Jump to content
Annons

Duger Focusrite Scarlett 2i2 till att producera musik? Inte bara spela in


SimonAdebisi

Recommended Posts

Hejsan,

Duger det ljudkortet åt att producera musik, i typ Pro Tools/Cubase etc.? Dvs. jobba med VST-instrument och pluggar.

Tänkte inte spela in så mycket sång.

Blir det någon skillnad på detta i slutändan, jämnfört mot ett mycket dyrare kort? tex. RME's Fireface 800. (Firewire)

Redigerat av SimonAdebisi
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har själv detta kort. Om du bara jobbar med VST-instrument (via midikeyboard) och pluggar så duger det alldeles utmärkt. Mic Preamparna är helt ok om du i framtiden vill sjunga, men se upp om du pluggar in en gitarr med alldeles för heta pickuper i då kommer den klippa löjligt mycket, och detta pga. designmiss (nackdelen med billiga komponenter). Jag är väl inte direkt supernöjd med latencyn som kortet ger, men helt ok kort för ca 1200-1500:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst duger det. Jobbar du enbart in-the-box med VST-instrument har ljudkortet ingen påverkan förutom latencyn.

Du får ASIO-stöd med Scarlett-kortet, även om du kan använda mindre buffert/latency med ett annat kort.

Har du en bärbar dator/en dator som inte kan expanderas med PCIe-kort? En stationär dator med ljudkort på PCIe istället för USB ger dig bästa latency.

Ett Fireface är definitivt onödigt för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det nu är bara lite sång du ska spela in så finns det ju USB-mickar. Och även om det heter att man får vad man betalar för så kanske man slipper betala för nåt man inte behöver.

Runt tusenlappen finns många 16-bitarsvarianter.

För ca 1600 finns en 24-bitars Mac/Ipad/Iphone-USB-mick från Apogee.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även jag har detta kort. Glöm inte att även fast Scarlett 2i2 är relativt billigt så är det JÄKLIGT mycket för pengarna. Focusrite har suveräna preamps och det sitter i här. Precis som nån annan sa så är det lite väl lättklippt med t.ex gitarr men om du bara jobbar i t.ex Cubase med pluggar, synthar etc så har du mest bang for the buck här. Rekommenderas 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DenkoXL (oregistrerad)

Har detta kort också snart (gillar inte mitt PCI-E ESI Esp1010e, plus att det är överflödigt för mig), behöver inte midi in/ut för har USB-keyboards etc.

Behöver jag fler in och utgångar i framtiden, och jag gillar Scarlett-serien, så hoppar jag upp ett eller två snäpp bara.

Redigerat av DenkoXL
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...