turkronan Postat 22 mars 2005 Postat 22 mars 2005 I senaste numret av Studio kunde vi lÀsa om musikproduktionsutbildningar i Sverige.... ....Jag har sjÀlv lÀst 3 Är pÄ Högskolan Dalarna, Ljud- och Bild-produktion. Men undringen Àr ju vart alla dessa "media-mÀnniskor" ska fÄ jobb. Det Àr ju inte rimligt att utexaminera upp emot 500 ljud- och bild-tekniker varje Är i Sverige och sen tro att de ska fÄ jobb nÄgonstans... ...likasÄ med musikproducenter.... Visst Àr det ett eftertraktat yrke, vilket jag sjÀlv ocksÄ skulle vilja jobba som. Men det Àr bara pÄ hobby-basis Àn sÄ lÀnge. Men poÀngen Àr att det har gÄtt troll i detta. Högskolor och universitet verkar fÄ bidrag för att köra medieprogram, men man mÄste ju tÀnka pÄ framtiden och jobben efterÄt. Jag vill inte sÀga att pengarna Àr bortkastade, men proportionerna Àr ju helt fel. Det Àr omöjligt för alla de som lÀser media idag att kunna fÄ ett arbete. Jag har inte lyckats efter 2,5 Ärs vikarierande pÄ diverse stÀllen (bl. a. Sveriges Radio). Har idag ett helt annat jobb (liksom mÄnga andra inom detta), 180 000kr i studieskulder, och kör musikproduktion och ljudteknik som hobby.
kinglouie Postat 22 mars 2005 Postat 22 mars 2005 Har ocksĂ„ undrat över det dĂ€r. Alla kan ju inte starta eget. Det verkar inte finnas nĂ„got intresse frĂ„n de som ansvarar för utbildningarna, att undersöka marknaden. De Ă€r nöjda om de kan behĂ„lla sin verksamhet flytande, men skiter i hur det gĂ„r för deras elever, de fĂ„r ju sina bidrag Ă€ndĂ„... đ
Excubator (oregistrerad) Postat 22 mars 2005 Postat 22 mars 2005 nÄgon av skolorna sa vÀl dessutom i artikeln att "vid en uppföljning visade det sig att 80% av vÄra tidigare elever arbetade inom ljudtekniksrelaterade yrken." eller ngt ditÄt.. minns inte exakt.. men alltsÄ.. ljudtekniksrelaterade yrken..? typ utropare i högtalarna pÄ ICA SuperMarket i tÀby eller ngt? rÀtt vitt begrepp det dÀr ju.
The Mr Postat 22 mars 2005 Postat 22 mars 2005 (redigerat) Det gÀller helt enkelt, som i alla andra branscher, att se till sÄ man blir bÀst pÄ det man gör. SÄ man blir eftertraktad pÄ marknaden. Allt Àr en tÀvling i livet. Jag sÀger inte att du inte hÄller mÄttet, men jag tvivlar pÄ att samtliga som lÀste samma utbildning som dig gÄr arbetslösa idag. Man mÄste kÀmpa för och strÀva efter att komma nÄgon vart i den genre man vÀljer att utbilda sig inom. Nöjer man sig med att ha det hela pÄ hobbynivÄ sÄ Àr ju det ok det med. Jag tycker absolut inte att det finns överdrivet mÄnga platser för utbildningar, tvÀrtom! Alla ska fÄ chansen anser jag. Sen sÄ Àr det upp till var och en att ta tillvara sin möjlighet pÄ bÀsta sÀtt. Det skolorna mÄste vara försiktiga med, Àr att inte inge falska förhoppningar. Det Àr inte lÀtt att fÄ jobb, man mÄste se till att sticka ut ur mÀngden, sÄ man syns! The Mr... Redigerat 22 mars 2005 av The Mr
lavrell Postat 22 mars 2005 Postat 22 mars 2005 (redigerat) Njaaa, jag sjĂ€lv pluggar Musikproduktion pĂ„ Kulturama hĂ€r i sthlm och har sökt in till Ackis till hösten (KMH). Har man ambitionen och Ă€r beredd pĂ„ att ta lite olika jobb sĂ„ kan man tjĂ€na riktigt bra med pengar. Hur vill jag ju inte avslöja sĂ„ att det inte finns jobb Ă„t mig sen đ Om man satsar pĂ„ att bli musikproducent pĂ„ heltid utan nĂ„t annat jobb kan man glömma det direkt och istĂ€llet sitta hemma och göra det som extragrej i början och sen om man fĂ„r ut enhit och fĂ„r in sitt namn nĂ„nstans sĂ„ Ă€r man hemma. /Micke Redigerat 22 mars 2005 av lavrell
turkronan Postat 22 mars 2005 TrĂ„dstartare Postat 22 mars 2005 Visst, livet Ă€r som en tĂ€vling....pĂ„ gott och ont. Falska förhoppningar till studenter, ja, det tror jag faktiskt att man fĂ„r till stor del. Jag tror inte man inser hur lite jobb det finns inom den hĂ€r sektorn nĂ€r man börjar plugga detta. Det vore ju sjukt om utbildningarna sa som det var: att det finns i stort sett inga jobb inom media mer Ă€n tillfĂ€lliga vikariat eller kortare projekt. Och det Ă€r ju klart att man kan jobba sĂ„, med tillfĂ€lliga grejer, man kanske startar eget (som jag har gjort) och försöker fixa sĂ„ mycket jobb det gĂ„r, men det gĂ„r ju inte att komma ifrĂ„n att det finns alldeles för mycket folk i denna branch. Lönedumpning Ă€r ju en annan grej. en kompis till mig som jobbat med B-ljud Ă„t STRIX en del, har erfarenhet av olika produktioner (inte STRIX)dĂ€r man söker folk med en riktig skit-lön, alltsĂ„ typ 10-13000kr i mĂ„naden. Och folk söker!!!!!!!!!!! - typ hur mĂ„nga som helst.... SĂ„ tĂ€vla pĂ„ ni... đ ...men problemet Ă€r ju att det finns fler folk Ă€n det finns jobb. och alltsĂ„, inte nĂ„gra för mycket utan typ vĂ€ldigt, vĂ€ldigt, vĂ€ldigt mĂ„nga. det gĂ„r aldrig att komma ifrĂ„n! Och 80% har musik/ljudrelaterade jobb....hmm.....typ utropare pĂ„ ICA skulle jag tro - men det kan ju var och en fĂ„ tro pĂ„ om de vill.
Majken Postat 22 mars 2005 Postat 22 mars 2005 Det gĂ€ller helt enkelt, som i alla andra branscher, att se till sĂ„ man blir bĂ€st pĂ„ det man gör. SĂ„ man blir eftertraktad pĂ„ marknaden. Allt Ă€r en tĂ€vling i livet. Jag sĂ€ger inte att du inte hĂ„ller mĂ„ttet, men jag tvivlar pĂ„ att samtliga som lĂ€ste samma utbildning som dig gĂ„r arbetslösa idag. Man mĂ„ste kĂ€mpa för och strĂ€va efter att komma nĂ„gon vart i den genre man vĂ€ljer att utbilda sig inom. Nöjer man sig med att ha det hela pĂ„ hobbynivĂ„ sĂ„ Ă€r ju det ok det med. Jag tycker absolut inte att det finns överdrivet mĂ„nga platser för utbildningar, tvĂ€rtom! Alla ska fĂ„ chansen anser jag. Sen sĂ„ Ă€r det upp till var och en att ta tillvara sin möjlighet pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt. Det skolorna mĂ„ste vara försiktiga med, Ă€r att inte inge falska förhoppningar. Det Ă€r inte lĂ€tt att fĂ„ jobb, man mĂ„ste se till att sticka ut ur mĂ€ngden, sĂ„ man syns! The Mr... Bra Ă„sikter och kloka ord! đ - För precis som du sĂ€ger sĂ„ rĂ€cker det inte med att ha en utbildning utan man mĂ„ste Ă€ven vara duktig pĂ„ det man gör och aktivt visa det. Jag tror att det handlar mycket om att aldrig ge upp. SĂ„lĂ€nge man har ett mĂ„l sĂ„ Ă€r det bara att kĂ€mpa. /Majken
turkronan Postat 22 mars 2005 TrÄdstartare Postat 22 mars 2005 Jag hÄller med föregÄende talare, men jag tror/Àr rÀdd för att det gÄtt för lÄngt och det kÀnns pÄ nÄt sÀtt fel att man lockar/lurar in folk pÄ en hÀrrans massa utbildningar nÀr konkurrensen har övergÄtt till att bli för stor.
VacUm Postat 22 mars 2005 Postat 22 mars 2005 Bra trÄd! HÄller definitivt med om att det finns alldeles för mÄnga utbildningar inom ljud och bild. VÀldigt fÄ fÄr jobb, och vÀldigt mÄnga privata skolor Àr ofta rena skiten. Dessutom kostar dom en hel del pengar. För att fÄ producentjobb krÀvs att man Àr bra pÄ att producera; det Àr helt ointressant vilken utbildning man har pÄ papper. JÀmför med de som gÄr musikerutbildningar pÄ landets högskolor. VÀldigt fÄ som tar examen dÀr försörjer sig som renodlade musiker sedan (ser sÀkert bÀttre ut pÄ den klassiska fronten Àn afro), och de som gör det hoppar av ÀndÄ. Min idé Àr: halvera antalet platser pÄ högskolorna men ha kvar samma ekonomiska resurser.
turkronan Postat 22 mars 2005 TrĂ„dstartare Postat 22 mars 2005 PĂ„ Högskolan Dalarna (likvĂ€l som alla andra högskolor kan jag tĂ€nka mig) Ă€r ju bidragen beroende hur mĂ„nga elever som tar examen. Det betyder att man tar in sĂ„ mĂ„nga elever som möjligt, för att sĂ„ mĂ„nga som möjligt ska fullfölja sin utbildning och ta examen, sĂ„ pengarna stannar pĂ„ skolan. De som inte tar sin examen fĂ„r skolan betala tillbaka pengar för. AlltsĂ„ Ă€r det ju sĂ„ att skolan strĂ€var efter att ta in sĂ„ mĂ„nga de kan pressa in för att de dĂ„ fĂ„r mer pengar att röra sig med. Och det andra du skrev VacUm - att utbildningen inte spelar nĂ„gon roll för yrket senare.... Helt rĂ€tt!!!!!!! Och framför allt spelar det ingen som helst roll för lönen.... ....erfarenheten Ă€r att eftersom det Ă€r sĂ„n otroligt överskott pĂ„ arbetskraft inom den hĂ€r branchen har situationen blivit sĂ„ att man tar det jobb man fĂ„r för vilken skit-lön som helst annars blir man helt utan jobb.... đ
VacUm Postat 22 mars 2005 Postat 22 mars 2005 Och framför allt spelar det ingen som helst roll för lönen........erfarenheten Àr att eftersom det Àr sÄn otroligt överskott pÄ arbetskraft inom den hÀr branchen har situationen blivit sÄ att man tar det jobb man fÄr för vilken skit-lön som helst annars blir man helt utan jobb.... ...vilket innebÀr att lönerna dumpas och kompetent folk vÀljs bort eftersom kunden ofta vÀljer det billiga alternativet. Se pÄ alla jÀvla usla coverband som spelar för en back öl och en femhundring i bensinpengar. Finns inga speltillfÀllen kvar för yrkesmusiker. Exakt samma sak hÀnder i inspelningsstudiovÀrlden.
trombonisten Postat 22 mars 2005 Postat 22 mars 2005 Bra trÄd. Vem skall anstÀlla alla dessa ljudtekniker och producenter? NÀr alla har en egen studio hemma i datorn och "kan sjÀlv"? Och nÀr ingen vill betala för CD utan ladda ner dem gratis frÄn nÀtet? Det Àr lite som om alla som vet att bollen Àr rund skulle gÄ pÄ en utbildning till att bli fotbollsproffs. Fast det finns nog fler jobb som fotbollsproffs nÀr jag tÀnker efter. Och bÀtter betalt ocksÄ. SÄ, som alltid. Drömmar skall krossas av den krassa verkligheten. Om du som person bestÀmmer dig för att trotsa alla dessa förstigpÄare som sÀger att det Àr omöjligt, ok dÄ, kör pÄ. Men om inte, ta nÄt annat i stÀllet. Trombonisten
Fredrikmo Postat 22 mars 2005 Postat 22 mars 2005 Vem skall anstÀlla alla dessa ljudtekniker och producenter? NÀr alla har en egen studio hemma i datorn och "kan sjÀlv"? Och nÀr ingen vill betala för CD utan ladda ner dem gratis frÄn nÀtet? Tja...jag tycker nog att Du sjÀlv ger prov pÄ en riktigt modern producent (efter att ha lÀst tidningen). Ditt liv Àr nog svaret: autodidakt entusiast som börjar göra saker för skojs skull och sedan fÄr ta ansvaret för mindre (?) produktioner etc. Nollbudgetfilmer har ju sin bas i gratisarbetande entusiaster som inte tjÀnar pengar pÄ sina produkter och nollbudgetproducenterna bland musikinrtessade blir allt fler och idag sÀkert Àr mÄnga gÄnger fler Àn motsvarande filmproducenter. Men det dÀr med att tjÀna pengar...hmm...ja...marknaden hÄrdnar vÀl.
Kill All Autotuner Postat 22 mars 2005 Postat 22 mars 2005 ....... typ utropare i högtalarna pĂ„ ICA SuperMarket i tĂ€by eller ngt? rĂ€tt vitt begrepp det dĂ€r ju. ...... đ Diskjockey som pratar över en automatduckat mix vid radiobilarna pĂ„ nĂ„t nöjesfĂ€lt ? đ
Limpo Postat 7 april 2005 Postat 7 april 2005 Det Àr vÀl som i alla branscher, man mÄste visa framfötterna och skaffa sig kontakter. Det Àr nog svÄrt att fÄ jobb i alla yrkesutbildningar. Man kan ju skaffa sig en hög/civil examen som ingenjör eller ekonom. Men det Àr vÀldigt fÄ som jobbar med vad de Àr utbildade till. SjÀlv funderar jag pÄ att gÄ en producent utbildning och kn tÀnka mig att jobba med lite andra grejer Àn just musik produktion efter den. Mkt bygger ju idag pÄ att man har kontakter. Det finns folk som har höga jobba utan utbildningar för de har kontakter som de utnyttjat och kÀmpat hÄrt. SÄ inget Àr omöjligt, man fÄ bara inte snöa in sig pÄ att man ska ha en producent jobb pÄ exempelvis The Location eller nÄgon annan hitfabrik direkt utan kunna tÀnka sig att jobba med ljud pÄ nÄgon radio station eller lokal tv. Och kÀmpa och visa framfötterna som sagt...
sounden Postat 7 april 2005 Postat 7 april 2005 (redigerat) Japp kontakter ĂR A-O, min tjej som jobbar i "musik-branschen", och nĂ€r man hör vilka personer som fĂ„r anstĂ€llning pĂ„ företagen sĂ„ Ă€r det ju typ. nisses kompis, stefans kusin, olle som tidigare jobbade pĂ„ detta konkurrerande företaget innom "branschen". Borde det inte bli inavel snart i branschen? Det kanske det redan Ă€r, hehehe //S Redigerat 7 april 2005 av sounden
Peder Postat 8 april 2005 Postat 8 april 2005 (redigerat) Hej! HÄller med om att det nog skenat ivÀg en aning men skulle ÀndÄ aldrig avrÄda en endaste en som brinner för musik att gÄ musikutbildning! Tycker dock resonemanget om att sÄ lÀnge man Àr begÄvad och kÀmpar stenhÄrt gÄr det att fÄ en bra mÄnadslön inte riktigt hÄller gÀllande "musiktekniska"-yrken dÀr det dessutom Àr sÄ otroligt mycket annat Àn just ens yrkesskicklighet som spelar in men, istÀllet för att gnÀlla pÄ en mindre seriös (döende?) branch prövas positivism i att börja tÀnka brett och annorlunda angÄende hur man ska lyckas dra in inkomsterna till sin sjÀlsligt stimulerande musikproffession! Den som vill lÀra mer om detta kan med fördel köpa min nya bok pÄ: www.ekonomisk_musik. ... nej jag skojade men nÄgot liknande kan kanske vara ett sÀtt? Miss Elliot tjÀnade ex mer pÄ en enda reklamkampanj för Pepsi Àn vad hon (antagligen) kommer att tjÀna pÄ sin musikförsÀljning, hitintills och resten av sitt liv... sammanlagt Àven om nu alla ju ej kan vara Miss Elliot! Man kanske borde starta en annan trÄd för tips om parallella/alternativa försörjningssÀtt för musiker/musiktekniker? Redigerat 8 april 2005 av Peder
illvaesen Postat 16 april 2005 Postat 16 april 2005 För min del sĂ„ Ă€r jag bara intresserad av kunskapen. Visst skulle jag gĂ€rna jobba med nĂ„tt ljudtekniker-liknande jobb. Men att gĂ„ en utbildning endast för att fĂ„ jobb? DĂ„ skulle jag fortsatt min verkstadskarriĂ€r istĂ€llet för att göra nĂ„tt kul. I slutĂ€ndan klarar sig de flesta pĂ„ nĂ„tt sĂ€tt, Ă€ven om det för personen inte Ă€r det mest önskvĂ€rda. Personligen skulle jag avrĂ„da samtliga frĂ„n de utbildningar som ligger i Norrbotten (och stockholm), eftersom jag har planer pĂ„ att söka dit och avskyr tĂ€vlingar som pesten, hehe đ ..NĂ„gra kan ju söka in sĂ„ att dom inte lĂ€gger ner skiten.. men bara nĂ„gra.. đ /David
ake Postat 17 april 2005 Postat 17 april 2005 Var alla ska jobba ? Jag tÀnker pÄ den gamla historien. FrÄga: Vad sa jazzmusikern pÄ sitt senaste gig ? Svar: Vill ni ha fefferoni pÄ pitzan ? à ke
robertus Postat 19 april 2005 Postat 19 april 2005 I senaste numret av Studio kunde vi lĂ€sa om musikproduktionsutbildningar i Sverige.... ....Jag har sjĂ€lv lĂ€st 3 Ă„r pĂ„ Högskolan Dalarna, Ljud- och Bild-produktion. Men undringen Ă€r ju vart alla dessa "media-mĂ€nniskor" ska fĂ„ jobb. Har idag ett helt annat jobb (liksom mĂ„nga andra inom detta), 180 000kr i studieskulder, och kör musikproduktion och ljudteknik som hobby. SĂ„ Ă€r det nog tyvĂ€rr. Det (tror jag) handlar nog mer om att man "kĂ€nner nĂ„n" Ă€n att man har en bra utbildning o Ă€r duktig đ
robertus Postat 19 april 2005 Postat 19 april 2005 För min del sĂ„ Ă€r jag bara intresserad av kunskapen. Visst skulle jag gĂ€rna jobba med nĂ„tt ljudtekniker-liknande jobb. Men att gĂ„ en utbildning endast för att fĂ„ jobb? DĂ„ skulle jag fortsatt min verkstadskarriĂ€r istĂ€llet för att göra nĂ„tt kul. I slutĂ€ndan klarar sig de flesta pĂ„ nĂ„tt sĂ€tt, Ă€ven om det för personen inte Ă€r det mest önskvĂ€rda. đ Just de. Skit i jobbet; ha ett jobb i en "gruva" sĂ„ att du kan fĂ„ in pengar för att sedan ha kul pĂ„ din fritid
Mr Keys Postat 19 april 2005 Postat 19 april 2005 Ljudteknik Àr vÀl som alla andra yrken....och alla andra yrken krÀver ju utbildning, och det Àr dessutom vÀldigt svÄrt att fÄ jobb inom de flesta yrken trots massiv utbildning......sen krÀvs det ju yrkeskompetens ocksÄ, men det Àr ju meiningen att det skall komma med utbildningen.... Sen fÄr man vÀl vrida och vÀnda lite pÄ det....jag sjÀlv har gÄtt pÄ SAE, och nu startat eget produktionsbolag med en lirare jag pluggade med dÀr....ser ljust ut nu, men fortfarande sker det paralellt med annat yrke, men som sagt! Men man mÄste kanske vara beredd att tÀnka om lite....se över sina prioriteringar.....i vilka yrken har jag fördel som utbildad ljudtekniker? TV, radio, mediaskolor, musikproduktion, tv/film produktion, studios, masteringsbolag, musikförlag? Skivbolag? marknadsföringsfirmor/reklamfirmor....musikprogramsutvecklare? HIFI-branschen? musikaffÀrer? alla företag som tillverkar/utvecklar utrustning till musik/film branschen? Företag som riggar ljud-/bild anlÀggningar till andra företag? osv osv......och det gÄr sÀkert att spÄna fram dubbelt sÄ mÄnga till om man spÄnar, dessutom finns uppsÀttningar av alla dessa företag i alla lÀnder......sÄ det finns platser dÀr ute.....bara man anvÀnder fantasin och kÀmpar....och Àr villig att börja pÄ ett "mindre attraktivt" jobb, eller flytta lÄngt bort, för att kunna vÀxa i branschen senare....! Var pÄ hugget, utnyttja alla kontakter, grÀv och slit och se till att man finns pÄ rÀtt stÀlle vid rÀtt tillfÀlle......kanske mÄste man vara beredd att trampa pÄ en del tÄr ocksÄ pÄ vÀgen.... Men man ska som sagt inte rÀkna med att Max Martin eller Anders Bagge ringer och erbjuder en jobb bara för att man blivit utbildad ljudtekniker.... Och det gÄr inte att argumentera emot detta pÄstÄende, Àven fast jag vet att mÄnga ej hÄller med mig och kommer sÀga emot, kanske dumförklara mig: Vill man nÄgot tillrÀckligt mkt, och jobbar mÄlmedvetet för att uppnÄ sitt mÄl, sÄ intrÀffar det förr eller senare....punkt slut!
Vimsnisse Postat 19 april 2005 Postat 19 april 2005 Ljudteknik: Jag pluggar Ljuddesign pÄ Karlskoga Folkhögskola och kan rekomendera den som en vettig utbildning för dej som vill fortsÀtta inom Ljudteknik, som hobby eller för att senare plugga vidare. Skolan har satsat pÄ utbildningen, det mÀrks pÄ studiobygget/utrustningen.. Man har möjlighet att boka fram till kl 1 och man som jag har inspiration pÄ natten.. Denna utbildning bygger pÄ eget arbete. Dom har nu slagit ihop 2 för tillfÀllet separata linjer; Ljuddesign & Musikstudio. Helt ok boende osv.. Visst finns det mÄnga utbildnigar, men nÀstan aldrig för mÄnga.. Visst Àr jobb svÄrt att fÄ, men mÄnga som pluggar pÄ denna nivÄ verkar frÀmst vilja lÀra sig för att sjÀlv lÀra sig bygga studio/skapa musik vi sidan av ett annat yrke. efter 1-2 Ärs utbildning... Men allt Àr relativt.. Jag talar inte för alla.. Jag gillar utbildningen och funderar pÄ att fortsÀtta ett Är till i Haparanda.. Alternativt bygga studio..
Nossloh Postat 19 april 2005 Postat 19 april 2005 ...vilket innebÀr att lönerna dumpas och kompetent folk vÀljs bort eftersom kunden ofta vÀljer det billiga alternativet. Se pÄ alla jÀvla usla coverband som spelar för en back öl och en femhundring i bensinpengar. Finns inga speltillfÀllen kvar för yrkesmusiker. Exakt samma sak hÀnder i inspelningsstudiovÀrlden. NÀr folk Àr ute pÄ krogen Àr de oftast sÄ fulla att det inte spelar nÄn större roll vad det Àr för lÄtar som spelas bara de lÄter hyfsat. Det Àr synd att krogmusikens kvalitet generellt sett Àr sÄ. *hehe*
turkronan Postat 20 april 2005 TrĂ„dstartare Postat 20 april 2005 Man förstĂ„r ju musiker som sĂ€ger att alla "gratis-spelande" band förstör för alla andra. FĂ„r vi respengar och lite bĂ€rs sĂ„ Ă€r det lugnt.... PĂ„ samma sĂ€tt fungerar det/börjar det fungera inom ljudteknik-branchen. MĂ„nga vill ha samma jobb. Ăven om dĂ„ produktionsföretag och liknande sĂ€nker lönerna rejĂ€lt sĂ„ fĂ„r de in vĂ€ldigt mĂ„nga ansökningar. Egentligen Ă€r det nog inget det stora problemet att det finns mĂ„nga ljudtekniker/musikproducenter verksamma just nu. det Ă€r ju lite konkurrens om jobben, man mĂ„ste visa framfötter, kontakter bla. bla. bla. Men det har ju gĂ„tt inflation i utbildningsplatser! Man kan ju inte varje Ă„r nĂ€rmaste 10 Ă„ren utexaminera 500 ljudtekniker, 500 musikproducenter runt om i landet. DĂ„ blir det vÀÀÀÀÀÀÀÀÀÀldigt mycket folk till slut. Vill man ha det man utbildat sig till i flera Ă„r som hobby sĂ„ varsĂ„god, men mĂ„nga har nog andra tankar med det hela tror jag.
Lindeberg Postat 20 april 2005 Postat 20 april 2005 ...vilket innebÀr att lönerna dumpas och kompetent folk vÀljs bort eftersom kunden ofta vÀljer det billiga alternativet. Se pÄ alla jÀvla usla coverband som spelar för en back öl och en femhundring i bensinpengar. Finns inga speltillfÀllen kvar för yrkesmusiker. Exakt samma sak hÀnder i inspelningsstudiovÀrlden. NÀr folk Àr ute pÄ krogen Àr de oftast sÄ fulla att det inte spelar nÄn större roll vad det Àr för lÄtar som spelas bara de lÄter hyfsat. Det Àr synd att krogmusikens kvalitet generellt sett Àr sÄ. *hehe* Jag tror precis tvÀrtom. Ett dÄligt coverband pÄ krogen Àr definitivt sÀmre Àn inget coverband pÄ krogen. Personligen vÀljer jag alltid lokaler utan musik om möjligt.
Peder Postat 20 april 2005 Postat 20 april 2005 (redigerat) Hej Mr Keys! ....och alla andra yrken krÀver ju utbildning, och det Àr dessutom vÀldigt svÄrt att fÄ jobb inom de flesta yrken trots massiv utbildning......Var pÄ hugget, utnyttja alla kontakter, grÀv och slit och se till att man finns pÄ rÀtt stÀlle vid rÀtt tillfÀlle......kanske mÄste man vara beredd att trampa pÄ en del tÄr ocksÄ pÄ vÀgen.... // Vill man nÄgot tillrÀckligt mkt, och jobbar mÄlmedvetet för att uppnÄ sitt mÄl, sÄ intrÀffar det förr eller senare....punkt slut! Det Àr just detta resonemang som ger falska förhoppningar - det Àr inte alls svÄrt att fÄ jobb inom de flesta yrken. I en del yrken Àr det otroligt lÀtt i andra omöjligt! Om man Àr utbildad VHS-reparatör kanske ens framtida jobb-utsikter inte ser sÀrskilt ljusa ut och blir ju knappast ljusare ifall VHS-TeknikerHögskolan pumpar ut 500 st nya VHS-reparatörer varje Är! Börjar du dÀremot LÀkarlinjen idag nÀr det redan rÄder LÀkar-brist, en brist som bara kommer att bli större och större i takt med ökande vÄrdbehov och minskande lÀkarkÄr sÄ finns alla möjligheter till jobb. Du blir attackerad av jobberbjudanden som fÀrdigutbildad och tvingas att anstÀlla vakter som skyddsbarriÀr emot alla potentiella arbetsgivare - medan dÀremot som nyutbildad VHS-reparatör, inte lika ljust! Ljudteknik Àr vÀl som alla andra yrken... // ...bara man anvÀnder fantasin och kÀmpar... // se till att man finns pÄ rÀtt stÀlle vid rÀtt tillfÀlle... ...vÀljer en annan utbildning Àn just den som leder till en alltmer överetablerad, redan underbetald arbetsmarknad som ovanpÄ allt detta dessutom krymper? Ska man vara beredd pÄ allt och kunna uppoffra allt sÄ borde vÀl Àven detta ingÄ? Sen verkar det som om mÄnga egentligen gillar musik men vÀljer ljudteknik för att kunna försörja sig och att dÄ sÀga att sÄ lÀnge man Àr duktig sÄ ordnar det sig hÄller ju inte ifall det finns 10st duktiga ljudtekniker och 1 1/2 jobb! SÀger inte att man inte ska satsa pÄ musik/musikteknik som yrke, det Àr modigt att göra det, men det finns ingen anledning att förringa svÄrigheterna! Jo, jag tÀnkte satsa pÄ en yrkeskarriÀr som 100-meters löpare, Àr det svÄrt att lyckas med? - Nej nej, anvÀnd fantasin och kÀmpa... var pÄ hugget, grÀv och slit och kanske trampa pÄ en del tÄr och sÄ - en baggis, 9.5 sek nÀsta! Redigerat 20 april 2005 av Peder
robertus Postat 21 april 2005 Postat 21 april 2005 ...vÀljer en annan utbildning Àn just den som leder till en alltmer överetablerad, redan underbetald arbetsmarknad som ovanpÄ allt detta dessutom krymper? Största anledningen till att den krymper Àr kanske den ökade nerladdningen pÄ nÀtet?!? Varför betala för musik nÀr den Àr "gratis"
Peder Postat 21 april 2005 Postat 21 april 2005 Hej igen! FörlĂ„t, "krymper" kanske var lite vĂ€l överdrivet pessimistiskt ifrĂ„n min sida men antalet "fasta" tjĂ€nster minskar i.a.f, tyvĂ€rr! Lika stor bov i dramat som nedladdning kan nog vara att alltfler ljud/bildproffs med andra inriktningar, b.l.a. dom som hĂ„ller i sin egen budget, sjĂ€lva gör ljudteknikerns del av jobbet och okej det gĂ„r ju och ibland blir det t.o.m. bra men det hade alltid kunnat bli Ă€n bĂ€ttre! Sy en kostym sjĂ€lv och sy en hos skrĂ€ddaren och jĂ€mför de tvĂ„ kostymerna, vilken blev snyggast đł?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.