Jump to content
Annons

Presonus Audiobox 44vsl


hopeless

Recommended Posts

Hej allihopa!

Jag är ny på både forumet och inom inspelningensvärlden och hoppas nu kunna få hjälp med en del frågor.

Det är nämligen så att jag och två vänner till ska starta en podcast och vi har investerat i ovannämnda ljudkort samt tre miccar.

Kom ihåg att jag är helt grön på det här området, så jag förutsätt att jag är en komplett idiot som kan ha glömt de absolut mest simpla sakerna men här kommer vi till frågan:

För er som inte vet hur audiobox 44vsl ser ut så är det på framsidan fyra "uttag", dessa är numrerade också 1-4. Vid uttag 1-2 står det "Mic instruments" och uttag 3-4 står det "Mic line". Jag har nu kopplat in strömkabeln i väggen och ljudkortets usb-koppling in i min laptop (pc) samt kopplat in min mikrofon i ingång "1" och spelar in i Audacity. So far so good. Samma sak när jag kopplar in miccen i "2". MEN, när jag kopplar in miccen i uttag "3" så spelar den inte in min röst, dvs ingeting kommer in.

Försäljaren försäkrade oss om att det går att koppla in tre mikrofoner i den..

Bonusfrågor:

1. Vi vill ju alla tre kunna lyssna när vi spelar in våra röster, men bakom Audioboxen finns bara ett (1) uttag för Phones. Ska man köpa någon slags adapter som klarar tre mikrofoner att plugga in i det uttaget?

2. Ponera att ovanstående problem blir löst och vi spelar in ett program. Då antar jag bara att det är att spara och sedan ladda upp på en plattform (typ Wordpress)? Eller behöver vi göra något mer där emellan?

Redigerat av hopeless
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

JohnRick

Nej, vad är fantominmatning?

När jag går in på Redigera>inställningar och enheter (Linje (Audiobox 44vsl) så hittar den mitt ljudkort och det är på så vis jag har lyckats spela in när miccen varit inkopplad till ingång (mic instruments) 1 och 2. Men nu när jag kopplar in miccen i "mic line" och ingång "3" så verkar det inte fungera automatiskt på samma sätt. Hur hittar jag den tredje ingången i audacity?

Måste man alltså ha en hörlursförstärkare? Fungerar det inte bara med en "splitter"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantominmatning behövs på vissa mickar för att dom ska få extra ström för att drivas, vad kör du för mick uppsättning?

Har aldrig suttit i Audacity men du borde kunna lägga in fler ingångar om inte alla läggs till från början, och sedan välja vilka av dessa som ska vara aktiva, testa och gå in på preferences eller dylikt om sådan spalt finns och därifrån navigera dig till något för ditt ljudkort och se om du kan hitta med info där.

Hörlursförstärkare är det bästa då du kan reglera allt ljud där, om någon vill ha starkare eller dylikt. Har ni olika hörlurar så är det nästintill ett måste också då motståndet och annat är olika mellan flera hörlurar.

Ursäkta om jag va otydlig med något!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, då justerar man alltså fantominmatningen (Phantom power va?) inne i programmet? Miccar kör jag tre stycken sEx1 studio condenser.

Ponera att vi kopplar in alla miccar samtidigt, borde programmet då hitta även trean (om jag förvalt mitt ljudkort under "enheter").

Hur pass viktigt är det då, handlar det om kvalité eller är det direkt nödvändigt för att det ska fungera? För så noga är det inte, det handlar mestadels om att kunna höra sig själv i real tid och då borde dte väl knappast spela någon roll?

Funkar Splitter alls?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, då justerar man alltså fantominmatningen (Phantom power va?) inne i programmet? Miccar kör jag tre stycken sEx1 studio condenser.

Ponera att vi kopplar in alla miccar samtidigt, borde programmet då hitta även trean (om jag förvalt mitt ljudkort under "enheter").

Hur pass viktigt är det då, handlar det om kvalité eller är det direkt nödvändigt för att det ska fungera? För så noga är det inte, det handlar mestadels om att kunna höra sig själv i real tid och då borde dte väl knappast spela någon roll?

Funkar Splitter alls?

Fantominmatningen sker från ljudkortet och utan att ens kollat in ljudkortet(för jag är den lata typen) ska kan jag dock tro att ingång 1 och två har fantominmatning och 3-4 inte har detta, sE x1 kräver fantominmatning så detta kan vara problemet där då tyvärr.

Splitter funkar men det kostar inte många kronor extra med en förstärkare vilket jag hade lagt ut pengarna på, en extremt liten "investering" som gynnar er 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Med de mickar du nämner så behöver du fantommatning (vanligtvis 48V) och detta är troligtvis något du aktiverar på ljudkortet ditt. Att ljudkortet hittas i ditt program är en sak. För varje kanal du sedan lägger till i programmet bör du sedan behöva välja en utgång och en ingång. Kanal 1 kan få från mic 1, kanal 2 från ingång 2 etc. Alla får sedan samma utgång (stereo out) i audacity.

Du kan annars köpa en så'n här på Kjell & Company:

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/3-5-mm/forgrening/horlursforgrening-hq-p39064

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantominmatningen sker från ljudkortet och utan att ens kollat in ljudkortet(för jag är den lata typen) ska kan jag dock tro att ingång 1 och två har fantominmatning och 3-4 inte har detta, sE x1 kräver fantominmatning så detta kan vara problemet där då tyvärr.

Okej, så hur löser man detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Med de mickar du nämner så behöver du fantommatning (vanligtvis 48V) och detta är troligtvis något du aktiverar på ljudkortet ditt. Att ljudkortet hittas i ditt program är en sak. För varje kanal du sedan lägger till i programmet bör du sedan behöva välja en utgång och en ingång. Kanal 1 kan få från mic 1, kanal 2 från ingång 2 etc. Alla får sedan samma utgång (stereo out) i audacity.

Du kan annars köpa en så'n här på Kjell & Company:

http://www.kjell.com...ening-hq-p39064

Jag har haft knappen 48V på ljudkortet intryckt hela tiden (står dock inget om att det skulle vara fantommatning).

Vad menar du med utgång och ingång? Just nu har jag alltså en kabel mellan min mic och mitt ljudkort samt en usb-kabel kopplat till min dator och givetvis då strömkabel från ljudkort in i väggen.

Redigerat av hopeless
Link to comment
Dela på andra sajter

48V är fantomen, funkar det fortfarande inte då så tror jag att det är bara stöd för 2 mickar med fantominmatning tyvärr, vet inte vad lättaste sättet är att göra i det fallet, antingen annan mick, eller om man kan köra det via en linebox med fantominmatning, det får någon hårdvaru nisse svara på.

Han menar inne i programet så kan du för varje kanal välja från vilken källa och ingång du vill ta ljudet ifrån, så om du skapar 4 mono spår så kan spår 1 har ingång 1, spår 2 ha ingång 2 osv. Med utgång så menar han att signalen skickas någonstans och vanligtvis till ett stereo out spår genom ljudkortet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står i manualen "both...preamps" vilket tyder på att det bara gäller två. Det står inget som tyder på denna begränsning på deras hemsida eller spec. Be säljaren om en lösning. Gissar att han vill ge er en dynamisk mick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jag måste ha ett ljudspår för varje person/mikrofon?

Ja, ett spår per ingång.

Jag har för mig att det kortet har bara fantommatning på två portar. Om säljaren sa att det skulle funka med tre mickar utan separat matning så tycker jag du ska gå tillbaka med det till honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dynamisk mick, eller mick med batteri är en lösning på de andra kanalerna.

Extern burk som ger fantommatning, är en annan lösning.

Annat ljudkort som har det du behöver, är ytterligare en lösning.

...Säljaren bör kunna hjälpa dig. Det kanske inte ligger i säljarens intresse att få en använd mick i retur så en extern fantommatare (eller i rättvisans namn två) kanske ligger närmast som lösning.

En positiv sak med just detta interface är att ni som podkastare kan vara rätt mobila om ni kopplar den till en Ipad och kör flerkanalsinspelning i fält:

http://auriaapp.com/Support/auria-audio-interfaces

Link to comment
Dela på andra sajter

Snarare sid 6 (Såg inget på sid 47 om detta):

"48-volt Phantom Power. The AudioBox 22/44VSL provides 48V phantom power for

the microphone input on each channel. Press the 48V button to enable phantom

power for all microphone inputs."

Edit: Du använder väl rätt typ av mikrofonsladd, va? Inte en sån där propp in i ljudkortet som är identisk med en sån man kopplar in i gitarrer?

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Snarare sid 6 (Såg inget på sid 47 om detta):

"48-volt Phantom Power. The AudioBox 22/44VSL provides 48V phantom power for

the microphone input on each channel. Press the 48V button to enable phantom

power for all microphone inputs."

Edit: Du använder väl rätt typ av mikrofonsladd, va? Inte en sån där propp in i ljudkortet som är identisk med en sån man kopplar in i gitarrer?

Jag använder de sladdar han rekommenderade nämligen Supreme Pro Mikrofonkabel (MC1).

Ja, jag har tryckt in 48V-knappen på ljudkortet så att den lyser.

Men ni påstår att detta inte fungerar för kanal 3 och 4 utan då måste man skaffa en separat matning? Korrekt? Är en separat matning något man kan köpa till då?

Redigerat av hopeless
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har följande utrustning:

Laptop Asus N56V

Ljudkort Presonus Audiobox 44 VSL

3 st kondensatormickar sE X1

3 st Supreme Pro MC1 mickkablar

Mjukvaran jag kör med är audacity just nu, men är flexibel om det programmet inte är tillräckligt. Prövade StudioOne som var för komplicerat (i mitt tyckte).

Menar ni att detta inte är kompatibelt med varandra?

Grundproblemet jag har är alltså att det finns fyra uttag/ingångar (vet ej skillnaden om jag ska vara helt ärlig) som är numrerade 1-4. Ingång/utgång 1-2 står det "mic instruments" på, ingång/utgång 3-4 står det "mic line" på.

När jag kopplar in min mick i ingång/utgång 1 och 2 så fungerar allt klockrent, men när jag byter ingång/utgång till 3:an så verkar programmet inte koppla det (automatiskt i varje fall, och jag hittar inte i audacity var jag skulle behöva korrigera något ytterligare då jag redan valt rätt enhet (mitt ljudkort)).

Vi är tre personer som ska spela in, så det är nödvändigt att vi också kan spela in tillsammans. Detta visste försäljaren om.

Redigerat av hopeless
Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar konstigt? Jag är (var) rätt säker på att 44:an bara har matning på två portar??

Men nu när jag kollar upp det står det att den har på alla fyra portar.

http://www.musicradar.com/gear/tech/computers-software/peripherals/input-devices/audio-interfaces/audiobox-44vsl-532105

Finns det olika versioner/generationer av kortet?

Stoffe

Link to comment
Dela på andra sajter

pre-44vsl_1.jpg

...Jag börjar misstänka att kortet har 48V på alla fyra ingångar men du inte ställt in datorns/medföljande mjukvara för att ta emot alla 3 signaler.

Låter fullt rimligt. Då är frågan: Kan man göra detta på Audacity, eller måste jag köra något annat program?

Link to comment
Dela på andra sajter

...Inte min avdelning. Ring butiken eller support. Jag antar att det finns nån typ av support för produkten. Manualen borde ha med detta.

Edit: Kolla om det finns ngn instr/mic-omkopplare på kortet eller i mjukvaran som står på Instr eller Line på och byt till Mic.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...