tvÄtakt Postat 20 april 2013 Postat 20 april 2013 Jag har alltid stört mej en del pÄ att orkestrar sitter med notpapper, kÀnns som att dom Àr korkade och inte kan lÀra sig en lÄt. Dirigenten har sÄklart syftet att "hÄlla takten" dÄ man kanske inte hör allting som försigÄr men hur svÄrt ska det vara Ä lÀra sig en lÄt egentligen? Finns det nÄ orkestrar som spelar utan notpapper?
mickestrang Postat 20 april 2013 Postat 20 april 2013 Det Àr mer komplicerat Àn du tror. JÀmför att försöka lÀra dig 50 sidor utantill i en vanlig bok......rabbla upp all text utantill...
Valle Postat 20 april 2013 Postat 20 april 2013 DÄ kan du ju plugga in Mozarts 25:e pianokonsert K. 503 och Äterkomma nÀr du kan visa upp den. Utan "notpapper".
mickestrang Postat 20 april 2013 Postat 20 april 2013 Ett exempel: http://violinsheetmusic.org/classical/m/mozart/violin-concerto-3-violin.pdf Dirigenten stÄr inte bara för tempo utan ska Àven förmedla sin tolkning av stycket: (citat Wikipedia) "En del av dirigentens rörelseschema följer alltid ett mer eller mindre exakt mönster, som talar om för musikerna var i takten de befinner sig, och förbereder dem pÄ olika insatser. Dirigentens viktigaste arbete utförs dock pÄ repetitionerna, dÀr dirigenten bestÀmmer hur verket skall interpreteras, tolkas, i avseende pÄ frasering, tempo, dynamik med mera."
tvÄtakt Postat 20 april 2013 TrÄdstartare Postat 20 april 2013 Fast en lÄt brukar man ju komma ihÄg om den Àr bra ;P En jag kÀnner har ett band som gjort en riktigt teknisk och komplicerad metal lÄt pÄ 30 minuter som aldrig upprepar ett enda riff och Àndrar tempo Ä grejer hela tiden. För att inte tala om att det Àr snabbt Ä ritktigt komplicerade grejer, men nog klarar hans band och spela genom den utan problem. Jag hÄller sjÀlv pÄ med en liknande och trots att det finns ganska lite "logiska" övergÄngar mellan riff Ä grejer sÄ sitter det dÀr ÀndÄ
mickestrang Postat 20 april 2013 Postat 20 april 2013 varför ens jÀmföra rock/pop-bands-riff med klassisk musik....det Àr som att jÀmföra Imperiet med Toto...
tvĂ„takt Postat 20 april 2013 TrĂ„dstartare Postat 20 april 2013 varför ens jĂ€mföra rock/pop-bands-riff med klassisk musik....det Ă€r som att jĂ€mföra Imperiet med Toto... Nu kan jag inte visa eftersom dom inte Ă€r klara med inspelningarna av lĂ„ten Ă€n, men det Ă€r ganska lĂ„ngt ifrĂ„n "rock/popbandsriff". đ AlltsĂ„ jag ifrĂ„gasĂ€tter inte nivĂ„n av hur avancerade vissa klassiska orkestergrejer Ă€r men det finns band som spelar minst lika krĂ„ngliga grejer utan notpapper liksom...
pme (oregistrerad) Postat 20 april 2013 Postat 20 april 2013 http://www.youtube.com/watch?v=FroICbwvJII
Valle Postat 20 april 2013 Postat 20 april 2013 varför ens jÀmföra rock/pop-bands-riff med klassisk musik....det Àr som att jÀmföra Imperiet med Toto... Skulle klassisk musik vara svÄrare att spela, menar du? Hade du jÀmfört tidsaspekter, som att en konventionell poplÄt hamnar pÄ tre minuter medan ett klassiskt stycke kan vara tio gÄnger lÀngre, dÄ hade jag förstÄtt protesten. Klassisk musik Àr inte mÀrkvÀrdigare Àn hÄrdrock nÀr det gÀller att spela skiten.
tvĂ„takt Postat 20 april 2013 TrĂ„dstartare Postat 20 april 2013 Haha skoj klipp det dĂ€r. DĂ„ kan du ju plugga in Mozarts 25:e pianokonsert K. 503 och Ă„terkomma nĂ€r du kan visa upp den. Utan "notpapper". Pianisten spelar utan notpapper đ http://www.youtube.com/watch?v=uERZkMPx1lE Och sĂ„na dĂ€r "gör det bĂ€ttre sjĂ€lv dĂ„" argument Ă€r inte sĂ„ bra... Jag kan inte spela piano för det första. Men ingenting Ă€r omöjligt. Det Ă€r ju uppenbarligen pianisten som spelar dom krĂ„ngligaste grejerna Ă„ har inget notpapper: resten agerar liksom lite bakgrundsmusik men Ă€ndĂ„ sitter dom med notpapper.
Signia Postat 20 april 2013 Postat 20 april 2013 (redigerat) En 80 man orkester Àr fullt kapabel att hÄlla takten sjÀlva, sÄvida vi inte talar musikskolans sjÀtteklass-orkester dÄ. SÄ dirigenten stÄr mer för direktionen, för hur orkestern ska spela, vilken fart, uttryck, nyanser och stÄr för samordningen. I gamla orkestrar, dÀr behöver dirigenten knappt ens slÄ in tempot. Han bara ruskar till, typ, sÄ Àr det tyst i 1,5 sekunder, sen kommer orkestern in tajt som ett smÀck. Sen ligger orkestern typ 1-2 sekunder efter honom hela vÀgen. Lite fascinerande att se pÄ. Men ju svÄrare ett stycke blir, desto mer behövs dirigenten som central referens. Spelar man ett stycke typ VÄroffer, om den inte Àr kÀnd, dÄ blir det tufft, Àven för dirigenten. Sen spelar instrumenten sÄ vÀldigt broderande stÀmmor. Det kan va ganska tufft att ta ut alla stÀmmor i en orkester pÄ gehör. Som musiker kan man mycket vÀl minnas stycket, speciellt "melodin", men det innebÀr inte att man minns sin egna stÀmma i arret av stycket. SÄ dom lÀser frÄn bladet varje gÄng dom spelar. Finns nog lite "tradition" i det hela med. Det har ju fördelen att man kan ge orkestern en lÄt (pÄ papper) som ingen nÄnsin hört, och vifta in 1,2,3,4 och sÄ spelar dom rÀtt direkt. Annars skulle alla musiker behöva gÄ hem först, och öva/plugga in hela stÀmman, och det kan nog ta nÄn dag. Pianisten^^ kan sin stÀmma för han har övat pÄ stycket i mÄnader innan. Det har ingen av orkestermusikerna gjort. Redigerat 20 april 2013 av Signia
Valle Postat 20 april 2013 Postat 20 april 2013 (redigerat) Och sÄna dÀr "gör det bÀttre sjÀlv dÄ" argument Àr inte sÄ bra... Jag menade inte det som ett sÄdant heller. Orkestrar med dirigent Àr oftast yrkesmusiker, vilket dÄ jag i sammanhanget skiljer frÄn pop- och rockmusiker. En yrkesmusiker förvÀntas kunna pÄbörja sitt jobb sÄ fort han/hon fÄr noterna. Till skillnad frÄn övriga som mÄste boka replokalen nÄgra veckor för att "fÄ in kÀnslan". Edit: en mycket, mycket ful sÀr skrivning. Redigerat 20 april 2013 av Valle
everlastingrecords Postat 20 april 2013 Postat 20 april 2013 Jag förstÄr inte jÀmförelsen med metalbandet som har en 30 minuterslÄt. En orkester kan ha en standardrepetoar de spelar lite dÄ och dÄ och sÄ övar de in nya stycken sÀsong för sÀsong. Dessa stycken Àr lÀngre och kortare men ofta det förstnÀmnda. En annan sak att ta in i berÀkningen Àr att metalbandet spelar sina egna lÄtar, Àven om alla kanske inte varit med och skrivit den sÄ sÀtter bandmedlemmarna sina avtryck pÄ lÄten(-arna). Min erfarenhet Àr att det Àr mycket lÀttare att spela sina egna lÄtar Àn andras varför jÀmförelsen Äterigen haltar.
SadamJR Postat 20 april 2013 Postat 20 april 2013 Ăr det vanligt att solister med en inrepeterad repertoar spelar utan noter?
tvÄtakt Postat 21 april 2013 TrÄdstartare Postat 21 april 2013 Jag förstÄr inte jÀmförelsen med metalbandet som har en 30 minuterslÄt. En orkester kan ha en standardrepetoar de spelar lite dÄ och dÄ och sÄ övar de in nya stycken sÀsong för sÀsong. Dessa stycken Àr lÀngre och kortare men ofta det förstnÀmnda. En annan sak att ta in i berÀkningen Àr att metalbandet spelar sina egna lÄtar, Àven om alla kanske inte varit med och skrivit den sÄ sÀtter bandmedlemmarna sina avtryck pÄ lÄten(-arna). Min erfarenhet Àr att det Àr mycket lÀttare att spela sina egna lÄtar Àn andras varför jÀmförelsen Äterigen haltar. Det tycker jag Àr ett ganska logiskt svar iallafall
mickestrang Postat 21 april 2013 Postat 21 april 2013 Skulle klassisk musik vara svÄrare att spela, menar du? Hade du jÀmfört tidsaspekter, som att en konventionell poplÄt hamnar pÄ tre minuter medan ett klassiskt stycke kan vara tio gÄnger lÀngre, dÄ hade jag förstÄtt protesten. Klassisk musik Àr inte mÀrkvÀrdigare Àn hÄrdrock nÀr det gÀller att spela skiten. ...och du bygger den erfarenheten pÄ?
mickestrang Postat 21 april 2013 Postat 21 april 2013 http://www.youtube.com/watch?v=kz_6jagv_D4 Valle tycker dessa Àr likvÀrdiga.....samma svÄrighetsgrad
Signia Postat 21 april 2013 Postat 21 april 2013 Dirigenten sir Thomas Beecham, om varför han inte ville ha kvinnliga musiker i sin orkester: "En vacker kvinna, distraherar de andra musikerna. En jÀvligt ful kvinna, distraherar mig!"
Valle Postat 21 april 2013 Postat 21 april 2013 ...och du bygger den erfarenheten pÄ? Min egen! Musik Àr musik, toner Àr toner. Man behöver inte vara sÀrskilt "speciell" för att kunna spela/tolka klassisk musik.
tvĂ„takt Postat 21 april 2013 TrĂ„dstartare Postat 21 april 2013 (redigerat) Valle tycker dessa Ă€r likvĂ€rdiga.....samma svĂ„righetsgrad Det dĂ€r var vĂ€l en ganska "barnslig" jĂ€mförelse. BĂ€ttre att jĂ€mföra med nĂ„got spelat av tvĂ€ttĂ€kta opera/symfoni-nördar som svingar omkring svĂ€rd som galningar i en totalt utflippad musikvideo. đ introt pĂ„ första lĂ„ten Ă€r ju inte direkt det lĂ€ttaste Ă„ spela... http://www.youtube.com/watch?v=WRQ6thP8D0w http://www.youtube.com/watch?v=9oE4fnseCHY Redigerat 21 april 2013 av tvĂ„takt
Valle Postat 21 april 2013 Postat 21 april 2013 AlltsÄ, har jag förstÄtt nÄgra av er rÀtt: GenremÀssigt sett sÄ Àr alltsÄ klassisk musik mer "avancerad" och dÀrmed mer svÄrspelad Àn till exempel hÄrdrock?
tvĂ„takt Postat 21 april 2013 TrĂ„dstartare Postat 21 april 2013 AlltsĂ„, har jag förstĂ„tt nĂ„gra av er rĂ€tt: GenremĂ€ssigt sett sĂ„ Ă€r alltsĂ„ klassisk musik mer "avancerad" och dĂ€rmed mer svĂ„rspelad Ă€n till exempel hĂ„rdrock? Inte enligt mej, det Ă€r vĂ€l typ precis lika svĂ„rt nĂ€r det börjar nĂ„ grĂ€nsen för vad en mĂ€nniska klarar att spela. BĂ„da klassiskt Ă„ hĂ„rdrock försöker ju utmana dom dĂ€r grĂ€nserna, Ă€ven om jag tror metalband försöker lite extra đ hehe. FörstĂ„r inte Mickestrangs idĂ© bakom att jĂ€mföra med en tidig och otroligt simpel metallĂ„t, för att liksom "fördumma" hela hĂ„rdrocksgrejen. DĂ€rför försökte jag kontra med Rhapsody Of Fire... Heller inte det mest avancerade jag nĂ„nsin hört men Ă€ndĂ„. Det Ă€r ju i princip klassisk musik spelad med elgitarr, synth Ă„ trummor typ. 1
Stinkey Zwei Postat 5 juni 2013 Postat 5 juni 2013 Det mest inponerande med de klassiskt skolade Àr ju att de ofta Àr djÀvlar pÄ att lÀsa och spela direkt musik de aldrig har hört förr. NÄt min hustru kan som jag aldrig skulle gita lÀta mig fast jag kan lÀsa noter nÄgot sÄ dÀr. Skriver bÀttre, anser det betydligt viktigare.
oioioi Postat 5 juni 2013 Postat 5 juni 2013 PÄ tal om noter... En konsertpianist som jag bor granne med Äkte pÄ turne för ett antal Är sedan. Eftersom han Äkte som inhyrd pianist hade han inget att sÀga till om nÀr det gÀllde val av verk. Efter att ha kört samma, oÀndligt trÄkiga stycke nÄgra gÄnger var han less pÄ det hela. Men sÄ kom han pÄ snilleblixten, om man tjuvvÀnder tvÄ sidor i taget mÀrks det inte. SÄ först valde han att dubbelvÀnda en gÄng. Efterhand blev det mer och mer, sÄ nÀr turnen nÀrmade sig slutet hade att halverat stycket, frÄn nÀrmare 20 minuter till strax under 10! Det Àr dÀrför man har noter!
AnthonyS Postat 6 juni 2013 Postat 6 juni 2013 Jag som stÄr med en fot i vardera Ànde av det hela (klassiskt skolad cellist med ca tio Är i kammarorkester Ä ena sidan och rock-/metal/-jazzgitarrist Ä andra sidan) tÀnkte dela med mig av min syn pÄ det hela. Jag har aldrig haft problem att lÀra mig det jag ska spela pÄ gitarren utantill, hur avancerat det Àn har varit. Men med klassisk musik upplever jag att det finns en rad variabler att ta hÀnsyn till, som inte riktigt blir lika uttalade pÄ gitarren. Ett notblad med barockmusik innehÄller inte bara de noter som ska spelas, utan ocksÄ crescendo, decrescendo, piano, forte etc. Dessutom innehÄller samtliga musikers notblad anteckningar i stil med "rÀkna 4-4-2 frÄn dÀr Nisse kommer in" eller "Paus för helvete!" eller liknande pÄminnelser. Varför? För att de behövs nÀr man ska navigera sig igenom ett riktigt krÄngligt stycke, dÀr alla 35 musiker ska hitta rÀtt. DÀrtill kan ett klassiskt stycke pÄ sammanlagt 60 minuter innehÄlla i princip 40 sidor musik som inte upprepar sig nÀmnvÀrt. Detta ska sitta tight, och det Àr inte direkt sÄ att man har tid att vÀnta pÄ att alla ska behaga lÀra sig allt utantill under resans gÄng. Och dÄ Àr det inte amatörer jag spelat med, utan folk med som mest 40-50 Ärs erfarenhet av att spela i kammaruppsÀttning. Jag har trÀffat mÀnniskor som klarat av att lÀra sig hela monsterstycken utantill utan problem. Men nÀr man halvvÀgs igenom repetitionsperioden upptÀcker att man mÄste skriva om ett ackord för att faggotisten inte fick rÀtt pipa med sig, eller för att konsertflygeln man ska anvÀnda surnat frÄn C3 och en oktav uppÄt Àr det ett helsike att fÄ alla att minnas det utan att ha en "manual" framför sig att justera i. SÄledes - enligt min erfarenhet finns ett helt annat behov av noter nÀr man talar om en ensemble pÄ mellan 35 och 50 personer, jÀmfört med ett band pÄ fyra, fem eller elva personer som sjÀlva skrivit sitt material (bra poÀng, du som först skrev det i trÄden) eller bara lirar för att det Àr kul. NÀr jag spelade i mindre konstellationer, som exempelvis i en dÄ relativt populÀr strÄkkvartett behövde vi inte noter. Allt satt, och vi kÀnde varandra utan och innan sÄ tight var det ocksÄ. Men dÄ var vi fyra. 40 Àr en annan sak. NÀr dirigenten efter en havererad kadens sÀger "DÄ tar vi det frÄn takt 107, fiss-moll ackordet, pÄ fyra" mÄste ALLA veta exakt vart man befinner sig. Det Àr lite svÄrt att göra det, Àven om man kan stycket i huvudet. Jag menar, lek med tanken sjÀlv och ta en lÄt du verkligen gillar och kan utantill - och fundera dig sedan fram till hur takt 43 börjar. Musikens komplexitet alternativt musikernas dumhet inom respektive genre sÀger jag inget om. Jag har som sagt trÀffat folk som kunnat recitera ohyggligt svÄra stycken helt ur minnet, och jag har lirat med personer som inte kunnat fÄ in Blitzkrieg Bop i huvudet utantill pÄ fyra-fem veckor.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.