Jump to content
  • Epiphones smäckra plankor

    I slutet av 50-talet och under 60-talet var Epiphone mest känt för sina semiakustiska elgitarrer. Men det fanns också ett gäng egensinniga plankor i sortimentet.


    Lars Danielsson

    En anledning till Gibsons köp av Epiphone, med lager och allt, för 20 000 dollar 1957 sägs vara att Gibson ville nå ut till återförsäljare som man annars inte nådde. Om det stämmer är det rätt logiskt att Epiphones sortiment under de första Gibsonåren utmärktes av USA-tillverkade semiakustiska elgitarrer som ganska väl matchade Gibsons eget sortiment.

    Konstig kropp
    Men Epiphone tillverkade också plankor, i flera fall budgetmodeller, som skilde sig från Gibsons modeller. Visst fanns det likartade modeller, med likartad konstruktion, men kroppsformen skiljer sig åt i de allra flesta fall.

    Inte minst intressant för samlare är att Epiphonemodellerna är billigare än motsvarigheterna från Gibson. Man kan hitta exemplar från början av 60-talet för under 1 000 dollar. Den enklaste av Epiphonemodellerna hette Olympic. Den började livet 1960 som en kopia av Gibsons enkelhornade Melody Maker med en enkelspolig mikrofon vid stallet, men modellerna kom snart att utvecklas åt olika håll.

    1343104761_Epiphone1963Olympics_2.jpg.4edcc2bf3b504ec17a3f44b63886a766.jpg

    Dubbelhornad
    1963 gjordes den om med samma kroppsform som Epiphones andra plankor. Men Gibsoninfluenserna levde kvar i varianten Special som kom 1962. Den såg ut som en dubbelhornad Melody Maker. Dessutom hade varianten Double, med två mikrofoner, Gibsonutseende till en början. Coronet, Crestwood och Wilshire hade det typiska Epiphoneutseendet, men med rätt stora variationer. De två första kom 1958 och Wilshire 1959.

    Det var frågan om dubbelhornade skapelser, men det undre hornets längd varierade kraftigt genom åren. Likaså typen av mikrofoner. Coronet hade en mikrofon, först Epiphones egna ”New York”, sedan en P90. Crestwood hade först två New York, sedan två vanliga minihumbuckers. Wilshire började med två P90, som byttes till två minihumbuckers. Alla tre hade ibland svajstall.

    Fasansfulla nyutgåvor
    En annan sak som varierade var huvudet. Allt eftersom fick de olika modellerna det übercoola huvudet av typen ”batwing”. Från början hade de traditionella huvuden med tre stämskruvar på varje sida.

    I skiftet mellan 1960- och 70-talen upphörde tillverkningen av de här plankorna. Under årens lopp har det kommit en del mer eller mindre fasansfulla nyutgåvor. Värst av alla var kanske en USA-tillverkad Coronet med uppochnervänt bananhuvud, Floyd Rose-stall och en fullvuxen humbucker vid stallet som tillverkades 1991-1994 (usch!).

    I november, 2012 tog Gibson/Epiphone sitt förnuft till fånga och släppte en tämligen vintagetrogen nyutgåva av Wilshire med mini-humbuckers som kunde hittas för drygt 2 500 kronor ute i handeln.

    Personligen skulle jag slå till direkt om Epiphone släppte en Olympic med ”Epiphoneutseende” som höll åtminstone hyfsad kvalitet.

    Värt att nämna är att Coronet även såldes under varumärket Dwight. Ibland brukar dessa nämnas med särskild kärlek i rösten av fantaster. ■

    Källor:
    Epiphone The Complete History, av Walter Carter.
    The Unofficial Epiphone Wiki.


    Epiphoneplankor

    Vad: Billiga elgitarrmodeller från Epiphone 1958-1970.
    Modeller: Olympic, Coronet, Crestwood och Wilshire.
    Idag: Billigare alternativ till Gibsons motsvarande modeller för samlare.
    Kända gitarrister som använt modellerna: Jimi Hendrix, Johnny Winter, Kurt Cobain, Paul Gilbert och Steve Marriot.
    Nyutgåva: Epiphone ‘66 Wilshire som kostar från ca 4 500 kr.

    Artikeln är tidigare publicerad i Studio 11-2012


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • lathund_puff_spalt.jpg
    Nu på studio.se:
    Lathund för låtskrivare (e-bok)

    Eva Hillereds låtskrivarbibel är släppt i ny upplaga och vi är enormt glada över att ha den som e-bok i vår butik, där du också kan läsa mer om den.

    Läs mer >

  • Similar Content

    • By Studio
      Mesa/Boogie is one of the most respected and prestigious brands in sound and guitar amplification--to their family of brands. Mesa/Boogie--the original “Boutique” amplifier company--was founded 51 years ago by Randy Smith, who is responsible for creating the ground-breaking circuits that drive some of the most influential sounds of our time. Randy will join Gibson as Master Designer and Pioneer of Mesa/Boogie and beyond. In his new role, Randy will continue his passion for tube technology and his vision for building hand-crafted, high performance amplifiers, that continue to redefine how we experience sound across Mesa/Boogie and Gibson.
      Beginning in a converted dog kennel under the redwoods of Northern California, Randy Smith was wrenching amplifiers for all the great San Francisco area bands over 50 years ago when vintage gear was new. Being close to so many great guitar players, from Bloomfield to Santana and The Rolling Stones, Smith learned the virtues and shortcomings of the era’s gear and began a process of innovation that continues today. Mesa/Boogie, the company Smith founded, was the first boutique amplifier builder and revolutionized amplifier performance in ways that impacted rock music worldwide. Simultaneously respecting and improving the vintage classics he grew up with, Smith, through Mesa/Boogie pioneered the invention of High Gain.
      “At Gibson we are all about leveraging our iconic past and leaning into the innovative future, a quest that started over 100 years ago with our founder Orville Gibson,” says James ‘JC’ Curleigh, President & CEO of Gibson Brands. “Today this quest continues with the addition of Mesa Boogie into the Gibson Brands family, along with the visionary leadership of Randy Smith and his Team who, for the past 50 years, have created an iconic and innovative brand that has stood the test of time. This is a perfect partnership based on our collective professional experiences and passion for sound.”
      “I’m 75 years-old and still at work every day,” says Randy Smith founder of Mesa/Boogie. “This is my art and many of our crew have worked along my side for 30 to 40 years. As we witnessed JC and Cesar transform Gibson, we saw kindred spirits sharing common values and a fierce dedication to quality. Today, Gibson’s guitars are the best-ever and when they asked if we’d like to become Gibson’s Custom Shop for Amplifiers, we envisioned a perfect collaboration that would expand our outreach while preserving our legacy beyond my time. Gibson realizes the unique value of what we’ve all built together and this next chapter in the Mesa/Boogie story is a continuation of that dream. I am so fortunate for this partnership with the new Gibson after 50 years of doing what I love. It’s been the ride of my life . . . and it ain’t over yet!” 
      Randy Smith, Founder of Mesa/Boogie.
      “Mesa Boogie, led by Randy, has been in service to sound without compromises since the very beginning, and that’s a perfect fit for us,” adds Cesar Gueikian of Gibson Brands. “We are looking forward to being the best custodians of Mesa Boogie’s iconic heritage that we can be, and at the same time, a steward of its future. We are honored that Randy and the Mesa Boogie team have trusted us to lead Mesa Boogie into the future. Together, we will continue to pursue our mutual quest of sound, quality and craftsmanship and to push the boundaries of how guitar sound is delivered and experienced.”
      “This is very exciting, I can’t think of a better company to carry the Mesa Boogie torch, and I can’t wait to see what we can do together,” says Adam Jones, guitarist for the multi-platinum and multiple GRAMMY-Award winning band Tool. “I have been using Mesa Boogie amplifiers and cabinets for a long time. I use them at home, in the studio when I record and on stage when I play live; they go across all of my needs.”
      “I’ve been using Gibson guitars together with Mesa/Boogie amps onstage with the Roots for well over a decade,” says Captain Kirk Douglas, guitarist for the legendary, multiple GRAMMY-Award winning hip-hop group The Roots. “Recently, I’ve been doing a lot of home recording with my Mesa Boogies; it’s exciting to see the two brands joining collaborative forces.” 
      (L-R): Cesar Gueikian, Randy Smith, and James “JC” Curleigh.
      Read more here
    • By Studio
      Hypebeast shares strong bonds with a global network of content creators, and is dedicated to maintaining close interaction with established musicians across genres, as well as discovering emerging talent and bringing that to Hypebeast’s cultural realm. Constantly inspired by such meaningful connections, Hypebeast is thrilled to be joining hands with Fender to present a vintage-style guitar in Hypebeast’s signature navy colour.
      “Fender has always been closely connected to musical culture since its founding in 1946. Similarly, Hypebeast is one of the most influential online media in lifestyle and culture. Through this collaboration, we're looking forward to bringing music closer to other cultural realms, as we share a passion for music amongst a generation immersed in fashion and lifestyle,” said Edward Cole President of APAC, Fender.
      The model is based on the globally acclaimed Made in Japan Stratocaster featuring a 9.5" radius and 22 Medium Jumbo frets, delivering a sophisticated playability with modern feel optimal for any musical genres and playing style. The guitar, painted in Hypebeast’s signature navy colour from top to bottom – including the fingerboard and headstock - is sure to catch the attention of any culture-sensitive player.
      This special edition guitar is available exclusively in limited quantities via Fender.com in the Japan, US and UK regions, as well as HBX, Hypebeast’s ecommerce store. To read full specifications, please visit fender.com for more information.
      Read more here about Fender HYPEBEAST Stratocaster®,
      # # #
      Fender Hypebeast Stratocaster® – £1,349/€1,549: The Hypebeast Stratocaster® embodies a vintage-style sound with a sleek, fresh look. Covered in Hypebeast’s signature navy from neck to body, this guitar features a “U” shaped neck, 3 x Vintage-Style Single-Coil Strat® pickups, a 5 position blade and medium jumbo frets. This guitar delivers effortless playability, classic Strat® tone with an extraordinary aesthetic.
    • By Studio
      Fender Musical Instruments Corporation (FMIC) today released the new Brad Paisley Signature Esquire®, in collaboration with the multiple-Grammy®-Award-winning country music superstar. Over the course of the guitar brand’s nearly 75-year history, the Fender Esquire® has been used by generations of country musicians who prized its approachability and uncompromising tone. With his second Signature guitar, Fender honors both the storied history of the beloved model and a man who has made the Esquire iconic to fans of modern country music. Brad Paisley has used the Esquire® guitars tried-and-true sound throughout a decades-long career which includes three Grammy® awards, 24 No. 1 hits and over 3.9 billion on-demand streams making him the perfect partner for Fender to celebrate this guitar anniversary with.  
      “The Esquire® is a streamlined, working-man’s guitar,” said Paisley. “It’s really important to me that you hear an echo of the past in the stuff that I do, and in that sense, this guitar encompasses what I try to do musically. It has a retro feel, but at the same time, it’s progressive, with a new style of pickup that hasn’t been done before.” 
      The signature twang of the Esquire® and its later iteration, the Telecaster®, have been heard on countless country albums and have helped to define the sound of the genre. In this spirit, the Brad Paisley Signature Esquire® takes the elements that have made the guitar a staple and provides subtle upgrades to bring this iconic model into the future. Historically, the Esquire® model is known for featuring a single pick-up; making it perfect for country artists like Brad Paisley, as well as those seeking an affordable, but professional instrument at the outset of their career. In order to maintain this upstart spirit of the Esquire while giving musicians a greater sonic range, Fender has added a Seymour Duncan® Brad Paisley Signature “Secret Agent” neck pickup. This pickup is hidden under a pickguard adorned in a custom paisley pattern — keeping the image of the instrument intact while delivering a robust palette of sounds. 

      “We view our Artist Signature Series as a significant way to honor the sound, style and talents of the artists who have made Fender who we are today,” said Justin Norvell, EVP, Fender Products. “The creation of this guitar was driven by two amazing stories. One is the story of a nearly 75 year-old guitar made for professional players that still is heard today on hit records. And alongside it is Brad’s story; taking the elements of classical country music and continuing delivering hit after hit in the modern era. With Brad’s suggestion to add the hidden pickup that opens up new sounds while keeping its traditional stripped-down nature, this guitar tells both of these stories. Anyone who purchases one can help write the next chapter.” 
      “At Fender, we remain dedicated to supporting country music and the Nashville guitar community,” said Ben Blanc-Dumont, Director of Artist Marketing for Fender in Nashville. “In addition to being one of the most influential artists in country music’s history, Brad Paisley is also one of the most-respected guitar players in the world. Working with Brad on his Fender signature models is always an incredible process;  he is so focused on getting every little detail right, not only to match his musical vision, but also for all kinds of guitarists - from aspiring players to professionals.”
      The Brad Paisley Signature Esquire® features a lightweight Paulownia body with Spruce top and back, finished in a stunning black sparkle and given a RoadWorn® treatment for a vintage look and feel. The maple neck with 9.5” radius fingerboard improves the playability over previous Esquire® guitars but features a classic V-shaped profile in a nod to the guitar’s heritage. American Professional compensated saddles in a vintage bridge show an attention to detail and quality, while the black paisley-patterned nods to the artist’s influence. And of course, the Seymour Duncan® Brad Paisley Signature “Secret Agent” neck pickup maintains the aggressive spirit of the original Esquire®, while giving the players tone options never before heard in the model. 
      In true tradition, the Fender® Artist Signature Series honors iconic musicians through product progression and storytelling, creating instruments inspired by the unique specifications of the world’s greatest guitarists and bassists. Paisley himself discusses the all-new Brad Paisley Signature Esquire® specs, his playing style, technique and more.
    • By Micke Linderoth
      ME-5 är en hårdhudad multieffekt som var många gitarristers drömpryl i slutet av 80-talet.
       
      Först ut av Boss kompakta pedaler var Boss overdrive/dist OD-1 och nyligen passerade antalet effektmodeller 100. Så med över tio miljoner sålda exemplar är du i gott sällskap. Tio år efter OD-1, med andra ord 1988, lanserade Boss en annan ”trendsättare”: Boss ME-5 – Guitar Multiple Effects.
      I dag finns ungefär samma effekter i digital form i din mobil, men då var det en dröm som blev sann för mängder av gitarrister. Enligt vissa är innanmätet i ME-5 identiskt med några av Boss eftersökta vintagepedaler.
      Med en strata med Floyd Rose, en stärkare och en Boss ME-5 hade du rätt rigg. Boss ME-5 hade 64 programmerbara ljud, vilket räckte till och blev över för de flesta oavsett om du spelade blues, rock eller i ett dansband – som proffs eller hemma på lokala puben.
      Bestämd ordning
      Alla effekter på ME-5 är analoga, förutom reverbet och delayet. Placeringen av varje effekt var förutbestämd. Först ut var en kompressor (som motsvarade en Boss CS 3) och de fyra parametrarna var: sustain, attack, tone och level. På en vanlig pedal ställs dessa steglöst, men på ME-5 görs det stegvis, så det var viktigt att få varje effekt att jobba tillsammans med effekten före och efter.
      Nästa effekt i kedjan var tre olika distvarianter med olika karaktär från mjuk dist till en hårdare, mer fuzzig ton. En enkel eq med boost/cut för bas och diskant samt signalnivå följde och sedan var det dags för chorus och flanger – två oumbärliga effekter för 80-talet som lät väldigt schysst. Att ME-5 saknade phaser var irriterande men kanske inte avgörande.
      En enkel men helt okej noise gate följde och vad jag minns gjorde den ett bra jobb innan den digitala reverb/delay-sektionen tog vid. Den hade fem olika reverb från mindre rum till större hallar men också den tidstypiska avhuggna, gejtade reverbeffekten som jag faktiskt kan sakna i dag för vissa sound. Maxtid för ekot var en halv sekund vilket var tillräckligt för de flesta då, men i dag är det ju inte mycket att komma med om långa ekon är din pryl.
      Nymodigheter som midi var nog mest förvirrande för många gitarrister men en och annan hade redan inlett teknikracet och kopplat ihop ME-5 med en Atari ST och Creator-programmet.
      Pallade trycket
      Den största fördelen med ME-5 var att den var enkel att programmera. Precis som dina vanliga stompboxar hade den också av/på-knapp för varje effektpedal. Den var hårdhudad med svart metallchassi och fler än en ME-5:a har överlevt allt från överförfriskad publik med en stor stark i nyporna till miljoner ljudbyten efter rengöring och byte av en enstaka fotpedal.
      Boss ME-5
      Boss ME-5 var den första golvbaserade och programmerbara multieffekten för gitarrister. En ny Boss ME-5 kostade över 5 000 kronor. I dag är den kanske värd en tiondel av det plus en hundring eller två om den är i fint skick. Vissa hävdar att innanmätet är identiskt med Boss vintagepedaler från 70- och 80-talen. Artister som spelat och använt Boss ME 5: Rory Gallagher, Jesus and The Mary Chain, Gyllene Tider. Artikeln är tidigare publicerad i Studio 7-2013
    • By Micke Linderoth
      Kanske har du (eller hade) en pärlemorskimrande DeLuxe från 1958, en röd halvakustisk Viking, Hagströms flaggskepp Swede eller den senare Super Swede? Är du yngre har du säkert testat en ny Hagström byggd efter 2007, då företaget återuppstod. Vi testade en Super Swede Tremar (Studio 1-2011) och gav den fint betyg. Instrumenten byggs inte i Älvdalen (eller Tjyörtjbynn på älvdalska) längre, men det var där det började.
      AB Albin Hagström grundades i början av 20-talet och importerade dragspel. Tio år senare började man tillverka egna bälgaspel, men när rock’n’roll tog över etern 1958 började företaget bygga förstärkare och elgitarrer, de senare ofta lika pärlemorskimrande som företagets dragspel.
      Företaget blev ett litet imperium med musikaffärer i hela Norden och export till resten av världen.
      Tog upp kampen
      Många gitarrmodeller senare lanserades Swede, då för att ta upp kampen med de stora ame-rikanska gitarrtillverkarna. Den hämtade mycket inspiration från Gibsons Les Paul och första exemplaren från 1970-71 hette Hagström L.P. men döptes senare till Swede. Ingen vet säkert hur namnet uppkom men enligt en legend kommer namnet Super Swede – som först kallades Swede DeLuxe – från ett test i en brittisk musiktidning, men även vår svenske F1-stjärna Ronnie Peterson hade samma smeknamn.
      Elegant huvud
      Det mesta på Swede-gitarren hade klara släktdrag från Gibsons Les Paul-modeller. Några av dem är träslag: mahogny i kropp och hals, greppbrädan i ebenholts med 22 band och cutaway och två humbucker-mickar med treläges-switch. Men det fanns också detaljer som skiljde dem åt.
      Swede hade (ganska) diskret skruvad halsinfästning med en eller två skruvar, ingen lönntopp eller kantlister på greppbrädan. Ett elegant gitarrhuvud med en så kallad fransk lilja lånades från
      Hagström D’Aquistos jazzgitarrer, så look och design var ganska klassiska. Men – detta är viktigt – den skiljde sig från instrumenten som tillverkades i Japan och som idag kallas ”lawsuit models”. De sistnämnda var i stort sett klonade kopior av originalen.
      När Super Swede lanserades 1977 hette modellen Swede DeLuxe. Den hade limmad halsin- fästning, ebenholtsgreppbräda men med kantlister och längre mensur (avståndet mellan stall och översadel) och ett så kallat noll-band. I efterhand kan man spekulera i om anledningen var att man ville ge Super Swede mer attack? Super Swede gick att få i andra träslag, som lönn, och med bredare hals och bandstavar och du kunde till och med beställa din egen finish.
      Många musiker har genom åren spelat på Swede/Super Swede. Några av de mest kända är Björn Ulvaeus och basisten Rutger Gunnarsson, som spelade på en Swedebas under en USA-turné med ABBA.
      Frank Zappa, Henrik Schyffert i Whale och jazzgitarristen Larry Coryell är andra som valt Hagström. Idag är det många artister som spelar på Hagströms nybyggda instrument.
      Över 1 500 gitarrer och knappt 350 basar byggdes av Super Swede-modellen fram till 1983. En Super Swede var (och är) i grunden ett schysst instrument och ett skäl till att den inte klarade konkurrensen från amerikanska konkurrenter var säkert mickarna.
      Modell: Swede / Super Swede
      Tillverkare: Hagström
      Typ: elgitarrer
      Tillverkningsår: 1970-1983
      Prisläge: ca 20 000 kronor (Super swede, begagnad)
      Fotnot: Mikael Janssons utmärkta bok Super Swede, Hagströms gitarrer femtio år, Reverb förlag, ISBN 9789185697151 har använts som referens.
      Artikeln är tidigare publicerad i Studio 3-2013
  • Utvalda blogginlägg

  • Veckans populäraste ämnen

  • Utvalda pressmeddelanden

  • live_puff.jpg
    Nu på studio.se:
    Bästa liveljudet för sång och elbas

    Två böcker av Studios mångårige medarbetare Hans Nicklassons finns nu till försäljning i vår butik.

    Till butiken >

×
×
  • Create New...