Jump to content
Annons

Hur mixar ni rap i hiphop?


Mr Lance

Recommended Posts

Yo!

Precis som rubriken antyder undrar jag vad ni gör med era rapspår inom hiphop/soul osv.

Hur ser signal kedjan ut?

Favoritpluggar för ändamålet?

Kompressorinställningar?

Parallellkomprimeras det?

Skickar ni dom till en buss och vad händer där?

Hur behandlar ni adlibsen/dubbarna kontra lead rappen?

Delays och reverbs på lead och dubb?

Andra tips och trix inom denna genre...

Självfallet vet jag att det förekommer olika sound inom hiphopen. Jag undrar bara lite allmänt sådär.

Peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ungefär på samma sätt som jag mixar sång på en någorlunda modern poplåt(kanske inte ballad dock)...möjligtvis lite hårdare komprimerat, men jag har börjat uppskatta lättare kompromering på vocals även inom rap.

I övrigt, stereodubbar här och där, delays, reverbs...beroende på vad det är för typ av låt....! Jag personligen undviker in i det sista att ha en konstant dub liggande bakom leaden....tycker det förstör mer än det tillför.

Försöker tänka "less is more"....

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ok.

Men vilka kompressorer använder du helst när du kör rap? (mjukvara)

Och vilka typ av delays, echoes och verbs?

Kontrollen funkar utmärkt föresten!

Tack

Redigerat av Mr Lance
Link to comment
Dela på andra sajter

aaah, nu hänger jag med.

va kul att den funkar bra. 🙂

det är svårt att uttala sig generellt, eftersom det varierar extremt mkt från fall till fall.

jag kör mest waves rene....comp, waves axx (ibland, när man vill mosa lite extra) samt logics egna.....sen flackar jag självklart runt och labbar med andra ibland, men nu för tiden orkar jag sällan labba så mkt. Man får fan samma resultat oavsett kompressor....typ. dessutom börjar jag uppskatta ganska lätt kompression även på rap....tycker, töntigt uttryckt, det låter dyrare då.

ang delays så kör jag i princip enbart soundtoys echoboy....kan gör allt jag vill och mer därtill med den. Man kan färga vocalsen coolt om man använder den rätt. (dvs. inte som ett delay)

2Caudio aether och breeze är grymma reverbs med extremt mkt inställningsmöjligheter (om man som jag gillar att detaljratta reverbs)...

Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för att lägga en vanlig kompressor väljer jag att den komprimerar endast mellan dem här frekvenserna och får då ett mindre stickigt och mer cleant sound på vocals. Som vanligt passar det ju inte på alla tracks, men det är definitivt ett verktyg att spara!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag har tyvärr ingen multiband, men jag använder Urs Strip Pro som jag verkligen kan rekomendera.

ubk-1 av Kush Audio är riktigt fet till beats!

Man kan ju annars lägga en kompressor på vocal spåret, sen skicka till en buss där du boostar problemfrekvenserna.

Den bussen skickar du sedan till key input på kompressorn som då bara komprimerar just det området.

Typ som en de-esser!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur man EQ:ar rap är ju jäkligt viktigt, samt att den är inspelad bra med mic, pre-amps och sångbås som hjälper till att plocka fram närhet, fyllighet och tydlighet i den. Sen spelar det väl inte jättestor roll vilken EQ man använder, bara man använder den "rätt". Tycker det kan låta fett som fan med 1176 comp på rap, framförallt om man hårdkör den lite med lång attack / kort release och 12 eller 20 ratio så den distar lite snyggt. Om dynamiken på rappen är stor kan det va schyst att småkomprimera 2-4 db med en mer transparent comp för att få en jämnare effekt med 1176:an. Alternativt kan man ju nörda hårt och automatisera gainen i EQ:n före kompressorn. Rätt tidskrävande, men kan lätt vara värt det. På så vis kan man ju också slippa använda de-esser för att få bort jobbiga S och puffar och få ett snudd på bättre slutresultat.

Dubbar/adlibs kan man skära bort rätt mycket botten ur och kanske trycka till lite mer med comp. Kan ibland få jäkligt schysta resultat om man smyger in ytterst lite chorus på dubbarna. När det gäller reverb/delay så håller jag med Mr Keys om att Echo Boy är svingrym om man använder den rätt för att fetta till ljudbilden lite. Reverb skulle jag egentligen inte rekommendera till rap, tycker det oftast blir schystare med ett kort delay, inte lika "grötigt" om man ställer det rätt. Vill man ha lite eko effekt på rappen kan man ju alltid sidechaina delayet mot rappen så att det bara kommer fram när rappen är tyst. Det är ju ett knep som är riktigt användbart i de flesta sammanhang som man använder ett eko. Att sedan skicka både lead och dubbar/adlibs till en egen bus är ju helt klart att rekommendera. Där kan man ju komprimera allt lite lätt precis som Andie säger, så att det tar mest i midden. Det brukar bidra till att tighta ihop hela paketet jäkligt fint. API 2500 är grym till det om man ställer interna filtren så den jobbar på midden! Va lite för länge sen jag mixade rap, men det är riktigt kul om man har en grym rappare att jobba med! Har du några schysta lyssningsexempel på vad du gör?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gött!

Tack för bra tips. Kul och höra hur ni gör!

Jag har mest pysslat med rock i mitt liv men glidit in på hiphop mer och mer. Det finns liksom en större efterfrågan där också 😉

Höll på att spela in en newbies hiphop EP när jag ställde frågan för lite inspiration. Men nu är det klart!

Ska lätt testa era tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska försöka komma ihåg det där med att sidechaina delayet, det lät rätt intressant!

Fast att använda reverb kan vara rätt spännande också

Jag brukar ibland använda korta ambience reverb som jag fördröjer i sync med låten, kan bli väldigt tight.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...