quad Postat 20 mars 2005 Dela Postat 20 mars 2005 Jag ska rippa alla mina skivor, över 200 stycken, och jag vill gärna veta vad ni har för åsikt om vilket format jag ska rippa dom till. Det är inte kul att göra det mer än en gång, så jag vill göra det vettigaste direkt. Storleken har ingen betydelse egentligen, bara kvaliteten. Tanken är att föra över allt till en HDspelare senare. Tack för din synpunkt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 20 mars 2005 Dela Postat 20 mars 2005 Om du kör med Itunes och Ipod så kan du ju koda dem i Apple Loseless. Där får du ner filstorleken rätt mycket men tappar samtidigt ingenting i ljudkvalitet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
quad Postat 20 mars 2005 Trådstartare Dela Postat 20 mars 2005 Jaha, ok, det var nytt för mig. Tack! Hur stora blir filerna då? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slaptap Postat 20 mars 2005 Dela Postat 20 mars 2005 (redigerat) ...så jag vill göra det vettigaste direkt... ...storleken har ingen betydelse egentligen, bara kvaliteten... Wave 44,1kHz 16bits stereo!!! Då har du en kopia i samma kvalisort som orginalet. 😱 Redigerat 20 mars 2005 av slaptap Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
quad Postat 20 mars 2005 Trådstartare Dela Postat 20 mars 2005 Hehe, jo det är sant. Att storleken inte har någon betydelse är väl kanske inte helt sant då... Wav, skulle ju vara det bästa, men det är för stort. Det jag syftade på var att det är ok att det blir typ 10 Mb för en vanlig låt på typ 4 min. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 20 mars 2005 Dela Postat 20 mars 2005 (redigerat) Är inte helt kompis med iTunes, har rippat en del låtar helt knas för mig, hack i låtar mm. Läste i nån tråd om CDEX för komprimering från wav->mp3. Men den rippar skivor också. kan vara värt ett försök? CDEX EDIT: Glömde givetvis länken. Redigerat 20 mars 2005 av Neko Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
quad Postat 20 mars 2005 Trådstartare Dela Postat 20 mars 2005 Tack! Schyst. Det får nog bli mp3 då med 192Kbps. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MusicGene Postat 20 mars 2005 Dela Postat 20 mars 2005 tänk på att olika cd-rippare rippar olika bra (och snabbt). Du bör kolla upp olika program och olika CD-spelare också för att se vad som passar dig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
schopin Postat 20 mars 2005 Dela Postat 20 mars 2005 Jag kör bara på loss less numera. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Diwic Postat 20 mars 2005 Dela Postat 20 mars 2005 Nu har jag inte koll på de olika mp3-encodrarna som finns, men visst låter väl ändå ogg bättre än mp3 givet samma bitrate? // David Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Plus o Minus Postat 20 mars 2005 Dela Postat 20 mars 2005 (redigerat) Nu har jag inte koll på de olika mp3-encodrarna som finns, men visst låter väl ändå ogg bättre än mp3 givet samma bitrate? // David svar ja, .ogg är bättre än .mp3 i samma bitrate. ///plus Redigerat 20 mars 2005 av Plus & Minus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ViktorDenStore Postat 20 mars 2005 Dela Postat 20 mars 2005 SBR-kodat ljud är ju rätt okej =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kunoapa Postat 20 mars 2005 Dela Postat 20 mars 2005 I Apple lossless tar 3:30 ca 20mb. Kan iPod spela .ogg förresten? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
quad Postat 21 mars 2005 Trådstartare Dela Postat 21 mars 2005 Nu har jag inte koll på de olika mp3-encodrarna som finns, men visst låter väl ändå ogg bättre än mp3 givet samma bitrate? // David svar ja, .ogg är bättre än .mp3 i samma bitrate. ///plus Ok, då var nästa fråga om Ipod och andra spelare, t ex Iriver, kan spela ogg. Någon som vet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 21 mars 2005 Dela Postat 21 mars 2005 Ipod verkar inte stödja ogg. Läs här för mer info. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
punkrockdude Postat 21 mars 2005 Dela Postat 21 mars 2005 Ett annat format du kan pröva är AAC. Gå till hydrogenaudio.com och läs på forumen om vad som låter bäst. MvH Rickard Gerthsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
quad Postat 21 mars 2005 Trådstartare Dela Postat 21 mars 2005 Tack för tipset! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.