Jump to content

  • Så undviker du juridikmissarna med Sara (Idani) Stenman

    Måndagsintervjun: Sara Stenman berättar bland annat om egna musikbolaget Windsång music:s verksamhet, vanliga inkomstmissar för artister och producenter och hennes vision att göra musikjuridik mer tillgänglig för andra i branschen. 

    Lotta Fahlén

    2069853994_Sara2_1800.jpg.19652870ed6b998b8b509b13a37ab0a1.jpgSara Stenman.

    Sara driver musikbolaget Windsång Music som ger ut musik, erbjuder producent- och mixningstjänster och utbildar inom allt från upphovsrätt till bolagsrätt. Under artistnamnet Sara Idani (Spotify/Apple Music)skriver och producerar hon även popmusik med influenser från 80-talet och nördkulturer. 

    Vill du börja med att berätta om hur Windsång Music växte fram och vad det är idag? 
    – Jag startade Windsång Music 2013 för att kunna frilansa som musiker. Jag spelade och sjöng på olika tillställningar i min hemstad Umeå, det kunde vara allt från gudstjänster till kulturdagar, samtidigt som jag gick juristprogrammet på universitetet. Så småningom började jag producera min egen musik, gick några fristående kurser och flyttade till Göteborg där jag gick producentprogrammet Vem Kan Bli Producent. Då väcktes tanken att starta ett eget skivbolag eftersom det kändes spännande och lockande och eftersom jag då kunde ha kontroll över mina rättigheter. Så jag utökade Windsång till att också bli ett skivbolag, eller musikbolag snarare, som jag nu släpper min musik under. Förutom min egen musik så har jag också börjat ta producent och mixjobb för andra artister och så har jag min utbildningsverksamhet inom musikjuridik.

    – Min vision är att få skapa musik med kreativitet i fokus och verka för en mer rättvis musikbransch genom att hjälpa musiker och artister att få kontroll över sina rättigheter. 

    Du svarar varje vecka på frågor kring musikjuridik på dina sociala medier, hur väcktes intresset för den biten av branschen?
    – 
    Jag har alltid varit intresserad av regler och formalia och sånt som andra kanske upplever som tråkigt. När jag läste på juristprogrammet ingick det också upphovsrätt och immaterialrätt och jag tyckte att den delen var väldigt intressant. Allt eftersom att jag själv blev mer aktiv i musikbranschen insåg jag hur svårt det var att få tag på information kring vilka regler som gäller och vilka rättigheter en har som musiker och skapare. En är ganska utlämnad och mycket ansvar läggs på individen att ha koll. Under utbildningen hade jag insett att min drivkraft inte nödvändigtvis var att praktisera juridik utan snarare att bryta ner den och göra den förståelig för andra. Därför kändes det som en perfekt matchning att börja utforska musikjuridiken mer och dela med mig av min kunskap. Dels för att för att kunna behålla juridiken och kombinera den med musiken, men också för att kunna bidra till att andra musiker och artister får koll på sina rättigheter och i det långa loppet bidra till en rättvisare musikbransch.

    Vad upplever du att artister och producenter har sämst koll på inom musikjuridik? 
    – Det jag skulle vilja trycka på är att fler artister och producenter borde våga skriva avtal. De flesta förknippar kanske avtal med skivkontrakt men det kan vara minst lika nyttigt, om inte mer, att skriva avtal med arrangörer när det gäller spelningar och samarbetsavtal med andra producenter och/eller artister vid låtsläpp tillsammans. Fördelarna med det är att det sparar väldigt mycket tårar och huvudvärk om konflikter skulle uppstå och det kan också vara en bra vägvisare för hur ett samarbete ska se ut. För ett avtal behöver inte bara innehålla villkor för vad alla inblandade ska göra, det kan också innehålla en beskrivning av visionen för samarbetet, vad ni vill med det och hur ni ska uppnå det. Jag tror att det är lätt att fastna i att det måste vara jättekomplicerat, men i grunden handlar det om att uttrycka hur en vill att samarbetet ska gå till. Sedan är det aldrig fel att ta hjälp av en jurist om en känner att en behöver hjälp med att skriva avtal. Det finns många bra.

    – Jag gillar att tänka på avtalsskrivande lite som ett äktenskap. Ingen gifter sig och tänker att det här kommer sluta i skilsmässa, men om det skulle bli så då är det väldigt bra att det finns ett avtal som talar om vad som gäller så att uppbrottet kan bli så smärtfritt som möjligt.

    1844540007_Sara1_1800.jpg.6325db9c8cc4de5073f861c7b9e1c777.jpgSara Stenman.

    På din hemsida finns ett blogginlägg om inkomster som lätt missas av artister, musiker och producenter, kan du berätta lite om det? 
    – Jo, det inlägget handlar ju om några olika inkomster som en kanske inte tänker på och hur de ska deklareras. Några av dem som kanske är mer ovanliga från ett svenskt perspektiv är crowdfunding och prenumerationstjänster som Patreon och donationer. I USA är de mycket mer etablerade bland musiker och kulturutövare men i Sverige känns det som att det fortfarande är ganska nytt, att folk har inte riktigt fått upp ögonen för den typen av inkomstkällor, så det är något som jag skulle vilja lyfta. 

    – När det kommer till organisationer så skulle jag vilja lyfta organisationen SAMI som är motsvarigheten till STIM för utövande musiker och artister. Om du som artist sjunger in en låt, är musiker som medverkar på en på en inspelning eller är producent som producerar en inspelning - då har du rätt till ersättning från SAMI när de inspelningarna används. Från ett skivbolags perspektiv så vill jag också lyfta IFPI som som övervakar rättigheterna för skivbolag. 
Sen så är det väldigt mycket som händer när det kommer till inkomstkällor för musik och det känns som det kommer nya möjligheter hela tiden. Det har ju pratats mycket om möjligheten att köpa och sälja musikrättigheter ungefär som en säljer aktier och företag som Zeptagram som jobbar med att etablera den marknaden. Mitt tips är nog att hålla ögonen öppna och våga vara kreativ med att testa nya sätt att få in inkomster. 

    Du erbjuder även en kurs vid namn Introduktion till upphovsrätt, kan du berätta lite om den? 
    – Ja, det är en mejlkurs, som jag erbjuder helt gratis, som består av sex stycken mail där varje mail innehåller en lektion i grundläggande upphovsrätts. Den går bland annat igenom vad upphovsrätt är och vad den innehåller. Vilka begränsningar den har och hur den kan avtalas bort. Den tar även upp ämnen som närstående rättigheter och plagiat. Helt enkelt grundläggande kunskap som jag tycker alla musiker och artister borde ha. Kursen är helt gratis och den finns på min hemsida där en kan skriva upp sig. 

    Om du drömmer dig framåt, vad kommer Windsång Music vara i framtiden? 
    – Jag vill fortsätta utveckla utbildningsverksamheten. Det skulle vara jättekul att komma igång och föreläsa när pandemin är slut och just nu jobbar jag på att få klart en ny kurs som handlar om avtalsskrivning för nybörjare som jag hoppas få klart under hösten. Jag vill också fortsätta släppa egen musik, få fler producent och mixjobb och jobba mer med andra artister. Om jag får drömma stort så skulle jag vilja att Windsång blir ett skivbolag med ett kreativt flöde och ett tydligt rättvisetänk. 

    Lyssna på Sara Stenman på Spotify:

    Windsång Music:
    Webbsida
    Facebook
    Instagram

    Sara Idani:
    Webbsida
    Facebook
    Instagram
    Youtube


    Måndagsintervjun är en serie av @Lotta Fahlen där intressanta personer från musikbranschens alla hörn delar med sig av sin expertis. Artister och musikproducenter till PR-snillen och ljudtekniker ger en inblick i sina skapandeprocesser, arbetsmetoder och delar med sig av värdefulla tips och erfarenheter de samlat på sig längst vägen.

    • Gilla 1

    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Create New...