tro pÄ om de vill.

Postat
Det gÀller helt enkelt, som i alla andra branscher, att se till sÄ man blir bÀst pÄ det man gör. SÄ man blir eftertraktad pÄ marknaden. Allt Àr en tÀvling i livet. Jag sÀger inte att du inte hÄller mÄttet, men jag tvivlar pÄ att samtliga som lÀste samma utbildning som dig gÄr arbetslösa idag. Man mÄste kÀmpa för och strÀva efter att komma nÄgon vart i den genre man vÀljer att utbilda sig inom. Nöjer man sig med att ha det hela pÄ hobbynivÄ sÄ Àr ju det ok det med.

Jag tycker absolut inte att det finns överdrivet mÄnga platser för utbildningar, tvÀrtom! Alla ska fÄ chansen anser jag. Sen sÄ Àr det upp till var och en att ta tillvara sin möjlighet pÄ bÀsta sÀtt. Det skolorna mÄste vara försiktiga med, Àr att inte inge falska förhoppningar. Det Àr inte lÀtt att fÄ jobb, man mÄste se till att sticka ut ur mÀngden, sÄ man syns!

The Mr...

Bra Ă„sikter och kloka ord! 😉 - För precis som du sĂ€ger sĂ„ rĂ€cker det inte med att ha en utbildning utan man mĂ„ste Ă€ven vara duktig pĂ„ det man gör och aktivt visa det.

Jag tror att det handlar mycket om att aldrig ge upp. SÄlÀnge man har ett mÄl sÄ Àr det bara att kÀmpa.

/Majken

Postat

Jag hÄller med föregÄende talare, men jag tror/Àr rÀdd för att det gÄtt

för lÄngt

och det kÀnns pÄ nÄt sÀtt fel att man lockar/lurar in folk pÄ en hÀrrans

massa utbildningar nÀr konkurrensen har övergÄtt till att bli för stor.

Postat

Bra trÄd!

HÄller definitivt med om att det finns alldeles för mÄnga utbildningar inom ljud och bild. VÀldigt fÄ fÄr jobb, och vÀldigt mÄnga privata skolor Àr ofta rena skiten. Dessutom kostar dom en hel del pengar. För att fÄ producentjobb krÀvs att man Àr bra pÄ att producera; det Àr helt ointressant vilken utbildning man har pÄ papper.

JÀmför med de som gÄr musikerutbildningar pÄ landets högskolor. VÀldigt fÄ som tar examen dÀr försörjer sig som renodlade musiker sedan (ser sÀkert bÀttre ut pÄ den klassiska fronten Àn afro), och de som gör det hoppar av ÀndÄ.

Min idé Àr: halvera antalet platser pÄ högskolorna men ha kvar samma ekonomiska resurser.

Postat

PÄ Högskolan Dalarna (likvÀl som alla andra högskolor kan jag tÀnka mig) Àr

ju bidragen beroende hur mÄnga elever som tar examen.

Det betyder att man tar in sÄ mÄnga elever som möjligt, för

att sÄ mÄnga som möjligt ska fullfölja sin utbildning och ta examen,

sÄ pengarna stannar pÄ skolan.

De som inte tar sin examen fÄr skolan betala tillbaka pengar för.

AlltsÄ Àr det ju sÄ att skolan strÀvar efter att ta in sÄ mÄnga de

kan pressa in för att de dÄ fÄr mer pengar att röra sig med.

Och det andra du skrev VacUm - att utbildningen inte spelar nÄgon roll

för yrket senare.... Helt rÀtt!!!!!!!

Och framför allt spelar det ingen som helst roll för lönen....

....erfarenheten Àr att eftersom det Àr sÄn otroligt överskott pÄ arbetskraft

inom den hÀr branchen har situationen blivit sÄ att man tar det jobb man fÄr

för vilken skit-lön som helst annars blir man helt utan jobb....

🙂

Postat
Och framför allt spelar det ingen som helst roll för lönen....

....erfarenheten Àr att eftersom det Àr sÄn otroligt överskott pÄ arbetskraft

inom den hÀr branchen har situationen blivit sÄ att man tar det jobb man fÄr

för vilken skit-lön som helst annars blir man helt utan jobb....

...vilket innebÀr att lönerna dumpas och kompetent folk vÀljs bort eftersom kunden ofta vÀljer det billiga alternativet. Se pÄ alla jÀvla usla coverband som spelar för en back öl och en femhundring i bensinpengar. Finns inga speltillfÀllen kvar för yrkesmusiker. Exakt samma sak hÀnder i inspelningsstudiovÀrlden.

Postat

Bra trÄd.

Vem skall anstÀlla alla dessa ljudtekniker och producenter? NÀr alla har en egen studio hemma i datorn och "kan sjÀlv"? Och nÀr ingen vill betala för CD utan ladda ner dem gratis frÄn nÀtet?

Det Àr lite som om alla som vet att bollen Àr rund skulle gÄ pÄ en utbildning till att bli fotbollsproffs. Fast det finns nog fler jobb som fotbollsproffs nÀr jag tÀnker efter. Och bÀtter betalt ocksÄ.

SÄ, som alltid. Drömmar skall krossas av den krassa verkligheten. Om du som person bestÀmmer dig för att trotsa alla dessa förstigpÄare som sÀger att det Àr omöjligt, ok dÄ, kör pÄ. Men om inte, ta nÄt annat i stÀllet.

Trombonisten

Postat
Vem skall anstÀlla alla dessa ljudtekniker och producenter? NÀr alla har en egen studio hemma i datorn och "kan sjÀlv"? Och nÀr ingen vill betala för CD utan ladda ner dem gratis frÄn nÀtet?

Tja...jag tycker nog att Du sjÀlv ger prov pÄ en riktigt modern producent (efter att ha lÀst tidningen). Ditt liv Àr nog svaret: autodidakt entusiast som börjar göra saker för skojs skull och sedan fÄr ta ansvaret för mindre (?) produktioner etc.

Nollbudgetfilmer har ju sin bas i gratisarbetande entusiaster som inte tjÀnar pengar pÄ sina produkter och nollbudgetproducenterna bland musikinrtessade blir allt fler och idag sÀkert Àr mÄnga gÄnger fler Àn motsvarande filmproducenter. Men det dÀr med att tjÀna pengar...hmm...ja...marknaden hÄrdnar vÀl.

Stinkey (oregistrerad)
Postat

Glöm inte att vÀrlden Àr stor!

Postat
....... typ utropare i högtalarna pÄ ICA SuperMarket i tÀby eller ngt? rÀtt vitt begrepp det dÀr ju.

...... 😄 Diskjockey som pratar över en automatduckat mix vid radiobilarna pĂ„ nĂ„t nöjesfĂ€lt ? 🙂

• 3 veckor senare...
Postat

Det Àr vÀl som i alla branscher, man mÄste visa framfötterna och skaffa sig kontakter. Det Àr nog svÄrt att fÄ jobb i alla yrkesutbildningar. Man kan ju skaffa sig en hög/civil examen som ingenjör eller ekonom. Men det Àr vÀldigt fÄ som jobbar med vad de Àr utbildade till. SjÀlv funderar jag pÄ att gÄ en producent utbildning och kn tÀnka mig att jobba med lite andra grejer Àn just musik produktion efter den.

Mkt bygger ju idag pÄ att man har kontakter. Det finns folk som har höga jobba utan utbildningar för de har kontakter som de utnyttjat och kÀmpat hÄrt. SÄ inget Àr omöjligt, man fÄ bara inte snöa in sig pÄ att man ska ha en producent jobb pÄ exempelvis The Location eller nÄgon annan hitfabrik direkt utan kunna tÀnka sig att jobba med ljud pÄ nÄgon radio station eller lokal tv. Och kÀmpa och visa framfötterna som sagt...

Postat (redigerat)

Japp kontakter ÄR A-O, min tjej som jobbar i "musik-branschen", och nĂ€r

man hör vilka personer som fÄr anstÀllning pÄ företagen sÄ Àr det

ju typ. nisses kompis, stefans kusin, olle som tidigare jobbade pÄ

detta konkurrerande företaget innom "branschen".

Borde det inte bli inavel snart i branschen?

Det kanske det redan Àr, hehehe

//S

Redigerat av sounden
Postat (redigerat)

Hej!

HÄller med om att det nog skenat ivÀg en aning men skulle ÀndÄ aldrig avrÄda en endaste en som brinner för musik att gÄ musikutbildning!

Tycker dock resonemanget om att sÄ lÀnge man Àr begÄvad och kÀmpar stenhÄrt gÄr det att fÄ en bra mÄnadslön inte riktigt hÄller gÀllande

"musiktekniska"-yrken dÀr det dessutom Àr sÄ otroligt mycket annat Àn just ens yrkesskicklighet som spelar in men, istÀllet för att gnÀlla pÄ

en mindre seriös (döende?) branch prövas positivism i att börja tÀnka brett och annorlunda angÄende hur man ska lyckas dra in inkomsterna

till sin sjÀlsligt stimulerande musikproffession! Den som vill lÀra mer om detta kan med fördel köpa min nya bok pÄ: www.ekonomisk_musik.

... nej jag skojade men nÄgot liknande kan kanske vara ett sÀtt? Miss Elliot tjÀnade ex mer pÄ en enda reklamkampanj för Pepsi Àn vad hon

(antagligen) kommer att tjÀna pÄ sin musikförsÀljning, hitintills och resten av sitt liv... sammanlagt Àven om nu alla ju ej kan vara Miss Elliot!

Man kanske borde starta en annan trÄd för tips om parallella/alternativa försörjningssÀtt för musiker/musiktekniker?

Redigerat av Peder
Postat

För min del sÄ Àr jag bara intresserad av kunskapen. Visst skulle jag gÀrna jobba med nÄtt ljudtekniker-liknande jobb. Men att gÄ en utbildning endast för att fÄ jobb? DÄ skulle jag fortsatt min verkstadskarriÀr istÀllet för att göra nÄtt kul. I slutÀndan klarar sig de flesta pÄ nÄtt sÀtt, Àven om det för personen inte Àr det mest önskvÀrda.

Personligen skulle jag avrĂ„da samtliga frĂ„n de utbildningar som ligger i Norrbotten (och stockholm), eftersom jag har planer pĂ„ att söka dit och avskyr tĂ€vlingar som pesten, hehe 😏 ..NĂ„gra kan ju söka in sĂ„ att dom inte lĂ€gger ner skiten.. men bara nĂ„gra.. 😎

/David

Postat

Var alla ska jobba ?

Jag tÀnker pÄ den gamla historien.

FrÄga: Vad sa jazzmusikern pÄ sitt senaste gig ?

Svar: Vill ni ha fefferoni pÄ pitzan ?

Åke

Postat
I senaste numret av Studio kunde vi lÀsa om musikproduktionsutbildningar i Sverige....

....Jag har sjÀlv lÀst 3 Är pÄ Högskolan Dalarna, Ljud- och Bild-produktion.

Men undringen Àr ju vart alla dessa "media-mÀnniskor" ska fÄ jobb.

Har idag ett helt annat jobb (liksom mÄnga andra inom detta), 180 000kr

i studieskulder, och kör musikproduktion och ljudteknik som hobby.

SĂ„ Ă€r det nog tyvĂ€rr. Det (tror jag) handlar nog mer om att man "kĂ€nner nĂ„n" Ă€n att man har en bra utbildning o Ă€r duktig 😉

Postat
För min del sÄ Àr jag bara intresserad av kunskapen. Visst skulle jag gÀrna jobba med nÄtt ljudtekniker-liknande jobb. Men att gÄ en utbildning endast för att fÄ jobb? DÄ skulle jag fortsatt min verkstadskarriÀr istÀllet för att göra nÄtt kul. I slutÀndan klarar sig de flesta pÄ nÄtt sÀtt, Àven om det för personen inte Àr det mest önskvÀrda.

😉 Just de. Skit i jobbet; ha ett jobb i en "gruva" sĂ„ att du kan fĂ„ in pengar för att sedan ha kul pĂ„ din fritid

Postat

Ljudteknik Àr vÀl som alla andra yrken....och alla andra yrken krÀver ju utbildning, och det Àr dessutom vÀldigt svÄrt att fÄ jobb inom de flesta yrken trots massiv utbildning......sen krÀvs det ju yrkeskompetens ocksÄ, men det Àr ju meiningen att det skall komma med utbildningen....

Sen fÄr man vÀl vrida och vÀnda lite pÄ det....jag sjÀlv har gÄtt pÄ SAE, och nu startat eget produktionsbolag med en lirare jag pluggade med dÀr....ser ljust ut nu, men fortfarande sker det paralellt med annat yrke, men som sagt! Men man mÄste kanske vara beredd att tÀnka om lite....se över sina prioriteringar.....i vilka yrken har jag fördel som utbildad ljudtekniker?

TV, radio, mediaskolor, musikproduktion, tv/film produktion, studios, masteringsbolag, musikförlag? Skivbolag? marknadsföringsfirmor/reklamfirmor....musikprogramsutvecklare? HIFI-branschen? musikaffÀrer? alla företag som tillverkar/utvecklar utrustning till musik/film branschen? Företag som riggar ljud-/bild anlÀggningar till andra företag? osv osv......och det gÄr sÀkert att spÄna fram dubbelt sÄ mÄnga till om man spÄnar, dessutom finns uppsÀttningar av alla dessa företag i alla lÀnder......sÄ det finns platser dÀr ute.....bara man anvÀnder fantasin och kÀmpar....och Àr villig att börja pÄ ett "mindre attraktivt" jobb, eller flytta lÄngt bort, för att kunna vÀxa i branschen senare....!

Var pÄ hugget, utnyttja alla kontakter, grÀv och slit och se till att man finns pÄ rÀtt stÀlle vid rÀtt tillfÀlle......kanske mÄste man vara beredd att trampa pÄ en del tÄr ocksÄ pÄ vÀgen....

Men man ska som sagt inte rÀkna med att Max Martin eller Anders Bagge ringer och erbjuder en jobb bara för att man blivit utbildad ljudtekniker....

Och det gÄr inte att argumentera emot detta pÄstÄende, Àven fast jag vet att mÄnga ej hÄller med mig och kommer sÀga emot, kanske dumförklara mig:

Vill man nÄgot tillrÀckligt mkt, och jobbar mÄlmedvetet för att uppnÄ sitt mÄl, sÄ intrÀffar det förr eller senare....punkt slut!

Postat

Ljudteknik:

Jag pluggar Ljuddesign pÄ Karlskoga Folkhögskola och kan rekomendera den som en vettig utbildning för dej som vill fortsÀtta inom Ljudteknik, som hobby eller för att senare plugga vidare. Skolan har satsat pÄ utbildningen, det mÀrks pÄ studiobygget/utrustningen.. Man har möjlighet att boka fram till kl 1 och man som jag har inspiration pÄ natten..

Denna utbildning bygger pÄ eget arbete. Dom har nu slagit ihop 2 för tillfÀllet separata linjer; Ljuddesign & Musikstudio. Helt ok boende osv..

Visst finns det mÄnga utbildnigar, men nÀstan aldrig för mÄnga.. Visst Àr jobb svÄrt att fÄ, men mÄnga som pluggar pÄ denna nivÄ verkar frÀmst vilja lÀra sig för att sjÀlv lÀra sig bygga studio/skapa musik vi sidan av ett annat yrke. efter 1-2 Ärs utbildning... Men allt Àr relativt..

Jag talar inte för alla..

Jag gillar utbildningen och funderar pÄ att fortsÀtta ett Är till i Haparanda.. Alternativt bygga studio..

Postat
...vilket innebÀr att lönerna dumpas och kompetent folk vÀljs bort eftersom kunden ofta vÀljer det billiga alternativet. Se pÄ alla jÀvla usla coverband som spelar för en back öl och en femhundring i bensinpengar. Finns inga speltillfÀllen kvar för yrkesmusiker. Exakt samma sak hÀnder i inspelningsstudiovÀrlden.

NÀr folk Àr ute pÄ krogen Àr de oftast sÄ fulla att det inte spelar nÄn större roll vad det Àr för lÄtar som spelas bara de lÄter hyfsat. Det Àr synd att krogmusikens kvalitet generellt sett Àr sÄ. *hehe*

Postat

Man förstÄr ju musiker som sÀger att alla "gratis-spelande" band förstör

för alla andra. FÄr vi respengar och lite bÀrs sÄ Àr det lugnt....

PÄ samma sÀtt fungerar det/börjar det fungera inom ljudteknik-branchen.

MÄnga vill ha samma jobb.

Även om dĂ„ produktionsföretag och liknande sĂ€nker lönerna rejĂ€lt

sÄ fÄr de in vÀldigt mÄnga ansökningar.

Egentligen Àr det nog inget det stora problemet att det finns mÄnga

ljudtekniker/musikproducenter verksamma just nu.

det Àr ju lite konkurrens om jobben, man mÄste visa framfötter, kontakter

bla. bla. bla.

Men det har ju gÄtt inflation i utbildningsplatser!

Man kan ju inte varje Är nÀrmaste 10 Ären utexaminera

500 ljudtekniker, 500 musikproducenter runt om i landet.

DÄ blir det vÀÀÀÀÀÀÀÀÀÀldigt mycket folk till slut.

Vill man ha det man utbildat sig till i flera Är som hobby sÄ varsÄgod,

men mÄnga har nog andra tankar med det hela tror jag.

Postat

NÀr folk Àr ute pÄ krogen Àr de oftast sÄ fulla att det inte spelar nÄn större roll vad det Àr för lÄtar som spelas bara de lÄter hyfsat. Det Àr synd att krogmusikens kvalitet generellt sett Àr sÄ. *hehe*

Jag tror precis tvÀrtom. Ett dÄligt coverband pÄ krogen Àr definitivt sÀmre Àn inget coverband pÄ krogen.

Personligen vÀljer jag alltid lokaler utan musik om möjligt.

Postat (redigerat)

Hej Mr Keys!

....och alla andra yrken krÀver ju utbildning, och det Àr dessutom vÀldigt svÄrt att fÄ jobb inom de flesta yrken trots massiv utbildning......

Var pÄ hugget, utnyttja alla kontakter, grÀv och slit och se till att man finns pÄ rÀtt stÀlle vid rÀtt tillfÀlle......kanske mÄste man vara beredd att trampa pÄ en del tÄr ocksÄ

pÄ vÀgen.... // Vill man nÄgot tillrÀckligt mkt, och jobbar mÄlmedvetet för att uppnÄ sitt mÄl, sÄ intrÀffar det förr eller senare....punkt slut!

Det Àr just detta resonemang som ger falska förhoppningar - det Àr inte alls svÄrt att fÄ jobb inom de flesta yrken. I en del yrken Àr det otroligt lÀtt i andra omöjligt!

Om man Àr utbildad VHS-reparatör kanske ens framtida jobb-utsikter inte ser sÀrskilt ljusa ut och blir ju knappast ljusare ifall VHS-TeknikerHögskolan pumpar ut

500 st nya VHS-reparatörer varje Är! Börjar du dÀremot LÀkarlinjen idag nÀr det redan rÄder LÀkar-brist, en brist som bara kommer att bli större och större i takt med

ökande vÄrdbehov och minskande lÀkarkÄr sÄ finns alla möjligheter till jobb. Du blir attackerad av jobberbjudanden som fÀrdigutbildad och tvingas att anstÀlla vakter

som skyddsbarriÀr emot alla potentiella arbetsgivare - medan dÀremot som nyutbildad VHS-reparatör, inte lika ljust!

Ljudteknik Àr vÀl som alla andra yrken... // ...bara man anvÀnder fantasin och kÀmpar... // se till att man finns pÄ rÀtt stÀlle vid rÀtt tillfÀlle...

...vÀljer en annan utbildning Àn just den som leder till en alltmer överetablerad, redan underbetald arbetsmarknad som ovanpÄ allt detta dessutom krymper?

Ska man vara beredd pÄ allt och kunna uppoffra allt sÄ borde vÀl Àven detta ingÄ? Sen verkar det som om mÄnga egentligen gillar musik men vÀljer ljudteknik

för att kunna försörja sig och att dÄ sÀga att sÄ lÀnge man Àr duktig sÄ ordnar det sig hÄller ju inte ifall det finns 10st duktiga ljudtekniker och 1 1/2 jobb!

SÀger inte att man inte ska satsa pÄ musik/musikteknik som yrke, det Àr modigt att göra det, men det finns ingen anledning att förringa svÄrigheterna!

Jo, jag tÀnkte satsa pÄ en yrkeskarriÀr som 100-meters löpare, Àr det svÄrt att lyckas med?

- Nej nej, anvÀnd fantasin och kÀmpa... var pÄ hugget, grÀv och slit och kanske trampa pÄ en del tÄr och sÄ - en baggis, 9.5 sek nÀsta!

Redigerat av Peder
Postat
...vÀljer en annan utbildning Àn just den som leder till en alltmer överetablerad, redan underbetald arbetsmarknad som ovanpÄ allt detta dessutom krymper?

Största anledningen till att den krymper Àr kanske den ökade nerladdningen pÄ nÀtet?!? Varför betala för musik nÀr den Àr "gratis"

Postat

Hej igen!

FörlÄt, "krymper" kanske var lite vÀl överdrivet pessimistiskt ifrÄn min sida men antalet "fasta" tjÀnster minskar i.a.f, tyvÀrr! Lika stor bov i dramat som nedladdning

kan nog vara att alltfler ljud/bildproffs med andra inriktningar, b.l.a. dom som hÄller i sin egen budget, sjÀlva gör ljudteknikerns del av jobbet och okej det gÄr ju och

ibland blir det t.o.m. bra men det hade alltid kunnat bli Ă€n bĂ€ttre! Sy en kostym sjĂ€lv och sy en hos skrĂ€ddaren och jĂ€mför de tvĂ„ kostymerna, vilken blev snyggast 😳?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.