Jump to content
Annons
  • Filmmusik-tävlingen tog honom till USA och möte med Hans Zimmer

    Få svenskar har fått tillträde till Hans Zimmers privata studio. Svensk-norska Eirik Røland är en av dem. Han är nämligen en av de tre vinnarna i filmmusiktävlingen som Hans Zimmer, Bleeding Fingers och Extreme Music utlyste i januari, 2015.

    Andreas Hedberg

    882403888.jpg.3dfb814e9358c459e75763ffab07cb5c.jpg

    När Hans Zimmer, Bleeding Fingers och Extreme Music arrangerade en filmmusiktävling i januari, 2015 fick man ta emot närmare 7 000 bidrag. Vinnarna utlovades en anställningsintervju med chans att få heltidsanställning på nyskapade Bleeding Fingers för att skapa tv- och filmmusik i Los Angeles.

    Upplägget var följande: Hans Zimmer specialskrev ett musikstycke för tävlingen, uppdelat på ca tio olika spår. De tävlande fick komponera om, remixa eller göra egentligen vad som helst för att skapa sin egen version av stycket, men minst ett av spåren måste användas.

    Eirik Røland var en av de musikskapare som deltog i tävlingen och som lyckades ta sig hela vägen till anställningsintervjun. Studio fick en pratstund med Eirik.

    Började spela violin vid fem års ålder
    Eirik är född och uppvuxen i Drammen utanför Oslo i Norge och började spela violin redan vid fem års ålder –lite senare också saxofon. I tioårsåldern började han spela gitarr, som sedan dess varit hans huvudinstrument. När man lyssnar på Eiriks musik har ofta gitarr en starkt framträdande roll.

    Första inspelningsprogrammet, Sonar, skaffade Eirik runt år 2000, och det första musikskapandet var inriktat på symfonisk metal.

    Eirik gick i musikgymnasiet på St. Hallvard VGS mellan 2005-2007, och fick där bland annat i uppgift att skriva teatermusik. En av kurserna han läste var Musikteknik, där man gjorde musik till berättelser och senare även till bild, och det var här han upptäckte att det var något han var bra på, och ville syssla mer med. Genom denna kurs fick ha också sitt första riktiga jobb med att komponera musik till en teaterföreställning.

    Norge inte fanns någon egentlig utbildning i filmmusik så flyttade Eirik till Stockholm för att gå det treåriga programmet Musik- och Mediaproduktion på Kungliga Musikhögskolan, där han också tog en tvåårig master i musikalisk design. Under perioden han studerade här gjorde han ett metall-album, en konsert för akustiskt barytongitarr & stråkensemble samt musik till flera filmer. I sitt master-projekt skrev han musik till inte minde än fem dokumentärfilmer genom STDH (tidigare Dramatiska Institutet), det vill säga musik till olika filmprojekt som studenterna på STDH hade gjort.

    Ganska tidigt gick Eirik över till att spela in och göra musik i Logic, och sedan år 2013 har Eirik tillsammans med klasskompisen Olle Markensten en egen studio som de kallar ”Sukkerbiten” vid Fridhemsplan. Eirik har gjort mycket musik i flera olika musikgenrer. Eirik gillar att experimentera och göra nya musikaliska saker han inte gjort tidigare. Idag gör han allt ifrån kommersiell musik till film- och produktionsmusik. 2011 släppte han metal-albumet 15 minutes, och år 2013 gjorde han musiken till den prisvinnande dokumentärfilmen Årsringar genom STDH, för att nämna några exempel. Den senaste tiden har han samarbetat med dj:s som Style of Eye och Lars Allertz där Eirik bidragit med melodiskapandet. Han spelar också i bandet Fireworks & Friends som precis har spelat in sin första EP i Skyline Studio i Eskilstuna. En EP de själva producerat.

    3275474253.jpg.7d1cdf028c277ca97439d9a77bfb06d2.jpg

    Även om gitarr är huvudinstrumentet så spelar han även piano/klaviatur och elbas, och jobbar mycket med egna samplade ljud. I den musikaliska processen försöker han att inte hänga upp sig på detaljer i en låt och dess ljudbild utan fokuserar på att behålla ”flytet” tills låten är klar, och därefter gå in på att fixa detaljerna. Eirik gör ofta bara en grovmix på sin musik, och lämnar gärna slutmix-jobbet åt någon annan, eller gör den i samarbete med andra.

    CV på SoundCloud
    När jag frågar hur han försöker nå ut med sin musik så svarar han:

    – Mycket av musiken jag gjort har jag lagt upp på Sound Cloud. Som ett slags cv på vad jag gjort och kan –det är också lätt att kunna hänvisa folk dit som jag vill jobba med. Dock får man inte lägga upp musik som är förlagd på ett musikförslag, vilket är synd.

    – Jag har inte varit så aktiv i forum eller sociala medier som Facebook, Twitter med mera för att nå ut med musiken, men det är förstås inte fel att göra även det!

    Eiriks bästa tips för att nå ut med sin musik är att jobba med många människor i flera olika projekt och utmana sig själv. Han har också haft en del kontakt med musikförlag som lett till co-writing med andra musiker och låtskrivare.

    Tävlingen tog honom till Los Angeles
    Eirik var en av tre personer som vann en anställningsintervju för att jobba med Bleeding Fingers (se faktaruta nedan). Bara några veckor efter att han fått meddelande om att han var en av vinnarna, bar det av till Los Angeles för möten och intervjuer. Eirik möttes dagen efter han anlänt upp av en assistent från Extreme Music på det hotell i Santa Monica där Eirik höll till, för att åka till deras kontor och studior på samma ort. Det var möten, rundvandring i deras studior och intervjuer. Han fick inblick i vad jobbet skulle innebära och träffade olika kompositörer. På området fanns bland annat byggnaderna till Remote Control, som är Hans Zimmers företag, och där han tillbringar mycket tid för att skapa musik.

    4217557165.jpg.236a528276e0c62a97f58ae50dd3c032.jpgFoto: Samantha Turchin

    Eirik fick också träffa Hans Zimmer i ungefär en timme. Han berättade bland annat att man ska försöka vara noga med att skapa musik till filmer som känns rätt, och som uppmärksammas –det är så ens musik och namn upptäcks. Det finns en stor marknad som är i behov av musik. Han sa också att det gäller att skriva så mycket musik som möjligt – det är enda sättet att blir bättre på det. 

    Nyckeln till att jobba med tv- och filmmusik
    Eirik fick också veta att för att jobba med musik till tv- och film, så är nyckeln att jobba snabbt och effektivt. Det är ett enormt högt tempo som gäller, och man förväntas skriva stora mängder musik varje dag. Eirik anser att man bör känna det som en positiv utmaning med snabba deadlines för att hålla passionen för musik vid liv.

    1028080052.jpg.8526c160f0728193f2153961fd82076a.jpg

    Foto: Samantha Turchin

    För att komma in i musikbranschen i USA och göra filmmusik, så handlar det mycket om personkemin –man har med många olika typer av människor att göra och arbetet måste vara effektivt. Det är också en fördel att bo där på plats. Det är inte heller ovanligt att man går en musikutbildning med inriktning på att göra just musik för tv och film. Man får mycket kontakter, och efter utbildningen kanske man får ett jobb som assistent åt redan etablerade filmkompositörer, för att eventuellt senare helt stå på egna ben.

    Bleeding Fingers är ett ganska nystartat företag med nya state-of-the-art studior där filmkompositörerna ska hålla till. Eirik hade under vistelsen mest med Extreme Music:s CIO, Russel Emanuel, att göra, och blev också intervjuad av honom. Det visade sig dock ganska snart att det bara var en av de tre vinnarna som skulle få ett heltidsjobb, och det blev Daniel Suett från England som fick det.

    Vistelsen i USA ledde dock till ett samarbete med Bleeding Fingers på distans från sin studio i Stockholm. Och så får han se vad detta kan leda till. Det är en otroligt bra situation och det är bra att ”ha en fot innanför dörren”.

    2069659739.jpg.cbdbbf91077f983898d30597b9da8e5f.jpg

    Foto: Samantha Turchin

    På frågan om vilken typ av film som skulle vara Eiriks drömprojekt att göra musik för så svarar han: Just nu skulle jag kunna tänka mig att göra något drama med stråkar, horn, synthar och akustisk baryton-gitarr. Typ Brokeback Mountain möter Beast of the southern wild!

    Extreme Music och Bleeding Fingers
    Extreme music är en division av Sony/ATV Music Publishing, som tillhandahåller produktionsmusik, ett högkvalitativt bibliotek av musik- och ljudstycken. En hel del är skapat av kompositörer som Hans Zimmer, Vince Clarke, George Martin, Timbaland med flera. 2013 inleddes ett samarbete med Extreme Music och kompositören Hans Zimmer för att starta företaget Bleeding Fingers Custom Music Shop –där man fokuserar på att skapa specifika, högkvalitativa musikbibliotek för bland annat dokumentärer och lättare drama-tv-serier.

    Eirik tipsar:
    När han skriver en låt brukar han lägga en pitch-plugg på masterbussen och pitchar en halv eller hel ton upp/ner. Detta för att få ett nytt första intryck på den låt han jobbar med, och lyssna med ”fräscha” öron hela tiden.1787585988_Blattstreck.thumb.png.d2a32aad8c0237eda00c04e93fcfea9e.pngFAKTA: Hans Zimmer
    Hans Zimmer föddes 1957 i Tyskland. Han har skapat filmmusik sedan början av 1980-talet och är i dag en av de mest anlitade filmkompositörerna med massor av priser och utmärkelser i bagaget. Han har bland annat gjort musiken till filmer som Rain Man, Lejonkungen, The Rock, Madagaskar, Pirates of the Caribbean, Inception, Rush och Spiderman 2 för att nämna ett litet urval.1787585988_Blattstreck.thumb.png.d2a32aad8c0237eda00c04e93fcfea9e.pngLänkar till Eiriks musik:
    Eirik på Soundcloud
    Direktlänk till Eriks vinnarbidrag i filmmusik-tävlingen


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...