Jump to content
  • Sign in to follow this  

    10 klassiska vintageprylar som du måste ha koll på: Del 1/2


    Calle Olsson

    Vintagefantasten Calle Olsson berättar om sina favoritprylar bland mixerbord, rullbandspelare och mikrofonförstärkare och varför de håller måttet än i dag. I del 2 berättar han om kompressorer, eq-enheter och effektburkar.

    Varför vintage? När jag började spela in så var det självklara svaret på den frågan att det var vintage jag hade råd med. Nu är det prismässigt snarare tvärtom. Vintagemaskiner brukar vara rätt svåra att hitta och hittar man dem är de dyra. Fast oftast är det värt att i alla fall köpa in en äldre grunka för att få tillgång till lite brus, brum och karaktär.

    Naturligtvis låter inte allt som är gammalt bra. Inte ens allt det står Urei, Neve eller Telefunken på låter bra. Det gäller att välja rätt. Många klassiska modeller finns som effektplugg och det är ingen dum idé att börja med att prova någon sådan innan man bestämmer sig för att köpa motsvarande hårdvara, och kanske nöjer du dig med just effektpluggen? Inte sällan är det lite krångligare med hårdvaran, men det är något visst med gammal teknik som värmer upp både studiorum och ljudbild.

    Mixerbord

    Neve 8048 – Mixerbordens Stradivarius

    Neve_8048_red.thumb.jpg.c59a78c5be3673bb61dd4dee5d60860d.jpgDet här exemplaret av Neve 8048 finns i Svenska Grammofonstudion i Göteborg.

    Rupert Neve är en noggrann person med en fingertoppskänsla utöver det vanliga när det kommer till professionella ljudprodukter.

    Sitt första mixerbord byggde han i början av 60-talet. Detta följdes av en rad transistorbaserade mixerbord, samt annan inspelningsutrustning såsom eq-enheter och mikrofonförstärkare. I början av 70-talet designade Neve världens mest kända mikrofonförstärkare 1073 och kort därefter kom världens bästa mixerbord Neve 8048.

    Hög kvalitet är en röd tråd som löper genom hela Neves produktion och det här bordet är gudomligt. Numera är varje mikrofonförstärkare, eq, effektretur och buss, som det är uppbyggt av, så pass dyra att de stora borden börjar anses ovärderliga. Men hav förtröstan, vissa bord har styckats upp och man har möjlighet att åtminstone få hem en kanal till sin studio. Dessutom görs det kloner av en hel del företag, och Rubert Neve själv håller fortfarande på att producera dels gamla klassiker men även nyare produkter.

    Universal Audio har skapat pluggen Neve 1081 Classic Console EQ – en eq från Neve som användes för att tillhandahålla mick/line-förstärkaren och EQ-delen i konsoler som Neve 8048.

    VIDEO: Take the Listening Challenge: Pro Tools "In the Box," Neve 8048, Pro Tools HEAT


    SSL 4000E – Mixerbordens Rolls Royce

    SSL4000stor_red.thumb.jpg.73a618fd13259529310139e30746d140.jpgSSL 4000E. Företaget SSL köptes 2005 av artisten Peter Gabriel.

    SSL 4000E låter verkligen lyxigt. Det är inte en slump att bandet KLF i sin bok The Manual skrev att det första du ska göra för att få en listetta är att boka tid i en studio, och se till att studion har ett SSL-bord. Det finns en legendarisk SSL-masterkompressor inbyggd i bordet som om man applicerar den på musiken liksom tar hand om den och färdigställer den.

    SSL 4000E är, om man får tro SSL själva, det bord som använts för att mixa fler platinumskivor än alla andra mixerbord tillsammans.

    På varje kanal återfinns, förutom en mycket fin mikrofon/linjeförstärkare och eq, en sektion med kompressor och expander. Precis som i datorn med andra ord, men analogt och strået vassare. Inte konstigt att så många valt att mixa sina skivor på SSL. Kända användare är ovan nämnda KLF, men också bland annat Nine Inch Nails, Peter Gabriel och Bryan Adams.

    Både Waves och Universal Audio har en plugg för att simulera kanalstrippen med eq och kompressor från ett SSL 4000. Här finner du Waves plugg SSL E-Channel och här är Universal Audios UAD SSL 4000 E Channel Strip Collection

    VIDEO: What Do All Those Buttons Do? SSL 4000E Channel Basics - Musicians Guide


    Tascam M-216 – Mixerbordens undergroundhjälte

    TascamM216stor_red.jpg.bcdd0e0a9d87ff4d48f33237e34917ce.jpgTascam M-216 kostar en spottstyver på begagnatmarknaden.

    Mitt eget "weapon of choice". Jag köpte det rätt nyligen och det var i ganska dåligt skick. Men det låter riktigt bra. Det var billigt och är enkelt att jobba med. Det har dock endast två effektsendar men ibland är det faktiskt bara bra med begränsningar. Det brukar kallas för ”humpa” och jag tror att det är elektromusikern Jens Kallback som först började använda det uttrycket.

    Det finns en rad olika versioner, men alla har samma varma eq, som passar perfekt om du jobbar med trummaskiner eller analoga syntar. Det har också bra preampar och eq med svepbar mid. Jag har provat en del nyare mixerbord men det var inte förrän jag hittade mitt humpa-bord som allt kändes rätt. Det är väldigt hög output ur bussarna också – det distar fint om man är ute efter det. Bordet är dock obalanserat, så en del brum kan förekomma. Trots det är Tascam M-216 verkligen ett bord jag rekommenderar om du jobbar i datormiljö och vill ha lite analog värme och brus till dina alster. Mixerborden är idag inte helt lätta att hitta på begagnatmarknaden, men kan gå att köpa för ett par tusenlappar och uppåt beroende på skick.

    VIDEO: Tascam M-312 Overview


    Soundcraft 200B – En fin arbetshäst

    soundcraft-200b-374290_red_.thumb.jpg.2d88b44eeb33ce4150488fe6059022d1.jpgSoundcraft 200B är känt för sin fina eq-sektion.

    Jag har en kompis som köpte ett 200B för ett antal år sedan. Det låter mycket bra, men är liksom M-216 semiprofessionellt. Det finns i en rad olika varianter med olika antal kanaler, subgrupper med mera. Vill man bara använda 200B:s mycket fina mickförstärkare vid inspelning till dator finns det direktutgångar (direct out) på varje kanal. Av någon anledning så har det använts mycket inom reggae- och dub-produktion och den svenske electronicaartisten Andreas Tilliander är en av dem som fastnat för dess fina eq. Eq:n är aningen lyxigare och mer flexibel än M-216. Dessutom finns det fyra effektsendar, vilket är bra om man jobbar med att spela in mycket live och vill använda ett större antal effekter. Soundcraft-borden är ofta välbyggda och lätta att handskas med.

    VIDEO: Analog Summing with the Soundcraft 200B and ProTools

    1230800558_Blattstreck.png.0386e9a4c338b57f3187e8aa52591daf.pngMikrofonförstärkare

    Neve 1073 – Perfekt in i minsta detalj

    Neve_1073_N_red.thumb.jpg.fe1dca3a61ab9a91203a39335750252b.jpgMickförstärkaren Neve 1073N

    Neves klassiska mikrofonförstärkare 1073, som kom 1970, är en av de mest åtråvärda prylarna på vintagehimlen. Om du får möjlighet att spela in med en någon gång så kommer du inse varför. 1073:an är uppbyggd av mycket noggrant utvalda och matchade komponenter. Varje detalj, till exempel frekvensomfång på den inbyggda equalisern, är helt enkelt där för att tjäna det mänskliga örat. Detta är perfektion i kommunikationen maskin-människa. Allt från känslan i rattarna till de utsökta färgvalen är som en inblick i paradiset. Den finns efter påtryckningar från en hel värld av ljudtekniker, musiker och andra som vill mänskligheten väl numera i nyproduktion från Neve. Dyr men bäst!

    Neve1073stor_red.thumb.jpg.64c984661df64ee3452bcc991e53eb55.jpgMickförstärkaren Neve 1073 i en modernare version.

    Universal Audios plugg Neve 1073 Preamp and EQ Collection och Waves plugg Scheps 73 simulerar preamp och eq från ett Neve 1073.

    VIDEO: 5-Minute UAD Tips: Neve 1073 Preamp & EQ Collection


    API 312 – Innovativ perfektion

    API312.thumb.jpg.bfb273f6dd0e420423f258e0f73139f6.jpg
    API 312 togs fram i slutet av 60-talet och kan göra underverk med sång, gitarrer eller syntar.

    API 312 är en amerikansk mikronfonförstärkare med anor från slutet av 60-talet. Den ingick i en serie enheter som var grundstenarna i Automated Processes INC:s stora modulära mixerbord.

    564093998_API512C.jpg.f07d3c72c189ca728e0734a5d2fe409c.jpgAPI 512c, som är en modern variant av API 312.

    API 312 är användbar på det mesta tack vare den legendariska tekniken i form av OP-ampen API 2520. Den är underbar på sång och mycket användbar för både gitarr genom förstärkare och line-gitarr. Trummaskiner och syntar låter också fantastiskt genom den. Det är inte en slump att så pass många skivor spelas in/har spelats in med denna klassiska mickförstärkare i signalkedjan. Det är den där OP-ampen som gör hela skillnaden. Själv har jag valt API 512c, som är en modern variant av 312.

    I januari, 2019 släppte API en 50-årsjubileum-version av API 312 som du kan läsa mer om här.

    Någon pluggversion av API 312 ser inte ut att finnas idag på marknaden men Universal Audio har gjort kanalstrippen API Vision Channel Strip som simulerar API 225L kompressor-kretsar och API 212L preamp med mera. Waves har också pluggversioner av API – kompressorn API 2500, eq:n API 550 samt 10-bands eq:n API 560.


    Telefunken V72 – Tysk kvalitet

    TelefunkenV72_red.thumb.jpg.ab4f413939c498ad2b6c0747985cdcba.jpg
    Telefunken V72 togs fram för den tyska radion, men användes också av bland andra Beatles.

    Telefunken V72 är ett bra exempel på klassisk studioutrustning som används än i dag. Den bygger på teknik som utvecklades på Telefunken redan under 30-talet i form av V41. 1949 påbörjades utvecklingen av en mikrofonförstärkare som satte en ny standard i Tyskland och resten av världen. 1952 stod den klar. V72 är en rördriven mikrofon- och studioförstärkare som är anpassad för Tysklands vid den tiden nybyggda fm-radiostationer.

    Det var inte bara Telefunken som byggde dem utan även företag som Siemens och TAB. Totalt byggdes cirka 25 000 enheter åt den tyska radion. Trots detta är den mycket dyr att köpa begagnad. Den kom att användas flitigt i musikstudior under 60-talet, bland annat i Abbey Road och användes flitigt under inspelningarna av The Beatles skivor.

    Någon plugg som simulerar Telefunken V72 ser inte ut att finnas på marknaden, men däremot finns Telefunken V76 som huvudsakligen är två seriekopplade V72:or. Här finns Arturias pluggversion Pre V76 och Universal Audios pluggversion V76 Preamplifier.

    VIDEO: Telefunken V72 Tube Mic Preamp | VintageKing.com

    1230800558_Blattstreck.png.0386e9a4c338b57f3187e8aa52591daf.pngRullbandspelare

    Studer A-80 – Kvalitetsbygge från Schweiz

    Studer-A80.thumb.jpg.1526601f67a2e013b3f7bcbffa1105a4.jpg
    Studer A-80 finns i flera olika utföranden, alla med högsta tänkbara ljudkvalitet.

    Studer A-80 är en av de mest använda rullbandspelarna i inspelningshistorien. Denna schweiziska bandare finns i flera olika utföranden: åtta kanaler på entumstape, 16 eller 24 kanaler på tvåtumstape samt två kanaler på 0,25- eller 0,5-tumstape. Samtliga är gedigna kvalitetsbyggen.

    A-80 var Studers första 24-kanalsbandspelare och såldes under några år på 70-talet. Finmekaniken är oslagbar. Ljudkvaliteten likaså. Välj mellan 15 eller 30 tum per sekund. En fin effekt är att spela in till exempel stråkar på 30 tum/sekund och sedan spela upp dem på halva hastigheten. Jag hade turen att få jobba med en 24-kanalers A-80 under flera år. Aldrig några problem. Man måste dock vara noga med att göra rent tonhuvuden och de rörliga delarna varje morgon innan inspelning. Baksidan med dessa monster är att de är väldigt stora och att de måste kalibreras då och då.  Ett av de otaliga klassiska album som spelats in på Abbey Roads sextonkanaliga Studer A-80 är Pink Floyds Dark side of the moon från 1973.

    Tape Machine 80 från Arturia och Studer A800 Multichannel Tape Recorder från Universal Audio är pluggversioner av Studer A-80.

    Fostex B16 – Snygg budgetmaskin

    Fostex_b16.thumb.jpg.7e396f0f245514654049bf96749f7eff.jpg

    Fostex B16 är ett kap för dig som inte skyr lite servicearbete.

    En riktigt bra budgetmaskin på halvtum som i dag går att hitta för runt en tusenlapp. Tyvärr är många av dem som finns inte använda på länge så lite fixande får du räkna med. Men de låter fantastiskt bra, så har du plats är det väl spenderade pengar.

    Detta var den första maskinen att erbjuda 16 spår på halvtum när den kom ut 1983. Dessutom var detta en av de tidigaste bandarna som hade inbyggt stöd för Dolby C. Proffskänslan försvinner lite i och med att det är rca-kontakter men när du väl ser banden snurra så glömmer du detta snabbt. Det är faktiskt så att en av de stora behållningarna, förutom ljudet då, är att rullbandare är så förbaskat snygga. Men som sagt, lite fix måste du stå ut med. Kanal 1 och 16 brukar vara lite sämre, till exempel kan diskanten försvinna på dessa spår. Det beror på att de ligger längst ut på tonhuvudet och med tiden så börjar bandet slira runt en aning.

    VIDEO: fostex B16

    Revox A-77 – Radiofavorit av hög kvalitet

    910343633_RevoxA77.thumb.jpg.be2513a32d174df2cb8b41ca71a31c14.jpg
    Det har förmodligen funnits minst en A-77 på samtliga radiostationer i hela världen.

    En klassiker för nedmixning och mastring men även för ljudexperiment. Varför inte göra bandloopar genom att klippa och klistra? Jag lovar, resultatet skiljer sig från det du kan åstadkomma i datorn. A-77 ger dig två kanaler på kvartstumsband. Det har förmodligen funnits minst en A-77 på samtliga radiostationer i hela världen. Så de går att hitta ganska enkelt.

    Om du köper en från Sveriges Radio (om de finns kvar) är den säkert i bra skick, men som med alla vintageprylar är det underhåll och fix som gäller. Gör rent tonhuvudena ofta, helst varje dag. Som originalköpare hade du dock livstids garanti.

    A-77 kom i flera olika versioner men orginalmekaniken behålls genom hela serien. Den har tillverkats i över 290 000 exemplar. Vissa av dem är tillverkade i Tyskland, vissa i Schweiz. Men en sak är säker. Alla håller högsta kvalitet när det kommer till både elektronik och mekanik.

    VIDEO: Overview of the Revox A77


    10 klassiska vintageprylar som du måste ha koll på: Del 1/2 är en uppdaterad och reviderad artikel, som tidigare är publicerad i Studio nr. 6-2013

    Sign in to follow this  


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Annons
  • Similar Content

    • By Nyhetsroboten
      OXFORD ENGLAND - Solid State Logic (SSL) receives the Queen’s Award for Enterprise for its excellence in Innovation, for audio technology for broadcast. The Queen’s Awards for Enterprise are the most prestigious awards for UK businesses, recognising and celebrating business excellence across the UK.

      Since its launch in 2015, the System T broadcast platform has quickly gained a reputation for delivering in mission critical performance applications, with a unique broadcast feature set, modular system approach, and pristine high-quality audio delivery.
      With AoIP-based routing at its core, plus full immersive and next generation audio features, System T has been designed for the challenges of modern broadcast production, whether in the studio for news and entertainment programming, or for OB covering live events and sports.
      Nigel Beaumont, Managing Director, comments, “At Solid State Logic we are incredibly proud to receive this award as we celebrate our 50th anniversary. We dedicate it to all our amazing staff, partners and clients, past and present. Being part of Audiotonix since 2017 means we have new levels of expertise and ongoing investment to help us continue to innovate, and this award for System T is testament to that.”

      Solid State Logic
    • By Nyhetsroboten
      Neu-Anspach, Germany – April 15, 2020 – the Adam Hall Group can once again look forward to receiving Red Dot Awards in the Product Design category in 2020. Three products were distinguished with the internationally renowned Red Dot Award 2020: the Cameo F4 Series LED Fresnel spotlights, the Palmer MONICON XL monitor controller, and the Palmer STUDIMON 5 studio monitors.
      Once again a German Design Award recipient, the Adam Hall Group, based in Neu-Anspach, Hesse, is further motivated to continue pursuing its path of developing innovative event technology solutions in close cooperation with its customers. Both the LED Fresnel spotlights for TV, film, and theater applications and Palmer’s indispensable studio tools embody the characteristic design of the respective brands, offering professional users a well-thought-out combination of functionality, user-friendliness, reliability, performance, and high-quality appearance for various day-to-day applications.
      Cameo F4
      Unlike numerous competitors, whose spotlight designs seem to be inspired by a stealth bomber’s unobtrusively sleek design, Cameo employs a natural design language, such as a bracket that integrates organically into the housing, much like a joint.
      Theaters, in particular, have many strict requirements. For example, the cooling system has to be extremely quiet, the spotlights must operate quickly and efficiently, and the housing must flexibly integrate into different installation environments. The F4 Series’ product design fulfills all of these aspects while keeping a distinct yet elegant character based on curved lines and organic shapes.
      Palmer MONICON XL AND STUDIMON 5
      The Palmer brand originally stood for practical analog musician tools. Today, however, the manufacturer has set its focus on the professional market and serves the needs of commercial studios and real audiophiles. This can be seen in the MONICON XL monitor controller’s design and in the matching studio monitors from the STUDIMON Series.
      Palmer underlines the human element behind the technology with its unique signature design. The orange-colored elements help here by conveying warmth and openness despite featuring a minimalistic design.
      Experience and Expertise
      The Red Dot Award: Product Design is one of the world’s largest design competitions. The international jury made up of experienced experts from various fields has been coming together for more than 60 years to seek out the best designs. During an evaluation process lasting several days, they try out the products, discuss them, and ultimately make a well-founded decision regarding the design quality of the submitted entries. True to the motto “In search of good design and innovation,” they consider such criteria as the degree of innovation, functionality, formal quality, durability, and ergonomics in their evaluation.
      As part of the awards, the Cameo F4 Series, the Palmer MONICON XL, and the Palmer STUDIMON 5 are featured in the Red Dot Design Museum Essen in the “Design on Stage” exhibition, which has all the award-winning products on display. The products are now also available to see in the Red Dot Design Yearbook, online, and in the Red Dot Design App.
      More information:
      red-dot.org


      cameolight.com

      palmer-germany.com


      adamhall.com
      blog.adamhall.com
      event.tech

    • By Nyhetsroboten
      Neu-Anspach –  April 07, 2020 – The Adam Hall Group is continuing to expand its international sales network in 2020. By partnering with GSL Professional from Dubai, the event technology provider based in Neu-Anspach, Hesse, Germany, is gaining an experienced sales team for the MEA region (Middle East and Africa). The exclusive sales partnership includes LD Systems entire portfolio of pro audio brands. Besides selling LD Systems, GSL Professional has also been selling Cameo lighting technology products since 2019.
      “We’re happy to have found GSL Professional, one of the largest sales partners in the MEA region, to sell our LD Systems brand,” explains Markus Jahnel, COO of the Adam Hall Group. “GSL is one of the most renowned providers of event technology in the Middle East and, as the leading Cameo distributor in this region in 2019, has already proven in the past year that they can successfully position a brand on the market with their expertise and lots of enthusiasm. We’re looking forward to LD Systems having a promising future in the MEA region with this exclusive collaboration.”

      Adrian Curtis, Managing Director of GSL Professional, adds: “We are extremely excited about this new partnership, I am looking forward to building a strong business relationship with our new partners, and extending the business for Cameo & LD System through our vast channel partner network.”
      Established over 20 years ago with the vision to bring the best in professional Audio, Video, Lighting and Control solutions to meet customer needs across the region, GSL Professional has carved a niche for itself as a regional leader in distribution, gaining a strong reputation supplying products and system solutions across the Middle East region. With a dynamic team of highly experienced professionals and a wealth of combined experience across many markets, GSL offers high level technical marketing, service and sales support across all markets to Consultants, integrators, venue operators, owners, technicians, engineers and end users from concept to completion.
      #ProAudio  #ProLighting  #EventTech  #ExperienceEventTech
      More information:
      ld-systems.com


      cameolight.com

      adamhall.com

      blog.adamhall.com

      event.tech
    • By Nyhetsroboten
      Nationwide training and certification program offers intensive audio training classes
      Introduced in February with its first classes in Van Nuys, California, Allen & Heath Academy offers attendees formal training spreading across a broad range of Allen & Heath products as well as live sound practices in general. Presented by Allen & Heath USA in cooperation with its regional network of independent sales representatives all across the country, the workshops are based around in-person academy training as well as online testing, all of which lead to official certification and AVIXA CTS RUs.
      We’ve intentionally given this program some real depth in terms of its size, scope, and content,  Allen & Heath USA Marketing Manager Jeff Hawley said. “It’s all part of our company efforts to advance the entire industry’s knowledge base not only on dLive and our other trendsetting products, but on new ways of thinking about workflow and networked systems in general.”
      Skilled audio professionals and legendary touring sound veterans are leading dozens of academy sessions that have already attracted hundreds of attendees this season. Notable among the group is featured presenter Michael Bangs, whose 20+ year career includes experiences as a monitor engineer and production manager for A-list acts including Aerosmith, Eric Clapton, Katy Perry, Tom Petty, Kid Rock, and Lynyrd Skynyrd. An early advocate of live digital mixing, Bangs assisted a multitude of others in making the transition from analog in the early 2000s. A pioneer in surfaceless mixing that naturally gravitated to Allen & Heath, he built a close relationship with the manufacturer and ultimately joined the company to provide support to those on the road using dLive mixing systems.

      “Being part of the Allen & Heath Academy offers me the unique opportunity to meet and work with some of the brightest engineers in our industry,” Bangs said, commenting upon his role within the training initiative. “We have a lot to offer everyone with these classes beyond simple certification—this is a chance for anyone who’s serious about their work and career to truly expand their skills, learn new techniques, and strike a creative spark within themselves and among their peers.”
      Beyond touring FOH and monitor engineers, consultants, integrators, house of worship production team members, and those within the rental community, all stand to gain by enrolling for academy sessions. Most sessions are free to attend. To obtain Allen & Heath Academy dates and locations as well as all other
      Registration details here
    • By Calle Olsson
      Analogsynten Pro-One imponerar än idag med sitt feta sound.
      Jag hittade ett fjäderreverb i en annons för 24 år sedan. Säljaren var en folkhögskola. När jag ringde upp passade jag på att fråga om de inte hade några gamla syntar till salu. Visst hade de en gammal Pro-One.
      Jag slog till så klart och någon vecka senare landade ett paket på mina föräldrars köksgolv. Synten var defekt enligt säljaren men enda felet var lite oxid på volymratten.
      Synten var, i brist på ett svenskt ord, ”breathtaking”! Jag programmerade den inbyggda, mycket enkla stegsequencern med några steg, startade den och svepte med cut off-ratten. Fantastiskt! Upp med Osc 2 på mixerdelen. Ännu mer fantastiskt! Sen öka env mod på filtret... den här synten låter verkligen bra och fett!
      Sequential Circuits Pro-One

      Fyra gyllene år
      Pro-One såldes i cirka 10 000 exemplar mellan 1981 och 1984 och består i huvudsak av två oscillatorer, brusgenerator, vcf, vca, en moduleringsmatris, arpeggiator samt en enkel sequencer.
      På oscillator A hittar man sågtand och variabel fyrkant/pulsvåg. Båda kan avändas samtidigt. Pulsvidden på fyrkantsvågen kan regleras manuellt eller moduleras (pwm) av lfo, filter env eller oscillator B. Här återfinns även sync, vilket synkar oscillator A till oscillator B så att vågformerna startar exakt samtidigt – mycket effektfullt om de sedan moduleras individuellt av till exempel en lfo eller envelop.
      Oscillator B har även triangelvåg och en lo-switch som gör att den kan användas som en andra lfo. Båda oscillatorerna har dessutom oktavväljare och frekvensratt. Ljudet är mycket kraftfullt och organiskt. Det räcker faktiskt med en oscillator för att göra riktigt maffiga ljud och då får man många fler moduleringsmöjligheter tack vare funktionerna i oscillator B.
      Från oscillatorerna går ljudet sedan till en enkel mixer där du kan ställa nivåerna på oscillatorerna och noise/ext. Sedan går signalen vidare till ett mycket fint filter med dedikerad envelop. Det är självoscillerande och envelopen är mycket snabb och “punchy”. Jag använder ofta Pro-Ones fi lter för att skapa kraftfulla bastrummor eller Kraftwerk-slagverk.
      Det sista ljudet gör innan det når volymratten är att passera genom förstärkarsektionen, vca. Den har en likadan envelop som filtret, som lyckligtvis är lika snabb. Fantastiskt!
      Arpeggiatorfunktionen är väldigt enkel, likaså sequencern. Man kan programmera två olika sekvenser men endast tonhöjd registreras. Det är dock ack så effektivt i sin enkelhet. Jag har stått i timmar och skruvat på rattarna och transponerat sekvenser (bara att trycka in önskad tonhöjd på tangentbordet) och det låter otroligt bra! Synka ihop synten med en trummaskin eller din dator, (den kan trigga på ljud) och resultatet blir fantastiskt. Men kom ihåg att minnet är på max 40 toner.
      Avslutningsvis lite om moduleringsmöjligheterna. Om oscillatorerna är hjärtat, filtret huden och enveloperna nävarna så är modulerings-matrisen hjärnan på Pro-One. Här kan man bussa ut filter env, oscillator b eller lfo (direct/wheel) till: osc a freq, osc a pwm, osc b freq, osc b pwm och filter. Det går att välja om signalen ska gå direkt eller via moduleringshjulet.
      Finns det då inget negativt att säga om den här 40-åringen? Jo, klaviaturen lämnar en del i övrigt att önska. På nästan alla Pro-One-exemplar orsakar den problem idag. På nätet kan du dock hitta tips om hur du löser det. För ett riktigt fint exemplar får du betala ca 20 000 kronor idag.
      Sequential Circuits Pro-One
      Typ: Monofonisk analogsynt.
      Tillverkare: Sequential Circuits.
      Polyfoni: En röst.
      Minne: Nej.
      Filter: Ja, resonant lågpassfilter.
      Klaviatur: 37 tangenter F-C.
      Midi: Nej.
      Pris begagnad: Från ca 18 500 kr och uppåt.
       
      Detta är en uppdaterad och reviderad artikel, som tidigare är publicerad i Studio nr. 3-2011
  • Utvalda blogginlägg

  • Veckans populäraste ämnen

  • mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.