Jump to content

  • Roland GR-1 – Gitarrsynt för alla

    De första gitarrsyntarna dök upp på 70-talet men lockade få gitarrister. Det var först med Roland GR-1 som genombrottet kom.


    Micke Linderoth

    GR-1_03.thumb.jpg.7f9934536ba3b4b03d5659fdc6294ca3.jpgInbyggda ljud och en spelkänsla som inte gick av för hackor gjorde GR-1 till en framgång när den släpptes

    Listan på de som byggt gitarrsyntar kan göras lång. Där finns namn som EMS Synthi Hi-Fly, 360 Systems, ARP Avatar, Hagström Patch 2000, Korg X-1, Casio DG-20, Photon... alla med lite olika sätt att försöka överföra gitarrens alla nyanser och spelteknik till kraftfulla syntljud.

    Vad är då en gitarrsynt? Det har funnits många varianter, men vanligast i dag är en gitarr (el eller akustisk med stålsträngar) med en ”hexaphonisk” mikrofon som läser av varje enskild sträng och konverterar det till midi-data. Fördröjningen har alltid irriterat gitarrister, men det är inte enkelt att fånga gi-tarrspelets alla nyanser.

    Roland i framkant
    Gitarrsyntar har aldrig varit någon jättehit och synttillverkaren ARP gick i konkurs som en följd av en hårdsatsning på gitarrsynten ARP Avatar. Den såldes i under 1 000 exemplar och dess öde liknar Hagströms gitarrsynt Patch 2000, som i samarbete med Ampeg byggdes för både bas och gitarr i knappt 800 exemplar.

    Med facit i hand har Rolands gitarrsyntar oftast legat i framkant om vi snackar pris, finesser och funktioner. Särskilt om du inte tillhör den gitarrelit som har råd med en Synclavier eller SynthAxe. På 80-talet började syntarna snacka midi med varandra och 1987 var det dags för gitarr-till-midi. Rolands GM-70 var en rackmodul (utan ljud) som faktiskt gjorde sitt jobb hyfsat bra, men Roland lyckades ändå övertyga relativt få gitarrister.

    Roland GR-1 lanserades som sagt 1992 och är förfadern till senare modeller som GR-09, GR-30, GR-33/33B för bas, GR-20 men också GR-55 som är en kombination av multieffekt och gitarrsynt.

    Med samplade internljud från Rolands General MIDI-syntar var ljuden i GR-1 riktigt schyssta och både triggning och spelkänsla var imponerande redan från första tonen. Hemligheten sägs vara att Roland installerat ljuden på syntens moderkort, vilket gav en snabb intern omvandlig av tonhöjden till midi-data. Men då som nu var det också viktigt att trimma in GK2-mikrofonen.

    GR-1 hade 24  toners polyfoni, 64 ljud uppbyggda av 200 samplade grundljud, samt en inbyggd fyraspårs-sequencer som kunde lagra hela 2 000 toner (!) plus tre grundeffekter: reverb, eko och chorus. Det var mäktigt att spela med ett fett syntljud och ett distat gitarrljud, eller en stämningsfull stråkpad eller GR300 LD, fabriksljudet som kopierade Pat Methenys ”valfångarsound” och allt med en triggning som fick godkänt för de flesta ljuden.

    I dag är en begagnad GR-1 inte så dyr och den funkar med Rolands GK-mickar (med 13 pinnar). Men om du vill testa senare (och deras) gitarrsyntar idag behöver du inte gräva så djupt fickan för att utöka ditt ljudförråd... men kom ihåg att du fortfarande måste jobba med spelteknik och ljuden för att få ut maximalt av din gitarrsynt. ■

    Roland GR-1

    Tillverkare: Roland
    Typ: Gitarrsynt
    Tillverkningsår: 1992
    Funktioner: Sequencer, reverb/eko och chorus
    Prisläge: Från ca 1 500 kr

    Artikeln är tidigare publicerad i Studio 12-2013


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • studiofestival_50_sommarlat_2_ej 2021.jpg

    Studiofestival – Skapa bästa sommarlåten!
    Sommarens tävling har dragit igång.

    Läs mer >

  • Similar Content

    • By Mats_S
      När Fender släppte nya produktserien Vintage Hot Rod ville vi på Studio givetvis testa de mest intressanta modellerna. Vi bestämde oss för två olika gitarrer - valet föll på en Vintage Hot Rod ’60s Tele och en Vintage Hot Rod ’60s Strat.
      Enligt Fender är den nya serien framtagen som en förlängning av American Vintage-serien som följer ett speciellt årtals specifikationer. Den nya Hot Rod-serien är en spännande mix av gammalt och nytt med uppdaterade specifikationer och modifieringar som halsprofil, greppbrädans radie, ny elektronik med mera.
      Här hittar du Studios test:
      http://forum.studio....-klassiker-r518
      Prova 3 nr av Studio för bara 99 kr!
      Klicka här för att visa nyhetsartikel
    • By van Caine
      Jag har äntligen fått liv i min gamla Wingtone-pickup, och har lekt med den en stund nu, bland annat gjort konsert på kastrullock och äggharpa.
      Vad jag klurar på är om någon har nåt intressant att säga om den?
      Efter att ha sökt en bra stund på nätet har jag fått reda på att den är från runt '45, senast '50, och att den är tillverkad i liten upplaga av två Göteborgare som, vad jag förstod, var helt först med att tillverka Svenska elgitarrer, även om det med handen på hjärtat egentligen bara var stålsträngade Levin Solist-gitarrer med deras pickup till.
      Det var ju inte imponerande mycket man fick reda på där precis, så då undrar jag om det finns nån här som har nåt kul att säga om den? Jag fick den av min Morfar för bra länge sen, men tyvärr finns han inte bland oss längre, så jag missade chansen att fråga där.
      Är det verkligen meningen att den måste vara typ max 1,5mm ifrån strängarna??
    • By Timon19
      Hej! Jag har en gammal tandberg anläggning här hemma (70 tal?). När jag skruvar upp ljudet till 1/4 så låter det kanon! Men sen när jag skruvar upp lite till så "dör" min vänstra högtalare. Den är igång fortfarande men det kommer inget ljud ifrån den. Jag tippar på att det är glapp i förstärkaren. Vad tror ni? Går det att fixa problemet själv eller måste någon mer kunnig person ta en titt på det?
      Tack på förhand!
    • By Awesomecooljukebox
      Hej alla! 😄
      Jag gillar att skapa så feta, ryggrads-knäckande, hjärn-smältande ljud som möjligt. För att på bästa möjliga sätt skapa ett sådant ljud finns det, enligt mig, bara ett verktyg; analoga synthar, där vintagemodellerna tillhör gulderan för detta ändamål.
      Problemet som jag stött på är dock att dessa maskinella monster hade sin glansperiod för ca 30 år sedan, vilket resulterar i det hjärtskärande faktumet att syntharna inte allt för sällan kräver en och annan reparation för att kunna leverera på max igen.
      Jag varit på jakt efter en Roland SH-101 i drygt en månad nu. Utbudet är halvdant och defekta SH-101:or förekommer rätt ofta bland annonserna. Därför vänder jag mig nu till er på studio forum i hopp om tips vart eventuella reparatörer för analoga synthar finns? Jag har kollat upp Analog Sweden men de sitter i Helsingborg. Då jag bor i Stockholm skulle det föredras med en mer närliggande reparatör.
      Alltså;
      -Vart finns det möjlighet till reparation?
      -Är reparatören i fråga privat- eller företagsverksamhet?
      -Pris...? Antar att detta varierar rätt ordentligt.
      När jag ändå skriver denna tråd passar jag på att utlysa min längtan efter en SH-101... till alla er eventuella ägare där ute som kanske vill sälja... 😉
      LOVE&TECHNO!
      /Anton
    • By Samuel Holmgren
      Goddag
      Är ute efter mikrofoner med gammalt stuk på sig, som den legendariska Elvismicken ifrån Shure, fast helst mer varierat.
      Undrar om någon har tips på vart man kan finna sådana, de behöver inte nödvändigtvis vara äldre mickar utan kan vara nyproduktion med, så länge de ser gamla och fräcka ut, och ljudet ska hälst hålla kvalité.
      Helst ska mikrofonen vara lämpad för sång, men kan även ta emot tips om andra typer med glädje.
      Ha det gott.
  • Senaste artiklarna

  • Sponsrade artiklar

  • Utvalda blogginlägg

  • Utvalda pressmeddelanden

  • live_puff_basta_pa-ljudet.jpg

    Jakten på det perfekta PA-ljudet
    En av de viktigaste böckerna om PA-ljud, av Studios medarbetare Hans Nicklasson (pdf).

    Läs mer >

  • lathund_puff_spalt.jpg

    Lathund för låtskrivare
    Eva Hillereds låtskrivarbibel släpptes i ny upplaga 2020, och vi är enormt glada över att ha den som e-bok i vår butik. (Finns även i pdf).

    Läs mer >

  • gup82_red.jpg

    Studios butik
    Här kan du köpa några av Studios bästa temanummer (pdf).

    Till butiken >

×
×
  • Create New...