Jump to content
Annons

Ljudnivå justera låtar mot varandra EFTER mastring?


klasho

Recommended Posts

Annons

Absolut, dra in de mastrade filerna i en ny session och ställ nivåerna där. För att få till en jämn "upplevd" nivå måste man lyssna.

Så här brukar jag göra:

Bestäm en låt som får utgöra referens. Denna lägger jag på ett separat spår och dubblerar så att den återfinns efter hela projektets tidslinje. Matcha sedan nivåerna mot denna - hoppa fram och tillbaka. Detta brukar jag som steg 1 göra på relativt låg lyssningsvolym. Tricket tycker jag är att söka efter vad som uppfattas som "lead" i varje låt och att då få denna lead-referens så jämn som möjligt mellan låtarna.

Om vi tar en compilation där det tex. finns en blandning mellan täta arr och solopiano, så skulle slutresultatet upplevas som väldigt konstigt och ojämnt om VU användes som referens.

EDIT: Nivåerna ska ju den som mastrar redan ha ställt om det är ett samlat projekt.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, dra in de mastrade filerna i en ny session och ställ nivåerna där. För att få till en jämn "upplevd" nivå måste man lyssna.

Så här brukar jag göra:

Bestäm en låt som får utgöra referens. Denna lägger jag på ett separat spår och dubblerar så att den återfinns efter hela projektets tidslinje. Matcha sedan nivåerna mot denna - hoppa fram och tillbaka. Detta brukar jag som steg 1 göra på relativt låg lyssningsvolym. Tricket tycker jag är att söka efter vad som uppfattas som "lead" i varje låt och att då få denna lead-referens så jämn som möjligt mellan låtarna.

Om vi tar en compilation där det tex. finns en blandning mellan täta arr och solopiano, så skulle slutresultatet upplevas som väldigt konstigt och ojämnt om VU användes som referens.

EDIT: Nivåerna ska ju den som mastrar redan ha ställt om det är ett samlat projekt.

Ah smart! Du drar i spårreglarna alltså? Gör det ingenting konstigt med ljudet då? Känns konstigt att justera ett stereospår så att det tex hamnar på -3db peak på mastern. Bränner du dom spår för spår sen eller?
Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Nivåerna ska ju den som mastrar redan ha ställt om det är ett samlat projekt.

Ja det är ingen proffsmastrare som gjort det så det blev lite som det blev. Mkt bättre än vad jag skulle kunna göra själv men detaljer ja..Och nu har han åkt utomlands... 🤪
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Volymjustering ÄR just en del i masteringsprocessen. Mastering är inte att limitera stereobussen. Mastering är för slutproduktens spår det som mixning är för låtens spår.

Poängen med mastering är att din slutprodukt ska optimeras med avseende på tonalitet (eq-justera låtar så spåren sinsemellan låter bra, inte bara enskilt), dynamik (en manglande låt och en ballad ska kunna samsas på samma platta, vilket gör att vissa låtar inte kan limiteras lika hårt i just den helheten som de kunnat göra i andra helheter) och avstånd (längden av pauser mellan spåren).

Detta kan du göra i de flesta DAW men PQ-kodning klarar de flesta DAW inte. Så trivs du med din DAW kan du exempelvis justera allt detta i en session och bounca den som en enda stor fil och i slutändan, i exempelvis Wavelab, lägga upp PQ-kodningen.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...