Jump to content
Annons

Multikompressor/Reverb/Master - Pluggar!


Minja

Recommended Posts

Hej!

Jag har Logic Express 9,0 och är nöjd med det bortsett från att jag saknar några pluggar som finns i studioversionen.

Där finns det en multikompressor som jag skulle ha grymt stor användning för, när jag lägger på mastringspluggarna.

Saknar också reverbet där man kan välja mellan färdiga rumsvarianter och minska vissa frekvenser för att slippa vassa konsonanter "som far iväg" 🙂

Svårt att göra en snygg mastring också med de enkla instrument som finns tillgängliga där. Vet att det har varit uppe här på forumet för länge sedan om riktigt bra redskap för mastring att ladda ner, men hittar det inte här nu..

Någon som vet om det är risk att "det krockar" eller kan bli fel i programmet när man laddar ner? Har det knappt i kassan just nu så är inte aktuellt att uppgradera till Studioversionen just nu och det är som sagt bara de här pluggarna/verktygen jag är intresserad av. Någon som vet om/var de finns att ladda ner?

Tacksam för tips!! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du vill köpa pluggar som är bra och inte kostar skjortan rekommenderar jag Ik Multimedia.

Där kan du till och med testa pluggen i två dygn innan du köper den med deras egna "butik" gränssnitt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Multibandskompressor i mastringssituationer är endast ett räddningsverktyg enligt min mening, som används då man inte kan gå tillbaka till mixen och fixa. Men visst kan det vara bra att ha en multibandskompressor, det skriver jag under på, även om jag sällan använder dem själv.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Pile63: Ok, tack för tipset!

Yllet: Jag har just en sån´"krissituation" med två låtar att jag inte kan gå tillbaka till mixen och justera. Samtidigt så vill jag ha en "luftig diskant" som inte är så hårt komprimerad. Blir ju lätt som "ett lock" över allt när man lägger på en jämn kompressor över hela mixern. Vill gärna behålla dynamiken i låten, så gått det går. Funderar på att autimatisera kompressionen också.

Någon mer här som har bra erfarenhet av mastring?

Även tacksam för fler tips om pluggar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Multibandskompressor i mastringssituationer är endast ett räddningsverktyg enligt min mening, som används då man inte kan gå tillbaka till mixen och fixa. Men visst kan det vara bra att ha en multibandskompressor, det skriver jag under på, även om jag sällan använder dem själv.

/Jon

Aj då....bäst du hör av dig till Cutting Room och säg att de gör fel

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...